Termin | Sommer 2008 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Dansk, A |
Lærere | Sophie Holm Strøm |
Hold | 2005 da/b |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-04-30 |
Indhold |
Benny Andersen: ”Lagkage”, Jørn Fabricius: ”En brun, en blå, en gul, en rød”, Jørgen Nielsen: ”En katastrofe”, Naja Marie Aidt: "Som englene flyver". Om litteraturanalyse, fortællerformer, komposition, fortælleteknikker i "Litteraturens Veje" |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionKunne anvende grundbegreber og genrebegreber i tekstanalyse. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Srivekursus: papirer fra Sct. Knuds Gymnasium Benny Andersen "Lagkage" Henning Olsson og Henrik Poulsen:"Ryd forsiden" s. 44-54 (De fem nyhedskriterier), s. 70-76 (Nyhedsgenrer) Artikler fra Fyens Stiftidende, Politiken og Jyllandsposten fra d. 31.8.05 om Orkanen Katrina "Horisont" fra DR om Katrina |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Træning i:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Grundmateriale til "Almen Sprogforståelse" (på Sct. Knuds Gymnasium) |
Omfang | 4 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionBevidsthed om, hvad sprog er. Udtryk og indhold i skrift og tale, sproghandlinger og genrer |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Jens August Schade: ”Marche militaire”, Jeppe Aakjær: ”Jens Vejmand”, Tom Kristensen: „Det blomstrende slagsmål“, Michael Strunge: ”Natmaskinen”. Om digtanalyse i "Litteraturens Veje" + Martin Jørgensen, Else Waitz Mosegaard: "Danskfagets håndbog" |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionKunne anvende grundbegreber og genrebegreber i tekstanalyse |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Thomas Vinterberg: ”Drengen der gik baglæns”, ”Festen”. Om Filmanalyse: Martin Jørgensen, else Waitz Mosegaard: "Danskfagets håndbog" Claus Christensen: "Dogme #1", EKKO nr. 7, marts 2001 |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionKendskab til de grundlæggende filmiske analysebegreber. Dramaturgi |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Line Knutzon: "Måvens og Peder i mediernes søgelys", baggrundslæsning i "Litteraturens veje" Om drama i: Martin Jørgensen, Else Waitz Mosegaard: "Danskfagets håndbog" |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionIntroduktion og anvendelse af genre- og grundbegreber i analyse og fortolkning. Kendskab til drama-genren. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Baggrundslitteratur om perioderne: Litteraturens veje s. 38-42, 58-60, 103-107, 138-140, 275-277. Teskter: Gisle Surssøns Saga kap. 1-5, Torbens datter, Kingo: Hver har sin skæbne, H. C. Andersen: I Danmark er jeg født, Aarestrup: Gunløde, B. S. Ingemann: Aftensang, Broby-Johansen: Foråret kommer til caféen. |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionI et tværfagligt forløb mellem dansk og historie forsøger vi at lave en kort historisk og litteraturhistorisk gennemgang fra vikingetiden til mellemkrigstiden. Der vil være nedslag i udvalgte perioder. Formålet er at give eleverne et overblik over den litteraturhistoriske udvikling (for danskfagets vedkommende)fra vikingetiden til det 20. årh. samt at sætte dem i stand til at se sammenhængen mellem litteraturen og den kontekst (samtid), den indgår i. Ydermere trænes eleverne i at bruge de litteraturanalytiske og fortolkningsmæssige redskaber, de har tilegnet sig i grundforløbet. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Teori:Bennike, Nyborg og Hammer: "Faglige forbindelser i dansk" s. 28-42 Litterære tekster: Erik Knudsen: Varehuset TOTAL,Aage Hermann: "Græd ikke så aflangt", J. C. Gerson: En lille nisse rejste, Peter seeberg: "Biografi af en snegl" Astrid Saalbach: "Kødet" Politiken: Respekt, dér" Niarn: "Kælling" Hanne-Vibeke Holst: Du er fucking sexistisk, Niarn Michael Strunge: "Plasticsolen" |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionI semantikforløbet trænes eleverne i arbejde med ordenes grundbetydning samt deres medbetydninger for derved at finde frem til, hvordan vi kan opbygge og nuancere vores sprogbrug. Der arbejdes med semantiske skemaer, modsætninger, temaer, denotation og konnotation,kontekst, symboler, sproglige billeder. herigennem styrkes elevernes sprogbrug og -bevidsthed såvel mundtligt som skriftligt. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Teori: Bennike, Nyborg, Hammer: Faglige forbindelser i dansk s.78-91. Tekster: Knud Rasmussen: Festens hellige gave kommer til menneskene, Platon: Symposion, uddrag af Vølvens Spådom, syndefaldsmyten, De tre gaver, H. C. Andersen: Nissen hos Spekhøkeren, Charlotte Weitze: Villy, Johs. V. Jensen: Forsvundne skove. Film: Anders Rønnow-Klarlund "Strings", Eva Novrup Redvall: Strings, kap 2 og 6. |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionVia relevante teksteksempler arbejdes der med den mundtlige fortælling og fortællegenrer - myter, sagn og eventyr. Dette vil give eleverne et godt kendskab til de mundtlige fortællegenrer samt udvikle deres kompetencer inden for mundtlighed, tekstlæsning, analyse og fortolkning og samtidig styrke deres litteraturhistoriske bevidsthed. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Udvalgte digte af William Wordsworth og Samuel Taylor Coleridge fra Internettet |
Omfang | 25 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Baggrundslitteratur: Litteraturens veje s. 146-55, 158-68, 177-85 og Fra runer til grafitti s. 79-96. Skønlitteratur: Grundtvig: De levendes land Thomasine Gyllembourg: Den lille Karen St. St. Blicher: Sildig Opvaagnen + Claus Plougs film Elise = værk fra 1800-tallet. H.C. Andersen: Skyggen Emil Aarestrup: I en landsbykirke Martinus Rørbye: Udsigt fra kunstnerens vindue, C. W. Eckersberg: M. L. Nathansons ældste døtre, Bella og Hanna (billeder) |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionGennem en litteraturhistorisk gennemgang af Romantikken og romantismen gives eleverne et solidt kendskab til tiden, dens kendetegn i litteraturen og det menneske/livssyn, der er herskende i perioden. Desuden styrkes elevernes analyse- og fortolkningsevner i arbejdet med de læste tekster samt deres evne til at identificere og placere de litterære kendetegn i litteraturhistorien. Gennem tekstudvalget styrkes elevernes forfatterkendskab, og via div. oplæg trænes deres forkus på stofudvælgelse og deres mundtlige formidling. I arbejdet med filmen arbejdes der med filmsprog og filmens fortælleformer/strukturer. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Fasaner Foredrag med Helle Helle Interview fra "Gymnasieskolen" Stil: Analyse og fortolkning af Helle Helles: To kilometer |
Omfang | 2 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Erlend Loe: Doppler |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Litteraturens veje s. 194-221 Brandes: af: "Indledning til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur J.P. Jacobsen: "Et skud i Taagen" Herman Bang: "Frøkenen" Henrik Pontoppidan: "Ørneflugt" Billedanalyse: Claude Monet: Impression, soleil levant, Renoir: Le moulin de la Galette, Paul Fischer: Østergade. Juletravlhed på Strøget |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progressiongennem litteraturhistorisk læsning og læsning af tidstypiske tekster gives indblik i det moderne gennembrud som periode, naturalisme, impressionisme, kulturliv og samfundsforhold i slutningen af 1800-tallet. desuden trænes færdigheder inden for tekstanalyse og -fortolkning, historisk læsning som metode, genrekendskab, sproglige kendetegn. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Tekster: Steen Steensen Blicher: Præsten i Vejlby, 1829 Edgar Allan Poe: Dobbeltmordet i Rue Morgue, 1841 Arthur Conan Doyle: Skandale i Bøhmen, 1891 Dashiell Hammett: Privatdetektiv Sam Spade, 1932 Svend Åge Madsen: Dommeren, 1965 Gunnar Staalesen: Vintermassakren, 1985 Ruth Rendell: Lizzies elsker, 1995 Sekundærlitteratur: Stefan Brockhoff: Kriminalromanens ti bud, 1937 Friedrich Glauser: Åbent brev om ”Kriminalromanens ti bud”, 1937 Om novellen og krimien som genre (Litteraturens veje) Sproglig og begrebslig sporjagt i litteraturhistorien og i de visuelle medier fra 1800tallet og frem til i dag (Litteraturens veje) Supplerende materiale: Visuelle værker i relation til krimiens univers af dødsfremstillinger og forbrydelse og straf Selvstændig værklæsning: Arbejde med valgfrit verdenslitterært værk i grupper eller individuelt i relation til genren (ex. Conan Doyle, Hitchcock, Agatha Christie, Sjöwall & Wahlöö, Raymond Chandler, Jan Guillou, Dan Brown, Liza Marklund etc.) |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Anvende et tekstanalytisk begrebsapparat i en nuanceret og metodisk bevidst analyse og fortolkning, der dokumenteres i teksterne, med særlig fokus på motiv/tema, komposition, fortælleteknik, miljøbeskrivelser, personkarakteristik og sproglig karakteristik af genrens sprogbrug og stilistiske virkemidler.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Tekstuddrag fra bl.a. Praktisk argumentation af Jørgensen og Onsberg, 1987, s. 8-35, 73-80. Reklamedrøm af Liebst, 2003, s. 38-43. Selvvalgte reklameeksempler og rollespil med reklamebureauskonkurrence. |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Efter forløbet kan du:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Tekster fra Tomas Tøfner: "Altings A", Computerpoesi, 2006 ogdigtoplæsning af Karin Tofts egne digte. |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Primærlitteratur: Anne Hoff: ”Exit villa, Volvo og vov-vov” (norsk anmeldelse af Doppler ) Piratförlaget AB: ”Vägen till Jerusalem” (svensk anmeldelse) Christian Bonde Korsgaard: ”Udflippede erindringer fra provinsen” (dansk anmeldelse af Den som blinker er bange for døden ) Selvvalgt værk Sekundærlitteratur: Jacobsen og Jørgensen: Politikens Håndbog i nudansk , ”Anmeldelser”, 2004, s. 42-43. Supplerende stof: PowerPoint om anmeldelser af fag- og skønlitteratur |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Fælles læst materiale om litterær metode - Litteraturens veje, s. 14-27, 31. Tekster og billeder bearbejdet i grupper:
|
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionForløbet skal give jer øvelse i at anvende videnskabsteorier på et emne (tekst og billede) i fagene dansk og spansk. I skal altså udvikle jeres faglige kompetencer såvel som kompetencer af mere generel karakter. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Primærlitteratur/materiale: Filmklip Team easy on 15 min. inde, Dronning Margrethe på Dr.dk/undervisning. Højholdt: ”Gittes monolog om tåregas”, 1982 – faglige forbindelser antologi, s. 58-61. ”Hvem er de gule roser til” af Zakariyya Tamir, faglige forbindelser antologi, s. 89-90 – fra Ørkenrosen og andre noveller fra Mellemøsten 2003, skrevet i 1998 Uddrag fra Herman Bang: ”Foran Alteret”, 1980 Uddrag fra Matthews: Halality , 2001 Uddrag fra Villy Sørensen: ”Soldatens juleaften”, 1955 Uddrag fra Katrine Marie Guldager: Ankomst, Husumgade , 2001 Sekundærlitteratur: ”Samtale er mundtlig interaktion”, Faglige forbindelser s. 185-192. Supplerende stof (eksamensøvelse): Ibsen: Af "Et dukkehjem", 1879, kortfilm: "Campingvogn" fra Broer (medieklip) |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Elveskud German Gladensvend Ravnkel Frøjsgodes saga (værk) |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Tage Skou-Hansen: ”De nøgne træer”, 1957 (værk) Litteraturens veje om Krig og efterkrigstid – læs især s. 315-19, 326-332 (om Heretica, Eksistentialisme og Tage Skou-Hansen) Martin A. Hansen ”Høstgildet”, 1947, Falkenstjerne 3, s. 186-200. Klaus Rifbjerg ”Værtshus”, 1956, Falkenstjerne 3, s. 256. Peter Seeberg ”Patienten”, 1962, Falkenstjerne 3, s. 286-289. |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Om ”At analysere levende billeder” fra Den iscenesatte virkelighed, s. 11-26. Træningsopgaver i analyse af nyhedsklip på selvvalgt længerevarende nyhedsindslag fra TV. s. 27-37, 56-58 om ”Nyheder” - gennemgang af nyheder – med filmklip. Herunder "Drabet i Ålsgårde" - dækning på DR og TV2. Om ”Dokumentar” - den orienterende kontra den dybdeborende med tilhørende medieklip s. 59-71. - "Pigen med Minkpelsen", "Skatteakrobaterne". Metadokumentar om dokumentargenren - klip fra textanalyse.dk - "Cimema verite" Kobles til sproghistorie og dialekt – kopi fra dansk sproghistorie af Peter Skautrup "Rigsmål kontra dialekt" – filmklip fra "I Danmark er jeg født" med forskellige dialekter , samt klip med sprogforskeren, der fortæller om dialekternes udvikling/afvikling knyttet til samfundsudviklingen. Danmarksfilm gennem tiderne. Klip med de første 10 min. fra Poul Henningsens Danmarksfilm, 1935 og de første 10 min. fra Max Kestners "Verden i Danmark", 2007. Supplerende materiale: Besøg med rundvisning ved journaliststuderende på TV2 Besøg med workshop på Fyns Stiftstidende. Genrekort med fokus på dokumentarfilm, værktøjskasse til analyse af film og forklarende tekst om dokumentaren som genre med illustrerende filmklip på (http://textanalyse.systime.dk) Skriftlig aflevering tilknyttet - Om retorik (s. 198-200) og argumentation/argumenttyper s. 201-203 i Faglige forbindelser + model af kombinationsmuligheder i et argument s. 57 i Praktisk argumentation . Om redegørelse – Faglige forbindelser, s. 209 n. – 212. Herunder oplæg til skriftlig aflevering – med tilhørende tekst i antologibindet s. 101-104. |
Omfang | 18 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Nexø, Af "Pelle Erobreren", 1906-10 Aakjær: "Når rugen skal ind", 1906 Johannes V. Jensen: "Interferens", 1901 Om Det folkelige gennembrud i Litteraturens veje |
Omfang | 4.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
"Den stundesløse" af Holberg (værk) Af "Nordkraft" af Ejersbo Om "Humor i dansk", "Huller i verden", s. 7-12. Af Rumba.. "50 kilo på den fede måde på en måned"
|
Omfang | 7.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Gruppeinddeling efter epoke 1700-1800 (Fyns Kunstmuseum) 1800-1850 … 1850-1900 … 1900-1920 … 1920-1960 … 1960-1990 … 1990-nu (Brandts) Gruppernes forberedelse inden museumsbesøget Hver gruppe undersøger inden besøget (I kan evt. fordele forberedelsen imellem jer): · den historiske baggrund for tidsperioden (samfund, menneske og livssyn) – · og finder et eller to korte tekstuddrag som er karakteristisk for periodens skrivestil og indholdsmæssige fokus Lav en kortfattet skriftlig sammenfatning af hovedpointerne om den historiske baggrund og litteraturen i perioden Under museumsbesøget Find et værk på museet som I mener, er karakteristisk for de idemæssige strømninger, som I på forhånd har fundet kendetegnende for jeres epoke og forklar, hvordan de kommer til udtryk i værket. – læs også tekststykkerne op! Efter besøget afleverer I jeres epokekarakteristik med tilhørende billede og tekstuddrag – så får I et lille periodehistorisk kompendium, som I kan tage med til eksamen! Efter museumsbesøget er der danskfaglig prøve i romantikken/repetition - Oehlenschläger: Oldingen ved Werthers grav. Herefter arbejder vi videre med tekster fra forskellige epoker som afsluttende repetition med fokus på sproglige virkemidler herunder Gustaf Munch Petersen "nitten digte" (værk fra Surrealismen), Dan Turell "At være Beat", 1971 og Michael Strunge "Det kommende", 1978 - 1970erne og 1980erne. Perspektiverende billedmateriale fra Surrealismen - Dali og Gustaf Munch-Petersen - se også Litteraturens veje. |
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|