Dansk, 2005 da/a (3a da)

Termin Ikke angivet
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Mette Føns Foldager
Hold 2005 da/a
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-30

Introduktion til analyse af litteratur

Indhold Novelleteori: Litteraturens Veje, udgave 2004, afsnit i leksikonafdelingen :
1. Analyse-fortolkning-perspektivering,
2. Genrer, Novelle
3. Fortælleteknik
4. Komposition
Noveller:
Cecil Bødker: Vædderen (1961)(kopi)
Jørn Fabricius: En brun, en blå, en gul, en rød (1968)(kopi)
Lyrikanalyse: Litteraturens veje, leksikonafdelingen :
1. Lyrik
2. Billedsprog
3. Metrik
4. Rim

Digte:
Jens August Schade: Marche Militaire (1928)
Tom Kristensen: Det blomstrende Slagsmaal (1928)
Otto Gelsted: Reklameskibet (1923)
Michael Strunge: Natmaskinen (1982)

Dramaanalyse: Litteraturens veje,
leksikonafdelingen :
1. Drama
Uddrag af drama:
Line Knutzon: Måvens og Peder i mediernes søgelys (2002)(kopi)
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Medietekster
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Introduktion til danskfagets hovedområder og grundlæggende kendskab til fagets metode, m.h.t. litterær analyse, uddybning, fokusering og argumentation, mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed, tegnsætning og sprogrigtighed.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Almen sprogforståelse (AP)

Indhold Carpe diem. Materiale til latindel.
Jette Kjems m.fl. Nem Grammatik. Modtryk.
Sct. Knuds nyudviklede kompendium. Lærerens bog & Elevens bog.
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Sprogets funktion og betydning
  • Sprogets opbygning

Almene mål

  • Genrer
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Tværfaglig grammatik

Progression

Sproglig viden og sproghistorisk bevidsthed.Overførselsværdi.
Fra elementær grammatik til kompleks sætningsbygning på tværsproglig basis.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

AT 2 - retorik

Indhold Steen Beck og Hanne Beck: Gyldendals studiebog (2005) s. 107-113
Kronprinsens bryllupstale til Mary
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug

Almene mål

  • Argumentation
  • Genrer
  • It
  • Kommunikationsstrategi
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed

Progression

Problematisering, afgrænsning, dokumentation, argumentation, samarbejde, lydhørhed, deltagelse i fælles projekt
-evne til at kombinere fag
- powerpoint
- evne til at forberede, opbygge og formidle et fagligt stof mundtligt
Der arbejdes fra teori til praksis - evne til selv at skrive taler

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

AT 3 - Sprog og medier

Indhold Eget materiale
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Litteratur- og informationssøgning
  • Medietekster
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Informationssøgning
  • It
  • Problemformulering
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Basal problem-formulering,fremstilling,analyse konklusion / vurdering

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Medier

Indhold Medier:
Filmteori :Berettermodel (kopi),Dogmeregler (kopi)
Film:
Thomas Vinterberg : Festen, 1. værk
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Medietekster

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Modeller

Progression

Introduktion til arbejde med analyse af film, hvortil visse færdigheder fra litteraturforløbet kan overføres.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Sprog og IT

Indhold Tegnsætning (Dansk Sprognævns hjemmeside)
Sprogrigtighed (opgaver, kopi)
IT: tekstbehandling (skolens materiale)
Der er endvidere arbejdet med sprog i AT-forløb 3 og 4 samt i AP.
Omfang 4
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Sprogets funktion og betydning
  • Sprogets opbygning

Almene mål

  • It
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Bevidsthed om og arbejde med normer for skriftlighed.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Dansk - historie oversigtsforløb

Indhold ”Nilus og Hillelil” (kopi)
”Litteraturens Veje” (LV)s. 58-60 + s. 64-66
Kingo: ”Opskrift på et anker” (kopi), LV (s. 481-482)
Holberg: ”En god lærer” (kopi)
Thorkild Hansen: ”Slavernes kyst” (1967), 8S. 9+10)
LV (s. 108-115)
Oehlenschläger: ”Simon Peder” (Falkenstjerne 1 s.278) og LV (s. 137-140)
Pontoppidan: ”Vandreren” (kopi) og LV (s. 195-200)
Halfdan Rasmussen: ”Bare en regnvejrsaften” og Tove Ditlevsen:”De tyske soldater” (kopi)
Uddrag af: Matador, afsnit 18
Peter Seeberg: ”Patienten” (Falkenstjerne 3 s. 302) og LV (s. 486- 487)
Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

I et tværfagligt forløb mellem dansk og historie forsøger vi at lave en kort historisk og litteraturhistorisk gennemgang fra middelalderen til 1960'erne. Der vil være nedslag i udvalgte perioder. Formålet er at give eleverne et overblik over den litteraturhistoriske udvikling (for danskfagets vedkommende)fra folkeviserne til det 20. årh. samt at sætte dem i stand til at se sammenhængen mellem litteraturen og den kontekst (samtid), den indgår i. Ydermere trænes eleverne i at bruge de litteraturanalytiske og fortolkningsmæssige redskaber, de har tilegnet sig i grundforløbet.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Mundtligt sprog

Indhold Solveig Bennike m.fl.: Faglige forbindelser i dansk (2005) (s.76-91)
De tre gaver (folkeeventyr)
H.C.Andersen: Nissenhos Spekhøkeren
Henriette Lind m.fl.: af: Nynnes dagbog (2000)
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Sprogets funktion og betydning
  • Sprogets opbygning

Almene mål

  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed

Progression

Der arbejdes med mundtligt sprog og dettes karakteristika. Der er fokus på elevernes eget mundtlige sprog, hvor der er optaget talesprog med diktafon, som er transskriberet. På baggrund af dette er der udarbejdet en liste over mundtlighedstræk. Der er ligeledes arbejdet med mundtlighedstræk i forskellige skriftlige genrer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Forelæsning/foredrag
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Værklæsning - Det forsømte forår

Indhold Hans Scherfig: Det forsømte forår (1940)
samt filmatiseringen
Litteraturens Veje (s. 284-292)
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen
  • Medietekster
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Læsning
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Eleverne øves i at analysere et helt værk. Endvidere vil der blive arbejdet med den filmiske fortolkning af værket.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Litteratur fra jeres egen tid

Indhold Litteraturens Veje (leksikon + s. 409-412) + Ib Michael: af: Den hvide dommer I: Vanillepigen
Jan Kjærstad: Kleopatras næse I: Forføreren + Billede: Go cart – Expo 2000
Samt introduktion til Kyndrups karakteristik af postmoderne kunst
Bo Hr Hansen: Babyshampoo
LV s. 441-445 + Mads Brenøe. Af: Eva
Mette Thomsen: af: Plastic
Jan Sondergaard: Sex + Gilleleje
LV s. 457-60 + Jakob Ejersbo: Blomster
Helle Helle: Noter + Helle Helle: Film
Helle Helle: Fasaner
Klaus Rifbjerg: Glæden ved vin




Omfang 14
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Kulturel identitet
  • Samtale/diskussion
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Der arbejdes med samtidig litteratur, hvor eleverne fortsat arbejder med analyse og fortolkning. samtidig opnår de viden tendenser som det postmoderne, det senmoderne osv

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Nyhedsformidling og dokumentargenrer

Indhold Gitte Horsbøl og Jette Meldgaard harboe: Den iscenesatte virkelighed (2004) (s. 88-90 + 27-34 + 45-49)
Peter Madsen og Erik Svendsen: Medier (2005) (s. 56-63 + 136-145)
Netaviser
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Medietekster

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Kommunikationsstrategi
  • Samtale/diskussion

Progression

Eleverne skal opnå viden om og selv analysere nyhedsformidling samt dokumentar

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Periodelæsning - det moderne gennembrud

Indhold Sekundærlitt: L.V. s. 194-225
Brandes: af: Indledning til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur
Ibsen: af: Et dukkehjem
H.Bang: Branden
J.P.Jacobsen: Fru Fønss
Ponyoppidan: Naadsensbrød
Projektarbejde om det moderne gennembrud.
-eleverne arbejder i grupper og fremlægger for hinanden, alle har læst alle tekster.
Grupper og tekster;
1. J.P.Jacobsen, naturalisme, religion og ateisme
lærebog: Falkenstjerne 2 + kopi
a. Darwin: af: Menneskets afstamning (kopi)
b. Jacobsen: Så standsed og der
c. Jacobsen: af: Niels Lyhne (s.129-132)
2. Bang og impressionismen
lærebog: Falkenstjerne 2 + (kopi)
a. Bang: Impressionisme – en lille replik (kopi)
b. Bang: Foran Alteret (kopi)
3. Kvindeproblematikken
lærebog: kopi
a. Olivia Levison: Støv
b. Skram: af: Constance Ring
c. E. Grundtvig: af: Nutidens Sædelighedskrav
Bang: Ved Vejen
Omfang 30
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Problemformulering
  • Projektarbejde
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Eleverne skal opnå dybdegående kendskab til en periode i litteraturhistorien. Samarbejdet med historie skal underbygge dette kendskab samt evt. inspirere til til en tværfaglig opgave

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Oldtid og middelalder

Indhold Litteraturena Veje
Falkenstjerne 1
Sagaen som genre + Ravnkel Frøjgodes Saga

Ravnkel Frøjgodes Saga

Folkeviser LV s. 46-53 + 58-64 + Harpens kraft (Falkenstjerne 1 s. 95)

Germand Gladensvend (Falkenstjerne 1 s. 91)

LV s. 64-66 + Torbens datter (Falkenstjerne 1 s. 85)

Folkeeventyr LV s. 66-71 + Kong Lindorm (Falkenstjerne 1. s. 116)
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Forskellige kulturer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Indsigt i den tidligste litteratur og litteraturhistorie.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Dokumentar

Indhold Kompendium
Chr. Braad Thomsen: Karen Blixen Storyteller
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Medietekster

Almene mål

  • Kommunikationsstrategi

Progression

I tilknytning til det tidligere arbejde med nyhedsformidling knyttes introduktionen til dokumentargenren

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning

Historisk læsning (barok, oplysning, pietisme)

Indhold

Fremlæggelse af individuelt valgte værker + læreroplæg (Barok)

 

         LV s. 101-107 + Faglige forbindelser (s. 29-34 + 37) (kopi)

Kingo: Keed af Verden, og kier ad Himmelen (1681) – (Falkenstjerne 1, s. 154)

                     

     Kingo: De fattige udi Odense Hospital (1683-84) – (kopi)

 

         Intro til Oplysningstiden

                      LV s. 108-117

 

       Holberg: Jeppe paa Bierget (1722) – (Falkenstjerne 1, s. 169-202)

 

       Jeppe paa Bierget + LV s. 117-122

 

 

        Holberg – essays + LV s. 122-123 – Anne Marie Heltoft m.fl.: De sproglige rødder (2006) s. 70-73

 

       Pietisme, LV s.123- 125 + Brorson: Den yndigste rose er funden (1732) –                 

                      ( Falkenstjerne 1, s. 214)

                      ”Opsamling på Barok og Oplysning”

                     

Omfang 14
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning

Almene mål

  • Historisk bevidsthed

Progression

Arbejde med historiske perioder og litteratur. Inddragelse af sproglige indfaldsvinkler ( semantiske skemaer og sproghistorie)

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Forløb om romantikken

Indhold

Forløb om romantikken (litteratur og medier)

 

Litteraturens Veje s. 144-152, 158-161, 175-186

Öehlenschläger: Guldhornene + Der er et yndigt Land

Schack von Staffeldt: Indvielsen

H. C. Andersen: Klokken

Grundtvig: Kristelig Dagvise

Uddrag af filmatisering af: Blicher: Præsten i Vejlbye

Aarestrup: Til en Veninde + Paa Sneen

Romantiske billeder

 

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet
  • Tekstanalyse

Progression

At eleverne får viden om endnu en periode i litteraturhistorien, og at de igen bruger begreber knyttet til tekstanalyse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Forløb om det folkelige gennembrud

Indhold

Forløb om det folkelige gennembrud

 

Litteraturens Veje s. 244-248, 250-256

Aakjær: Min Hjemmen + Når Rugen skal ind

Nexø: af: Pelle Erobreren

J. V. Jensen: Cecil + Paa Memphis Station

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Historisk bevidsthed

Progression

At eleverne får indsigt i perioden samt arbejder med litterær analyse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Forløb om mellemkrigstiden - opfølgning af AT10

Indhold

Forløb om mellemkrigstiden

-opfølgning på AT10

(mundtlige oplæg)

 

LV s. 274-283 + oplæg om kulturradikalisme

Tom Kristensen: Fribytter

Bønnelycke: Aarhundredet

PH: Man binders os…+ Jazz, hav og elskov

Södergran: Vi kvinnor + Min barndoms träd

Lagerkvist: Ångest

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Tekstanalyse

Progression

At eleverne opnår bedre kendskab til perioden samt øver sig i mundtlig formidling.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Forløb om verdenslitteratur

Indhold

Forløb om verdenslitteratur

 

Selvvalgt værk fra verdenslitteraturen.

Horats: Om digterkunsten - og om digterens kald og pligter

Robin Hoods byrd (engelsk folkevise)

De forelskede (tysk folkevise)

Molière: af: Den Gerrige

Rousseau: af: En ensom vandrers drømmerier

Stevenson: af: Dr. Jekyll og Mr. Hyde + H.C.Andersen: Skyggen

Marx og Engel: af: Det kommunistiske manifest

Darwin: af: Menneskets afstamning

Nietszche: af: Således talte Zarathustra

Tolstoj: af: Krig og fred

Dostojevskij: af: Raskolnikov

Eliot: De hule mænd

Hemmingway: Bjerge som hvide elefanter

Camus: Sisyfosmyten

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Forskellige arbejdsformer
  • Kulturel identitet
  • Selvstændigt arbejde
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Den danske litteraturhistorie sættes i relation til verdenslitteraturen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Forløb om sproghistorie og sprogfilosofi

Indhold

Forløb om sproghistorie og sprogfilosofi

 

Anne Marie Heltoft m.fl. De sproglige rødder s. 63-75

Pia Quist og Jimmy Zander hagen: Sprogsociologi, sprogpsykologi og sprogfilosofi s. 132-141

Ellen Holmboe: Kort og godt om at argumentere for en holdning s. 11-19

Barbara Illum: Argumenter s. 40-46

 

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

  • Argumentation
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde