» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Dansk, 2005-08-01 da/k 2.g

Dansk, 2005-08-01 da/k 2.g

Termin Sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Signe Rugård Poulsen
Hold 2005 da/k
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-30

Psykoanalytisk læsning af litteratur

Indhold Uddrag af Sigmund Freud: Det ubevidste
Litteraturens veje s. 514-515, leksikonartiklen Psykoanalyse
H.C. Andersen: Skyggen
Vilhelm Bjerke-Petersen: Dyret i kvinden hører natten til
Leif Panduro: Tur i natten
Leif Panduro: Uro i forstæderne
Sven Holm: En barndomshistorie
Af Bret Easton Ellis: American Psycho
Af Mads Brenøe: Eva
Mads Brenøe: Glinsende (skr. opgave)
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Kendskab til og træning i at bruge en tekstlæsningsmetode, som udbygger den nykritiske tekstanalyse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Erasmus Montanus

Indhold Litteraturens veje (2004-udgaven) s. 114-123 om rationalismen, deismen, oplysningen, klassicismen, Ludvig Holbergs karriere og litteratur.
Udvalgte scener af Ludvig Holberg: Erasmus Montanus opført af eleverne.
Opførelse af stykket på Odense Teater.
Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Genrer
  • Historisk bevidsthed
  • Kultur

Progression

Fokus på oplysningstiden og Ludvig Holbergs karakterkomedier.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Klasseundervisning

Sproglig opmærksomhed og værklæsning: Helle Helle

Indhold Semantik:
Solveig Bennike m.fl.: Faglige forbindelser i dansk s. 28-31
Aage Hermann: Græd ikke saa aflangt, tekstbindet til samme s. 62
Jesper Wung-Sung: De tre veninder, tekstbindet s. 16-18.
J.P. Jacobsen: Marine.
Replikker, samtale , undertekst:
Solveig Bennike m.fl.: Faglige forbindelser i dansk bind s. 16 og 20-23
Helle Helle: Syltning
Fællestime: Helle Helle om sit forfatterskab
Værklæsning: Helle Helle: Rester
Skriftlig opgave om titelnovellen i Rester.
Omfang 13
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Genrer
  • Samtale/diskussion
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Læsning af litteratur med særligt fokus på sammenhængen mellem tekstens sproglige udformning og dens tematik. Introduktion til nye sproglige begreber: semantik og etablering af undertekster i litteratur.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Historisk overblikslæsning fra oldtiden til ca. 1900

Indhold Ravnkel Frøjsgodes saga (værk)
Litteraturens veje: Afsnittet om folkeviser s. 58-66
Redselille og Vidervold
Bonden og elverpigen (med gruppen Sorten Muld)
Baggrundspapir om folkeeventyr og kunsteventyr (lærerproduceret materiale)
De tre gaver (folkeeventyr)
H. C. Andersen: Klokken
Thomas Kingo: Keed af verden, og kier ad himmelen
Litteraturens Veje (sølvudg.) s. 519-20, leksikonartiklen Romantik.
Schack Staffeldt: Indvielsen
Adam Oehlenschläger: Morgen-Vandring
Litteraturens veje s. 221-24 om kvinderne i det moderne gennembrud.
Amalie Skram: Af Forraadt
Henrik Ibsen: Et dukkehjem, bogen og filmatisering (værk)
Verdenslitterær perspektivering af Et dukkehjem: Stykkets internationale gennemslagskraft, dets betydning for kvindekampen i internationalt perspektiv, Strindbergs og andres reaktion på Et dukkehjem, stykket set i et aktuelt perspektiv.
Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Genrer
  • Historisk bevidsthed
  • Kultur
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Historisk overblikslæsning, opfølgning på dansk-historie-kronologiforløbet i 1.g. Repetition og uddybning. I litteraturen fra oldtiden til barokken var der særligt fokus på den sproglige udformning af teksterne, især mundtlige og skriftlige genretræk.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

AT 9, synopsisforløb i 2.g

Indhold Undervisningsministeriets ressourcerum til AT 2007 evt. suppleret med andet materiale.
Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Litteratur- og informationssøgning
  • Medietekster
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Informationssøgning
  • Kommunikationsstrategi
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Problemformulering
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Selvstændigt arbejde
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Teori/metode

Progression

Udarbejdelse af synopsis på baggrund af emnevalg, problemformulering, informationssøgning og materialevalg med udgangspunkt i Undervisningsministeriets oplæg og ressourcerum til AT-prøve 2007. Mundtlig individuel prøve med udgangspunkt i synops og studierapport.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer