» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Dansk, 2005 da/n grundforløb 1g

Dansk, 2005 da/n grundforløb 1g

Termin efterår 2005
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Eva Coster
Hold 2005 da/n
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-09-20

1. forløb : Studieteknik (dansk i almen studieforberedelse - AT 1)

Indhold

At skrive, Dansklærerforeningen, 1988, s.46-51(notatteknik, lektielæsning)
Læs bedre : træning, teknik, strategi, 2003, uddrag(læseteknik)
Gyldendals studiebog,2005, s. 33-40 (arbejdsformer/de fire læringssrum)

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Læsning

Progression

Introduktion til gymnasiale arbejdsformer

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

2. forløb: Dansk i almen sprogforståelse (sprog)

Indhold

Lærebog : Line Andersen, Almen sprogforståelse, Dansklærerforeningen, 2005 :
Sprog og kommunikation (kap. 1)
Talehandlinger og skriftsystemer (kap. 2)
Sprog og genre (kap. 12)

Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

  • Forskellige sprog
  • Genrer
  • Sprogbevidsthed

Progression

Introduktion til sprog

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

3. forløb : "1960'erne" (dansk i almen studieforberedelse - AT 3)

Indhold

J.Z.Hagen : Søjler af sol - en introduktion til den danske litteraturhistorie, Munksgaard, 1998, s. 79-85, afsnittene "Velstand og velfærd", "Materialisme og fremmedgørelse".
Jørgen Johansen: Plankeværk (novelle), 1968, fra antologien "Englene", Dansklærerforeningen, 1972

Skriftlig fremstilling/skriveprocessens byggesten :
Skrivebogen, Dansklærerforeningen, 1994 : s.17, 27-34, 51-58, 63-71, 142-144, afsnittene : ide, redigering, korrektur, coaching, respons, skriveprocessen med tekstopgaver

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Problemformulering
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Udvikling af elevernes almene kompetencer mht. vidensindsamling, systematisering af viden, disponering af stof, basal problemformulering og udformning af skriftlig opgave. Give og modtage vejledning og anvende vejledning konstruktivt.
Fokus på : skriftlig fremstilling, læsestrategier, analyse og fortolkning af litterære og ikke-litterære tekster med inddragelse af de samfundsmæssige forhold, opgaveskrivning.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

4. forløb : Genrebegrebet og grundbegreber i analyse og fortolkning (grundforløb) (litteratur og sprog)

Indhold

LITTERATUR :
Noveller :
Analyseteori :
Litteraturens Veje, 2004, afsnit i leksikonafdelingen :
1. Analyse-fortolkning-perspektivering, s. 480
2. Genrer, s.497, Novelle s.511
3. Fortælleteknik, s.490-496
4. Komposition, s.502-503
5. Litterær metode : L.V. (afsnit i indledningen s.14-31)

Læste tekster :
Bill Watterson : Steen og Stoffer, 2003 (eksempel i Litteraturens Veje, s 491)
Charles M Schulz : Radiserne,1966, (af Moderne europæiske noveller, Gyldendal,1976)
Jørn Fabricius : En brun, en blå, en gul, en rød, 1968, fra Moderne danske noveller, Dansklærer-foreningen, Gyldendal, 1972.
Naja Marie Aidt : Som englene flyver, 1993 (fra Skumhedens tid, Dansklærerforeningen, 1994)

Digte :
Analyseteori :
Litteraturens Veje, 2004, afsnit i leksikonafdelingen :
1. Lyrik, s.506
2. Billedsprog, s.483
3. Metafor, s. 483-484
4. Rim, s.517

Læste tekster :
Tom Kristensen : Middag, 1920, Samlerens Antologi, 1979
Michael Strunge : Natmaskinen, 1981, For længe siden Lige før 1980-1990, s.123, Dansklærer-foreningen, 1990.

Drama :
Analyseteori :
Litteraturens veje, 2004, afsnit i leksikonafdelingen :
Drama, s. 485
Læst tekst :
Line Knutzon : uddrag af Måvens og Peder i mediernes søgelys, radioteater, 1998, ”Så gælder det rumba”, Dansklærerforeningen 2002.

MEDIER/VÆRK 1 :
Filmteori :
Thomas Vinterberg : Festen, Samleren, 1998, heri ”Dogme/Kyskhedsløftet”
Ekko nr. 7, marts 2001, heri Festen Dogme 1, filmanalyse s.9-13
Morten Pil : En artistisk fest, Information, 19/6-98 (anmeldelse)
Film :
Thomas Vinterberg : Festen, 1998

Omfang 21
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning

Almene mål

  • Argumentation
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Litteratur : Kunne anvende genrebegrebet og grundbegreber i basal nykritisk analyse. Argumentation/dokumentation og litterær metode 1 : Kunne dokumentere fortolkninger i tekstanalysen og anvende litterær metode bevidst (nykritisk analyse).

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde