» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Dansk, 2005-08-01 da/k grundforløb

Dansk, 2005-08-01 da/k grundforløb

Termin Vinter 2005
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Signe Rugård Poulsen
Hold 2005 da/k
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-30

Kropskultur

Indhold Kropsidealer fra antikken til i dag, PowerPoint-oplæg med udskriftskopi
Skønhedsdiktaturet, artikel i Berlingske Tidende 12. juni 2005
Uddrag af Mette Thomsen: Plastic, 1995
Q-pladegruppen: Kvindeballade, 1976
Vita Andersen: Du er ikke mandschauvinist og jeg er ikke Bianca Jagger, 1977
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Medietekster
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion
  • Studiemetoder

Progression

Introduktion til gymnasiale arbejdsformer:
Lektielæsning, notatteknik, pararbejde, gruppearbejde, IT-kompetencer






Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Dansk i almen sprogforståelse

Indhold Sprogets veje, Gad 1994, s. 148-154: Om orale samfund, skriftens epoke, netværkskulturen.
Lærerproduceret materiale (6 s.) baseret på John Edelsgaard Andersen: Sproghandlinger – på dansk, Dlf 1989.
Flaskesamleren og amnesieren, uddrag af Claus Beck-Nielsens skuespil Ci-vi-li-sa-tion, Dlf 2000.
Iso-reklame: Det er helt vildt.
Niels Holck: Sprogets univers, Alinea 1993, s. 136-140 (bearbejdet.
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Sprogets funktion og betydning
  • Sprogets opbygning

Almene mål

  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Sprogbevidsthed

Progression

Introduktion til sprog og sprogudvikling, herunder nogle af de grundbegreber, der nævnes i læreplanen til almen sprogforståelse.
Introdution til forskellige typer af sproghandlinger, op- og nedtoning samt kommunikationssituationens faktorer og øve brug af begreberne på konkrete tekster.
Skriveøvelser og sætningsanalyse for at træne evnen til at identificere hovedtyper af sproghandlinger samt lave op- og nedtonede sproghandlinger.
Introduktion til hovedgenrerne inden for sagprosa og fiktion. Øvelse i at identificere tekster af forskellige genrer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Introduktion til tekstanalyse

Indhold Sagprosaanalysemodel (lærerproduceret materiale)
To nyhedsartikler: Fogh ønsker bredt samarbejde, Urban d. 6.6. 05 og S efterlyser bredt samarbejde, MetroXpress 6.6. 05
Introduktion til analyse af skønlitteratur: referat-analyse-fortolkning-perspektivering.
Anders Bodelsen: Signalet.
Fortælleteknik, Litteraturens veje s. 493-496.
Fortæller og synsvinkel, teksteksempler
Henning Mortensen: Pronomina.
Lyrik, Billedsprog, Metafor - Litteraturens veje s. 506 og 483-484.
Dan Turèll: Ode til storbyen
N.F.S. Grundtvig: Nu falmer skoven trindt om land
Dan Turèll: Efterårs-Blues.
Michael Strunge: Den hæslige by.
En karma cowboy, Litteraturens veje om Dan Turèll s. 371-372.
Et forkomment englebarn, Litteraturens veje om Michael Strunge s. 396-401.
Dan Turèll: Storby-Blues
Michael Strunge: Plasticsolen (4 t.)
Benny Andersen: Lagkage
Martin A. Hansen: Roden
Finn Søeborg: Min kone forstår mig ikke
Når lysterne tændes, afgangsfilm fra Den danske Filmskole 2001 frit efter Søeborgs novelle Min kone forstår mig ikke, manuskript af Flemming Klem og Martin Strange-Hansen. (VÆRK)
Søren Søgaard: Nordkraft – fra bog til film, Gyldendal 2005, s. 63-69.
Berettermodellen, her fra http://scoop.mb.dk/berettermodel.htm.
Omfang 21
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Medietekster
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Udvikling af et fælles begrebsapparat i forbindelse med tekstlæsning og skrivning.
Viden om forskellen på tekstlæsningsniveauerne referat, analyse, fortolkning og perspektivering, og hvordan man arbejder på de forskellige niveauer.
Genrekendskab, kendskab til og anvendelse af grundbegreber i analyse af sagprosa og skønlitteratur.
Træning af evnen til at formidle klart og korrekt.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Byen

Indhold Anders Bodelsen: Signalet
Henning Mortensen: Pronomina
Dan Turèll: Ode til storbyen
Dan Turèll: Storby-Blues
Michael Strunge: Den hæslige by
Michael Strunge: Plasticsolen
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Analyse og fortolkning af litteratur som bevidsthedsmæssige udtryk for forhold i kultur og samfund.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Mundtlig formidling

Indhold Lærerproduceret materiale (5 s.) på baggrund af div. kursusmateriale
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

Progression

At bevidstgøre om, hvad en god mundtlig fremførelse beror på.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning