Dansk, 2005 da/k (3k da)

Termin 3.g
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Signe Rugård Poulsen
Hold 2005 da/k
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-28

AT 11: Videnskab og ansvar

Indhold

I danskdelen selvvalgt tekstmateriale (sagprosa og/eller skønlitteratur). Indledende læreroplæg om tolkning af opgaveformuleringen, metoder, teksthenvisninger. Fælles tekst: Filippo Marinetti: Futurismens manifest.

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Periodelæsning: Mellemkrigstiden

Indhold

Læreroplæg (PowerPoint): Futuristisk malerkunst med linjer til klassisk kunst, ekspressionisme, kubisme og nazisme.

Tom Kristensen. Rio de Janeiro

Litteraturens veje (sølv) s. 275-281 om ekspressionisme og Tom Kristensen

To malerier: E. Munch: Melankoli og A. Jawlensky: Ensomhed
Edith Södergran: Mot alla fyra vindar

Pär Lagerkvist: Ångest

Tom Kristensen: Landet Atlantis

Litteraturens veje s. 281-283 om Bønnelycke og Broby-Johansen

Digtere, divaer og dæmoner, DR-udsendelse om perioden 1918-1930

Emil Bønnelycke: Gaden

Emil Bønnelycke. Sang til min udsigt

Tom Kristensen: Aften

Otto Gelsted: Reklameskibet

Harald Landt Momberg: Prospekt

Rudolf Broby-Johansen: ODALISK-SKØNHED

Rudolf Broby-Johansen: FORÅRET KOMMER TIL CAFEEN

Johannes Weltzer: Alma

Pierre Albert-Birot: Digt til at skrige og danse

Knud Sønderby: Af Midt i en jazztid

Digtere, divaer og dæmoner, DR-udsendelse om perioden 1930-45

Johs. V. Jensen: Bitte-Selgen

Martin Andersen Nexø: Lønningsdag

Litteraturens veje s. 287-294 om kulturkampen, kollektivromanen og funktionalismen

Poul Henningsen: Sikken et perspektiv

Tegninger fra kulturradikale tidsskrifter, surrealistisk maleri, funktionalistisk arkitektur og design

Poul Henningsen: Man binder os på mund og hånd
Sven Møller Kristensen: Sangen om Larsen

Hans Kirk: Af Fiskerne

Harald Herdal: Det frugtbare had

Nils Nilsson: Af Dokken

Hans Scherfig: Den forsvundne fuldmægtig (romanen og filmatiseringen af den)

Litteraturens veje s. 301-306 om Karen Blixen

Karen Blixen: Ringen

 

Omfang 23
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Litteratur- og informationssøgning
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • Kommunikationsstrategi
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • IT-støttet fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Danskfaglig dag på Syddansk Universitet: Elektronisk medierede tekster

Indhold

Lektor Anne Scott Sørensen: Foredrag om weblogs med særligt fokus på genre- og kønsaspektet.

Kassandra Wellendorf: Egne eksperimentalfilm: Outside og Invisible. Baggrund og tilblivelsesproces + elevworkshops.

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Medietekster
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Genrer
  • It
  • Kommunikationsstrategi

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)

Avisartikler (repetition mm.)

Indhold

Genrebestemmelse af Statsministeren og Europa, Information 7.1.08, og Ros: Fogh kan blive EU-præsident, Jyllands-Posten 7.1.08. Analyse af sidstnævnte ud fra analyseskema til nyhedsartikler (lærerproduceret materiale).

Morten Sabroe: Ildkuglen i fjernsynet, Politiken 21.10.1994: Analyse af sproglige virkemidler og omskrivning til traditionel nyhedsartikel. Sammenligning med nyhedsartikel fra Fyens Stiftstidende.

Argumentationsanalyse og overtalelsesretorik (lærerproduceret materiale) – herudfra analyse af to ledende artikler: Fogh har intet at skamme sig over , Berlingske Tidende 29.02.08, og Familietræf og ideologisk slægtskab , Information 29.02.08, samt Anne Knudsens kommentar Zyklon i Weekendavisen nov. 1998.

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Medietekster
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug

Almene mål

  • Argumentation
  • Kommunikationsstrategi
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Nyere kortprosatekster/noveller

Indhold

Litteraturens veje s. 440-441, 457-463 og 468-470 (sølvudg.)

Pia Juul: En flinker mand

Jan Sonnergaard: Kimono mit hus

Jan Sonnergaard: Frels de raske – skyd en syg

Svend Åge Madsen: Døden i intercity-toget

Typiske træk ved nyere noveller og kortprosatekster (lærerprod. materiale)

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Repetitionsforløb

Indhold

Ridderens runeslag

Thomas Kingo: Hierte-Suk

Ludvig Holberg: Forsvar for Maskerader

Adam Oehlenschläger: epilogen til Sanct Hansaften-Spil

Herman Bang: af Stuk

Tom Kristensen: Henrettelsen

R. Broby-Johansen: LILI!

Michael Strunge: Hjerternes terrorist

Mads Brenøe: Jubilæum

Henrik Pontoppidan: Vandreren

Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Kultur
  • Læsning
  • Sprogbevidsthed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer