Termin | sommer 2008 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Dansk, A |
Lærere | Anne-Marie Nordtorp |
Hold | 2005 da/v |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-04-30 |
Indhold |
Noveller: |
Omfang | 25 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
-at eleverne udvikler et fælles begrebsapparat i forbindelse med tekstlæsning og øvelse i at anvende dette.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
udlev. kopier |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionFokus på den basale almene studiekompetence: læsning. Efterfølgende fokus på forskellen på videnssprog og erfaringssprog ved skriftlig formidling. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Reklamebilleder (fokus på kønsroller i forandring) |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
- at udvikle evne til at analysere reklamebilleder, systematisk og med udgangspunkt i teori.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Sekundærlitteratur: |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Målet er at eleverne skal
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Teori |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Målet med forløbet er, at eleverne:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Litteraturens veje p. 259-268 |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAnalyse og fortolkning af ekspressionistiske digte med perspektivering til billedkunt, musik og samtiden generelt |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Individuel værklæsning som optakt til 2g |
Omfang | 4 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Doppler, Erlend Loe (roman) |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAnalyse og fortolkning af roman med fokus på teori om metode. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Erasmus Montanus, Ludvig Holberg |
Omfang | 4 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
-atkunne karakterisere genren og de særlige virkemidler
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
af: Litteraturens veje p. 178-185, 200-209 |
Omfang | 22 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Fordybelse i en periode som optakt til dansk/hisoriopgaven
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Om nyhedernes historie |
Omfang | 7 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
-at kunne gøre rede for nyhedernes historie
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
En stol for lidt, Helle Helle |
Omfang | 4 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression- at kunne karakterisere Helle Helles særlige skrivemåde og tematik |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
aF: Faktion som udtryksmiddel, Peter Harms Larsen,Dansklærerforeningen |
Omfang | 7 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
I forlængelse af arbejdet med det moderne gennembrud og nyheder fokuseres der på fiktionens betydning for udvikling af moderne journalistiske genrer: reportage, interview.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
af: Litteraturens veje, kap. 6 og 7 |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Målet med forløbet er, at eleverne
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kunsthistorisk overblik+ om dannelsesrejsen: |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression-at eleverne udvikler en forståelse af sammenhængen mellem oldtid, romantikken og fascismen (fælles fokus er fascismen og de historiske rødder +dannelsesrejsen/romantikken) |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Om saga og sagasamfundet i Litteraturens veje p. 40-46 Om folkeviser og middelaldersamfunde i Litteraturens veje p.58-68 Om folkeeventyr i Litteraturens veje s.68-72 Ravnkels saga Harpens kraft Germand Gladensvend Torbens datter Prins Hvidbjørn
|
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt opnå færdighed i at analysere og fortolke tekster fra oldtid og middelalder og påvise teksternes samspil med kultur og samfund |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Af Litteraturens veje p. 14-25 Biografisk metode Nykritisk metode Strukturalistisk metode Ideologikritisk metode Psykoanalytisk metode H.C.Andersen, Tepotten Snehvide |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt anvende et tekstanalytisk begrebsapparat i en nuanceret og metodisk bevidst analyse. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
af: Mytemotiver i dansk litteratur, Ove Benn, Jørn Jacobsen, Systime 1999: om syndefaldsmyten om ødipusmyten Litteraturens veje, Psykoanalyse (leksikondelen) Tekster: Den blomstrende have, Naja Marie Aidt af: Den tolvte rytter, Ib Michael Såret, Klaus Rifbjerg Latter, Naja Marie Aidt
|
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression- at inddrage mytebegrebet i analyse og fortolkning af episk litteratur |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
af: Nyeste tid, John Mogensen, Knud Ryg Olsen, Ole Ravn, Systime 1997 af: Litteraturens veje, Johannes Fibiger mf., Systime 2005: p. 342-352, p.391-403,p. 409-413, p.428-455 Hullet, Peter Seeberg af: Et godt liv, Leif Panduro af: Tryghedsnarkomaner, Vita Andersen Nostalgiske robotter, Dorrit Willumsen Hvorfor sku vi vente på systemet, når det ikke venter på os? (artikel i bogen "BZ-Europa") NAT I ELECTRI-CITY, Michael Strunge Sønner af den tavse tid, Bo Green Jensen af: En storbydrengs dagbog, Jesper 69 Green Til mine forældre, Carsten Rene Nielsen Jeg er så træt af min krop, Kirsten Hammann af: Det skjulte, Christine Hesselholdt af: Eva, Mads Brenø Maretropolis, Janus Kodal Til mine forældre, Carsten Rene Nielsen |
Omfang | 20 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression-at analysere og fortolke tekster fra de sidste 50 år og perspektivere dem til den tid, de er skrevet i (litteraturhistorisk placering) |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Om 1930'erne og kulturkampen Livets Veje, af Den afrikanske farm, Karen Blixen Om Hans Scherfig: Det forsømte forår, Hans Scherfig
|
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
af: Den iscenesatte virkelighed, Gitte Horsbøl, Jette Meldgaard Harboe, Systime 2005 p. 59-70, s. 88-91 (om dokumentargenren ) Uddrag af følgende dokumentarfilm: |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression-at kunne analysere/karakterisere dokumentargenrer med henblik på anvendelse af faktakoder og fiktionskoder |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
af: Litteraturens veje, p. 456-478 Et vakkert barn, Pia Juul Aktuelle artikler om tendenser i tiden
|
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
- at kunne karakterisere begrebet sen-moderniteten
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|