» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Biologi 2007-08-01 3gBi/1 (3g Bi/1)

Biologi 2007-08-01 3gBi/1 (3g Bi/1)

Termin 2007-2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Biologi, B
Lærere Maria Rodin
Hold 2007-08-01 3Bi/1
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-05-27

Kommunikation og regulering - nerver og hormoner

Indhold

Henrik Rindom "Rusmidlernes biologi" s. 7-36 + s. 42-61 + s. 86-105 + s. 110-111, Sundhedsstyrelsen 2004

Henrik Falkenberg m.fl. "Fysiologi, Fra molekyle til individ", s.  29-55 + s. 80-81, Systime 2000

Øvelsesvejledning:

Småforsøg om sanserne (kuled-/varmereceptorer, temperatursans, smagssans, reaktionstid)

Opgave: Epilepsi

 

 

 

Omfang 17
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare organismers indre miljøer
  • Gennemføre observationer og undersøgelser
  • Mundtlig og skriftlig formidling
  • Resultatbehandling og -formidling af biologiske undersøgelser

Almene mål

Progression

Eleverne skal lære de forskellige kommunikationsprincipper i kroppen at kende.
Opbygningen af nervesystemet og forståelse af membranpotentiale og synapser bruges som udgangspunkt til et gruppearbejde om forskellige rusmidlers effekt på nervesystemet.
Eleverne skal desuden opnå en forståelse for opdeling og virkemåde af de forskellige hormontyper samt deres regulering.
I forbindelse med temaet om diabetes fokuseres der på hormoner, der regulerer glukoseomsætningen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Diabetes

Indhold

Henrik Falkenberg m.fl. " Fysiologi,fra molekyle til individ " s. Systime 190-192, Systime 2000

 Paul Paludan-Müller m.fl. " Ram på biologien s. 12-17, Nucleus1999

Temahæfte "Disbetes og insulin" s. 4-38, Novo nordisk 2006

Øvelsesvejledning: Glykæmisk indeks (R)

Opgaver om Hormoner

Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Databehandling ved eksperimentelt arbejde
  • Formulere og analysere biologiske problemer
  • Gennemføre observationer og undersøgelser
  • Kritisk informationshåndtering
  • Mundtlig og skriftlig formidling
  • Resultatbehandling og -formidling af biologiske undersøgelser
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger
  • Struktur og funktion sammenholdt med livsbetingelser
  • Vurdere samspil mellem organismer og omgivelser

Almene mål

Progression

Med udgangspunkt i et tema om diabetes arbejdes der med de to former for diabetes (årsager, forekomst, behandling), med hormonel regulering, hovednæringsstoffernes opbygning og biologiske betydning, samt energiproduktion i forbindelse med kulhydraters cellulære omsætning.
Eleverne arbejder i grupper med forskellige emner om diabetes, som fremlægges ved en PowerPoint- præsentation

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Fra molekyle til celle

Indhold

Annette B. Sørensen m.fl. "Genetik - Grundbog" s. 18-29, Systime 2005

Øvelsesvejledning: Mikroskopering af dyre- og planteceller (J)

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Evolutionsmekanismer
  • Struktur og funktion sammenholdt med livsbetingelser
  • Vurdere samspil mellem organismer og omgivelser

Almene mål

Progression

Der arbejdes med forudsætningerne for livets opståen, for mulighederne for udvikling fra molekyle til celle. Herunder arbejdes der med opståen og udvikling af virus og pro- og eukaryote organismers samt disses opbygning og funktion.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Genetik og bioteknologi

Indhold

Annette B. Sørensen mfl. "Genetik - Grundbog" s. 40-46 + s. 60-72 + s. 114-132 + s. 170-188 + s. 210-230

Vagn Juhl Larsen m.fl. "Genetik og Gen-etik" s. 30-37

www.etiskraad.dk  - vælg kloning

Øvelsesvejledninger: Isolering af DNA fra løg (J), Nedarvning af nogle arvelige egenskabe (J), 2-gens spaltning i byg (R)

Opgaver: Fæochromcytom, CMT-sygdommen, Bioteknologi forbindelse med sygdomsbehandling - Fagre nye gedemælk

Spil: Marster of creation

Omfang 27
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Artikelkritik
  • Databehandling ved eksperimentelt arbejde
  • Gennemføre observationer og undersøgelser
  • Kritisk informationshåndtering
  • Mundtlig og skriftlig formidling
  • Resultatbehandling og -formidling af biologiske undersøgelser
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger
  • Struktur og funktion sammenholdt med livsbetingelser

Almene mål

Progression

Eleverne skal blive fortrolige med de genetiske grundbegreber og opnå viden inden for den molekylære gentik (proteinsyntese og genregulering).
Den klassiske genetik gennemgås og eleverne lærer at løse opgaver med og uden forudgående empiri.
Eleverne skal blive fortrolige med de to celledelingstyper.
En Gennemgang af de genteknologiske metoder ( foregår til dels ved gruppearbejde og fremlæggelse) giver eleverne udgangspunkt for en bio-etisk diskussion om de samfundsmæssige konsekvenser ved bioteknologien.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Evolution

Indhold

Vagn Juhl Larsen og Søren Mark: Genetik og Gen-etik 3. udg.:s. 7-20 + s. 82-97. Gyldendal 2003

Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Evolutionsmekanismer
  • Forklare organismers indre miljøer
  • Kritisk informationshåndtering
  • Struktur og funktion sammenholdt med livsbetingelser

Almene mål

Progression

Eleverne skal opnå kendskab til hovedtrækkene i evolutionen fra livets oprindelse til menneskets udvikling. Der fokuseres på mutationer i forbindelse med den naturlige variation, som selektionen bygger på.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Enzymer

Indhold

Preben Lund Mathiasen et al.: Livet skal leves bind 3: s. 217-222, Nucleus, 1996.

http://www.bioweb.dk/bioemner/enzymer/enzym_abc.html

 http://www.novozymes.com/da


Øvelsesvejledning: Nedbrydning af stivelse vha. spytamylase (R)

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formulere og analysere biologiske problemer
  • Gennemføre observationer og undersøgelser
  • Mundtlig og skriftlig formidling
  • Resultatbehandling og -formidling af biologiske undersøgelser
  • Tilrettelægge eksperimenter

Almene mål

Progression

Der arbejdes med enzymers opbygning, funktion og virkningsmekanisme, samt med enzymers anvendelsesmuligheder i hverdag og industri. I forbindelse med øvelsen trænes eleverne i at opstille hypoteser.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

økologi og natursyn

Indhold

Bent Rasmussen: "Natursyn - Økologi for valghold": s. 6-44 + s. 46-52 

Øvelser: Måling af fotosyntese og respiration hos en vandplante (R), Biotopundersøgelse af sø og vandløb (J)

 

Omfang 22
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Databehandling ved eksperimentelt arbejde
  • Formulere og analysere biologiske problemer
  • Gennemføre observationer og undersøgelser
  • Mundtlig og skriftlig formidling
  • Resultatbehandling og -formidling af biologiske undersøgelser
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger
  • Struktur og funktion sammenholdt med livsbetingelser
  • Tilrettelægge eksperimenter
  • Vurdere omfattende økologiske problemstillinger
  • Vurdere samspil mellem organismer og omgivelser

Almene mål

Progression

Med udgangspunkt i lakse-diskussionen ved Tange Sø behandles de basale elementer i et økosystem, hvor eleverne skal opnå en forståelse for habitat, niche, population, samfund, osv.
Stofkredsløb (vand, N og P) især med udgangspunkt i søen som økosystem behandles, ligeledes arbejdes der med energiomsætning og fødekæder i økosystemer samt
dyrearters tilpasninger til deres omgivelser.

Til sidst i forløbet arbejdes der med forureningsundersøgelser, dette danner udgangspunkt for biotopundersøgelser af sø og vandløb (Makroindeks)

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Byen og vandet - Spildevandsrensning

Indhold

Bent Rasmussen: "Natursyn - Økologi for valghold": s. 132-142

Lone Als Egebo m.fl.: "Biologitil tiden" s. 170 - 171 (Vandmiljøplanerne)

http://www.vmp3.dk/Files/Filer/vandmiljoplan_folder.pdf 

 

Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formulere og analysere biologiske problemer
  • Mundtlig og skriftlig formidling
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger
  • Vurdere omfattende økologiske problemstillinger

Almene mål

Progression

Med udgangspunkt i den økologiske viden som eleverne har opnået i forløbet:" Økologi og natursyn", arbejdes der først kort med vandmiljøplanerne. Derefter arbejdes der med spildevandsrensning.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer