Termin | Sommer 2008 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Dansk, A |
Lærere | Stig Laursen Hartvig |
Hold | 2005 da/m |
Beskrivelse |
Alle forløb i studieretningsforløbet, dvs. eksklusiv grundforløbet |
Sidst opdateret | 2008-04-30 |
Indhold |
Teori om skrivning: Danskfaggruppens skrivekursusforløb (internt kompendium) Ellen Krogh - Skrivebogen, side 15-25 Populærvidenskabelige artikler: Per Hindkjær - "Mandens hormoner" (kapitel fra "Biologi på tværs") Jerk W. Langer - "Spejlvendt" (www.illustreretvidenskab.dk/Crosslink.jsp?d=108&a= 228&a=228) Jerk W. Langer - "Ny creme skal give mænd sexlyst" (www.illustreretvidenskab.dk/Crosslink.jsp?d=108&a= 192&a=192) Tekstbehandling: Skolens interne hæfte om WORD |
Omfang | 14 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Læsningen i første forløb suppleres nu med skrivning, og eleverne bevidstgøres om sammenhængen mellem de to.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Agnete Elmose mfl. "Sprogets Veje" |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet er, at eleverne skal kunne sætte kommaer korrekt. Dette indebærer introduktion til hoved- og ledsætninger. Forløbet ligger i forlængelse af undervisningen i almen sprogforståelse. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Ebbe Skammelsøn (folkevise) uddrag af Gunnlaug Ormstunges saga Boccacio - Nonnernes Gartner (novelle fra Dekameron) Kingo - Hver har sin Skiæbne uddrag fra Ludvig Holbergs "Erasmus Montanus" (scene 5+6, akt 3) H.C. Andersen - Klokken Henrik Pontoppidan - Ørneflugt BROBY-JOHANSEN - BLOD Klip fra filmen The Godfather I |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Inden den dybere historiske læsning går i gang skal fagene dansk og historie skabe overblik over danmarkshistorien fra vikingetiden til det 20. århundrede.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Teori: |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Vi har før indarbejdet den basale nykritiske tekstanalyse. Dette udbygges nu med den psykoanalysitiske metode. I første omgang Freuds gren af psykoanalysen.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Fra "Ryd Forsiden" (Henning Olsson/ Henrik Poulsen): |
Omfang | 11 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Målet er at eleverne skal kunne analysere nyhedsartikler. Dette indebærer:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Ravnkel Frøjsgodes Saga, Falkenstjerne bind 2 |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Målet er, at eleverne skal opnå en grundlæggende forståelse for vikingetiden som åndshistorisk periode.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Teori om semantik samt øvelser fra: |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Målet med forløbet er at give eleverne indblik i sprogets mekanismer, som de beskrives i semantikken. Dette indebærer oparbejdelsen af et begrebsapparat.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Teoretisk baggrundsstof fra: Litteraturens veje, om perioden (side 178-192 i guld, side 194-209 i sølv) |
Omfang | 20 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Målet er en forståelse af industrialiseringens forløb i Danmark, manifesteret i perioden det moderne gennembrud. Sammenhængen med perioden i England skal også være tydelig.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Teori fra "Mytemotiver i dansk litteratur" (Ove Benn og Jørn Jacobsen): Indledning Om Pygmalion myten Om Narcissus-myten Litterære tekster (fra samme bog): H.C. Andersen - "dejlig" Alexander Kielland - "Balstemning" Michael Strunge - "Vær min kameleon" Bjarne Reuter - Af "Lille spejl på væggen der" |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Der gives en indføring i mytebegrebet, som eksemplificeres ved Pygmalion- og Narcissus-myten.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Teori: Afsnittet "Fra modernisme til postmodernisme" i Litteraturens veje (side 383-387 i guld, 409-412 i sølv) Informationssøgning på begrebet postmodernisme. Skønlitteratur: Selvvalgt nyere værk til individuel læsning, herunder udenlandske værker (værk 5)
|
Omfang | 16 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Målet er at give en bred indøring i den postmoderne kultur med inddragelse af alle medier, herunder litteratur, musik, film og dokumentarudsendelser. Eleverne skal herigennem opnå en forståelse for deres egen tids kultur og dens samspil med tidligere perioder.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Tekster: |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Målet er en forståelse for rappens om genre og som sproglig udtryksform. Eleverne skal kunne analysere raptekster med udgangspunkt i:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Harold Pinter -"Hjemkomsten" |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet er at få samlet lidt op på nogle af vores forløb gennem oplevelser i virkeligheden. Bl.a. ser vi Arbejdermusset som en opsamling på vores forløb om det moderne gennembrud, for det andet besøger vi Politiken som en opsamling på vores medieforløb. Harold Pinter-stykket vil blive inddraget som en illustration af skiftet fra modernisme til postmodernisme. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Teori om analysemetoder: Peter Heller Lützen - "Fire måder at forklare på" (fra Analyse og relevans - grundbog i litterær analyse og fortolkning) Litteraturens veje, side 14-19+21-27 i den sølvfarvede(afsnittene om den biografiske, nykritiske, ideologikritiske, psykonalytiske og læserorienterede læsemetode). Findes ikke i guldudgaven. Brugt som eksempel: Herman Bang - "Irene Holm"
Om modernismen Litteraturens veje: side 244-267 i guld/side 260-283 i sølv (om verdenskrig og ekspressionismen) side 298-308 i guld/side 314-323 i sølv (efter 2. verdenskrig og Heretica) side 317-323 i guld/side 333-338 i sølv (om 1960'erne) Side 330-336 i guld, side 346-352 i sølv (om Rifbjerg) side 341-342 i guld/side 357-358 i sølv (afsnittet "Fra realisme til nyrealisme") Sammenligning af 2 beskrivelser af modernismen: leksikonopslag i Litteraturens veje og opslag fra Litterære ismer af Niels Martinov Modernistiske tekster: Emil Bønnelycke - af Spartanerne Tom Kristensen - "Det blomstrende slagsmål" Villy Sørensen - "De forsvundne breve" KarenBlixen - "Det ubeskrevne blad" Martin A. Hansen - "Roden" (emne for litterær artikel) Peter Seeberg - "Hullet" Klaus Rifbjerg - "Frække Jensen" + "Solsort" Ivan Malinowski - "De fremmedgjorte" Benny Andersen - "Man burde" Anders Bodelsen - "Pointen"
Andet Digtere, divaer, dogmebrøde 1960'erne Red Hot Chilli Peppers - "Otherside" (musikvideo med tekst) |
Omfang | 21 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Målet er, at eleverne skal opnå en forståelse for danskfagets mest almindelige analysemetoder, hvilket samtidig indebærer en indsigt i fagets historiske udvikling: den biografiske, den nykritiske, den psykoanalytiske, den marxistiske og den læserorienterede metode.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Teori og øvelser fra Ellen Holmboe: Kort og godt om argumentation Praktisk skriveøvelse med båltale af Knud Romer ("Lad flammerne fortærre de forlorne værdier") |
Omfang | 4 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
I forlængelse af mangler i det skriftlige arbejde skal eleverne bevidstgøres af argumentationens grundbegreber og virkemidler.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Om romantikken Litteraturens veje (guldudgaven): side 119-132 i guldudgaven/side 137-150 i sølv (afsnittene "romantikkens filosofi" "Steffens´forelæsninger" + "Universalromantikken" + "Nyplatonisme" + "Nationalromantikken") side 134-140 i guld/side 152-158 (afsnittene "Biedermeier" + "Poetisk realisme")
Litterære tekster Goethe - af Den unge werthers lidelser Willliam Wordsworth - "I wandered lonely as a Cloud" Sting - "I was brought to my Senses" Schack Stafffeldt - "Indvielsen" Adam Oehlenschlager - "Der er et yndigt land"
Andet Klip fra opførelse af Holbergs Den vægelsindede, til illustration af, hvad romantikken opstod af (oplysningstiden) Romantik på vrangen (første del af DR-serie) Første afsnit af Pride and Prejudice (BBC-serie) Udklip om den romantiske have |
Omfang | 7 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Målet er at skabe en forståelse af den romantiske periode som en international strømning, samt hvordan tankeformen giver sig særligt udslag i Danmark.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Folkeeventyr: 'Kong Lindorm' Poul Martin Møller: En dansk students eventyr (uddrag fra Falkenstjerne 1) Emil Aarestrup: 'I en landsbykirke' og 'På sneen' H.C. Andersen: 'Den lille havfrue' St. St. Blicher: 'Sildig opvågnen' og "En Landsbydegns dagbog" (værk 7) Elise (film)
|
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet var at udvide elevernes kendskab til romantikken, dens understrømninger og centrale begreber både inden for såvel lyrik som prosa. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Et udvalg af centrale digtsamlinger fra litteraturhistorien, herunder udenlandske |
Omfang | 0 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionForløbet tjener til opsamling på de perioder, vi har gennemgået. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Pär Lagerkvist: 'Far och jag' (1920), 'Ångest' (1916) Bjørnstjerne Bjørnson: 'Faderen' (1877) August Strindberg: 'Ett halvt ark papper' |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet med forløbet var at give eleverne et kendskab til nogle centrale nordiske forfattere fra forskellige litterære perioder samt at udvikle deres deres evner til at læse, forstå og fortolke tekster på svensk og norsk. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Virkelighedstemaet i litteraturen - introduktion (fra Nye Øjne at se med - dansklærerforeningens forlag 2006) Kathrine Marie Guldager: 'Nørreport' Naja Marie Aidt: 'Bulbjerg' Simon Fruelund: 'Mælk' Jens Blendstrup: 'Sofus er læge og mor er syg' Erling Jepsen: Kunsten at græde i kor (kap. 1) Kunsten at græde i kor (film, 2007) |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet med undervisningen har været at give eleverne et kendskab til og forståelse af den nye realisme og den moderne novelle i dansk litteratur de seneste år. Samtidig har de skullet forholde teksterne til generelle tendenser i det moderne samfund. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Johannes V. Jensen: "På Memphis station" Historisk variation - sproghistorie (fra Peter Heller Lütsen: Det Sproglige i dansk) |
Omfang | 4 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet var at eleverne skulle introduceres for Johannes V. Jensens arbejde samt at give eleverne en fornemmelse for dansk sproghistorie. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|