» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Biologi, 2007 bi/b (1b bi)

Biologi, 2007 bi/b (1b bi)

Termin 2007-2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Biologi, C
Lærere Maria Rodin
Hold 2007-08-01 bi/1b
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-25

Krop og energi, menneskekropppen som motor

Indhold

Biologi: Lone Als Egebo m.fl. "Biologi til tiden" s. 19-31 + s.35-50, Nucleus 2006

               G. Berg,"Biologi for Gymnasiet og HF" s. 32-34, Munksgaard 1982 (om enzymer)


              Øvelsesvejledninger:

               Kostundersøgelse (R) - tværfaglig

               To små eksperimenter med enzymer (J)

               Måling af blodtryk og puls (R)

               Dissektion af svinehjerter (J)

               Bestemmelse af kondital og fitnessindeks  (R) - tværfaglig evalueringsopgave

 

Fysik: B. Jeppesen mfl: Menneskekroppen som motor side 2 - 26

           Note om tryk, tryk i væsker.

Omfang 68
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Opretholdelse af stabile miljøer
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger

Almene mål

Progression

Gennem forløbet skal eleverne introducere til de naturvidenskabelige fag og opnå forståelse for de naturvidenskabelig fags fællestræk og forskelligheder samt naturvidenskabelig tankegang og metode, herunder laboratoriearbejde og rapportskrivning. Samtidig skal eleverne opnår konkret faglig viden indenfor emnerne kost og sund livsstil, hovednæringsstoffernes opbygning og funktion, kroppens energibalance, fordøjelse og enzymer, hjerte- og lungekredsløb, motion, kondition, konditionstræning og doping.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Introduktion til biologi

Indhold

Lone Als Egebo m.fl. "Biolgi til tiden" s. 7-12

Omfang 1.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Introduktion til faget - hvad er biologi, hvad skal vi arbejde med, arbejdsformer mm.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

cellen og transportprocesser

Indhold

Lone Als Egebo m.fl. "Biologi til tiden" s. 13-17, 85, 89, Nucleus 2006

Per Hindkjær m.fl. "Biologi på tværs" s. 22-24, Nucleus 1998

www.wiley.com/legacy/college/boyer/0470003790/animations/cellstructure/cellstructure.htm

 www.northland.cc.mn.us/biology/bBiology1111/animations/transport1.html

 

Øvelsesvejledninger:

Mikroskopiering af dyre-, plante- og bakterieceller (J)

Tansportprocesser over cellemembranen (diffusion og osmose) (R)

 

Omfang 10.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Form og funktion i forhold til livsbetingelser
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Opretholdelse af stabile miljøer

Almene mål

Progression

Foruden konkret faglig viden skal eleverne opnå indsigt i biologiske metoder, arbejdsformer og formidling. Der vil i dette forløb desuden blive lagt særlig vægt på klasserumskultur og forberedelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Styr på blodsukkeret

Indhold

Lone Als Egebo m.fl. "Biologi til tiden" s. 29 - 34, Nucleus 2006

 

Omfang 4.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Opretholdelse af stabile miljøer
  • Samspil mellem arv og miljø
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

Progression

I forlængelse af et NV -forløb i samarbejde med fysik "Menneskekroppen som motor" arbejdes med blodsukkerregulering - herunder om hormonerne insulin og glukagon. Desuden arbejdes med diabetes som et eksempel på en livsstilssygdom, der er betinget af både arv og miljø

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Sex - en nyttig opfindelse

Indhold

Lone Als Egebo m.fl. "Biologi til tiden" s. 72-82, Nucleus 2006

Sider om prævention:

 Sider om kønssygdomme:

-         http://www.netdoktor.dk/sunderaad/fakta/koenssygdomme.htm  - følg links herfra http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/hepatitisb.htm

Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Form og funktion i forhold til livsbetingelser
  • Kritisk informationssøgning
  • Opretholdelse af stabile miljøer
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

Progression

Gennem arbejdet med det faglige stof skal eleverne opnå overordnet indsigt i hvordan hormoner virker samt opnå forståelse for kønshormonernes betydning for udvikling af primære og sekundære kønskaraktere hos kvinden og manden. Der arbejdes desuden om forskellige præventionsformer og kønssygdomme
Gennem gruppearbejde og fremlæggelse skal eleverne desuden opnå indsigt i forskellige præventionsformer og kønssygdomme.
Der vil i dette forløb blive lagt særlig vægt på informationssøgning, formidling vha. it, mundtlig formidling samt, konstruktiv anvendelse af figurer og tabeller.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Når vi vælger at få børn

Indhold

Lone Als Egebo m.fl. "Biologi til tiden" s. 83-93 + s. 96-99, Nucleus 2006

Film: Bodybio, 1992: "Et barn bliver til"

Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Form og funktion i forhold til livsbetingelser
  • Opretholdelse af stabile miljøer
  • Samspil mellem arv og miljø
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

Progression

Eleverne skal opnå indsigt i fysiologiske og hormonelle ændringer under befrugtning, implantation og fosterudvikling, herunder livsstilens betydning for graviditet og fosterudvikling. Der arbejdes desuden med prænatal diagnostik samt etiske overvejelser i den forbindelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

AT2 - infertilitet og infertility (biologidelen)

Indhold

Beck, S. og H. Beck, Gyldendals Studiebog, Gyldendal 2005. Kapitel 5, s. 54-66

Egebo, L.A. :Biologi til tiden, Nucleus 2006, s. 93-96

Sct. Knuds materiale: Værkstøjskasse til større skriftlige opgaver

http://www.bbc.co.uk/health/fertility/bigissues_index.shtml - BBC hjemmeside om fertilitet og behandlingsformer, samt debatskabende omkring de samfundsfaglige og etiske problematikker om emnet

Selvvalgt artikel/indlæg/tekstuddrag

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Form og funktion i forhold til livsbetingelser
  • Journaler og rapporter
  • Kritisk informationssøgning
  • Samspil mellem arv og miljø
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

Progression

Foruden faglig indsigt i emnet infertilitet, skal eleverne introduceres til opgaveskrivning, herunder formalia i forbindelse med skriftlig fremstilling.Eleverns skal desuden introduceres til de tre hovedområder samt videnskabsteori.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Genetik og bioteknologi

Indhold

Lone Als Egebo "Biologi til tiden" s. 101-116 + s. 149-158 + s. 162, Nucleus 2006

Vagn Juhl larsen: "Genetik og gen-etik" s. 47-49

Øvelsesvejledning:

Blodtypebestemmelse (R)

 

Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Samspil mellem arv og miljø
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

Progression

Der arbejdes med DNA´s overordnede opbygning og biologiske betydning - herunder proteinsyntesen. Der arbejdes desuden med den klassiske genetik - genetiske grundbeegreber, autosomal nedarvning, kønsbundet nedarvning, blodtyer og mutationer. Der arbejdes desuden med udvalgte bioteknologiske metoder.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Økologi - vandløbet som økosystem

Indhold

Lone Als Egebo: "Biologi til tiden" s. 117-137 (øverst).

Øvelsesvejledninger:
Fotosyntese og respiration (R)
Makroindeks (J)

Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Form og funktion i forhold til livsbetingelser
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Opretholdelse af stabile miljøer
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

Progression

Der arbejdes med biotiske og abiotiske faktorer i økosystemer, energi i økosystemeer (herunder fotosyntese og respiration) og med vandløbet som et eksempel på et økosystem, desuden arbejdes der med forurening af vandløb.
I forløbet vil der være en ekskursion til den lokale å (Odense å), hvor elevernen skal lave en makroindeks-undersøgelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer