Dansk, 2005 da/b (3b da)

Termin Sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Sophie Holm Strøm
Hold 2005 da/b
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-30

Analyseteori - noveller

Indhold Benny Andersen: ”Lagkage”, Jørn Fabricius: ”En brun, en blå, en gul, en rød”, Jørgen Nielsen: ”En katastrofe”, Naja Marie Aidt: "Som englene flyver".
Om litteraturanalyse, fortællerformer, komposition, fortælleteknikker i "Litteraturens Veje"
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning

Almene mål

  • Genrer
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Kunne anvende grundbegreber og genrebegreber i tekstanalyse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kommunikation og formidling

Indhold Srivekursus: papirer fra Sct. Knuds Gymnasium
Benny Andersen "Lagkage"
Henning Olsson og Henrik Poulsen:"Ryd forsiden" s. 44-54 (De fem nyhedskriterier), s. 70-76 (Nyhedsgenrer)
Artikler fra Fyens Stiftidende, Politiken og Jyllandsposten fra d. 31.8.05 om Orkanen Katrina
"Horisont" fra DR om Katrina
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Litteratur- og informationssøgning
  • Medietekster

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • It
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Studiemetoder

Progression

Træning i:
Forskellige arbejdsformer
Skriftlig udtryksfærdighed
It
Egen indlæring
Studiemetoder
Informationssøgning
Gruppearbejde
Genrer
Selvstændigt arbejde

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Hvad er sprog?

Indhold Grundmateriale til "Almen Sprogforståelse" (på Sct. Knuds Gymnasium)
Omfang 4
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Genrer
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed

Progression

Bevidsthed om, hvad sprog er. Udtryk og indhold i skrift og tale, sproghandlinger og genrer

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Analyseteori - digte

Indhold Jens August Schade: ”Marche militaire”, Jeppe Aakjær: ”Jens Vejmand”, Tom Kristensen: „Det blomstrende slagsmål“,
Michael Strunge: ”Natmaskinen”.
Om digtanalyse i "Litteraturens Veje" + Martin Jørgensen, Else Waitz Mosegaard: "Danskfagets håndbog"
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning

Almene mål

  • Gruppearbejde
  • Samtale/diskussion
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Kunne anvende grundbegreber og genrebegreber i tekstanalyse

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Filmanalyse

Indhold Thomas Vinterberg: ”Drengen der gik baglæns”, ”Festen”.
Om Filmanalyse: Martin Jørgensen, else Waitz Mosegaard: "Danskfagets håndbog"
Claus Christensen: "Dogme #1", EKKO nr. 7, marts 2001
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Medietekster

Almene mål

  • Genrer

Progression

Kendskab til de grundlæggende filmiske analysebegreber. Dramaturgi

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning

Drama

Indhold Line Knutzon: "Måvens og Peder i mediernes søgelys",
baggrundslæsning i "Litteraturens veje"
Om drama i: Martin Jørgensen, Else Waitz Mosegaard: "Danskfagets håndbog"
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer

Almene mål

  • Genrer

Progression

Introduktion og anvendelse af genre- og grundbegreber i analyse og fortolkning. Kendskab til drama-genren.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Dansk - historie oversigtsforløb

Indhold Baggrundslitteratur om perioderne: Litteraturens veje s. 38-42, 58-60, 103-107, 138-140, 275-277.
Teskter: Gisle Surssøns Saga kap. 1-5, Torbens datter, Kingo: Hver har sin skæbne, H. C. Andersen: I Danmark er jeg født, Aarestrup: Gunløde, B. S. Ingemann: Aftensang, Broby-Johansen: Foråret kommer til caféen.
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

I et tværfagligt forløb mellem dansk og historie forsøger vi at lave en kort historisk og litteraturhistorisk gennemgang fra vikingetiden til mellemkrigstiden. Der vil være nedslag i udvalgte perioder. Formålet er at give eleverne et overblik over den litteraturhistoriske udvikling (for danskfagets vedkommende)fra vikingetiden til det 20. årh. samt at sætte dem i stand til at se sammenhængen mellem litteraturen og den kontekst (samtid), den indgår i. Ydermere trænes eleverne i at bruge de litteraturanalytiske og fortolkningsmæssige redskaber, de har tilegnet sig i grundforløbet.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Semantik

Indhold Teori:Bennike, Nyborg og Hammer: "Faglige forbindelser i dansk" s. 28-42
Litterære tekster: Erik Knudsen: Varehuset TOTAL,Aage Hermann: "Græd ikke så aflangt", J. C. Gerson: En lille nisse rejste,
Peter seeberg: "Biografi af en snegl"
Astrid Saalbach: "Kødet"
Politiken: Respekt, dér"
Niarn: "Kælling"
Hanne-Vibeke Holst: Du er fucking sexistisk, Niarn
Michael Strunge: "Plasticsolen"
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund
  • Sprogets funktion og betydning
  • Sprogets opbygning

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Symboler
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

I semantikforløbet trænes eleverne i arbejde med ordenes grundbetydning samt deres medbetydninger for derved at finde frem til, hvordan vi kan opbygge og nuancere vores sprogbrug. Der arbejdes med semantiske skemaer, modsætninger, temaer, denotation og konnotation,kontekst, symboler, sproglige billeder. herigennem styrkes elevernes sprogbrug og -bevidsthed såvel mundtligt som skriftligt.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Den mundtlige fortælling - myter sagn og eventyr

Indhold Teori: Bennike, Nyborg, Hammer: Faglige forbindelser i dansk s.78-91.
Tekster: Knud Rasmussen: Festens hellige gave kommer til menneskene, Platon: Symposion, uddrag af Vølvens Spådom, syndefaldsmyten, De tre gaver, H. C. Andersen: Nissen hos Spekhøkeren, Charlotte Weitze: Villy, Johs. V. Jensen: Forsvundne skove. Film: Anders Rønnow-Klarlund "Strings", Eva Novrup Redvall: Strings, kap 2 og 6.
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug

Almene mål

  • Genrer
  • Historisk bevidsthed
  • Læsning
  • Modeller
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Via relevante teksteksempler arbejdes der med den mundtlige fortælling og fortællegenrer - myter, sagn og eventyr. Dette vil give eleverne et godt kendskab til de mundtlige fortællegenrer samt udvikle deres kompetencer inden for mundtlighed, tekstlæsning, analyse og fortolkning og samtidig styrke deres litteraturhistoriske bevidsthed.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

AT 6 Romantikken og poesi/Romanticism and Poetry (danskdelen)

Indhold

Udvalgte digte af William Wordsworth og Samuel Taylor Coleridge fra Internettet
Litteraturens veje s. 137-146
Arbejdspapir om universalromantik og nyplatonisme
Oehlenschläger: Guldhornene, Staffeldt: Indvielsen

Omfang 25
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Romantik, Biedermeier og romantisme (i forlængelse af AT 6)

Indhold Baggrundslitteratur: Litteraturens veje s. 146-55, 158-68, 177-85 og Fra runer til grafitti s. 79-96.
Skønlitteratur:
Grundtvig: De levendes land
Thomasine Gyllembourg: Den lille Karen
St. St. Blicher: Sildig Opvaagnen + Claus Plougs film Elise = værk fra 1800-tallet.
H.C. Andersen: Skyggen
Emil Aarestrup: I en landsbykirke
Martinus Rørbye: Udsigt fra kunstnerens vindue, C. W. Eckersberg: M. L. Nathansons ældste døtre, Bella og Hanna (billeder)
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Gennem en litteraturhistorisk gennemgang af Romantikken og romantismen gives eleverne et solidt kendskab til tiden, dens kendetegn i litteraturen og det menneske/livssyn, der er herskende i perioden. Desuden styrkes elevernes analyse- og fortolkningsevner i arbejdet med de læste tekster samt deres evne til at identificere og placere de litterære kendetegn i litteraturhistorien. Gennem tekstudvalget styrkes elevernes forfatterkendskab, og via div. oplæg trænes deres forkus på stofudvælgelse og deres mundtlige formidling. I arbejdet med filmen arbejdes der med filmsprog og filmens fortælleformer/strukturer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Helle Helle

Indhold Fasaner
Foredrag med Helle Helle
Interview fra "Gymnasieskolen"
Stil: Analyse og fortolkning af Helle Helles: To kilometer
Omfang 2
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Medietekster
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Genrer
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Udenlandsk værk

Indhold Erlend Loe: Doppler
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Litteratur- og informationssøgning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • Projektarbejde
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Det moderne gennembrud

Indhold Litteraturens veje s. 194-221
Brandes: af: "Indledning til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur
J.P. Jacobsen: "Et skud i Taagen"
Herman Bang: "Frøkenen"
Henrik Pontoppidan: "Ørneflugt"
Billedanalyse: Claude Monet: Impression, soleil levant, Renoir: Le moulin de la Galette, Paul Fischer: Østergade. Juletravlhed på Strøget
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

gennem litteraturhistorisk læsning og læsning af tidstypiske tekster gives indblik i det moderne gennembrud som periode, naturalisme, impressionisme, kulturliv og samfundsforhold i slutningen af 1800-tallet. desuden trænes færdigheder inden for tekstanalyse og -fortolkning, historisk læsning som metode, genrekendskab, sproglige kendetegn.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

På sporjagt i krimiens univers

Indhold Tekster:
Steen Steensen Blicher: Præsten i Vejlby, 1829
Edgar Allan Poe: Dobbeltmordet i Rue Morgue, 1841
Arthur Conan Doyle: Skandale i Bøhmen, 1891
Dashiell Hammett: Privatdetektiv Sam Spade, 1932
Svend Åge Madsen: Dommeren, 1965
Gunnar Staalesen: Vintermassakren, 1985
Ruth Rendell: Lizzies elsker, 1995

Sekundærlitteratur:
Stefan Brockhoff: Kriminalromanens ti bud, 1937
Friedrich Glauser: Åbent brev om ”Kriminalromanens ti bud”, 1937
Om novellen og krimien som genre (Litteraturens veje)
Sproglig og begrebslig sporjagt i litteraturhistorien og i de visuelle medier fra 1800tallet og frem til i dag (Litteraturens veje)

Supplerende materiale:
Visuelle værker i relation til krimiens univers af dødsfremstillinger og forbrydelse og straf

Selvstændig værklæsning:
Arbejde med valgfrit verdenslitterært værk i grupper eller individuelt i relation til genren (ex. Conan Doyle, Hitchcock, Agatha Christie, Sjöwall & Wahlöö, Raymond Chandler, Jan Guillou, Dan Brown, Liza Marklund etc.)
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen
  • Litteratur- og informationssøgning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • It
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Anvende et tekstanalytisk begrebsapparat i en nuanceret og metodisk bevidst analyse og fortolkning, der dokumenteres i teksterne, med særlig fokus på motiv/tema, komposition, fortælleteknik, miljøbeskrivelser, personkarakteristik og sproglig karakteristik af genrens sprogbrug og stilistiske virkemidler.

Skelne begreberne deduktiv kontra induktiv metode i krimiens univers samt spore og perspektivere denne forskelligartede tilgang til virkeligheden i relation til de forskellige litteraturhistoriske epoker, som teksterne hidrører (poetisk realisme, romantisme, naturalisme, realisme, modernisme og postmodernisme)

Udtrykke sig præcist, sprogligt korrekt, nuanceret og personligt i forbindelse med det mundtlige tekstarbejde og de skriftlige øvelser og opgaver: Dagens ord (ordklasse, bøjning, betydning, synonymer etc.)/ Herunder processuelt øvelsesorienteret arbejde med kreativ skrivning i forbindelse med dødsfremstillinger i de visuelle medier – billedassociationer / vandrebog / Skriftligt arbejde med tekstanalytiske elementer i den litterære artikel

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Argumentation og billedlig retorik

Indhold

Tekstuddrag fra bl.a. Praktisk argumentation af Jørgensen og Onsberg, 1987, s. 8-35, 73-80.

Reklamedrøm af Liebst, 2003, s. 38-43.

Udsendelse fra dr.dk/debatten "Hvorfor skaber tørklæder vrede", 3/5 2007 kl. 20

Selvvalgte reklameeksempler og rollespil med reklamebureauskonkurrence.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Medietekster
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogets opbygning

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål

Progression

Efter forløbet kan du:
• Kende og forklare principperne for argumentation i teori og praksis – herunder grundmodellen og den udvidede model
• Dokumentere indblik i principperne for modargumentation og gendrivelsesmetoder
• Identificere og anvende de tre appelformer i analyse af skriftlig og visuel argumentation
• Redegøre for og diskutere den praktiske argumentation i en tale
• Aflæse og uddrage betydningen i reklamer og visuelle medier som eksempelvis pressefotos
• Demonstrere viden om pragmatik og kommunikationsteori i relation til kommunikationssituationen i medierne sprogligt og visuelt

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Forfatterbesøg af Karin Toft og sprogøvelser

Indhold

Tekster fra Tomas Tøfner: "Altings A", Computerpoesi, 2006 ogdigtoplæsning af Karin Tofts egne digte.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Sprogets funktion og betydning
  • Sprogets opbygning

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Genrer
  • Kultur
  • Læsning

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Anmeldelser - selvvalgt værk

Indhold

Primærlitteratur: Anne Hoff: ”Exit villa, Volvo og vov-vov” (norsk anmeldelse af Doppler ) Piratförlaget AB: ”Vägen till Jerusalem” (svensk anmeldelse) Christian Bonde Korsgaard: ”Udflippede erindringer fra provinsen” (dansk anmeldelse af Den som blinker er bange for døden ) Selvvalgt værk   Sekundærlitteratur: Jacobsen og Jørgensen: Politikens Håndbog i nudansk , ”Anmeldelser”, 2004, s. 42-43.  

Supplerende stof:

PowerPoint om anmeldelser af fag- og skønlitteratur

Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Kommunikationsstrategi
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

At 10 - videnskabsteori - da/sp - danskdelen

Indhold

Fælles læst materiale om litterær metode - Litteraturens veje, s. 14-27, 31.

Tekster og billeder bearbejdet i grupper:

  1. DiegoVelásquez: Las Meninas og Leonora Christina: Af ”Den franske selvbiografi”, 1673. I Falkenstjerne 1, s. 143-147.
  2. Francisco Goya: Munk og gammel kvinde og Ludvig Holberg: Af ”Jeppe på bjerget”, 1722. I Falkenstjerne 1, s. 169-202.
  3. Pablo Picasso: Guernica og Sigurd Hoel: Af ”Møte ved milepelen”, 1947. I Falkenstjerne 3, s. 176-183.
  4. Salvador Dalí: Erindringens beststandighed og H. C. Branner: ”De blå undulater”, 1939. I Falkenstjerne 3, s. 98 -109.
  5. Joan Miró: Sommer og Karen Blixen: ”Sorg-Agre”, 1942. I Falkenstjerne 3, s. 133-166.
  6. Fernando Botero: Pablo Escobar’s død og Jan Sonnergaard: ”Polterabend”, 1997. I Falkenstjerne 3, s. 411-417.
  7. Frida Kahlo: Søjlen og Villy Sørensen: ”Hjemvejen”, 1955. I Falkenstjerne 3, s. 239-244.
  8. Diego Rivera: Skabelsen (uddrag) og Peter Seeberg: ”Patienten”, 1962. I Falkenstjerne 3, s. 286-289.
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Hermeneutik
  • Historisk bevidsthed
  • Modeller
  • Problemformulering
  • Projektarbejde
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Teori/metode

Progression

Forløbet skal give jer øvelse i at anvende videnskabsteorier på et emne (tekst og billede) i fagene dansk og spansk. I skal altså udvikle jeres faglige kompetencer såvel som kompetencer af mere generel karakter.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Sprog og identitet

Indhold

Primærlitteratur/materiale: Filmklip Team easy on 15 min. inde, Dronning Margrethe på Dr.dk/undervisning. Højholdt: ”Gittes monolog om tåregas”, 1982 – faglige forbindelser antologi, s. 58-61. ”Hvem er de gule roser til” af Zakariyya Tamir, faglige forbindelser antologi, s. 89-90 – fra Ørkenrosen og andre noveller fra Mellemøsten 2003, skrevet i 1998 Uddrag fra Herman Bang: ”Foran Alteret”, 1980 Uddrag fra Matthews: Halality , 2001 Uddrag fra Villy Sørensen: ”Soldatens juleaften”, 1955 Uddrag fra Katrine Marie Guldager: Ankomst, Husumgade , 2001   Sekundærlitteratur: ”Samtale er mundtlig interaktion”, Faglige forbindelser s. 185-192. Supplerende stof (eksamensøvelse): Ibsen: Af "Et dukkehjem", 1879, kortfilm: "Campingvogn" fra Broer (medieklip)

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Sprogets funktion og betydning
  • Sprogets opbygning

Almene mål

  • Sprogbevidsthed
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

folkeviser og saga (værk)

Indhold

Elveskud

German Gladensvend

Ravnkel Frøjsgodes saga (værk)

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Eksistentialisme i krigs- og efterkrigstiden i dansk litteratur med værklæsning

Indhold

Tage Skou-Hansen: ”De nøgne træer”, 1957 (værk)

Litteraturens veje om Krig og efterkrigstid – læs især s. 315-19, 326-332 (om Heretica, Eksistentialisme og Tage Skou-Hansen)   Martin A. Hansen ”Høstgildet”, 1947, Falkenstjerne 3, s. 186-200.

Klaus Rifbjerg ”Værtshus”, 1956, Falkenstjerne 3, s. 256.

Peter Seeberg ”Patienten”, 1962, Falkenstjerne 3, s. 286-289.

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Nyheder - dokumentar - sproghistorie - danmarksfilm

Indhold

Om ”At analysere levende billeder” fra Den iscenesatte virkelighed, s. 11-26. Træningsopgaver i analyse af nyhedsklip på selvvalgt længerevarende nyhedsindslag fra TV. s. 27-37, 56-58 om ”Nyheder” - gennemgang af nyheder – med filmklip. Herunder "Drabet i Ålsgårde" - dækning på DR og TV2.

Om ”Dokumentar” - den orienterende kontra den dybdeborende med tilhørende medieklip s. 59-71. - "Pigen med Minkpelsen", "Skatteakrobaterne".

Metadokumentar om dokumentargenren - klip fra textanalyse.dk - "Cimema verite"

Kobles til sproghistorie og dialekt – kopi fra dansk sproghistorie af Peter Skautrup "Rigsmål kontra dialekt"  – filmklip fra "I Danmark er jeg født" med forskellige dialekter , samt klip med sprogforskeren, der fortæller om dialekternes udvikling/afvikling knyttet til samfundsudviklingen.

Danmarksfilm gennem tiderne. Klip med de første 10 min. fra Poul Henningsens Danmarksfilm, 1935 og de første 10 min. fra Max Kestners "Verden i Danmark", 2007.

Supplerende materiale:

Besøg med rundvisning ved journaliststuderende på TV2

Besøg med workshop på Fyns Stiftstidende.

Genrekort med fokus på dokumentarfilm, værktøjskasse til analyse af film og forklarende tekst om dokumentaren som genre med illustrerende filmklip på (http://textanalyse.systime.dk)

Skriftlig aflevering tilknyttet - Om retorik (s. 198-200) og argumentation/argumenttyper s. 201-203 i Faglige forbindelser + model af kombinationsmuligheder i et argument s. 57 i Praktisk argumentation . Om redegørelse Faglige forbindelser, s. 209 n. – 212. Herunder oplæg til skriftlig aflevering – med tilhørende tekst i antologibindet s. 101-104.  

Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Medietekster
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Det folkelige gennembrud i litteraturen

Indhold

Nexø, Af "Pelle Erobreren", 1906-10

Aakjær: "Når rugen skal ind", 1906

Johannes V. Jensen: "Interferens", 1901

Om Det folkelige gennembrud i Litteraturens veje

Omfang 4.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Humor og Holberg

Indhold

"Den stundesløse" af Holberg (værk)

Af "Nordkraft" af Ejersbo

Om "Humor i dansk", "Huller i verden", s. 7-12.

Af Rumba.. "50 kilo på den fede måde på en måned"

 

Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Litteratur- og informationssøgning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund
  • Sprogets funktion og betydning
  • Sprogets opbygning

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Litteraturhistorisk perspektiv og repetition

Indhold

Gruppeinddeling efter epoke   1700-1800 (Fyns Kunstmuseum) 1800-1850 … 1850-1900 … 1900-1920 … 1920-1960 … 1960-1990 … 1990-nu (Brandts) Gruppernes forberedelse inden museumsbesøget Hver gruppe undersøger inden besøget (I kan evt. fordele forberedelsen imellem jer): ·        den historiske baggrund for tidsperioden (samfund, menneske og livssyn) – ·        og finder et eller to korte tekstuddrag som er karakteristisk for periodens skrivestil og indholdsmæssige fokus Lav en kortfattet skriftlig sammenfatning af hovedpointerne om den historiske baggrund og litteraturen i perioden Under museumsbesøget Find et værk på museet som I mener, er karakteristisk for de idemæssige strømninger, som I på forhånd har fundet kendetegnende for jeres epoke og forklar, hvordan de kommer til udtryk i værket. – læs også tekststykkerne op!  

Efter besøget afleverer I jeres epokekarakteristik med tilhørende billede og tekstuddrag – så får I et lille periodehistorisk kompendium, som I kan tage med til eksamen!

Efter museumsbesøget er der danskfaglig prøve i romantikken/repetition - Oehlenschläger: Oldingen ved Werthers grav.

Herefter arbejder vi videre med tekster fra forskellige epoker som afsluttende repetition med fokus på sproglige virkemidler herunder Gustaf Munch Petersen "nitten digte" (værk fra Surrealismen), Dan Turell "At være Beat", 1971 og Michael Strunge "Det kommende", 1978 - 1970erne og 1980erne.

Perspektiverende billedmateriale fra Surrealismen - Dali og Gustaf Munch-Petersen - se også Litteraturens veje.

Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Litteratur- og informationssøgning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer