» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Dansk, 2005-08-01 da/k studieretningsforløb i 1.g

Dansk, 2005-08-01 da/k studieretningsforløb i 1.g

Termin Vinter 2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Signe Rugård Poulsen
Hold 2005 da/k
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-30

Dansk sproghistorie, oldtid og middelalder

Indhold Sproghistorie: Eva Heltberg og Jørgen Lund: Sprog i dansk, Gyldendal 1996, s. 18-23
Teksteksempler, ældre og yngre middelalderdansk
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Klasseundervisning

Historisk overbliksforløb i samarbejde med historie

Indhold Af: Egils saga (Bødvars død)
Nilus og Hillelil
Åge og Else (sammenlignet med Johs. V. Jensens genskrivning, Inger fra Kongens fald)
Thomas Kingo: Sølv-Bierget ved Kongsberg
Af Ludvig Holberg: Moralske tanker
William Hogarth: En skørtejægers skæbne (kobberstik-serie)
Adam Oehlenschläger: Der er et yndigt land
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød
Emil Bønnelycke: Af Spartanerne
Ekspressionistiske og surrealistiske malerier med krigen som tema sammenlignet med romantiske ditto. Kunstnere: bl.a. Niels Simonsen, E.L. Kirchner, Otto Dix, Käthe Kollwitz, Salvador Dali.
Ivan Malinovski: Benzinhjertet
Skriftlig opgave: Analyse, fortolkning og perspektivering af selvvalgt tekst blandt flg.: Eluer Høy, Ludvig Holberg: Forsvar for Maskerader, Anonym: Af Fædrelandskjærlighed, en Gave for Børn og Henrik Pontoppidan: En stor dag. Baggrundslæsning: Litteraturens veje s. 58-64, 108-123, 137-150, 195-201 og 218-221.
Omfang 14
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

Progression

Overblik. Forståelse for, at litteraturen skal ses i sammenhæng med historiske og samfundsmæssige forhold.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Medieforløb: danske dagblade

Indhold Netaviser:
Sammenlignende undersøgelse af otte netaviser: struktur, indhold, blikfang osv.
Avisens genrer:
Af Joan & Frants Andreasen: Avisen på tværs s. 18-20
Af Henrik Poulsen: Dansk for voksne 2, Sprog og kommunikation s. 31-43
http://www.aiu.dk/avisnet/show.php?id=52
http://www.aiu.dk/avisnet/show.php?id=302
http://medietimen.dk/index.php?article=2917
http://www.aiu.dk/avisnet/show.php?id=96)
Besøg på Mediemuseet, Brandts Klædefabrik:
Udstilling om pressedækningen af tsunamikatastrofen og kronprinsebrylluppet.
Sammenligning af Jyllands-Posten, BT og Information fra den 3. april 2006.
Når aviserne politiserer, interview med medieforskeren Stig Hjarvard i Politiken den 11/3 2006.
Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Litteratur- og informationssøgning
  • Medietekster
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

Progression

Overblik over dagbladsmarkedet i Danmark. Kendskab til avisgenrerne. Bevidstgørelse om forskelle på udvalgte aviser (layout, indhold, vinkling, målgruppe mv.).

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Værklæsning

Indhold Klaus Rifbjerg: Den kroniske uskyld, romanen og filmatiseringen.
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning