Dansk, 2005 da/n (3n da)

Termin Sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Eva Coster og Helene Hannibal
Hold 2005 da/n
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-25

1. forløb : Studieteknik (dansk i almen studieforberedelse - AT 1)

Indhold

At skrive, Dansklærerforeningen, 1988, s.46-51(notatteknik, lektielæsning)
Læs bedre : træning, teknik, strategi, 2003, uddrag(læseteknik)
Gyldendals studiebog,2005, s. 33-40 (arbejdsformer/de fire læringssrum)

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Læsning

Progression

Introduktion til gymnasiale arbejdsformer

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

2. forløb: Dansk i almen sprogforståelse (sprog)

Indhold

Lærebog : Line Andersen, Almen sprogforståelse, Dansklærerforeningen, 2005 :
Sprog og kommunikation (kap. 1)
Talehandlinger og skriftsystemer (kap. 2)
Sprog og genre (kap. 12)

Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

  • Forskellige sprog
  • Genrer
  • Sprogbevidsthed

Progression

Introduktion til sprog

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

3. forløb : "1960'erne" (dansk i almen studieforberedelse - AT 3)

Indhold

J.Z.Hagen : Søjler af sol - en introduktion til den danske litteraturhistorie, Munksgaard, 1998, s. 79-85, afsnittene "Velstand og velfærd", "Materialisme og fremmedgørelse".
Jørgen Johansen: Plankeværk (novelle), 1968, fra antologien "Englene", Dansklærerforeningen, 1972

Skriftlig fremstilling/skriveprocessens byggesten :
Skrivebogen, Dansklærerforeningen, 1994 : s.17, 27-34, 51-58, 63-71, 142-144, afsnittene : ide, redigering, korrektur, coaching, respons, skriveprocessen med tekstopgaver

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Problemformulering
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Udvikling af elevernes almene kompetencer mht. vidensindsamling, systematisering af viden, disponering af stof, basal problemformulering og udformning af skriftlig opgave. Give og modtage vejledning og anvende vejledning konstruktivt.
Fokus på : skriftlig fremstilling, læsestrategier, analyse og fortolkning af litterære og ikke-litterære tekster med inddragelse af de samfundsmæssige forhold, opgaveskrivning.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

4. forløb : Genrebegrebet og grundbegreber i analyse og fortolkning (grundforløb) (litteratur og sprog)

Indhold

LITTERATUR :
Noveller :
Analyseteori :
Litteraturens Veje, 2004, afsnit i leksikonafdelingen :
1. Analyse-fortolkning-perspektivering, s. 480
2. Genrer, s.497, Novelle s.511
3. Fortælleteknik, s.490-496
4. Komposition, s.502-503
5. Litterær metode : L.V. (afsnit i indledningen s.14-31)

Læste tekster :
Bill Watterson : Steen og Stoffer, 2003 (eksempel i Litteraturens Veje, s 491)
Charles M Schulz : Radiserne,1966, (af Moderne europæiske noveller, Gyldendal,1976)
Jørn Fabricius : En brun, en blå, en gul, en rød, 1968, fra Moderne danske noveller, Dansklærer-foreningen, Gyldendal, 1972.
Naja Marie Aidt : Som englene flyver, 1993 (fra Skumhedens tid, Dansklærerforeningen, 1994)

Digte :
Analyseteori :
Litteraturens Veje, 2004, afsnit i leksikonafdelingen :
1. Lyrik, s.506
2. Billedsprog, s.483
3. Metafor, s. 483-484
4. Rim, s.517

Læste tekster :
Tom Kristensen : Middag, 1920, Samlerens Antologi, 1979
Michael Strunge : Natmaskinen, 1981, For længe siden Lige før 1980-1990, s.123, Dansklærer-foreningen, 1990.

Drama :
Analyseteori :
Litteraturens veje, 2004, afsnit i leksikonafdelingen :
Drama, s. 485
Læst tekst :
Line Knutzon : uddrag af Måvens og Peder i mediernes søgelys, radioteater, 1998, ”Så gælder det rumba”, Dansklærerforeningen 2002.

MEDIER/VÆRK 1 :
Filmteori :
Thomas Vinterberg : Festen, Samleren, 1998, heri ”Dogme/Kyskhedsløftet”
Ekko nr. 7, marts 2001, heri Festen Dogme 1, filmanalyse s.9-13
Morten Pil : En artistisk fest, Information, 19/6-98 (anmeldelse)
Film :
Thomas Vinterberg : Festen, 1998

Omfang 21
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning

Almene mål

  • Argumentation
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Litteratur : Kunne anvende genrebegrebet og grundbegreber i basal nykritisk analyse. Argumentation/dokumentation og litterær metode 1 : Kunne dokumentere fortolkninger i tekstanalysen og anvende litterær metode bevidst (nykritisk analyse).

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

5. forløb : Dansk overblikslæsning i samspil med historie (litteratur)

Indhold

Dansk overblikslæsning i samspil med historie – forløb på 8 x 90 min. – med fokus på ”livssyn og menneskesyn” i udvalgte perioder fra 900-1900.

1. Sagatiden (930-1030)
Sekundærlitteratur (litteraturhistorie) : Litteraturens Veje (LV)
- s.521 (kort om sagaen)
- s.40-45 (sagatiden og sagaen som genre)
Primærlitteratur/ litterær tekst :
Af Gisles Saga, kap. 1-4, Dansklærerforeningen, 1988 (udleveres i kopi)

2. Middelalderen (1050-1300)
Sekundærlitteratur : LV
- s.490 (kort om folkeviser)
- s.46-49 (middelaldersamfundet)
- s.64-66 (ridderviser, bl.a. om visen ”Torbens datter”)
Primærlitteratur/ tekst :
Torbens datter (folkevise), Dansk Litteratur 1, s. 85-86 (bogen er udleveret til klassen). Se noter til teksten på s. 429.

3. Barok (1650-1720)
Sekundærlitteratur : LV
- s.481 (kort om barokken)
- s.103-107 (barokkens litteratur og Thomas Kingo)
Primærlitteratur/ tekst :
Thomas Kingo : Hyldestdigt til Griffenfeld, 1674, Gyldensdals litteratur 1, 1100-1780 (udleveres i kopi)
Thomas Kinge : af Hosianna, 1676, L.V., s.107

4. Oplysningstiden/ rationalisme (1720-1780)
Sekundærlitteratur : LV
- s.515-516 (kort om rationalisme)
- s.108-111 (1700-tallets tanker, idéer, menneskesyn)
- s.114-116 (rationalismen og deismen)
- s.117-118 (Ludvig Holbergs forfatterskab)

Primærlitteratur/ tekst :
Ludvig Holberg : Om lærdom og universitetesundervisning, 1744 (epistel), Af : Epistler og moralske tanker, Gyldendals litteratur 1, 1100-1780 (udleveres i kopi)

5. Romantikken (1800-1870)
Sekundærlitteratur : LV
- s.519-520 (kort om romantikken)
- s.146-150 (nationalromantikken)
Primærlitteratur/ tekst :
Adam Oehlenschläger : Fædrelands-sang (Der er et yndigt land), 1819, Samlerens bind 5 1785-1825 (udleveres i kopi)

6. Det moderne gennembrud /naturalismen (1870-1900)
Sekundærlitteratur : LV
- s.510-511 (kort om naturalisme)
- s.194- 195 (industrisamfund og kampen for demokrati)
- s.201-204 til og med anden spalte ned (naturalismen og J.P.Jacobsen)
Primærlitteratur/ tekst :
J.P.Jacobsen : af romanen Niels Lyhne, 1880, Romantik og realisme, Systime, 1984
(udleveres i kopi)

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Kultur
  • Tekstfortolkning

Progression

Viden om den danske litteraturs historie og samspil med kultur og samfund. Overblikslæsning med fokus på "livssyn og menneskesyn" i centrale perioder i dansk litteratur fra 900-1900.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

6. forløb : Tegnsætning (sprog)

Indhold

Tegnsætning.
Elsemarie Hauge: Den lille grundgrammatik, 1993, kap.3, s.29-39, afsnittene : punktummet, kommaet, komma foran "at", komma foran "men", opflytnings- prøven, "idiotkommaet", helsætning som subjekt, småtingsafdelingen - samt tilhørende øvelser.

Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Sprogets opbygning

Almene mål

  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed

Progression

Beherskelse af grammatisk tegnsætning

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

7. forløb : Semantik (sprog)

Indhold

Semantik :
Grundbog : Faglige forbindelser i dansk – sprog, litteratur og film, Dansklærerforeningen, 2005, afsnittet : ”At benævne og fortolke”, s.28-42, afsnit om essay s. 213-216, tre skemaer
med anvendte begreber s. 235-38 samt et skema over ordklasser s. 241.
Teksterne er fra grundbogen - eller fra det tilhørende tekstbind = ●

1.
Teori : Fra ord til tema, s.28-29 midt på - samt skema over ordklasser s. 241
Tekst : Erik Knudsen : Varehuset total (digt), 1958
Teori : Ordenes sammenhæng : semantiske skemaer og scenarier - samt
små øvelser, s.29-30
Stil : Essay med udgangspunkt i semantiske skemaer

2.
Gennemgang af opgaver fra sidste gang
Tekst : Aage Hermann : Græd ikke så aflangt (digt), 1918 ● samt øvelse s. 30 nederst

3.
Teori : Semantiske skemaer, modsætninger og temaer – samt små øvelser, s.31-34, (husk hjemmeopgave s.32)
Tekst : J.C. Gerson : En lille nisse rejste (digt), 1845

4.
Teori : Ord, kontekst og symbol – samt små øvelser, s.34-38
Tekster :
Peter Seeberg : Biografi af en snegl (uddrag af novelle), 1981
Astrid Saalbach : Kødet (novelle), 1985 ●

5.
Afslutning på debattekst : Hanne Vibeke Holst : Du er fucking sexistisk, Niarn, Politikken, 13/11-04 ●
Opgave s.37
Evt. tekst/sang af Niarn ●
Politiken (leder) : Respekt, der, 18/11-04 ●

6.
Teori : Sproglige billeder – samt små øvelser, s.39-40
Tekster :
Peter Seeberg : Biografi af en snegl (novelle), 1981 ●

7.
Teori : Personifikation og besjæling - samt små øvelser, s. 40-42
Det radikale Venstre : Hvem skal betale for de gyldne løfter (valgannonce), Politiken 6/2-05 ●
Michael Strunge : Plasticsolen (digt), 1981
Uddrag af Schack von Staffeldt : Indvielsen (digt), 1804
Stil : Tove Ditlevsen, Barndommens gade (romanuddrag), 1943 (metaforik-typer, billedplan, realplan, sammenhæng mellem beskrivelse af gade og mennesker)

Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

  • Sprogbevidsthed
  • Symboler
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Øget sprogbevidsthed vha. semantisk tilgang til tekstlæsning - "fra ord til tema". Fokus på : ordenes betydning, semantiske skemaer, modsætninger, kontekst, symboler, sproglige billeder.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

8. forløb: Den mundtlige fortælling - myter, sagn og eventyr (sprog og litteratur)

Indhold

Undervisningsplan : Kunsten at fortælle – den mundtlige fortælling – myter, sagn og eventyr. (7 x 90 min. = ca. 11 timer)
Materiale : Solveig Bennike m.fl. : Faglige forbindelser i dansk, Dansklærerforeningen, 2005, s. 78-91 - samt tekster fra den tilhørende tekstantologi.

1. Teori : ”Den mundtlige fortælling” s. 75-77 i teorihæftet (husk at forberede en god historie, som I kan fortælle uden manuskript)

2. Teori : ”Myter” s. 78-79 i teorihæftet samt tillægskopier om ”Sproglig karakteristik”
Litterær tekst : Knud Rasmussens ”Festens hellige gave kommer til menneskene” i teksthæftet”

3. Teori : ”Mytens sprog” og ”Mytologier” s. 79-81 i teorihæftet – heri litterære tekster Platons myte ”Symposion” samt gudedigtet ”Vølvens Spådom”

4. Litterær tekst : Syndefaldsmyten i teorihæftet (afslutning på myter)
Teori : ”Sagn” s. 82-84 i teorihæftet

5. Teori : ”Eventyr” s. 84-85 i teorihæftet
Litterær tekst : Folkeeventyret ”De tre gaver” i teksthæftet

6. Teori : ”Forskellige læsemåder”, ”Den mundtlige fortælling bliver skriftlig”, ”Tekstens stemme”, ”Mundtlighed”, ”Tale og skrift” s. 86-88, s. 59, s.177, s.178-179 i teorihæftet
Litterær tekst : H.C.Andersens ”Nissen hos Spekhøkeren” i teksthæftet

7. Eventyrfilm/marionetdukkefilm/fantasyfilm : Strings, 2005, manus : Anders Rønnow-Klarlund og Naja Marie Aidt

(Dansk stil : Analyse og fortolkning af Johannes V. Jensens myte ” Forsvundne skove” i teksthæftet)

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug

Almene mål

  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Viden om den mundtlige fortælletradition. Myten, sagnet og eventyrets karakteristika, betydning og funktion, herunder læsemåder og fortælleformer - samt udviklingen fra mundtlig til skriftlig fortælling, dvs. udviklingen fra folkeeventyr til kunsteventyr og moderne genbrug af eventyr og myter.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

9. forløb : Værklæsning - Svend Åge Madsen: "Se dagens lys"

Indhold

Romanlæsning (værk 2) : Svend Åge Madsen : Se dagens lys, 1981, analyse og fortolkning (metode) samt mundtlighed
Tid : 15/8-30/8 (5 moduler = 7 ½ timer)
Teorimateriale fra Solveig Bennikes lærebog : Faglige forbindelser i dansk, Dansklærerforeningen, 2005.
1. Faglige forbindelser (Ff) s.192-203, afsnittene ”Den faglige samtale”, ”Mundtlig fremstilling”,
”Retorik”, ”Argumentation”
2. Faglige forbindelser (Ff) s.173- 175, afsnittet ”Begreber i analysen og fortolkningen” - model til analyse af prosa samt skemaer over ” Fremstillingsformer” (Ff s.100), ”Kompositionstyper” (Ff s. 101), ”Ydre og indre komposition” (Ff s.102). - Herefter gruppedannelse og udlevering af arbejdsspørgsmål til romanen. Grupperne arbejdet med deres tildelte opgave de sidste 45 minutter af modulet.
3. Gruppearbejde om romanen.
4. Grupperne holder generalprøve på deres fremlæggelse for klassen (ca. 15 min.) - (jf. afsnittet om mundtlig fremstilling). Herefter præsenterer de tre første grupper deres resultatet af arbejdet.
5. De tre sidste grupper præsenterer resultatet af deres arbejde.

Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Argumentation
  • Gruppearbejde
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Selvevaluering
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstanalyse

Progression

Analyse og fortolkning af større tekst/roman.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde

10. forløb : 1800-tallets litteratur - romantikken og det moderne gennembrud (litteratur)

Indhold

Litteratur i 1800-tallet - Romantikken og Det moderne gennembrud (herunder værklæsning (3) kanonlæsning og optakt til 2.g opgaven i dansk)
Tid : 6/9 – 13/12 (14 moduler = 21 timer)
Indhold : Undervisningsmateriale :
Dansk Litteratur (DL) bind 1 og 2 (tekster)
Litteraturens Veje (LV) - (litteraturhistorie)
Romantik og realisme (RR) (tekster og litteraturhistorie)

1. Introduktion til romantikken 1800-1870 :
LV s. 137-142 (samfund, litteratur, filosofi /Steffens)
2. S.Staffeldt (nyplatonisme)
Tekster : Indvielsen og Kunsterlængsel, DL 1 s. 284 og 285 (digte)
Litteraturhistorie : LV s. 144-146
3. A. Oehlenschläger (universalromantik)
Tekst : Guldhornene, DL 1 s. 255 (digt)
Litteraturhistorie : LV s. 142-144
4. N.F.S. Grundtvig (De levendes land/Grundtvigianisme)
Tekst : At sige Verden ret Farvel - og Oplysning, DL 1 s. 301 og 302 (salmer)
Litteraturhistorie : LV s. 150-152
5. St.St. Blicher (poetisk realisme)
Tekst : Le Petitmaître d´Ecole, Rr s. 98 (novelle)
Litteraturhistorie : LV s. 155-159
6. Chr. Winther : (biedermeier og romantisme)
Tekst : Aftenmøde (digt) og Skriftestolen (novelle), udleveres i kopi
Litteraturhistorie : LV s. 152- 155 og s.162-166
7. H.C.Andersen (dobbeltgængermotivet/romantisme)
Tekst : Skyggen, DL 2 s. 48 (eventyr)
Litteraturhistorie : LV s. 185-186
----------

8. Introduktion til det moderne gennembrud 1870-1900 (samfund og litteratur/ G.Brandes)
LV s. 194-201
DR 2 : Det moderne gennembrud i Danmark
DR 1 : Københavns historie, 1850-1900
9. J.P. Jacobsen og Darwin (naturalisme)
Tekster : Charles Darwin : af ”Arternes oprindelse”, Rr s.140 (uddrag af afhandling) og J.P. Jacobsen : af ”Niels Lyhne”, Rr s.145 (uddrag af roman)
Litteraturhistorie : LV s.201-204 (til og med ordet naturalistisk), s.207-208 (om romanen Niels Lyhne) -
10. Herman Bang (impressionisme)
Tekst : af ”Ved Vejen” (kap. 3) s. 53-57/”Katinka bager” (uddrag af roman), udleveres i kopi
Film : Ved Vejen
Litteraturhistorie : LV s. 211 (fra første spalte første afsnit under billedet) – 213
11. H.Pontoppidan (kritisk realisme)
Tekst : Nådsensbrød, DL 2 s.155
Litteraturhistorie : LV s. 218-219 øverst
12. H. Ibsen (norsk) - (kvindens stilling)
Tekst : af ”Et dukkehjem”, DL 2 s. 220 (uddrag af drama)
13. A.Skram (norsk) - (sædelighedsfejden/kvindelitteratur)
Tekst : af ”Constance Ring”/”Constance hos præsten” (uddrag af roman), udleveres i kopi
Litteraturhistorie : LV s. 221-224 (til første spalte midt på)
14. J.P Jacobsen : Fru Marie Grubbe (værk 3)
15. Opsamling, afrunding, evaluering

Omfang 23
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Kultur
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Med basis i historisk overblikslæsning (obligatiorisk forløb i 1.g) arbejdes videre med 1800-tallets litteratur - et bredt og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster, herunder læsning af værk 3. En del obligatoriske forfattere læses i dette forløb : Oehlenschläger, Grundtvig, Blicher, H.C. Andersen, Herman Bang, Pontoppidan. Forløbet er desuden en optakt til danskopgaven i 2.g.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

11. forløb : TV-reklamer (medier)

Indhold

Medieemne : Tv-reklamer - undervisningsplan - 2n - forår 07 (12/1 - 1/2) - 6 timer  

Grundbog : Peter Madsen og Erik Svendsen, Medier , 2005, Gyldendal, s. 101-114

1. Medier s.101 - 103 : Tv-reklamernes historie, bekendtgørelsen om reklame og sponsorereing i radio og fjernsyn, reklamens kendetegn, tv-reklamer i danskfaglig sammenhæng  

2. Medier s. 103-106 : Tv-reklamens formater (fakta : fire typer og fiktive : to typer),perceptionstærsklen, forhold som har betydning for reklamens udformning, AIDA-modellen  

3. Medier s. 106-111 : TV-reklamens argumentationsformer (primære og sekundære værdier), kommunikationsstrategi (produktetes karakter og alder), reklamens argumenttyper (fornuft, stemninger og følelser)  

4. Medier s. 111-114 : computeranimerede reklamer, intertekstualitet i tv-reklamer,huskeliste til analyse af tv-reklamer, - herefter gruppearbejde om udvalgt reklame, (dvd-skiver med reklameblokke udleveres)

 5. Fortsat gruppearbejde om tv-reklame, skriftligt produkt afleveres afleveres (gruppestil)  

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Medietekster
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

Progression

At kunne aflæse og uddrage betydningen af tv-reklamer (tv-reklameanalyse) på baggrund af viden om reklamehistorie, bekendtgørelsen om tv-reklamer, formater, perceptionsteori, udformning, AIDA-modellen, argumentationsformer - og typer, kommunikationstrategier, interteksttualitet

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

12. forløb : Nyhedsformidling i avisen (medier og sprog)

Indhold

Avisen - undervisningsplan - 2n - forår 07 ( 22/1- 23/3) - 9 timer

Grundbog : Henning Olsson og Henrik Poulsen, Ryd forsiden ! - om nyhedsformidling, Dansklærerforeneingen, 1995, s. 51-93

 1. Ryd forsiden s. 28-41 : Hvad er en nyhed ? De fem nyhedskriterier . Disse sider er læst i mediefag med klassens medielærer Lise Haugsted i forbindelse med   emnet ”Nyhedsformidling i tv”.   2. Ryd forsiden s. 54-71 : Nyhedsgenrer - de klassiske og de udvidede nyhedsgenrer - med fokus på kommentaren/lederen, argumentationskneb (de fem hyppigste), argumentationsanalyse af - ” Fandens familie”, leder i Politiken, 31.jan 2007 - ”Vores sprog”, leder i Fyns Stiftstidende, 1. feb. 2007 - ”Ung og yndig? Fuck off, mand!”, leder i Information, 1.feb. 2007   3. og 4. Ryd forsiden s. 72-83 : Fordeling af nyhedsstof i avisen, layoutet Gruppabejde om avisernes forside (forholdet mellem indhold og layout) : Politiken, Jyllands Posten, Information, Fyns Stiftstidende, Ekstrabladet, - profil af de forskellige aviser.   5. Ryd forsiden s. 84-93 : Sproglige virkemidler     Individuelt arbejde med en kort tekst fra avisen - sproganalyse   6. Ryd forsiden s. 94-99 : Syntaktiske kendetegn , sætningsanalyse, opsamling  
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Medietekster
  • Sprogets funktion og betydning
  • Sprogets opbygning

Almene mål

  • Genrer
  • Kommunikationsstrategi
  • Modeller
  • Samtale/diskussion
  • Sprogbevidsthed

Progression

Eleverne skal kunne analysere nyhedstekster (nyhedskriterier, nyhedsgenrer, fordeling af avisens nyhedsstof, avisprofiler), herunder kunne give en sproglig karakteristik (sproglige virkemidler og syntaktiske kendetegn).

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

13. forløb : Saga, folkevise og folkeeventyr (litteratur)

Indhold

Undervisningsplan - 2n - forår 07 - (16/4- 10/5) - 5 moduler/ 7,5 timer : Saga, folkevise og folkeeventyr : Sekundærlitteratur : Litteraturens Veje, s. 40-42 (Sagatiden), s. 43-45 (Sagaen som genre), s. 46-49 (Middelalderen/feudalsamfundet), s. 58-66 (Folkeviserne), s. 66-71 (Folkeeventyr) Læste tekster : Ravnkel Frøjsgodes saga (værk 4), Dansk Litteratur 1 Harpens kraft (folkevise), Falkenstjerne, Dansk Litteratur 1 Ebbe Skammelsøn (folkevise), falkenstjerne, Dansk Litteratur 1 Stærke Hans og herremanden (folkeeventyr), Gyldendals Litteratur 1 (kopi) Prins Hvidbjørn (eventyr), 32 dansk folkeeventyr, Gyldendal, 1984 (kopi)

Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Demontrere viden om den danske litteraturshistorie og samspil med kultur og samfund, her med fokus på litteratur fra middelalderen : saga, folkevise og folkeeventyr

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

14. forløb : Det folkelige gennembrud (litteratur) 1900-1920

Indhold

Det folkelige gennembrud 1900-1920  

Sekundærlitteratur : LV s. 244-248, 250-256  

Læste tekter :

Johannes V.Jensen -Af : Den gotiske Renæssance, Maskinerne, Samlerens antologi b. 8, s. 75 (kopi)  

Johannes V. Jensen : På Memphis Station (analyse af digtet udleveret og gennemgået) - (kopi)   Artikel fra Politiken, 3/11-01 : ”Mellem tro og viden”, interview med religiøs videnskabsmand Uffe Grå Jørgensen (astrofysiker), - perspektiverende tekst til Johannes V. Jensen - (kopi)  

Jeppe Aakjær : af romanen ”Vredens Børn”, kapitlerne ”I karlekamret” og ”Per er syg”  

Martin Andersen Nexø : af romanen ”Pelle Erobreren”, uddrag af kapitlerne ” ”Første bog.Barndom”,”Anden bog. Læreraar”, ”Tredje bog. Den store kamp”, ” Fjerde Bog. Gryet” (kopi) - (værk 5) 

Klip af Bille Augusts filmatisering af romanen.

Referat af romanen er udleveret.

   

Omfang 6.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

Progression

Perioden læses i forlængelse af "Det moderne gennembrud" og er en del af det samlede litteraturforløb. Eleverne skal kunne demonstrerer viden om denne periodes litteratur med fokus på udvalgte centrale forfattere.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

15. forløb : Mellemkrigstiden (litteratur)

Indhold

Fibiger og Lütken: Litteraturens veje, Systime 2004, side side 274-290, 297-301.

  • Tom Kristensen: "Det blomstrende slagsmål"  og "Landet Atlantis",
  • Emil Bønnelycke: "Gaden",
  • Rudolf Broby-Johansen: "Foråret kommer til cafeen" og "Bordelpige dræber ufødt".
  • Gustaf Munch-Petersen: "Det underste land"
  • H.C. Branner:  Uddrag af Legetøj,  fra Jens Kr. Andersen: Tekster fra 30'erne, Forum1982, side 182-192
  • Edith Södergran: "Vi kvinnor", "Triumf att finnas till...", "Min barndoms träd"
  • Pär Lagerkvist: "Ångest", Det är vackrast".

Film: Digtere, divaer og dogmebrødre om 20'erne

Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

Progression

* at opnå viden og forståelse for samspillet mellem samfund, historie og litteratur i mellemkrigstiden eksemplificeret ved de behandlede forfattere.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Værklæsning: Yann Martell: Pi's liv, 2001 (Udenlandsk værk i oversættelse)

Indhold

Yann Martel: Pi's liv,

I tilknytning til forløbet har eleverne læst en selvvalgt dansk roman (Selvvalgte værk nr. 1). 

 

Omfang 4.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Nyeste litteratur: 90'erne og 2000-tallet, med selvvalgt værk (novellesamling)

Indhold

Udblik til modernismen: Klaus Rifbjerg: "Frihavnen" og Peter Seeberg: "Patienten".

Fibiger og Lütken: Litteraturens Veje, Systime 2004: side 440-445 og 466-475. Primærlitteratur:                                                                                                                Kirsten Hammann: Uddrag af Vera Winkelvir, Gyldendal Paperback 1993, side 150-159. Jan Sonnergaard: "Sex" fra Radiator, Gyldendal 1997. Helle Helle: "Der er ikke flere sennepsmarker i Danmark" fra Biler og dyr , 2000. Pia Juul: "En flinker fyr" fra Dengang med hunden, Tiderne Skifter 2005.

Film: Digtere, Divaer og dogmebrødre om 90'erne.

I tilknytning til forløbet har eleverne læst et selvvalgt værk i form af en novellesamling fra 90'erne eller 2000-tallet, med efterfølgende skriftlig aflevering.

Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

Progression

Målet med forløbet er, at eleverne opnår indsigt i den nyeste litteratur og dens sammenhæng med den historiske udvikling. For at sætte perioden i perspektiv indledes med et kort rids over modernismen og postmodernismen. Eleverne skal på dette tidspunkt i 3.g være istand til selvstændigt at se tendenserne i den nyeste litteratur i perspektiv til litteraturhistorien genrelt.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Værklæsning (drama): Holberg: "Jeppe på bjerget"

Indhold

Fibiger og Lütken: Litteraturens Veje, Systime 2004, side 116-123 (- pietismen). Ludvig Holberg: Jeppe paa Bierget, Falkenstjerne 1, Gad 1995, samt et kort udvalg af Holbergs epistler: "Om omgangen med bønder" og "Om kvinder" fra Ludvig Holberg en kanonforfatter, Dansklærerforeningens forlag, "Om Kvindeselskab" (Epistola XCIC), "Om ægteskab og kvinder" (Libr. I epigr. 171) fra Ludvig Holberg: Epistler og moralske tanker, udvalg ved Sigurd Højby, Gyldendals Uglebøger.

Film: Opførelse af "Jeppe på Bjerget", Det Kongelige Teater. 

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

Progression

* at eleverne opnår viden om Holbergs drama eksemplificeret ved Jeppe på Bjerget.
* at eleverne opnår forståelse for samspillet mellem litteratur og historisk udvikling i 1700-tallet.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Blixen - en kanonforfatter

Indhold

Karen Blixen: " Skibsdrengens fortælling" fra Møller Kristensen: En mosaik af moderne dansk litteratur, Gyldendal 1964.

Omfang 1.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning

Almene mål

Progression

Kort redegørelse for konon-begrebet og analyse af Blixens novelle. Kort om Blixens særstatus i litteraturhistorien .

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Forløb om verdenslitteraturhistorien

Indhold

Moliere: af Den Gerrige 

Rousseau: af: En ensom vandrers drømmerier, i Litteraturudvalg bind 1, Gyldendal 1984.

Marx og Engels: af: Det kommunistiske manifest, i Litteraturudvalg 2, Gyldendal 1975.

Darwin: af: Menneskets afstamning i Litteraturudvalg 3, Gyldendal 1973

Nietzsche: af: Sådan talte Zarathustra i Litteraturudvalg 3, Gyldendal 1973

Tolstoj: af: Krig og fred i Litteraturudvalg 3, Gyldendal 1973.

Hemingway: Bjerge som hvide elefanter

Camus: Sisyfosmyten i LItteraturudvalg 5, Gyldendal 1974

Omfang 4.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen

Almene mål

Progression

Eleverne skal kunne trække linier fra verdenslitteraturhistorien til den danske litetratur og se påvirkningen. Forløbet ligger i slutnigen af 3.g for at eleverne vil kunne bruge deres viden om dansk litteratur og sætte den i perspektiv.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Litteraturens film

Indhold

Johs. V. Jensen: "Naaede de Færgen?" samt Dreyers filmatisering "De naeede Færgen".

Leif Panduro: "Tur i natten" samt filmatiseringen "Tur i natten".

"Julies balkon", kortfilm.

Tekster samt film fra Litteraturens film, Gyldendal 2005 med tilhørende dvd.

Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Medietekster

Almene mål

Progression

Målet med forløbet er, at eleverne bliver bevidstgjorte om forskellen mellem det litterære forlæg og dramatiseringen. Hvilken virkemidler benytter de to medier sig af og med hvilken effekt?

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Sprogfilosofisk emne

Indhold

Dansk sproghistorie: Heltoft m.fl.: De sproglige rødder, Dansklærerforeningens Forlag 2006 side 63-73.

Politisk retorik og new speak: Quist og Hagen: Sprogforløb i dansk, Gyldendal 2007, side 133-141.

Argumentation og appelformer: Holmboe: Kort og godt om at argumentere for en holdning, Dansklærerforeningens Forlag 2006, side 11-21

 

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

Progression

Målet med forløbet er * at bevidstgøre eleverne om dansk sprogs sammenhæng med den europæsike sproghistorie * at give eleverne retorisk begrebsapparat til analyse af argumentation.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer