Termin | Vinter 2005 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Dansk, A |
Lærere | Stig Laursen Hartvig |
Hold | 2005 da/m |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-04-29 |
Indhold |
Teoretiske tekster: |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Basal nykritisk tekstanalyse. Både mundtligt og skriftligt.Evnen til at dokumentere med tekstiagtagelser.Kompetence i at adskille niveauerne analyse-fortolkning-perspektivering.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kompendium lavet af lærere på skolen |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Delelement i AP-forløbet:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Teori om skrivning: Danskfaggruppens skrivekursusforløb (internt kompendium) Ellen Krogh - Skrivebogen, side 15-25 Populærvidenskabelige artikler: Per Hindkjær - "Mandens hormoner" (kapitel fra "Biologi på tværs") Jerk W. Langer - "Spejlvendt" (www.illustreretvidenskab.dk/Crosslink.jsp?d=108&a= 228&a=228) Jerk W. Langer - "Ny creme skal give mænd sexlyst" (www.illustreretvidenskab.dk/Crosslink.jsp?d=108&a= 192&a=192) Tekstbehandling: Skolens interne hæfte om WORD |
Omfang | 14 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Læsningen i første forløb suppleres nu med skrivning, og eleverne bevidstgøres om sammenhængen mellem de to.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Teori: Eget analyseark til lyrik Eget ark om billedsprog Digte til analyse: Jeppe Aakjær - "Jens Vejmand" Tove Ditlevsen - "Angst" Vita Andersen - "Depression" Kirsten Hammann - "Jeg civiliserer mig om morgenen" Karen Marie Edelfeldt - "For stjernen er livet en stadig balance" |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Led i genreintroduktionen. Abstraktionsniveauet i de valgte tekster er stigende i forhold til det tidligere læste og også indenfor dette forløb i sig selv.Evnen til at finde mening i abstrakte kunstneriske produkter bliver væsentlig.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Teori: |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Genrebevidsthed: Introduktion til genren drama. Indgår i den grundlæggende indføring i de tre litterære hovedgenrer.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Teori: |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Filmgenren præsenteres som selvstændig genre, men vil progressionsmæssigt i høj grad perspektiveres til det øvrige genrer: novelle og drama.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Baggrundsteori: Agnete Elmose mfl. - "Sprogets veje", side 62-69 Tekst som grundlag for oplæg: Henrik Nordbrandt - "Molbo Danmark" (Berlingske tidende 28. september 2000) |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne har før holdt små oplæg, men nu skal der noget teori på, så oplæggene opkvalificeres.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|