Termin | Vinter 2005 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Dansk, A |
Lærere | Signe Rugård Poulsen |
Hold | 2005 da/k |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2007-04-30 |
Indhold |
Kropsidealer fra antikken til i dag, PowerPoint-oplæg med udskriftskopi Skønhedsdiktaturet, artikel i Berlingske Tidende 12. juni 2005 Uddrag af Mette Thomsen: Plastic, 1995 Q-pladegruppen: Kvindeballade, 1976 Vita Andersen: Du er ikke mandschauvinist og jeg er ikke Bianca Jagger, 1977 |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Introduktion til gymnasiale arbejdsformer:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Sprogets veje, Gad 1994, s. 148-154: Om orale samfund, skriftens epoke, netværkskulturen. Lærerproduceret materiale (6 s.) baseret på John Edelsgaard Andersen: Sproghandlinger – på dansk, Dlf 1989. Flaskesamleren og amnesieren, uddrag af Claus Beck-Nielsens skuespil Ci-vi-li-sa-tion, Dlf 2000. Iso-reklame: Det er helt vildt. Niels Holck: Sprogets univers, Alinea 1993, s. 136-140 (bearbejdet. |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Introduktion til sprog og sprogudvikling, herunder nogle af de grundbegreber, der nævnes i læreplanen til almen sprogforståelse.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Sagprosaanalysemodel (lærerproduceret materiale) To nyhedsartikler: Fogh ønsker bredt samarbejde, Urban d. 6.6. 05 og S efterlyser bredt samarbejde, MetroXpress 6.6. 05 Introduktion til analyse af skønlitteratur: referat-analyse-fortolkning-perspektivering. Anders Bodelsen: Signalet. Fortælleteknik, Litteraturens veje s. 493-496. Fortæller og synsvinkel, teksteksempler Henning Mortensen: Pronomina. Lyrik, Billedsprog, Metafor - Litteraturens veje s. 506 og 483-484. Dan Turèll: Ode til storbyen N.F.S. Grundtvig: Nu falmer skoven trindt om land Dan Turèll: Efterårs-Blues. Michael Strunge: Den hæslige by. En karma cowboy, Litteraturens veje om Dan Turèll s. 371-372. Et forkomment englebarn, Litteraturens veje om Michael Strunge s. 396-401. Dan Turèll: Storby-Blues Michael Strunge: Plasticsolen (4 t.) Benny Andersen: Lagkage Martin A. Hansen: Roden Finn Søeborg: Min kone forstår mig ikke Når lysterne tændes, afgangsfilm fra Den danske Filmskole 2001 frit efter Søeborgs novelle Min kone forstår mig ikke, manuskript af Flemming Klem og Martin Strange-Hansen. (VÆRK) Søren Søgaard: Nordkraft – fra bog til film, Gyldendal 2005, s. 63-69. Berettermodellen, her fra http://scoop.mb.dk/berettermodel.htm. |
Omfang | 21 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Udvikling af et fælles begrebsapparat i forbindelse med tekstlæsning og skrivning.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Anders Bodelsen: Signalet Henning Mortensen: Pronomina Dan Turèll: Ode til storbyen Dan Turèll: Storby-Blues Michael Strunge: Den hæslige by Michael Strunge: Plasticsolen |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAnalyse og fortolkning af litteratur som bevidsthedsmæssige udtryk for forhold i kultur og samfund. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Lærerproduceret materiale (5 s.) på baggrund af div. kursusmateriale |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt bevidstgøre om, hvad en god mundtlig fremførelse beror på. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|