Termin | Sommer 2007 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Dansk, A |
Lærere | Signe Rugård Poulsen |
Hold | 2005 da/k |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2007-04-30 |
Indhold |
Uddrag af Sigmund Freud: Det ubevidste Litteraturens veje s. 514-515, leksikonartiklen Psykoanalyse H.C. Andersen: Skyggen Vilhelm Bjerke-Petersen: Dyret i kvinden hører natten til Leif Panduro: Tur i natten Leif Panduro: Uro i forstæderne Sven Holm: En barndomshistorie Af Bret Easton Ellis: American Psycho Af Mads Brenøe: Eva Mads Brenøe: Glinsende (skr. opgave) |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionKendskab til og træning i at bruge en tekstlæsningsmetode, som udbygger den nykritiske tekstanalyse. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Litteraturens veje (2004-udgaven) s. 114-123 om rationalismen, deismen, oplysningen, klassicismen, Ludvig Holbergs karriere og litteratur. Udvalgte scener af Ludvig Holberg: Erasmus Montanus opført af eleverne. Opførelse af stykket på Odense Teater. |
Omfang | 7 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionFokus på oplysningstiden og Ludvig Holbergs karakterkomedier. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Semantik: Solveig Bennike m.fl.: Faglige forbindelser i dansk s. 28-31 Aage Hermann: Græd ikke saa aflangt, tekstbindet til samme s. 62 Jesper Wung-Sung: De tre veninder, tekstbindet s. 16-18. J.P. Jacobsen: Marine. Replikker, samtale , undertekst: Solveig Bennike m.fl.: Faglige forbindelser i dansk bind s. 16 og 20-23 Helle Helle: Syltning Fællestime: Helle Helle om sit forfatterskab Værklæsning: Helle Helle: Rester Skriftlig opgave om titelnovellen i Rester. |
Omfang | 13 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionLæsning af litteratur med særligt fokus på sammenhængen mellem tekstens sproglige udformning og dens tematik. Introduktion til nye sproglige begreber: semantik og etablering af undertekster i litteratur. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Ravnkel Frøjsgodes saga (værk) Litteraturens veje: Afsnittet om folkeviser s. 58-66 Redselille og Vidervold Bonden og elverpigen (med gruppen Sorten Muld) Baggrundspapir om folkeeventyr og kunsteventyr (lærerproduceret materiale) De tre gaver (folkeeventyr) H. C. Andersen: Klokken Thomas Kingo: Keed af verden, og kier ad himmelen Litteraturens Veje (sølvudg.) s. 519-20, leksikonartiklen Romantik. Schack Staffeldt: Indvielsen Adam Oehlenschläger: Morgen-Vandring Litteraturens veje s. 221-24 om kvinderne i det moderne gennembrud. Amalie Skram: Af Forraadt Henrik Ibsen: Et dukkehjem, bogen og filmatisering (værk) Verdenslitterær perspektivering af Et dukkehjem: Stykkets internationale gennemslagskraft, dets betydning for kvindekampen i internationalt perspektiv, Strindbergs og andres reaktion på Et dukkehjem, stykket set i et aktuelt perspektiv. |
Omfang | 24 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionHistorisk overblikslæsning, opfølgning på dansk-historie-kronologiforløbet i 1.g. Repetition og uddybning. I litteraturen fra oldtiden til barokken var der særligt fokus på den sproglige udformning af teksterne, især mundtlige og skriftlige genretræk. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Undervisningsministeriets ressourcerum til AT 2007 evt. suppleret med andet materiale. |
Omfang | 24 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionUdarbejdelse af synopsis på baggrund af emnevalg, problemformulering, informationssøgning og materialevalg med udgangspunkt i Undervisningsministeriets oplæg og ressourcerum til AT-prøve 2007. Mundtlig individuel prøve med udgangspunkt i synops og studierapport. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|