2005 bk/vz Grundforløb

Termin Efterår/vinter 2005/2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Billedkunst, C
Lærere Gunvor Lisbeth Kofod
Hold 2005 bk/vz
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret

Arkitektur - fra fortid til nutid

Indhold Side 122-131 i "Zoom - om at opleve arkitektur", 1999 af Mette Albrechtsen og Elisabeth Reddersen.
www.sophie.suite.dk
Side 4-9 i "Arkitektur", red. af Kristina Adsersen og Jannie Bendsen. Udgivet af Dansk Arkitekturcenter 2002.
Uddelte noter.
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forstå kunstfaglige tekster
  • Kommunikere om og ved hjælp af visuelle udtryk
  • Kunsthistorisk skelnen
  • Personlig kunstoplevelse / analytisk tilgang

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • It
  • Læsning
  • Portefølje

Progression

Forklare hvad arkitektur er for noget.
Skelne gotik og modernisme i arkitekturen gennem analyse af formelle arkitektoniske stilelementer - formalanalytisk synsvinkel.
Anvende en skitse og et digitalkamera som et visuelt arbejdsredskab.
Fremstille en komposition i balance/ubalance.
Producere en visuelt afbalanceret PowerPoint og kommunikere om arkitektur vha. denne.
Belyse magttemaer i arkitekturen vha. af en socialanalytisk synsvinkel.
Dermed dannede de praktiske og kommunikative øvelser basis for analytisk og teoretisk faglig fordybelse og forståelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Introduktion til gengivelsesstrategier, farver og billedanalyse

Indhold Side 52-53 "Måltagning med blyant" fra bogen: "Tegning Tone Streg Mellemrum", 1989 af Bodil Høyer.
Side 7-13 "Måder at betragte billeder på" fra bogen: "Blik for billeder" af Susan Woodford, Systime 1989.
Side 79-82 "Nogle betragtninger over form og komposition" fra bogen: "Blik for billeder" af Susan Woodford, Systime 1989.
Udleverede noter.


Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Visualiseringsopgaver på analytisk grundlag

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Portefølje

Progression

Skelne mellem forskellige gengivelsesstrategier fra centralperspektiv til nedbrydning af rummets gengivelse i modernismen.
Praktisk og teoretisk arbejde med realistisk gengivelsesstrategi.
Billedanalyse med fokus på farve og komposition.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Fysisk produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Farver og billedanalyse - valørkontraster, fabulerende ekspressionisme, COBRA

Indhold Side 137-144 i "Dansk billedkunst - fra magi til galleri" red, af Keld B. Jessen m.fl. Systime 1989.
(læste afsnit: "Fabulerende ekspressionisme", "Masken", "Leg og offer", COBRA - den foruroligende ælling" og "Det beherskede maleri")
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forstå kunstfaglige tekster
  • Personlig kunstoplevelse / analytisk tilgang

Almene mål

  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Portefølje

Progression

Teoretisk og praktisk arbejde med farvediagrammer og valørkontraster.
Formalanalyse med særlig vægt på farverne i udvalgte billeder af Egill Jacobsen, Henry Heerup, Carl- Henning Petersen, Else Alfelt, Agger Jorn og Ejler Bille.
Dermed dannede praktiske og kommunikative øvelser bases for faglig og teoretisk forståelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning