Termin | 2007-2008 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Biologi, C |
Lærere | Maria Rodin |
Hold | 2007-08-01 bi/1b |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-04-25 |
Indhold |
Biologi: Lone Als Egebo m.fl. "Biologi til tiden" s. 19-31 + s.35-50, Nucleus 2006 G. Berg,"Biologi for Gymnasiet og HF" s. 32-34, Munksgaard 1982 (om enzymer)
Kostundersøgelse (R) - tværfaglig To små eksperimenter med enzymer (J) Måling af blodtryk og puls (R) Dissektion af svinehjerter (J) Bestemmelse af kondital og fitnessindeks (R) - tværfaglig evalueringsopgave
Fysik: B. Jeppesen mfl: Menneskekroppen som motor side 2 - 26 Note om tryk, tryk i væsker. |
Omfang | 68 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Gennem forløbet skal eleverne introducere til de naturvidenskabelige fag og opnå forståelse for de naturvidenskabelig fags fællestræk og forskelligheder samt naturvidenskabelig tankegang og metode, herunder laboratoriearbejde og rapportskrivning. Samtidig skal eleverne opnår konkret faglig viden indenfor emnerne kost og sund livsstil, hovednæringsstoffernes opbygning og funktion, kroppens energibalance, fordøjelse og enzymer, hjerte- og lungekredsløb, motion, kondition, konditionstræning og doping.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Lone Als Egebo m.fl. "Biolgi til tiden" s. 7-12 |
Omfang | 1.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Introduktion til faget - hvad er biologi, hvad skal vi arbejde med, arbejdsformer mm.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Lone Als Egebo m.fl. "Biologi til tiden" s. 13-17, 85, 89, Nucleus 2006 Per Hindkjær m.fl. "Biologi på tværs" s. 22-24, Nucleus 1998 www.wiley.com/legacy/college/boyer/0470003790/animations/cellstructure/cellstructure.htm www.northland.cc.mn.us/biology/bBiology1111/animations/transport1.html
Øvelsesvejledninger: Mikroskopiering af dyre-, plante- og bakterieceller (J) Tansportprocesser over cellemembranen (diffusion og osmose) (R)
|
Omfang | 10.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionForuden konkret faglig viden skal eleverne opnå indsigt i biologiske metoder, arbejdsformer og formidling. Der vil i dette forløb desuden blive lagt særlig vægt på klasserumskultur og forberedelse. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Lone Als Egebo m.fl. "Biologi til tiden" s. 29 - 34, Nucleus 2006
|
Omfang | 4.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
I forlængelse af et NV -forløb i samarbejde med fysik "Menneskekroppen som motor" arbejdes med blodsukkerregulering - herunder om hormonerne insulin og glukagon. Desuden arbejdes med diabetes som et eksempel på en livsstilssygdom, der er betinget af både arv og miljø
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Lone Als Egebo m.fl. "Biologi til tiden" s. 72-82, Nucleus 2006 Sider om prævention:
Sider om kønssygdomme: - http://www.netdoktor.dk/sunderaad/fakta/koenssygdomme.htm - følg links herfra http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/hepatitisb.htm |
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Gennem arbejdet med det faglige stof skal eleverne opnå overordnet indsigt i hvordan hormoner virker samt opnå forståelse for kønshormonernes betydning for udvikling af primære og sekundære kønskaraktere hos kvinden og manden. Der arbejdes desuden om forskellige præventionsformer og kønssygdomme
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Lone Als Egebo m.fl. "Biologi til tiden" s. 83-93 + s. 96-99, Nucleus 2006 Film: Bodybio, 1992: "Et barn bliver til" |
Omfang | 7.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEleverne skal opnå indsigt i fysiologiske og hormonelle ændringer under befrugtning, implantation og fosterudvikling, herunder livsstilens betydning for graviditet og fosterudvikling. Der arbejdes desuden med prænatal diagnostik samt etiske overvejelser i den forbindelse. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Beck, S. og H. Beck, Gyldendals Studiebog, Gyldendal 2005. Kapitel 5, s. 54-66 Egebo, L.A. :Biologi til tiden, Nucleus 2006, s. 93-96 Sct. Knuds materiale: Værkstøjskasse til større skriftlige opgaver http://www.bbc.co.uk/health/fertility/bigissues_index.shtml - BBC hjemmeside om fertilitet og behandlingsformer, samt debatskabende omkring de samfundsfaglige og etiske problematikker om emnet Selvvalgt artikel/indlæg/tekstuddrag |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Foruden faglig indsigt i emnet infertilitet, skal eleverne introduceres til opgaveskrivning, herunder formalia i forbindelse med skriftlig fremstilling.Eleverns skal desuden introduceres til de tre hovedområder samt videnskabsteori.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Lone Als Egebo "Biologi til tiden" s. 101-116 + s. 149-158 + s. 162, Nucleus 2006 Vagn Juhl larsen: "Genetik og gen-etik" s. 47-49 Blodtypebestemmelse (R)
|
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionDer arbejdes med DNA´s overordnede opbygning og biologiske betydning - herunder proteinsyntesen. Der arbejdes desuden med den klassiske genetik - genetiske grundbeegreber, autosomal nedarvning, kønsbundet nedarvning, blodtyer og mutationer. Der arbejdes desuden med udvalgte bioteknologiske metoder. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Lone Als Egebo: "Biologi til tiden" s. 117-137 (øverst). Øvelsesvejledninger: |
Omfang | 11 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Der arbejdes med biotiske og abiotiske faktorer i økosystemer, energi i økosystemeer (herunder fotosyntese og respiration) og med vandløbet som et eksempel på et økosystem, desuden arbejdes der med forurening af vandløb.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|