» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Biologi 2007-2008 bi/3y (3y bi)

Biologi 2007-2008 bi/3y (3y bi)

Termin 2007-2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Biologi, C
Lærere Maria Rodin
Hold 2007-08-01 bi/3y
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-30

Introduktion til biologi

Indhold

Lone Als Egebo m.fl. "Biolgi til tiden" s. 7-12

Omfang 1.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Introduktion til faget - hvad er biologi, hvad skal vi arbejde med, arbejdsformer mm.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

cellen og transportprocesser

Indhold

Lone Als Egebo m.fl. "Biologi til tiden" s. 14-18, Nucleus 2006

Per Hindkjær m.fl. "Biologi på tværs" s. 22-24, Nucleus 1998

www.wiley.com/legacy/college/boyer/0470003790/animations/cellstructure/cellstructure.htm

 www.northland.cc.mn.us/biology/bBiology1111/animations/transport1.html

 

Øvelsesvejledninger:

Mikroskopiering af dyre-, plante- og bakterieceller (J)

Osmose gennem kartoffelcellers cellemembran (J)

Diffussion og cellestørrelse (J)

 

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Form og funktion i forhold til livsbetingelser
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Opretholdelse af stabile miljøer

Almene mål

Progression

Foruden konkret faglig viden skal eleverne opnå indsigt i biologiske metoder og arbejdsformer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Kost og sundhed

Indhold

Lone Als Egebo m.fl.:"Biologi til tiden" s. 19-34 (Kost og sundhed); Nucleus 2005.
Preben Lund Mathiasen m.fl. "Livt skal leves" s. 217-223 (Enzymer): Nucleus 1996.

Øvelsesvejledninger:

Kostundersøgelse (R)

To små eksperimenter med enzymer (J)

 

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Kritisk informationssøgning
  • Opretholdelse af stabile miljøer
  • Samspil mellem arv og miljø
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

Progression

Gennem arbejdet med det faglige stof skal eleverne opnå indsigt i kostens sammensætning, hovednæringsstoffernes opbygning og funktion, kroppens energibalance, fordøjelsessystemet (herunder enzymer) og udvalgte livsstilssygdomme.
Eleverne skal bevæge sig fra grundlæggende viden indenfor fysiologien til udledning af sammenhænge mellem kost og sundhed.
Desuden skal eleverne opnå indsigt i biologiske metoder, arbejdsformer og formidling.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Motion

Indhold

Lone  Als Egebo m.fl. "Biologi til tiden" s. 35-50

Øvelsesvejledninger:

Måling af blodtryk og puls (J)

Dissektion af svinehjerte (J)

 

Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Form og funktion i forhold til livsbetingelser
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Opretholdelse af stabile miljøer
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger

Almene mål

Progression

Eleverne skal opnå indsigt i hvordan kroppen er organiseret i organsystemer. Herunder en nærmere indsigt i de to organsystemer kredsløb og åndedrætssystem. Desuden arbejdes med kondition og konditionstrænings betydning for kroppen, samt med doping.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Sex - en nyttig opfindelse

Indhold

Lone Als Egebo m.fl. "Biologi til tiden" s. 72-82, Nucleus 2006

Sider om prævention:

 Sider om kønssygdomme:

-         http://www.netdoktor.dk/sunderaad/fakta/koenssygdomme.htm  

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/hepatitisb.htm

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Form og funktion i forhold til livsbetingelser
  • Kritisk informationssøgning
  • Opretholdelse af stabile miljøer
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

Progression

Gennem arbejdet med det faglige stof skal eleverne opnå overordnet indsigt i hvordan hormoner virker samt opnå forståelse for kønshormonernes betydning for udvikling af primære og sekundære kønskaraktere hos kvinden og manden. Der arbejdes desuden om forskellige præventionsformer og kønssygdomme
Gennem gruppearbejde og fremlæggelse skal eleverne desuden opnå indsigt i forskellige præventionsformer og kønssygdomme.
Der vil i dette forløb blive lagt særlig vægt på informationssøgning, formidling vha. it, mundtlig formidling samt, konstruktiv anvendelse af figurer og tabeller.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Når vi vælger at få børn

Indhold

Lone Als Egebo m.fl. "Biologi til tiden" s. 83-93 + s. 96-99, Nucleus 2006

Artikler: - Line Vaaben Vennekilde: "Gør kolbøtter et foster til en person?", Politiken d. 17 marts 2007

              - Line Vaaben Vennekilde: "Grænsen der ikke kan rykkes", Politiken d. 24 marts 2007

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Form og funktion i forhold til livsbetingelser
  • Opretholdelse af stabile miljøer
  • Samspil mellem arv og miljø
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

Progression

Eleverne skal opnå indsigt i fysiologiske og hormonelle ændringer under befrugtning, implantation og fosterudvikling, herunder livsstilens betydning for graviditet og fosterudvikling. Der arbejdes desuden med prænatal diagnostik samt etiske overvejelser i den forbindelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Genetik og bioteknologi

Indhold

Lone Als Egebo "Biologi til tiden" m.fl. s. 101-116 + s. 149-158 + s. 162, Nucleus 2006

Vagn Juhl larsen: "Genetik og gen-etik" s. 47-49 + s. 61-62 + s. 65 + s. 72-74 + s. 79-80 + s. 103-106 + s. 108-111

"Niels Søren Hansen m.fl. Biologibogen" s.221-224

Øvelsesvejledning:

Blodtypebestemmelse (R)

 

Omfang 13
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Kritisk informationssøgning
  • Samspil mellem arv og miljø
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

Progression

Der arbejdes med DNA´s overordnede opbygning og biologiske betydning - herunder proteinsyntesen. Der arbejdes desuden med den klassiske genetik - genetiske grundbeegreber, autosomal nedarvning, kønsbundet nedarvning, blodtyer og mutationer. Der arbejdes desuden med udvalgte bioteknologiske metoder og etiske overvejelser i forbindelse hermed.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Økologi - En rig natur

Indhold

Lone Als Egebo: "Biologi til tiden" s. 117-140

Øvelsesvejledninger:
Måling af fotosyntese og respiration hos en vandplante (R)
Makroindeks (J)

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Form og funktion i forhold til livsbetingelser
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Opretholdelse af stabile miljøer
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

Progression

Der arbejdes med biotiske og abiotiske faktorer i økosystemer, energi i økosystemeer (herunder fotosyntese og respiration) og med vandløbet og søen som et eksempler på økosystemer, desuden arbejdes der med vandforurening.
I forløbet vil der være en ekskursion til den lokale å (Odense å), hvor elevernen skal lave en makroindeks-undersøgelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer