» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Dansk, 2005 da/m (3m da) Eksamenspensum

Dansk, 2005 da/m (3m da) Eksamenspensum

Termin Sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Stig Laursen Hartvig og Hanne Munk Milwertz
Hold 2005 da/m
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-30

Prosaanalyse og kropskultur

Indhold

Teoretiske tekster:
Litteraturens Veje, om fortælleteknik (side 427-432 i guld, 490-496 i sølv )
Litteraturens Veje, om analyse, fortolkning, perspektivering (side 418-419 i guld, side 480 i sølv) 

Skønlitterære tekster:
Thomasine Gyllembourg - "Den lille Karen"
Vita Andersen - "Iagtagelser"
Mette Thomsen - uddrag af "Plastic"
Cecil Bødker - "Vædderen" (stil)
Benny Andersen - "Lagkage" (stil)

Om gruppearbejde:
Stig Püschl - "projektarbejde - en introduktion", side 28-29

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Kulturel identitet
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Læringsstrategier
  • Læsning
  • Projektarbejde
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Studiemetoder
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Basal nykritisk tekstanalyse. Både mundtligt og skriftligt.Evnen til at dokumentere med tekstiagtagelser.Kompetence i at adskille niveauerne analyse-fortolkning-perspektivering.

Der vil desuden i forløbet være grundlæggende introduktion til klasserumskultur, notatteknik og andre generelle kompetencer.

Forløbet er led i introduktion til par- og gruppearbejde. Dette er forholdsvis bundet her i starten.

Forløbet kører sideløbende med et AT-forløb om kropskultur, så alle skønlitterære tekster er centreret omkring dette emne. Der er således vinkler ud til historie og idræt.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

AP-danskdelen

Indhold Kompendium lavet af lærere på skolen
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug

Almene mål

  • Genrer
  • Sprogbevidsthed

Progression

Delelement i AP-forløbet:
Sproglig bevidsthed
- tale- og skriftsprog
- genrer
- talehandlinger

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

At 3: Kursus i skriftlig fremstilling

Indhold Teori om skrivning:
Danskfaggruppens skrivekursusforløb (internt kompendium)
Ellen Krogh - Skrivebogen, side 15-25

Populærvidenskabelige artikler:
Per Hindkjær - "Mandens hormoner" (kapitel fra "Biologi på tværs")
Jerk W. Langer - "Spejlvendt" (www.illustreretvidenskab.dk/Crosslink.jsp?d=108&a= 228&a=228)
Jerk W. Langer - "Ny creme skal give mænd sexlyst"
(www.illustreretvidenskab.dk/Crosslink.jsp?d=108&a= 192&a=192)

Tekstbehandling:
Skolens interne hæfte om WORD
Omfang 14
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Kommunikationsstrategi
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Læringsstrategier
  • Læsning
  • Problemformulering
  • Projektarbejde
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Studiemetoder
  • Tekstanalyse
  • Teori/metode

Progression

Læsningen i første forløb suppleres nu med skrivning, og eleverne bevidstgøres om sammenhængen mellem de to.

Pararbejdet bliver nu mere fokuseret og forpligtende, da det indebærer respons på hinandens produkter.

Skriftlige opgaver af varierende længde og stigende sværhedsgrad:læserbrev, portrætartikel, populær- videnskabelig artikel.

Forløbet vil desuden være led i klassens indføring til tekstbehandling.

Bevidsthed om skriftlige genrer
Skriveteknikker
Kompositionsteknik
Retteteknik
Bevidsthed om egne produkter.
Coaching


Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Digtlæsning

Indhold Teori:
Eget analyseark til lyrik
Eget ark om billedsprog

Digte til analyse:
Jeppe Aakjær - "Jens Vejmand"
Tove Ditlevsen - "Angst"
Vita Andersen - "Depression"
Kirsten Hammann - "Jeg civiliserer mig om morgenen"
Karen Marie Edelfeldt - "For stjernen er livet en
stadig balance"
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Læsning
  • Sprogbevidsthed
  • Symboler
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Led i genreintroduktionen. Abstraktionsniveauet i de valgte tekster er stigende i forhold til det tidligere læste og også indenfor dette forløb i sig selv.Evnen til at finde mening i abstrakte kunstneriske produkter bliver væsentlig.

Analyseevne
Abstraktionsevne
Genreforståelse
Billedsprog

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Drama

Indhold

Teori:
Litteraturens Veje, om drama-genren (side 423-424 i guld, side 485-486 i sølv)

Litteratur:
Mette Utzon: "Måvens og Peder i mediernes søgelys"

Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Genrebevidsthed: Introduktion til genren drama. Indgår i den grundlæggende indføring i de tre litterære hovedgenrer.

Det er et mål at kunne forbinde drama med de andre litterære genrer, samt med film, som vi skal beskæftige os med i næste forløb.

Led i fortsat arbejde med oparbejdelse af analyse- og fortolkningsevne

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Medieværk: Film og novelle (værk 1)

Indhold

Teori:
Søren Søgaard - "Nordkraft - fra bog til film" (2005), side 63-68

Film:
"Når lysterne tændes" (kortfilm instrueret af Martin Strange Hansen)

Skønliteratur:
Finn Søeborg - "Min kone forstår mig ikke"(novelle)

Supplerende materiale til illustration af tekniske aspekter: klip fra "Ondskabens øjne", "The Truman Show", tv-serien "Ally" og "Dogville"

Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Medietekster
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug

Almene mål

  • Argumentation
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Filmgenren præsenteres som selvstændig genre, men vil progressionsmæssigt i høj grad perspektiveres til det øvrige genrer: novelle og drama.

Den forbindes til det litterære felt gennem læsning af Finn Søeborgs novelle "Min kone forstår mig ikke", som filmen er baseret på. Der vil således være tale om en genresammenligning.

Filmen gennemgås gennem gruppeoplæg.

Oparbejdelse af analyseværktøjer, genrebevidsthed og
analyseevne.




Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde

Mundtlig udtryksfærdighed

Indhold Baggrundsteori:
Agnete Elmose mfl. - "Sprogets veje", side 62-69

Tekst som grundlag for oplæg:
Henrik Nordbrandt - "Molbo Danmark" (Berlingske tidende 28. september 2000)
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Genrer
  • Kommunikationsstrategi
  • Kulturel identitet
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Teori/metode

Progression

Eleverne har før holdt små oplæg, men nu skal der noget teori på, så oplæggene opkvalificeres.

Målet er at skabe bevidsthed om virkemidler, genre, modtager og komposition i det mundtlige oplæg. Argumentation inddrages desuden inddirekte.

Forløbet ligger i forbindelse af andre fags arbejde med mundtlig udtryksfærdighed i AT-3

Forløbet er også forbundet med det skriftlige arbejde, hvor de allerede har skullet tage stilling til emnet for talen (Danmark i Europa) i en redegør/diskuter-stil. Der er altså tale om et omarbejde sine synspunkter fra én genre til en anden.






Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Kommasætning

Indhold Agnete Elmose mfl. "Sprogets Veje"
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Sprogets opbygning

Almene mål

  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed

Progression

Målet er, at eleverne skal kunne sætte kommaer korrekt. Dette indebærer introduktion til hoved- og ledsætninger. Forløbet ligger i forlængelse af undervisningen i almen sprogforståelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Historisk oversigtsforløb

Indhold Ebbe Skammelsøn (folkevise)
uddrag af Gunnlaug Ormstunges saga
Boccacio - Nonnernes Gartner (novelle fra Dekameron)
Kingo - Hver har sin Skiæbne
uddrag fra Ludvig Holbergs "Erasmus Montanus" (scene 5+6, akt 3)
H.C. Andersen - Klokken
Henrik Pontoppidan - Ørneflugt
BROBY-JOHANSEN - BLOD
Klip fra filmen The Godfather I
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Inden den dybere historiske læsning går i gang skal fagene dansk og historie skabe overblik over danmarkshistorien fra vikingetiden til det 20. århundrede.

Målet er, at eleverne skal kunne se de overordnede linjer i den historiske udvikling, f.eks. den øgede individualisering, sekularisering og demokratisering.

Forløbet afsluttes med, at eleverne skal skrive en oversigtsartikel, der samler op på de overordnede tendenser.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Litteratur og psykoanalyse

Indhold

Teori:
"Psykoanalyse", Litteraturens Veje (side 448-450 i guld, side 514-515 i sølv)
Psykoanalytisk fortolkning af "Tepotten", Litteraturens Veje (side 23-24 i sølv, findes ikke i guld, men udleveret i kopi)


Litteratur:
H.C. Andersen - "Tepotten"
Leif Panduro - "Tur i natten"
Trine Andersen - "Skovtur" (fra samlingen De ti bud)

Andet:
MC Clemens - "Fanget af fortiden" (sang)
Klip fra Spiderman 1 (film)

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Medietekster

Almene mål

  • Gruppearbejde
  • Kulturel identitet
  • Læsning
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Vi har før indarbejdet den basale nykritiske tekstanalyse. Dette udbygges nu med den psykoanalysitiske metode. I første omgang Freuds gren af psykoanalysen.

Vi har løseligt været omkring psykoanalysen før, men i forhold til tidligere tekstanalyse i klassen kommer der altså nu et teoretisk fokus.

Målet er, at eleverne skal kunne bruge teorien til i praksis at analysere ikke bare litteratur, men kulturelle produkter i bred forstand.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

AT 5 - Nyhedsformidling

Indhold

Fra "Ryd Forsiden" (Henning Olsson/ Henrik Poulsen):
De fem nyhedskriterier (side 44-53)
Nyhedsgenrer (side 70-78)
Den grafiske invitation: layoutet (side 92-99)
Nyhedsartiklens farvelade: Sproglige virkemider (side 101-110)

Kommunikationsmodel (afsender - emne - modtager) gennemgået på Powerpoint

Internt ark om sproghandlinger fra AP-undervisningen på Sct. Knud.

Herbert Morrisons radioreportage fra Hindenburgs nedstyrtning.

Artikler:
Jan Stage - Gymnasium no. 19 (fra "Tekstens stemmer" ved Peter Kapersen)
Elisabeth Astrup - "22-årig anholdt i Mia-sag", Politiken 15. juli 2003
Niels Pindborg - "Mia-mordet: 22 årig kvalte Mia", EB 15. juli 2003
Anders Langballe - "Pinden er knækket", EB 9. november 2005
Harvy Hansen - "Bjarnes Store bedrift", JP 9. juli 1996

Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Medietekster
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug

Almene mål

  • Genrer
  • Projektarbejde
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Målet er at eleverne skal kunne analysere nyhedsartikler. Dette indebærer:
- genrebestemmelse
- analyse af kommunikativ situation, herunder
sproghandlinger
- analyse af sproglige virkemidler
- nyhedskriterierne

Afsluttende skal eleverne selv skrive en nyhedsartikel med tilhørende refleksion over deres genremæssige valg.

Forløbet er led i et AT-forløb, hvor mediefag samtidig kigger på TV-nyheder.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Multimedieproduktion
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Værk 2 - Ravnkel Frøjsgodes saga

Indhold

Ravnkel Frøjsgodes Saga, Falkenstjerne bind 2
Litteraturens veje, om perioden (side 22-27 i guld, side 40-45 i sølv)
uddrag fra "Asterix og Vikingerne"
"Kriminelle børn koster bolig", MetroXpress, fredag 7. april 2006
Klip fra filmen "Arven"

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Genrer
  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Målet er, at eleverne skal opnå en grundlæggende forståelse for vikingetiden som åndshistorisk periode.

Dette ligger i forlængelse af det historiske oversigtsforløb, hvor vi så altså skal grave et spadestik dybere nu.

Læsningen vil desuden fungere som repetition af fortælletekniske begreber, ligesom de indlærte psykoanalytiske termer vil komme i spil.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Semantik

Indhold

Teori om semantik samt øvelser fra:
"At benævne og fortolke" fra Solveig Bennicke mfl.: Faglige forbindelser i dansk (2005), side 28-42

"Kognitiv semantik" fra Peter Lützen: Sproglig analyse og relevans (2004), side 24-33

Antologien til Faglige forbindelser:
PeterSeeberg: "Biografi af en snegl"
Jesper Wung-Sung: "De tre veninder"

Andre tekster:
"Nye landstrænere klar til testkampe" (MetroXpress)
Edith Södergran - "Mot alla fyra vindar" (svensk)
Edith Södergran - "Till fots fick jag gå genom
solsystemen" (svensk)
Harald Landt Momberg - "Kulde"

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Medietekster
  • Sprogets funktion og betydning
  • Sprogets opbygning

Almene mål

  • Hermeneutik
  • Modeller
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Målet med forløbet er at give eleverne indblik i sprogets mekanismer, som de beskrives i semantikken. Dette indebærer oparbejdelsen af et begrebsapparat.

Forløbet falder i forlængelse af analyse-/fortolkningsarbejdet i klassen. Vi skal dybere ned i problemstillinger, der før har været til behandling (f.eks. billedsprog), og bruge de nye begreber til at tage tekstarbejdet et skridt videre.

Emnet indbefatter:
1. Teori om semantiske felter/scenarier og praktisk arbejde med dette på litterære såvel som ikke-litterære tekster

2. En forståelse for hvordan begreberne indenfor de semantiske kategorier er organiseret i hierarkier(prototyper, basisniveauord osv.)

3. Hvordan de semantiske felter danner grundlag for vores brug af billedsprog.

4. Hvordan billedsproget er organiseret i billedskemaer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Industrialisering og det moderne gennembrud (AT7, inkl værk 3)

Indhold

Teoretisk baggrundsstof fra:
Keld B. Jessen mfl.: "Romantik og realisme", Systime 1984. Fra denne bog bruges også billedmaterialet.

Litteraturens veje, om perioden (side 178-192 i guld, side 194-209 i sølv)
Artikelopslag om marxisme fra "Litteraturens veje" (side 440 i guld, side 507 i sølv)

Litterære tekster:
H.C. Andersen - "Jernbanen"
Amalie Skram - "Karens jul"
Henrik Pontoppidan - "Lykkeper" (uddrag fra Falkenstjerne)
Herman Bang - "Stuk" (uddrag fra Falkenstjerne)
Henrik Ipsen - "Et Dukkehjem" (værk 3, norsk)
Martin Andersen Nexø - "Pelle Erobreren" (uddrag fra Falkenstjerne)

Dokumentar om København under industrialiseringen

Omfang 20
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Litteratur- og informationssøgning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige kulturer
  • Genrer
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • Kulturel identitet
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Problemformulering
  • Projektarbejde
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Målet er en forståelse af industrialiseringens forløb i Danmark, manifesteret i perioden det moderne gennembrud. Sammenhængen med perioden i England skal også være tydelig.

Eleverne skal opnå forståelse for den naturalistiske og impressionistiske skrivemåde.

Den marxistiske læsemåde vil også blive introduceret som et led i arbejdet med forskellige analysemetoder.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Den mytologiske læsemåde - et historisk rids og en optakt til det postmoderne

Indhold Teori fra "Mytemotiver i dansk litteratur" (Ove Benn og Jørn Jacobsen):
Indledning
Om Pygmalion myten
Om Narcissus-myten

Litterære tekster (fra samme bog):
H.C. Andersen - "dejlig"
Alexander Kielland - "Balstemning"
Michael Strunge - "Vær min kameleon"
Bjarne Reuter - Af "Lille spejl på væggen der"
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Der gives en indføring i mytebegrebet, som eksemplificeres ved Pygmalion- og Narcissus-myten.
Elverne forventes at kunne bruge myten som en læsemåde eller et kulturhistorisk tankemønster, der kan strukturere tekster.

Der laves så et kort historisk snit med tekster, der afspejler den mytologiske tankegang. Dette illustrerer i første omgang overgangen fra romantik til moderne gennembrud (vi har lige haft om det moderne gennembrud).

Hernæst fungerer forløbet som oplæg til vores næste emne om postmodernisme.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Postmodernismen (inkl. dokumentar og værk 4 og 5)

Indhold

Teori: Afsnittet "Fra modernisme til postmodernisme" i Litteraturens veje (side 383-387 i guld, 409-412 i sølv)

Informationssøgning på begrebet postmodernisme.

Skønlitteratur:
Michael Strunge - "Vær min kamæleon"
Bjarne Reuter - Af "Lille spejl på væggen der" (fra "Mytologiske motiver i dansk litteratur" ved Jørn Jacobsen og Ove Benn)
Bret Easton Ellis - af "American Psycho" (fra "Gys, splat & Freud" ved Ebbe Krogh og Finn Lykke Schmidt)
Svend Åge Madsen - "Kvindens skaber"
Jan Sonnergaard - "Radiator" (værk 4)

Selvvalgt nyere værk til individuel læsning, herunder udenlandske værker (værk 5)


Supplerende materiale:
Tracy Chapman - "Telling Stories" (sang)
Gramsespektrum - "Midt i en drøm" (sang)
"De skrigende halse"
Klip fra The Simpsons
Klip fra American Psycho

Dokumentargenren:
Side 140-143 fra "Medier" af Peter Madsen og Erik Svendsen 
Sonar
P.I.S

Omfang 16
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen
  • Litteratur- og informationssøgning
  • Medietekster
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Genrer
  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Målet er at give en bred indøring i den postmoderne kultur med inddragelse af alle medier, herunder litteratur, musik, film og dokumentarudsendelser. Eleverne skal herigennem opnå en forståelse for deres egen tids kultur og dens samspil med tidligere perioder.

Progressionsmæssigt ligger forløbet i forlængelse af forløb om tidligere perioder - det moderne gennembrud. Med både mundtligt og skriftligt produkt er fokus på det individuelle arbejde øget.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Dansk rap og dansk sprog.

Indhold

Tekster:
MC Einar - "Provokerer, onanerer"
Rockers by Choic - "Sumper"
Den gale pose - "Sådan er reglerne"
Sund Fornuft - "Zen midt i centrum"
Østkyst Hustlers - "Møntvask" (læst sammen med Emil Aarestrups "Advarsel")

Baggrund:
Lars Bukdahl - "Poesi dér", efterskrift, side 96-115
Agnete Elmose mfl.: "Sprogets veje", side 119-127 (om gruppesprog, slang osv.)
Skolens papir om talehandlinger fra Almen sprogforståele

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen
  • Medietekster
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund
  • Sprogets funktion og betydning
  • Sprogets opbygning

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige kulturer
  • Forskellige sprog
  • Genrer
  • Historisk bevidsthed
  • Kultur
  • Kulturel identitet
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Modeller
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Målet er en forståelse for rappens om genre og som sproglig udtryksform. Eleverne skal kunne analysere raptekster med udgangspunkt i:
- semantiske skemaer/billedsprog
- talehandlinger
- Lars bukdahls løgmodel
De skal desuden vise forståelse for, hvordan sprogsociologiske elementer som gruppesprog og slang spiller ind.

Proggressionsmæssigt falder dette sproglige forløb i forlængelse af et tidligere semantik-forløb, hvor klassen har arbejdet med semantiske skemaer og billedsprog, ligesom vi i almens sprogforståelse har arbejdet med talehandlinger.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Studietur til København

Indhold

Harold Pinter -"Hjemkomsten"
Arbejdermuseet
Besøg på Politiken

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag

Progression

Målet er at få samlet lidt op på nogle af vores forløb gennem oplevelser i virkeligheden. Bl.a. ser vi Arbejdermusset som en opsamling på vores forløb om det moderne gennembrud, for det andet besøger vi Politiken som en opsamling på vores medieforløb. Harold Pinter-stykket vil blive inddraget som en illustration af skiftet fra modernisme til postmodernisme.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Ekskursion

Videnskabelig arbejdsmetode og modernisme

Indhold

Teori om analysemetoder:

Peter Heller Lützen - "Fire måder at forklare på" (fra Analyse og relevans - grundbog i litterær analyse og fortolkning)

Litteraturens veje, side 14-19+21-27 i den sølvfarvede(afsnittene om den biografiske, nykritiske, ideologikritiske, psykonalytiske og læserorienterede læsemetode). Findes ikke i guldudgaven. 

Brugt som eksempel: Herman Bang - "Irene Holm"

 

Om modernismen

Litteraturens veje:

side 244-267 i guld/side 260-283 i sølv (om verdenskrig og ekspressionismen)

side 298-308 i guld/side 314-323 i sølv (efter 2. verdenskrig og Heretica)

side 317-323 i guld/side 333-338 i sølv (om 1960'erne) 

Side 330-336 i guld, side 346-352 i sølv (om Rifbjerg)

side 341-342 i guld/side 357-358 i sølv (afsnittet "Fra realisme til nyrealisme") 

Sammenligning af 2 beskrivelser af modernismen: leksikonopslag i Litteraturens veje og opslag fra Litterære ismer af Niels Martinov 

Modernistiske tekster:

Emil Bønnelycke - af Spartanerne

Tom Kristensen - "Det blomstrende slagsmål"

Villy Sørensen - "De forsvundne breve"

KarenBlixen - "Det ubeskrevne blad"

Martin A. Hansen - "Roden" (emne for litterær artikel)

Peter Seeberg - "Hullet"

Klaus Rifbjerg - "Frække Jensen" + "Solsort"

Ivan Malinowski - "De fremmedgjorte"

Benny Andersen - "Man burde"

Anders Bodelsen - "Pointen"

 

Andet

Digtere, divaer, dogmebrøde 1960'erne

Red Hot Chilli Peppers - "Otherside" (musikvideo med tekst)

Omfang 21
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund
  • Sprogets opbygning

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Hermeneutik
  • Historisk bevidsthed
  • Kultur
  • Kulturel identitet
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Modeller
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Studiemetoder
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Tekstanalyse
  • Teori/metode

Progression

Målet er, at eleverne skal opnå en forståelse for danskfagets mest almindelige analysemetoder, hvilket samtidig indebærer en indsigt i fagets historiske udvikling: den biografiske, den nykritiske, den psykoanalytiske, den marxistiske og den læserorienterede metode.

Eleverne skal altså kunne reflektere over deres eget læsearbejde på et ret komplekst metaniveau.

Eleverne skal opnå en forståelse af den modernistiske periode og de væsentligste underinddelinger: ekspressionisme, eksistentialisme, psykologisk realisme, konfrontationsmodernisme.

De to dele af forløbet køres sammen, idet læsemetoderne anvendes på modernistiske tekster.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Argumentation og virkemidler

Indhold

Teori og øvelser fra Ellen Holmboe: Kort og godt om argumentation

Praktisk skriveøvelse med båltale af Knud Romer ("Lad flammerne fortærre de forlorne værdier")

Omfang 4
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Kommunikationsstrategi
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Sprogbevidsthed
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode
  • Tværfaglig grammatik

Progression

I forlængelse af mangler i det skriftlige arbejde skal eleverne bevidstgøres af argumentationens grundbegreber og virkemidler.

Dette skal højne elevernes evner til at reflektere på formniveau (fremfor altid indholdsniveau).

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Romantikkens begyndelse - forløb i verdenslitteratur (universalromantik og nationalromantik)

Indhold

Om romantikken

Litteraturens veje (guldudgaven):

side 119-132 i guldudgaven/side 137-150 i sølv (afsnittene "romantikkens filosofi" "Steffens´forelæsninger" + "Universalromantikken" + "Nyplatonisme" + "Nationalromantikken")

side 134-140 i guld/side 152-158 (afsnittene "Biedermeier" + "Poetisk realisme")

 

Litterære tekster

Goethe - af Den unge werthers lidelser

Willliam Wordsworth - "I wandered lonely as a Cloud"

Sting - "I was brought to my Senses"

Schack Stafffeldt - "Indvielsen"

Adam Oehlenschlager - "Der er et yndigt land"

 

Andet

Klip fra opførelse af Holbergs Den vægelsindede, til illustration af, hvad romantikken opstod af (oplysningstiden)

Romantik på vrangen (første del af DR-serie)

Første afsnit af Pride and Prejudice (BBC-serie)

Udklip om den romantiske have

Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Litteratur- og informationssøgning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Målet er at skabe en forståelse af den romantiske periode som en international strømning, samt hvordan tankeformen giver sig særligt udslag i Danmark.

Progressionsmæssigt har vi godt styr på det moderne (moderne gennembrud, modernisme og postmodernisme) og skal nu have optakten - det før-moderne -med.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Romantikken: poetisk realisme og romantisme (inkl. værk 7)

Indhold

Folkeeventyr: 'Kong Lindorm'

Poul Martin Møller: En dansk students eventyr (uddrag fra Falkenstjerne 1)

Emil Aarestrup: 'I en landsbykirke' og 'På sneen'

H.C. Andersen: 'Den lille havfrue'

St. St. Blicher: 'Sildig opvågnen' og "En Landsbydegns dagbog" (værk 7)

Elise (film)

 

 

Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Målet var at udvide elevernes kendskab til romantikken, dens understrømninger og centrale begreber både inden for såvel lyrik som prosa.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Værk 6: Individuel digtsamling

Indhold

Et udvalg af centrale digtsamlinger fra litteraturhistorien, herunder udenlandske

Omfang 0
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Genrer
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Forløbet tjener til opsamling på de perioder, vi har gennemgået.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde

Nordisk Litteratur

Indhold

Pär Lagerkvist: 'Far och jag' (1920), 'Ångest' (1916)

Bjørnstjerne Bjørnson: 'Faderen' (1877)

August Strindberg: 'Ett halvt ark papper'

Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen
  • Sprogets opbygning

Almene mål

  • Forskellige kulturer
  • Forskellige sprog
  • Informationssøgning
  • Kultur
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Målet med forløbet var at give eleverne et kendskab til nogle centrale nordiske forfattere fra forskellige litterære perioder samt at udvikle deres deres evner til at læse, forstå og fortolke tekster på svensk og norsk.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Nyeste tid

Indhold

Virkelighedstemaet i litteraturen - introduktion (fra Nye  Øjne at se med - dansklærerforeningens forlag 2006)

Kathrine Marie Guldager: 'Nørreport'

Naja Marie Aidt: 'Bulbjerg'

Simon Fruelund: 'Mælk'

Jens Blendstrup: 'Sofus er læge og mor er syg'

Erling Jepsen: Kunsten at græde i kor (kap. 1)

Kunsten at græde i kor (film, 2007)

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Litteratur- og informationssøgning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Symboler
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Målet med undervisningen har været at give eleverne et kendskab til og forståelse af den nye realisme og den moderne novelle i dansk litteratur de seneste år. Samtidig har de skullet forholde teksterne til generelle tendenser i det moderne samfund.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Opsamling

Indhold

Johannes V. Jensen: "På Memphis station"

Historisk variation - sproghistorie (fra Peter Heller Lütsen: Det Sproglige i dansk)

Omfang 4
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Målet var at eleverne skulle introduceres for Johannes V. Jensens arbejde samt at give eleverne en fornemmelse for dansk sproghistorie.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning