Termin | 2007-2008 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Biologi, C |
Lærere | Maria Rodin |
Hold | 2007-08-01 bi/3y |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-04-30 |
Indhold |
Lone Als Egebo m.fl. "Biolgi til tiden" s. 7-12 |
Omfang | 1.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Introduktion til faget - hvad er biologi, hvad skal vi arbejde med, arbejdsformer mm.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Lone Als Egebo m.fl. "Biologi til tiden" s. 14-18, Nucleus 2006 Per Hindkjær m.fl. "Biologi på tværs" s. 22-24, Nucleus 1998 www.wiley.com/legacy/college/boyer/0470003790/animations/cellstructure/cellstructure.htm www.northland.cc.mn.us/biology/bBiology1111/animations/transport1.html
Øvelsesvejledninger: Mikroskopiering af dyre-, plante- og bakterieceller (J) Osmose gennem kartoffelcellers cellemembran (J) Diffussion og cellestørrelse (J)
|
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionForuden konkret faglig viden skal eleverne opnå indsigt i biologiske metoder og arbejdsformer. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Lone Als Egebo m.fl.:"Biologi til tiden" s. 19-34 (Kost og sundhed); Nucleus 2005. Kostundersøgelse (R) To små eksperimenter med enzymer (J)
|
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Gennem arbejdet med det faglige stof skal eleverne opnå indsigt i kostens sammensætning, hovednæringsstoffernes opbygning og funktion, kroppens energibalance, fordøjelsessystemet (herunder enzymer) og udvalgte livsstilssygdomme.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Lone Als Egebo m.fl. "Biologi til tiden" s. 35-50 Øvelsesvejledninger: Måling af blodtryk og puls (J) Dissektion af svinehjerte (J)
|
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne skal opnå indsigt i hvordan kroppen er organiseret i organsystemer. Herunder en nærmere indsigt i de to organsystemer kredsløb og åndedrætssystem. Desuden arbejdes med kondition og konditionstrænings betydning for kroppen, samt med doping.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Lone Als Egebo m.fl. "Biologi til tiden" s. 72-82, Nucleus 2006 Sider om prævention:
Sider om kønssygdomme: |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Gennem arbejdet med det faglige stof skal eleverne opnå overordnet indsigt i hvordan hormoner virker samt opnå forståelse for kønshormonernes betydning for udvikling af primære og sekundære kønskaraktere hos kvinden og manden. Der arbejdes desuden om forskellige præventionsformer og kønssygdomme
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Lone Als Egebo m.fl. "Biologi til tiden" s. 83-93 + s. 96-99, Nucleus 2006 Artikler: - Line Vaaben Vennekilde: "Gør kolbøtter et foster til en person?", Politiken d. 17 marts 2007 - Line Vaaben Vennekilde: "Grænsen der ikke kan rykkes", Politiken d. 24 marts 2007 |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEleverne skal opnå indsigt i fysiologiske og hormonelle ændringer under befrugtning, implantation og fosterudvikling, herunder livsstilens betydning for graviditet og fosterudvikling. Der arbejdes desuden med prænatal diagnostik samt etiske overvejelser i den forbindelse. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Lone Als Egebo "Biologi til tiden" m.fl. s. 101-116 + s. 149-158 + s. 162, Nucleus 2006 Vagn Juhl larsen: "Genetik og gen-etik" s. 47-49 + s. 61-62 + s. 65 + s. 72-74 + s. 79-80 + s. 103-106 + s. 108-111 "Niels Søren Hansen m.fl. Biologibogen" s.221-224 Blodtypebestemmelse (R)
|
Omfang | 13 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionDer arbejdes med DNA´s overordnede opbygning og biologiske betydning - herunder proteinsyntesen. Der arbejdes desuden med den klassiske genetik - genetiske grundbeegreber, autosomal nedarvning, kønsbundet nedarvning, blodtyer og mutationer. Der arbejdes desuden med udvalgte bioteknologiske metoder og etiske overvejelser i forbindelse hermed. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Lone Als Egebo: "Biologi til tiden" s. 117-140 Øvelsesvejledninger: |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Der arbejdes med biotiske og abiotiske faktorer i økosystemer, energi i økosystemeer (herunder fotosyntese og respiration) og med vandløbet og søen som et eksempler på økosystemer, desuden arbejdes der med vandforurening.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|