2005b NV grundforløb

Termin Efterår-vinter 2005-2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Naturvidenskabeligt grundforløb
Lærere Ulla Andersen
Hold 2005b
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2006-04-26

NV 1. (kemi og biologi) Livets opståen og de grundlæggende byggesten

Indhold
Omfang 20
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formidle naturfagsemne
  • Gennemføre praktiske undersøgelser og iagttagelser

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • It
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Basal studiekompetence i naturvidenskabelige fag
Laboratorieerfaring
Rapportskrivning

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Fag

Fag

  • 2005 bi/b (Biologi, C)

Andre faglige elementer

  • Kemi

NV 2 - Lys og farver, Varmekapacitet og vejr/klima

Indhold Geografi: NV-noter:21-24, 30-41. "Drivhuseffekten, Noah s.8-11, 15-17
Artikel: "Påfuglens hemmelighed afsløret" (Politiken)
Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formidle naturfagsemne
  • Gennemføre praktiske undersøgelser og iagttagelser

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Fag

Fag

  • 2005 nv/b (Nat. grundf., ?)

Andre faglige elementer

NV3:(biologi, geografi og kemi) :Vin

Indhold Kemi O, Fags forlag,1.udgave 5.forlag, af Jens Christian Pilegaard, Hans Christian Jensen Og Anni Kjeldgaard. s.147-160.
Bacchus, Systime, af Ole Frost Nielsen, Kim Bruun og Birgit Lund Henriksen. 1.udgave 1.oplag s.32-65
Geografi: Bacchus s.8-21, NVG-mappen s. 21-24, 32-35, 39-42
Omfang 20
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller og se muligheder og begrænsninger
  • Formidle naturfagsemne
  • Gennemføre praktiske undersøgelser og iagttagelser

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglige spørgsmål
  • It
  • Modeller
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Studiemetoder
  • Teori/metode

Progression

Organisk kemi
Anvende viden fra tidligere forløb (vejr og klima i geografi)
Vindyrkning, vinens kemi, forbrænding af alkohol i kroppen, vinens aroma og farve

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Fag

Fag

  • 2005 bi/b (Biologi, C)
  • 2005 nv/b (Nat. grundf., ?)

Andre faglige elementer

  • geografi/jo
  • kemi/bh