» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Dansk, 2005 da/m (1m da) grundforløb

Dansk, 2005 da/m (1m da) grundforløb

Termin Vinter 2005
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Stig Laursen Hartvig
Hold 2005 da/m
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-29

Prosaanalyse og kropskultur

Indhold

Teoretiske tekster:
Litteraturens Veje, om fortælleteknik (side 427-432 i guld, 490-496 i sølv )
Litteraturens Veje, om analyse, fortolkning, perspektivering (side 418-419 i guld, side 480 i sølv) 

Skønlitterære tekster:
Thomasine Gyllembourg - "Den lille Karen"
Vita Andersen - "Iagtagelser"
Mette Thomsen - uddrag af "Plastic"
Cecil Bødker - "Vædderen" (stil)
Benny Andersen - "Lagkage" (stil)

Om gruppearbejde:
Stig Püschl - "projektarbejde - en introduktion", side 28-29

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Kulturel identitet
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Læringsstrategier
  • Læsning
  • Projektarbejde
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Studiemetoder
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Basal nykritisk tekstanalyse. Både mundtligt og skriftligt.Evnen til at dokumentere med tekstiagtagelser.Kompetence i at adskille niveauerne analyse-fortolkning-perspektivering.

Der vil desuden i forløbet være grundlæggende introduktion til klasserumskultur, notatteknik og andre generelle kompetencer.

Forløbet er led i introduktion til par- og gruppearbejde. Dette er forholdsvis bundet her i starten.

Forløbet kører sideløbende med et AT-forløb om kropskultur, så alle skønlitterære tekster er centreret omkring dette emne. Der er således vinkler ud til historie og idræt.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

AP-danskdelen

Indhold Kompendium lavet af lærere på skolen
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug

Almene mål

  • Genrer
  • Sprogbevidsthed

Progression

Delelement i AP-forløbet:
Sproglig bevidsthed
- tale- og skriftsprog
- genrer
- talehandlinger

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

At 3: Kursus i skriftlig fremstilling

Indhold Teori om skrivning:
Danskfaggruppens skrivekursusforløb (internt kompendium)
Ellen Krogh - Skrivebogen, side 15-25

Populærvidenskabelige artikler:
Per Hindkjær - "Mandens hormoner" (kapitel fra "Biologi på tværs")
Jerk W. Langer - "Spejlvendt" (www.illustreretvidenskab.dk/Crosslink.jsp?d=108&a= 228&a=228)
Jerk W. Langer - "Ny creme skal give mænd sexlyst"
(www.illustreretvidenskab.dk/Crosslink.jsp?d=108&a= 192&a=192)

Tekstbehandling:
Skolens interne hæfte om WORD
Omfang 14
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Kommunikationsstrategi
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Læringsstrategier
  • Læsning
  • Problemformulering
  • Projektarbejde
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Studiemetoder
  • Tekstanalyse
  • Teori/metode

Progression

Læsningen i første forløb suppleres nu med skrivning, og eleverne bevidstgøres om sammenhængen mellem de to.

Pararbejdet bliver nu mere fokuseret og forpligtende, da det indebærer respons på hinandens produkter.

Skriftlige opgaver af varierende længde og stigende sværhedsgrad:læserbrev, portrætartikel, populær- videnskabelig artikel.

Forløbet vil desuden være led i klassens indføring til tekstbehandling.

Bevidsthed om skriftlige genrer
Skriveteknikker
Kompositionsteknik
Retteteknik
Bevidsthed om egne produkter.
Coaching


Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Digtlæsning

Indhold Teori:
Eget analyseark til lyrik
Eget ark om billedsprog

Digte til analyse:
Jeppe Aakjær - "Jens Vejmand"
Tove Ditlevsen - "Angst"
Vita Andersen - "Depression"
Kirsten Hammann - "Jeg civiliserer mig om morgenen"
Karen Marie Edelfeldt - "For stjernen er livet en
stadig balance"
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Læsning
  • Sprogbevidsthed
  • Symboler
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Led i genreintroduktionen. Abstraktionsniveauet i de valgte tekster er stigende i forhold til det tidligere læste og også indenfor dette forløb i sig selv.Evnen til at finde mening i abstrakte kunstneriske produkter bliver væsentlig.

Analyseevne
Abstraktionsevne
Genreforståelse
Billedsprog

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Drama

Indhold

Teori:
Litteraturens Veje, om drama-genren (side 423-424 i guld, side 485-486 i sølv)

Litteratur:
Mette Utzon: "Måvens og Peder i mediernes søgelys"

Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Genrebevidsthed: Introduktion til genren drama. Indgår i den grundlæggende indføring i de tre litterære hovedgenrer.

Det er et mål at kunne forbinde drama med de andre litterære genrer, samt med film, som vi skal beskæftige os med i næste forløb.

Led i fortsat arbejde med oparbejdelse af analyse- og fortolkningsevne

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Medieværk: Film og novelle (værk 1)

Indhold

Teori:
Søren Søgaard - "Nordkraft - fra bog til film" (2005), side 63-68

Film:
"Når lysterne tændes" (kortfilm instrueret af Martin Strange Hansen)

Skønliteratur:
Finn Søeborg - "Min kone forstår mig ikke"(novelle)

Supplerende materiale til illustration af tekniske aspekter: klip fra "Ondskabens øjne", "The Truman Show", tv-serien "Ally" og "Dogville"

Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Medietekster
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug

Almene mål

  • Argumentation
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Filmgenren præsenteres som selvstændig genre, men vil progressionsmæssigt i høj grad perspektiveres til det øvrige genrer: novelle og drama.

Den forbindes til det litterære felt gennem læsning af Finn Søeborgs novelle "Min kone forstår mig ikke", som filmen er baseret på. Der vil således være tale om en genresammenligning.

Filmen gennemgås gennem gruppeoplæg.

Oparbejdelse af analyseværktøjer, genrebevidsthed og
analyseevne.




Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde

Mundtlig udtryksfærdighed

Indhold Baggrundsteori:
Agnete Elmose mfl. - "Sprogets veje", side 62-69

Tekst som grundlag for oplæg:
Henrik Nordbrandt - "Molbo Danmark" (Berlingske tidende 28. september 2000)
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Genrer
  • Kommunikationsstrategi
  • Kulturel identitet
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Teori/metode

Progression

Eleverne har før holdt små oplæg, men nu skal der noget teori på, så oplæggene opkvalificeres.

Målet er at skabe bevidsthed om virkemidler, genre, modtager og komposition i det mundtlige oplæg. Argumentation inddrages desuden inddirekte.

Forløbet ligger i forbindelse af andre fags arbejde med mundtlig udtryksfærdighed i AT-3

Forløbet er også forbundet med det skriftlige arbejde, hvor de allerede har skullet tage stilling til emnet for talen (Danmark i Europa) i en redegør/diskuter-stil. Der er altså tale om et omarbejde sine synspunkter fra én genre til en anden.






Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning