Termin | Sommer 2008 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Dansk, A |
Lærere | Eva Coster og Helene Hannibal |
Hold | 2005 da/n |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-04-25 |
Indhold |
At skrive, Dansklærerforeningen, 1988, s.46-51(notatteknik, lektielæsning) |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionIntroduktion til gymnasiale arbejdsformer |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Lærebog : Line Andersen, Almen sprogforståelse, Dansklærerforeningen, 2005 : |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionIntroduktion til sprog |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
J.Z.Hagen : Søjler af sol - en introduktion til den danske litteraturhistorie, Munksgaard, 1998, s. 79-85, afsnittene "Velstand og velfærd", "Materialisme og fremmedgørelse". |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Udvikling af elevernes almene kompetencer mht. vidensindsamling, systematisering af viden, disponering af stof, basal problemformulering og udformning af skriftlig opgave. Give og modtage vejledning og anvende vejledning konstruktivt.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
LITTERATUR : |
Omfang | 21 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionLitteratur : Kunne anvende genrebegrebet og grundbegreber i basal nykritisk analyse. Argumentation/dokumentation og litterær metode 1 : Kunne dokumentere fortolkninger i tekstanalysen og anvende litterær metode bevidst (nykritisk analyse). |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Dansk overblikslæsning i samspil med historie – forløb på 8 x 90 min. – med fokus på ”livssyn og menneskesyn” i udvalgte perioder fra 900-1900. |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionViden om den danske litteraturs historie og samspil med kultur og samfund. Overblikslæsning med fokus på "livssyn og menneskesyn" i centrale perioder i dansk litteratur fra 900-1900. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Tegnsætning. |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionBeherskelse af grammatisk tegnsætning |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Semantik : |
Omfang | 11 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionØget sprogbevidsthed vha. semantisk tilgang til tekstlæsning - "fra ord til tema". Fokus på : ordenes betydning, semantiske skemaer, modsætninger, kontekst, symboler, sproglige billeder. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Undervisningsplan : Kunsten at fortælle – den mundtlige fortælling – myter, sagn og eventyr. (7 x 90 min. = ca. 11 timer) |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionViden om den mundtlige fortælletradition. Myten, sagnet og eventyrets karakteristika, betydning og funktion, herunder læsemåder og fortælleformer - samt udviklingen fra mundtlig til skriftlig fortælling, dvs. udviklingen fra folkeeventyr til kunsteventyr og moderne genbrug af eventyr og myter. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Romanlæsning (værk 2) : Svend Åge Madsen : Se dagens lys, 1981, analyse og fortolkning (metode) samt mundtlighed |
Omfang | 7.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAnalyse og fortolkning af større tekst/roman. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Litteratur i 1800-tallet - Romantikken og Det moderne gennembrud (herunder værklæsning (3) kanonlæsning og optakt til 2.g opgaven i dansk) |
Omfang | 23 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMed basis i historisk overblikslæsning (obligatiorisk forløb i 1.g) arbejdes videre med 1800-tallets litteratur - et bredt og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster, herunder læsning af værk 3. En del obligatoriske forfattere læses i dette forløb : Oehlenschläger, Grundtvig, Blicher, H.C. Andersen, Herman Bang, Pontoppidan. Forløbet er desuden en optakt til danskopgaven i 2.g. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Medieemne : Tv-reklamer - undervisningsplan - 2n - forår 07 (12/1 - 1/2) - 6 timer Grundbog : Peter Madsen og Erik Svendsen, Medier , 2005, Gyldendal, s. 101-114 1. Medier s.101 - 103 : Tv-reklamernes historie, bekendtgørelsen om reklame og sponsorereing i radio og fjernsyn, reklamens kendetegn, tv-reklamer i danskfaglig sammenhæng 2. Medier s. 103-106 : Tv-reklamens formater (fakta : fire typer og fiktive : to typer),perceptionstærsklen, forhold som har betydning for reklamens udformning, AIDA-modellen 3. Medier s. 106-111 : TV-reklamens argumentationsformer (primære og sekundære værdier), kommunikationsstrategi (produktetes karakter og alder), reklamens argumenttyper (fornuft, stemninger og følelser) 4. Medier s. 111-114 : computeranimerede reklamer, intertekstualitet i tv-reklamer,huskeliste til analyse af tv-reklamer, - herefter gruppearbejde om udvalgt reklame, (dvd-skiver med reklameblokke udleveres) 5. Fortsat gruppearbejde om tv-reklame, skriftligt produkt afleveres afleveres (gruppestil) |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At kunne aflæse og uddrage betydningen af tv-reklamer (tv-reklameanalyse) på baggrund af viden om reklamehistorie, bekendtgørelsen om tv-reklamer, formater, perceptionsteori, udformning, AIDA-modellen, argumentationsformer - og typer, kommunikationstrategier, interteksttualitet
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Avisen - undervisningsplan - 2n - forår 07 ( 22/1- 23/3) - 9 timer Grundbog : Henning Olsson og Henrik Poulsen, Ryd forsiden ! - om nyhedsformidling, Dansklærerforeneingen, 1995, s. 51-93 1. Ryd forsiden s. 28-41 : Hvad er en nyhed ? De fem nyhedskriterier . Disse sider er læst i mediefag med klassens medielærer Lise Haugsted i forbindelse med emnet ”Nyhedsformidling i tv”. 2. Ryd forsiden s. 54-71 : Nyhedsgenrer - de klassiske og de udvidede nyhedsgenrer - med fokus på kommentaren/lederen, argumentationskneb (de fem hyppigste), argumentationsanalyse af - ” Fandens familie”, leder i Politiken, 31.jan 2007 - ”Vores sprog”, leder i Fyns Stiftstidende, 1. feb. 2007 - ”Ung og yndig? Fuck off, mand!”, leder i Information, 1.feb. 2007 3. og 4. Ryd forsiden s. 72-83 : Fordeling af nyhedsstof i avisen, layoutet Gruppabejde om avisernes forside (forholdet mellem indhold og layout) : Politiken, Jyllands Posten, Information, Fyns Stiftstidende, Ekstrabladet, - profil af de forskellige aviser. 5. Ryd forsiden s. 84-93 : Sproglige virkemidler Individuelt arbejde med en kort tekst fra avisen - sproganalyse 6. Ryd forsiden s. 94-99 : Syntaktiske kendetegn , sætningsanalyse, opsamling |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEleverne skal kunne analysere nyhedstekster (nyhedskriterier, nyhedsgenrer, fordeling af avisens nyhedsstof, avisprofiler), herunder kunne give en sproglig karakteristik (sproglige virkemidler og syntaktiske kendetegn). |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Undervisningsplan - 2n - forår 07 - (16/4- 10/5) - 5 moduler/ 7,5 timer : Saga, folkevise og folkeeventyr : Sekundærlitteratur : Litteraturens Veje, s. 40-42 (Sagatiden), s. 43-45 (Sagaen som genre), s. 46-49 (Middelalderen/feudalsamfundet), s. 58-66 (Folkeviserne), s. 66-71 (Folkeeventyr) Læste tekster : Ravnkel Frøjsgodes saga (værk 4), Dansk Litteratur 1 Harpens kraft (folkevise), Falkenstjerne, Dansk Litteratur 1 Ebbe Skammelsøn (folkevise), falkenstjerne, Dansk Litteratur 1 Stærke Hans og herremanden (folkeeventyr), Gyldendals Litteratur 1 (kopi) Prins Hvidbjørn (eventyr), 32 dansk folkeeventyr, Gyldendal, 1984 (kopi) |
Omfang | 7.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionDemontrere viden om den danske litteraturshistorie og samspil med kultur og samfund, her med fokus på litteratur fra middelalderen : saga, folkevise og folkeeventyr |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Det folkelige gennembrud 1900-1920 Sekundærlitteratur : LV s. 244-248, 250-256 Læste tekter : Johannes V.Jensen -Af : Den gotiske Renæssance, Maskinerne, Samlerens antologi b. 8, s. 75 (kopi) Johannes V. Jensen : På Memphis Station (analyse af digtet udleveret og gennemgået) - (kopi) Artikel fra Politiken, 3/11-01 : ”Mellem tro og viden”, interview med religiøs videnskabsmand Uffe Grå Jørgensen (astrofysiker), - perspektiverende tekst til Johannes V. Jensen - (kopi) Jeppe Aakjær : af romanen ”Vredens Børn”, kapitlerne ”I karlekamret” og ”Per er syg” Martin Andersen Nexø : af romanen ”Pelle Erobreren”, uddrag af kapitlerne ” ”Første bog.Barndom”,”Anden bog. Læreraar”, ”Tredje bog. Den store kamp”, ” Fjerde Bog. Gryet” (kopi) - (værk 5) Klip af Bille Augusts filmatisering af romanen. Referat af romanen er udleveret.
|
Omfang | 6.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionPerioden læses i forlængelse af "Det moderne gennembrud" og er en del af det samlede litteraturforløb. Eleverne skal kunne demonstrerer viden om denne periodes litteratur med fokus på udvalgte centrale forfattere. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Fibiger og Lütken: Litteraturens veje, Systime 2004, side side 274-290, 297-301.
Film: Digtere, divaer og dogmebrødre om 20'erne |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression* at opnå viden og forståelse for samspillet mellem samfund, historie og litteratur i mellemkrigstiden eksemplificeret ved de behandlede forfattere. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Yann Martel: Pi's liv, I tilknytning til forløbet har eleverne læst en selvvalgt dansk roman (Selvvalgte værk nr. 1).
|
Omfang | 4.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Udblik til modernismen: Klaus Rifbjerg: "Frihavnen" og Peter Seeberg: "Patienten". Fibiger og Lütken: Litteraturens Veje, Systime 2004: side 440-445 og 466-475. Primærlitteratur: Kirsten Hammann: Uddrag af Vera Winkelvir, Gyldendal Paperback 1993, side 150-159. Jan Sonnergaard: "Sex" fra Radiator, Gyldendal 1997. Helle Helle: "Der er ikke flere sennepsmarker i Danmark" fra Biler og dyr , 2000. Pia Juul: "En flinker fyr" fra Dengang med hunden, Tiderne Skifter 2005. Film: Digtere, Divaer og dogmebrødre om 90'erne. I tilknytning til forløbet har eleverne læst et selvvalgt værk i form af en novellesamling fra 90'erne eller 2000-tallet, med efterfølgende skriftlig aflevering. |
Omfang | 7 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet med forløbet er, at eleverne opnår indsigt i den nyeste litteratur og dens sammenhæng med den historiske udvikling. For at sætte perioden i perspektiv indledes med et kort rids over modernismen og postmodernismen. Eleverne skal på dette tidspunkt i 3.g være istand til selvstændigt at se tendenserne i den nyeste litteratur i perspektiv til litteraturhistorien genrelt. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Fibiger og Lütken: Litteraturens Veje, Systime 2004, side 116-123 (- pietismen). Ludvig Holberg: Jeppe paa Bierget, Falkenstjerne 1, Gad 1995, samt et kort udvalg af Holbergs epistler: "Om omgangen med bønder" og "Om kvinder" fra Ludvig Holberg en kanonforfatter, Dansklærerforeningens forlag, "Om Kvindeselskab" (Epistola XCIC), "Om ægteskab og kvinder" (Libr. I epigr. 171) fra Ludvig Holberg: Epistler og moralske tanker, udvalg ved Sigurd Højby, Gyldendals Uglebøger. Film: Opførelse af "Jeppe på Bjerget", Det Kongelige Teater. |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
* at eleverne opnår viden om Holbergs drama eksemplificeret ved Jeppe på Bjerget.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Karen Blixen: " Skibsdrengens fortælling" fra Møller Kristensen: En mosaik af moderne dansk litteratur, Gyldendal 1964. |
Omfang | 1.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionKort redegørelse for konon-begrebet og analyse af Blixens novelle. Kort om Blixens særstatus i litteraturhistorien . |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Moliere: af Den Gerrige Rousseau: af: En ensom vandrers drømmerier, i Litteraturudvalg bind 1, Gyldendal 1984. Marx og Engels: af: Det kommunistiske manifest, i Litteraturudvalg 2, Gyldendal 1975. Darwin: af: Menneskets afstamning i Litteraturudvalg 3, Gyldendal 1973 Nietzsche: af: Sådan talte Zarathustra i Litteraturudvalg 3, Gyldendal 1973 Tolstoj: af: Krig og fred i Litteraturudvalg 3, Gyldendal 1973. Hemingway: Bjerge som hvide elefanter Camus: Sisyfosmyten i LItteraturudvalg 5, Gyldendal 1974 |
Omfang | 4.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEleverne skal kunne trække linier fra verdenslitteraturhistorien til den danske litetratur og se påvirkningen. Forløbet ligger i slutnigen af 3.g for at eleverne vil kunne bruge deres viden om dansk litteratur og sætte den i perspektiv. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Johs. V. Jensen: "Naaede de Færgen?" samt Dreyers filmatisering "De naeede Færgen". Leif Panduro: "Tur i natten" samt filmatiseringen "Tur i natten". "Julies balkon", kortfilm. Tekster samt film fra Litteraturens film, Gyldendal 2005 med tilhørende dvd. |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet med forløbet er, at eleverne bliver bevidstgjorte om forskellen mellem det litterære forlæg og dramatiseringen. Hvilken virkemidler benytter de to medier sig af og med hvilken effekt? |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Dansk sproghistorie: Heltoft m.fl.: De sproglige rødder, Dansklærerforeningens Forlag 2006 side 63-73. Politisk retorik og new speak: Quist og Hagen: Sprogforløb i dansk, Gyldendal 2007, side 133-141. Argumentation og appelformer: Holmboe: Kort og godt om at argumentere for en holdning, Dansklærerforeningens Forlag 2006, side 11-21
|
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet med forløbet er * at bevidstgøre eleverne om dansk sprogs sammenhæng med den europæsike sproghistorie * at give eleverne retorisk begrebsapparat til analyse af argumentation. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|