Termin | 2007-2008 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Biologi, B |
Lærere | Maria Rodin |
Hold | 2007-08-01 3Bi/1 |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-05-27 |
Indhold |
Henrik Rindom "Rusmidlernes biologi" s. 7-36 + s. 42-61 + s. 86-105 + s. 110-111, Sundhedsstyrelsen 2004 Henrik Falkenberg m.fl. "Fysiologi, Fra molekyle til individ", s. 29-55 + s. 80-81, Systime 2000 Øvelsesvejledning: Småforsøg om sanserne (kuled-/varmereceptorer, temperatursans, smagssans, reaktionstid) Opgave: Epilepsi
|
Omfang | 17 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne skal lære de forskellige kommunikationsprincipper i kroppen at kende.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Henrik Falkenberg m.fl. " Fysiologi,fra molekyle til individ " s. Systime 190-192, Systime 2000 Paul Paludan-Müller m.fl. " Ram på biologien s. 12-17, Nucleus1999 Temahæfte "Disbetes og insulin" s. 4-38, Novo nordisk 2006 Øvelsesvejledning: Glykæmisk indeks (R) Opgaver om Hormoner |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Med udgangspunkt i et tema om diabetes arbejdes der med de to former for diabetes (årsager, forekomst, behandling), med hormonel regulering, hovednæringsstoffernes opbygning og biologiske betydning, samt energiproduktion i forbindelse med kulhydraters cellulære omsætning.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Annette B. Sørensen m.fl. "Genetik - Grundbog" s. 18-29, Systime 2005 Øvelsesvejledning: Mikroskopering af dyre- og planteceller (J) |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionDer arbejdes med forudsætningerne for livets opståen, for mulighederne for udvikling fra molekyle til celle. Herunder arbejdes der med opståen og udvikling af virus og pro- og eukaryote organismers samt disses opbygning og funktion. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Annette B. Sørensen mfl. "Genetik - Grundbog" s. 40-46 + s. 60-72 + s. 114-132 + s. 170-188 + s. 210-230 Vagn Juhl Larsen m.fl. "Genetik og Gen-etik" s. 30-37 www.etiskraad.dk - vælg kloning Øvelsesvejledninger: Isolering af DNA fra løg (J), Nedarvning af nogle arvelige egenskabe (J), 2-gens spaltning i byg (R) Opgaver: Fæochromcytom, CMT-sygdommen, Bioteknologi forbindelse med sygdomsbehandling - Fagre nye gedemælk Spil: Marster of creation |
Omfang | 27 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne skal blive fortrolige med de genetiske grundbegreber og opnå viden inden for den molekylære gentik (proteinsyntese og genregulering).
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Vagn Juhl Larsen og Søren Mark: Genetik og Gen-etik 3. udg.:s. 7-20 + s. 82-97. Gyldendal 2003 |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne skal opnå kendskab til hovedtrækkene i evolutionen fra livets oprindelse til menneskets udvikling. Der fokuseres på mutationer i forbindelse med den naturlige variation, som selektionen bygger på.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Preben Lund Mathiasen et al.: Livet skal leves bind 3: s. 217-222, Nucleus, 1996. http://www.bioweb.dk/bioemner/enzymer/enzym_abc.html
|
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionDer arbejdes med enzymers opbygning, funktion og virkningsmekanisme, samt med enzymers anvendelsesmuligheder i hverdag og industri. I forbindelse med øvelsen trænes eleverne i at opstille hypoteser. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Bent Rasmussen: "Natursyn - Økologi for valghold": s. 6-44 + s. 46-52 Øvelser: Måling af fotosyntese og respiration hos en vandplante (R), Biotopundersøgelse af sø og vandløb (J)
|
Omfang | 22 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Med udgangspunkt i lakse-diskussionen ved Tange Sø behandles de basale elementer i et økosystem, hvor eleverne skal opnå en forståelse for habitat, niche, population, samfund, osv.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Bent Rasmussen: "Natursyn - Økologi for valghold": s. 132-142 Lone Als Egebo m.fl.: "Biologitil tiden" s. 170 - 171 (Vandmiljøplanerne) http://www.vmp3.dk/Files/Filer/vandmiljoplan_folder.pdf
|
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Med udgangspunkt i den økologiske viden som eleverne har opnået i forløbet:" Økologi og natursyn", arbejdes der først kort med vandmiljøplanerne. Derefter arbejdes der med spildevandsrensning.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|