Termin | Ikke angivet |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Dansk, A |
Lærere | Mette Føns Foldager |
Hold | 2005 da/a |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-04-30 |
Indhold |
Novelleteori: Litteraturens Veje, udgave 2004, afsnit i leksikonafdelingen : 1. Analyse-fortolkning-perspektivering, 2. Genrer, Novelle 3. Fortælleteknik 4. Komposition Noveller: Cecil Bødker: Vædderen (1961)(kopi) Jørn Fabricius: En brun, en blå, en gul, en rød (1968)(kopi) Lyrikanalyse: Litteraturens veje, leksikonafdelingen : 1. Lyrik 2. Billedsprog 3. Metrik 4. Rim Digte: Jens August Schade: Marche Militaire (1928) Tom Kristensen: Det blomstrende Slagsmaal (1928) Otto Gelsted: Reklameskibet (1923) Michael Strunge: Natmaskinen (1982) Dramaanalyse: Litteraturens veje, leksikonafdelingen : 1. Drama Uddrag af drama: Line Knutzon: Måvens og Peder i mediernes søgelys (2002)(kopi) |
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Introduktion til danskfagets hovedområder og grundlæggende kendskab til fagets metode, m.h.t. litterær analyse, uddybning, fokusering og argumentation, mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed, tegnsætning og sprogrigtighed.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Carpe diem. Materiale til latindel. Jette Kjems m.fl. Nem Grammatik. Modtryk. Sct. Knuds nyudviklede kompendium. Lærerens bog & Elevens bog. |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Sproglig viden og sproghistorisk bevidsthed.Overførselsværdi.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Steen Beck og Hanne Beck: Gyldendals studiebog (2005) s. 107-113 Kronprinsens bryllupstale til Mary |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Problematisering, afgrænsning, dokumentation, argumentation, samarbejde, lydhørhed, deltagelse i fælles projekt
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Eget materiale |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Basal problem-formulering,fremstilling,analyse konklusion / vurdering
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Medier: Filmteori :Berettermodel (kopi),Dogmeregler (kopi) Film: Thomas Vinterberg : Festen, 1. værk |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionIntroduktion til arbejde med analyse af film, hvortil visse færdigheder fra litteraturforløbet kan overføres. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Tegnsætning (Dansk Sprognævns hjemmeside) Sprogrigtighed (opgaver, kopi) IT: tekstbehandling (skolens materiale) Der er endvidere arbejdet med sprog i AT-forløb 3 og 4 samt i AP. |
Omfang | 4 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionBevidsthed om og arbejde med normer for skriftlighed. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
”Nilus og Hillelil” (kopi) ”Litteraturens Veje” (LV)s. 58-60 + s. 64-66 Kingo: ”Opskrift på et anker” (kopi), LV (s. 481-482) Holberg: ”En god lærer” (kopi) Thorkild Hansen: ”Slavernes kyst” (1967), 8S. 9+10) LV (s. 108-115) Oehlenschläger: ”Simon Peder” (Falkenstjerne 1 s.278) og LV (s. 137-140) Pontoppidan: ”Vandreren” (kopi) og LV (s. 195-200) Halfdan Rasmussen: ”Bare en regnvejrsaften” og Tove Ditlevsen:”De tyske soldater” (kopi) Uddrag af: Matador, afsnit 18 Peter Seeberg: ”Patienten” (Falkenstjerne 3 s. 302) og LV (s. 486- 487) |
Omfang | 11 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionI et tværfagligt forløb mellem dansk og historie forsøger vi at lave en kort historisk og litteraturhistorisk gennemgang fra middelalderen til 1960'erne. Der vil være nedslag i udvalgte perioder. Formålet er at give eleverne et overblik over den litteraturhistoriske udvikling (for danskfagets vedkommende)fra folkeviserne til det 20. årh. samt at sætte dem i stand til at se sammenhængen mellem litteraturen og den kontekst (samtid), den indgår i. Ydermere trænes eleverne i at bruge de litteraturanalytiske og fortolkningsmæssige redskaber, de har tilegnet sig i grundforløbet. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Solveig Bennike m.fl.: Faglige forbindelser i dansk (2005) (s.76-91) De tre gaver (folkeeventyr) H.C.Andersen: Nissenhos Spekhøkeren Henriette Lind m.fl.: af: Nynnes dagbog (2000) |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionDer arbejdes med mundtligt sprog og dettes karakteristika. Der er fokus på elevernes eget mundtlige sprog, hvor der er optaget talesprog med diktafon, som er transskriberet. På baggrund af dette er der udarbejdet en liste over mundtlighedstræk. Der er ligeledes arbejdet med mundtlighedstræk i forskellige skriftlige genrer. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Hans Scherfig: Det forsømte forår (1940) samt filmatiseringen Litteraturens Veje (s. 284-292) |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEleverne øves i at analysere et helt værk. Endvidere vil der blive arbejdet med den filmiske fortolkning af værket. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Litteraturens Veje (leksikon + s. 409-412) + Ib Michael: af: Den hvide dommer I: Vanillepigen Jan Kjærstad: Kleopatras næse I: Forføreren + Billede: Go cart – Expo 2000 Samt introduktion til Kyndrups karakteristik af postmoderne kunst Bo Hr Hansen: Babyshampoo LV s. 441-445 + Mads Brenøe. Af: Eva Mette Thomsen: af: Plastic Jan Sondergaard: Sex + Gilleleje LV s. 457-60 + Jakob Ejersbo: Blomster Helle Helle: Noter + Helle Helle: Film Helle Helle: Fasaner Klaus Rifbjerg: Glæden ved vin |
Omfang | 14 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionDer arbejdes med samtidig litteratur, hvor eleverne fortsat arbejder med analyse og fortolkning. samtidig opnår de viden tendenser som det postmoderne, det senmoderne osv |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Gitte Horsbøl og Jette Meldgaard harboe: Den iscenesatte virkelighed (2004) (s. 88-90 + 27-34 + 45-49) Peter Madsen og Erik Svendsen: Medier (2005) (s. 56-63 + 136-145) Netaviser |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEleverne skal opnå viden om og selv analysere nyhedsformidling samt dokumentar |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Sekundærlitt: L.V. s. 194-225 Brandes: af: Indledning til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur Ibsen: af: Et dukkehjem H.Bang: Branden J.P.Jacobsen: Fru Fønss Ponyoppidan: Naadsensbrød Projektarbejde om det moderne gennembrud. -eleverne arbejder i grupper og fremlægger for hinanden, alle har læst alle tekster. Grupper og tekster; 1. J.P.Jacobsen, naturalisme, religion og ateisme lærebog: Falkenstjerne 2 + kopi a. Darwin: af: Menneskets afstamning (kopi) b. Jacobsen: Så standsed og der c. Jacobsen: af: Niels Lyhne (s.129-132) 2. Bang og impressionismen lærebog: Falkenstjerne 2 + (kopi) a. Bang: Impressionisme – en lille replik (kopi) b. Bang: Foran Alteret (kopi) 3. Kvindeproblematikken lærebog: kopi a. Olivia Levison: Støv b. Skram: af: Constance Ring c. E. Grundtvig: af: Nutidens Sædelighedskrav Bang: Ved Vejen |
Omfang | 30 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEleverne skal opnå dybdegående kendskab til en periode i litteraturhistorien. Samarbejdet med historie skal underbygge dette kendskab samt evt. inspirere til til en tværfaglig opgave |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Litteraturena Veje Falkenstjerne 1 Sagaen som genre + Ravnkel Frøjgodes Saga Ravnkel Frøjgodes Saga Folkeviser LV s. 46-53 + 58-64 + Harpens kraft (Falkenstjerne 1 s. 95) Germand Gladensvend (Falkenstjerne 1 s. 91) LV s. 64-66 + Torbens datter (Falkenstjerne 1 s. 85) Folkeeventyr LV s. 66-71 + Kong Lindorm (Falkenstjerne 1. s. 116) |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionIndsigt i den tidligste litteratur og litteraturhistorie. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kompendium Chr. Braad Thomsen: Karen Blixen Storyteller |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionI tilknytning til det tidligere arbejde med nyhedsformidling knyttes introduktionen til dokumentargenren |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Fremlæggelse af individuelt valgte værker + læreroplæg (Barok)
LV s. 101-107 + Faglige forbindelser (s. 29-34 + 37) (kopi) Kingo: Keed af Verden, og kier ad Himmelen (1681) – (Falkenstjerne 1, s. 154)
Kingo: De fattige udi Odense Hospital (1683-84) – (kopi)
Intro til Oplysningstiden LV s. 108-117
Holberg: Jeppe paa Bierget (1722) – (Falkenstjerne 1, s. 169-202)
Jeppe paa Bierget + LV s. 117-122
Holberg – essays + LV s. 122-123 – Anne Marie Heltoft m.fl.: De sproglige rødder (2006) s. 70-73
Pietisme, LV s.123- 125 + Brorson: Den yndigste rose er funden (1732) – ( Falkenstjerne 1, s. 214) ”Opsamling på Barok og Oplysning”
|
Omfang | 14 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionArbejde med historiske perioder og litteratur. Inddragelse af sproglige indfaldsvinkler ( semantiske skemaer og sproghistorie) |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Forløb om romantikken (litteratur og medier)
Litteraturens Veje s. 144-152, 158-161, 175-186 Öehlenschläger: Guldhornene + Der er et yndigt Land Schack von Staffeldt: Indvielsen H. C. Andersen: Klokken Grundtvig: Kristelig Dagvise Uddrag af filmatisering af: Blicher: Præsten i Vejlbye Aarestrup: Til en Veninde + Paa Sneen Romantiske billeder
|
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt eleverne får viden om endnu en periode i litteraturhistorien, og at de igen bruger begreber knyttet til tekstanalyse. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Forløb om det folkelige gennembrud
Litteraturens Veje s. 244-248, 250-256 Aakjær: Min Hjemmen + Når Rugen skal ind Nexø: af: Pelle Erobreren J. V. Jensen: Cecil + Paa Memphis Station |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt eleverne får indsigt i perioden samt arbejder med litterær analyse. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Forløb om mellemkrigstiden -opfølgning på AT10 (mundtlige oplæg)
LV s. 274-283 + oplæg om kulturradikalisme Tom Kristensen: Fribytter Bønnelycke: Aarhundredet PH: Man binders os…+ Jazz, hav og elskov Södergran: Vi kvinnor + Min barndoms träd Lagerkvist: Ångest |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt eleverne opnår bedre kendskab til perioden samt øver sig i mundtlig formidling. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Forløb om verdenslitteratur
Selvvalgt værk fra verdenslitteraturen. Horats: Om digterkunsten - og om digterens kald og pligter Robin Hoods byrd (engelsk folkevise) De forelskede (tysk folkevise) Molière: af: Den Gerrige Rousseau: af: En ensom vandrers drømmerier Stevenson: af: Dr. Jekyll og Mr. Hyde + H.C.Andersen: Skyggen Marx og Engel: af: Det kommunistiske manifest Darwin: af: Menneskets afstamning Nietszche: af: Således talte Zarathustra Tolstoj: af: Krig og fred Dostojevskij: af: Raskolnikov Eliot: De hule mænd Hemmingway: Bjerge som hvide elefanter Camus: Sisyfosmyten |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionDen danske litteraturhistorie sættes i relation til verdenslitteraturen. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Forløb om sproghistorie og sprogfilosofi
Anne Marie Heltoft m.fl. De sproglige rødder s. 63-75 Pia Quist og Jimmy Zander hagen: Sprogsociologi, sprogpsykologi og sprogfilosofi s. 132-141 Ellen Holmboe: Kort og godt om at argumentere for en holdning s. 11-19 Barbara Illum: Argumenter s. 40-46
|
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|