Dansk, 2005 da/v (3v da)

Termin sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Anne-Marie Nordtorp
Hold 2005 da/v
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-30

Introduktion til dansk

Indhold

Noveller:
Som englene flyver, Naja Marie Aidt
En brun, en blå, en gul, en rød, Jørn Fabricius
Veninder, Camilla Christensen
Harlekins millioner, Anders Bodelsen.
Digte:
Sejlads, Henrik Nordbrandt
I en landsbykirke, Emil Aarestrup
Drama:
Måvens og Peder i mediernes søgelys, Line Knutzon
Film og medier:
Festen, Vinterberg

Nyere romaner i grupper:
Doppler, Erlend Loe
Skygge-Baldur, Sjon
Livlægens besøg, Per oluf Enquist
Populæmusik fra Vittula, Niemi
Kald mig prinsesse, Sara Blædel
Kunsten at græde i kor, Erling Jepsen
Da Vinci-mysteriet, Dan Brown

af: Litteraturens veje, Johannes Fibiger m.fl., Systime 2005: Leksikondelen: om analyseteori (fortælleteknik, komposition, genrer, episke og lyriske virkemidler)
Udleverede ark om dramamatiske virkemidler

Omfang 25
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Litteratur- og informationssøgning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

Progression

-at eleverne udvikler et fælles begrebsapparat i forbindelse med tekstlæsning og øvelse i at anvende dette.

- at elverne udvikler bevidsthed om henholdsvis skriftlig formidling og mundtlig formidling.

fokus på læsning og læsefokus, klasseundervisning, pargrupper, gruppearbejde, matrixgrupper

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Læsestrategier og journalistisk skrivning

Indhold udlev. kopier
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Læsning
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Fokus på den basale almene studiekompetence: læsning. Efterfølgende fokus på forskellen på videnssprog og erfaringssprog ved skriftlig formidling.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Reklamer og køn

Indhold

Reklamebilleder (fokus på kønsroller i forandring)
af: Reklamedrøm, Asger Liebst (kap. )

Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Taksonomiske begrebsforskelle

Progression

- at udvikle evne til at analysere reklamebilleder, systematisk og med udgangspunkt i teori.
- at udvikle blik for de særlige særlige virkemidler i reklamebillederne
Fokus på skrifitlig formidling af analysen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Oversigtslæsning:Tværfagligt forløb dansk/historie

Indhold

Sekundærlitteratur:
af: Indsigt og udsyn. Grundbog til almen studieforberedelse, Keld B. Jessen red. Systime 2005 (s.97-133)
af:Litteraturens veje (leksikondelen)
Primærlitteratur:
udvalgte billeder (sammen med historie):
Da Vinci: Mona Lisa (1506)
Bellini: Kvinde med spejl (1515)
Gud indstifter standssamfundet (beg. 1600-tallet)
Van de Venne: Sjælefangsten (1614)
Rigaud: Ludvig d. 14 (1701)
Rembrandt:Professor Tulps anatomitime (1632)
Chodowiecki: 12 tegninger om motiver for ægteskab (1789)
David: Boldhuseden (1791)
Friedrich: Vandringsmand i Bjergene (1818)
Delacroix: Liberty leading the people (1830)
An empire of plants (1851)
Henningsen: Barnemordet (1886)
Grosz: Samfundets støtter (1926)
foto: Fest på Berlinmuren (1989)
Tekster:
Peder Palladius: af Visitatsbog (1541)
Kingo: Hyldestdigt til Griffenfeldt
Holberg: Epistola XCI + fabel (1738)
H.C.Andersen: I Danmark er jeg født (1850)
Adam Oehlenschlager: Der er et yndigt land (1823)
Herman Bang: Foran alteret (1880)
Nordahl Grieg: Til ungdommen (1938)

Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

Progression

Målet er at eleverne skal
- udvikle historisk bevidsthed
- udvikle forståelsen af sammenhængen mellem litteratur/kunst og historisk tid
- udvikle bevidsthed om kunstneriske genrers sammenhæng med den tid, de er en del af.
- udvikle evnen til at tage noter (fokus/nøgleord)

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Semantik

Indhold

Teori
af: Faglige forbindelser i dansk, Solveig Bennike m.fl., Dansklærerforeningen 2005
s. 28-42 + diverse skemaer
Tekster
Erik Knudsen: Varehuset Total (1958)
Aage Hermann: Græd ikke så aflangt (1918)
Peter Seeberg: Biografi af en snegl (2000)
Astrid Saalbach: Kødet (1985)
Politiken (leder):Respekt ,der (18/11 2004)
Valgannonce for Radikal Venstre: Hvem skal betale for de gyldne løfter (Pol. 672 2005)
Michael Strunge: Plasticsolen (1981)

Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

Progression

Målet med forløbet er, at eleverne:
- overordnet udvikler større sproglig bevidsthed med henblik på udvikling af skriftsproglige og mundtlige kompetencer
- tilegner sig teoretiske begreber - fx semantiske skemaer, scenarie- som kan udfoldes ved analyse af tekster

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

ekspressionisme - et AT-forløb

Indhold

Litteraturens veje p. 259-268
Digtere, divaer og dogmebrødre (video om perioden)
Rudolf Broby-Johansen: Foråret kommer til cafeen
Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål
Emil Bønnelycke: Berlin
Piere Albert -Birot: Digt til at skrige og danse

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

Progression

Analyse og fortolkning af ekspressionistiske digte med perspektivering til billedkunt, musik og samtiden generelt

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Romanlæsning

Indhold

Individuel værklæsning som optakt til 2g

Omfang 4
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning

Almene mål

  • Hermeneutik
  • Tekstfortolkning

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Pararbejde

En norsk humorist

Indhold

Doppler, Erlend Loe (roman)
"Grinets tre grundgreb", af: Så gælder det rumba, Steffen Auring og Erik Svendsen

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen

Almene mål

Progression

Analyse og fortolkning af roman med fokus på teori om metode.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Erasmus Montanus- en oplyst borger eller en nar?

Indhold

Erasmus Montanus, Ludvig Holberg
af: Litteraturens veje s. 89-104
Opførelse af Erasmus Montanus på Odense Teater

Omfang 4
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

Progression

-atkunne karakterisere genren og de særlige virkemidler
- at kunne gøre rede for Holbergs menneskesyn
- at kunne perspektivere komedien til oplysningstiden

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

AT: Det moderne gennembrud i DK: Demokrati og presse, industrialisering, kunst

Indhold

af: Litteraturens veje p. 178-185, 200-209
Video om Det moderne gennembrud
af: Hovedstrømninger i det 19 århundredes litteratur , Georg Brandes
Nådsensbrød, Henrik Pontoppidan
kopieret materiale om Politiken og forfatningskampen
Et dukkehjem, Henrik Ibsen
Den Hirschsprungske Samlings hjemmeside: "8 undervisningsforløb i det moderne gennembrud"

Malerkunst:
Oplæg på Den Hirschsprungske Samling (realisme)
Oplæg på Glyptoteket (kvinderne og impressionismen)

Omfang 22
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Fordybelse i en periode som optakt til dansk/hisoriopgaven
-at kunne analysere/fortolke en tekst og perspektivere den til perioden med henblik på tema og skrivemåde (naturalisme/impressionisme)

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Nyheder - journalistik

Indhold

Om nyhedernes historie
af: Mediehåndbogen, Gyldendal 1990 og af: Dansk Mediehistorie bd. 2
af: Ryd forsiden, Dansklærerfoeningen 2004
af: Den iscenesatte virkelighed, Gitte Horsbøl m.fl. 2004
Nyheder fra forskellige aviser, samme dag!

Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Medietekster

Almene mål

Progression

-at kunne gøre rede for nyhedernes historie
-at kunne gøre rede for de 5 nyhedskriterier og inddrage disse i analyse af en nyhed
-at kunne gøre rede for vinkling af en nyhedshistorie (inddragelse af kilder - brug af aktantmodel)

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Helle Helle på Sct Knud

Indhold

En stol for lidt, Helle Helle
Fasaner, Helle Helle
Helle Helle: foredrag for hele skolen.
Om Helle Helle: "Sludder og vrøvl", Erik Skyum Nielsen ved overrækkelsen af Kritikerprisen til Helle Helle 2005

Omfang 4
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

Progression

- at kunne karakterisere Helle Helles særlige skrivemåde og tematik

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Journalistik- mellem fakta og fiktion

Indhold

aF: Faktion som udtryksmiddel, Peter Harms Larsen,Dansklærerforeningen
heri bl.a. uddrag af "En digters Bazr", H.C.Andersen, og "Branden", Herman Bang

Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Medietekster
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

Progression

I forlængelse af arbejdet med det moderne gennembrud og nyheder fokuseres der på fiktionens betydning for udvikling af moderne journalistiske genrer: reportage, interview.
Eleverne skal ved slutning af forløbet kunne
-analysere en avisartikel med henblik på genrebestemmelse og påvisning af fortællemæssige og sproglige virkemidler, der stammer fra fiktionen
-identificere den selviscenesættende journalist og anvende aktantmodellen til at bestemme vinklingen af historien.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Romantikken- mellem oplysningtid og naturalisme

Indhold

af: Litteraturens veje, kap. 6 og 7
St.St. Blicher, Brudstykker af en landsbydegne dagbog
Adam Oehlenschlager: Guldhornene
Schack Staffeldt, Indvielsen
Adam Oehlenschlager, Der er et yndigt land
Grundtvig, Et jævnt og muntert virksomt liv på jord
H.C.Andersen, Skyggen
Emil Aarestrup, På sneen
guldaldermalerier (bl.a. Caspar David Friedrich)

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen

Almene mål

Progression

Målet med forløbet er, at eleverne
-kan gøre rede for sammenhæng mellem historie og litteratur/kultur i perioden, herunder kan forklare, hvordan en national identitet bliver skabt.
-kan analysere romantiske tekster og skelne mellem universalromantik, nationalromantik, poetisk realisme og romantisme.
Litteraturhistorisk perspektivering bagud og frem i tiden.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Dannelsesrejse til Rom

Indhold

Kunsthistorisk overblik+ om dannelsesrejsen:
af Litteraturens veje p. 72-80 (renaissance), p.91-97 (barok), p.175-176 (dannelsestanken)
Ole Laursen Vig, "Dannelsesrejsen"
H.C.Andersen, af Mit livs eventyr "Det første møde med Rom"
Fokus på fascisme:
Filippo Marinetti, Futurismens manifest
futuristiske malerier- på Nationalmuseet i Rom
om fascismens arkitektur: af Fascismens billeder (teksthæfte og video fra DR)
Litteraturens veje p 284-285 ("Den italienske fascisme")

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen
  • Medietekster
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

Progression

-at eleverne udvikler en forståelse af sammenhængen mellem oldtid, romantikken og fascismen (fælles fokus er fascismen og de historiske rødder +dannelsesrejsen/romantikken)

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Saga, folkeviser og folkeeventyr: "Fortællinger" fra oldtid og middelalder

Indhold

Om saga og sagasamfundet i Litteraturens veje p. 40-46

Om folkeviser og middelaldersamfunde i Litteraturens veje p.58-68

Om folkeeventyr i Litteraturens veje s.68-72

Ravnkels saga

Harpens kraft

Germand Gladensvend

Torbens datter

Prins Hvidbjørn

 

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen

Almene mål

Progression

At opnå færdighed i at analysere og fortolke tekster fra oldtid og middelalder og påvise teksternes samspil med kultur og samfund

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Tekstlæsningsmetoder (fiktion)

Indhold

Af Litteraturens veje p. 14-25

Biografisk metode

Nykritisk metode

Strukturalistisk metode

Ideologikritisk metode

Psykoanalytisk metode

H.C.Andersen, Tepotten

Snehvide

Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

Progression

At anvende et tekstanalytisk begrebsapparat i en nuanceret og metodisk bevidst analyse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Mytemotiver i dansk litteratur

Indhold

af: Mytemotiver i dansk litteratur, Ove Benn, Jørn Jacobsen, Systime 1999:

om syndefaldsmyten

om ødipusmyten

Litteraturens veje, Psykoanalyse (leksikondelen)

Tekster:

Den blomstrende have, Naja Marie Aidt

af: Den tolvte rytter, Ib Michael

Såret, Klaus Rifbjerg

Latter, Naja Marie Aidt

 

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen

Almene mål

Progression

- at inddrage mytebegrebet i analyse og fortolkning af episk litteratur

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Fra slutningen af 1950'erne til årtusindskiftet:Det moderne og det postmoderne

Indhold

af: Nyeste tid, John Mogensen, Knud Ryg Olsen, Ole Ravn, Systime 1997

af: Litteraturens veje, Johannes Fibiger mf., Systime 2005:  p. 342-352, p.391-403,p. 409-413, p.428-455

Hullet, Peter Seeberg

af: Et godt liv, Leif Panduro

af: Tryghedsnarkomaner, Vita Andersen

Nostalgiske robotter, Dorrit Willumsen

Hvorfor sku vi vente på systemet, når det ikke venter på os? (artikel i bogen "BZ-Europa")

NAT I ELECTRI-CITY, Michael Strunge

Sønner af den tavse tid, Bo Green Jensen

af: En storbydrengs dagbog, Jesper 69 Green

Til mine forældre, Carsten Rene Nielsen

Jeg er så træt af min krop, Kirsten Hammann

af: Det skjulte, Christine Hesselholdt

af: Eva, Mads Brenø

Maretropolis, Janus Kodal

Til mine forældre, Carsten Rene Nielsen

Omfang 20
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

Progression

-at analysere og fortolke tekster fra de sidste 50 år og perspektivere dem til den tid, de er skrevet i (litteraturhistorisk placering)

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

To store fortællere: Karen Blixen og Hans Scherfig

Indhold

Om 1930'erne og kulturkampen
af Litteraturens veje, p. 287-292 

Om Karen Blixen:
af Litteraturens veje,  301-306
uddrag af dokumentarfilm om Karen Blixen: Story-teller, Christian Braad Thomsen

Livets Veje, af Den afrikanske farm, Karen Blixen
Om Stolthed, af Den afrikanske farm, Karen Blixen

Om Hans Scherfig:
af Litteraturens veje, p.287-292

Det forsømte forår, Hans Scherfig 

 

 

 

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Den iscenesatte virkelighed- dokumentargenrer

Indhold

af: Den iscenesatte virkelighed, Gitte Horsbøl, Jette Meldgaard Harboe, Systime 2005 p. 59-70, s. 88-91 (om dokumentargenren )

Uddrag af følgende dokumentarfilm:
Historier fra en politistation,  "Pigen med minkpelsen"
Skatteakrobaterne

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Medietekster

Almene mål

Progression

-at kunne analysere/karakterisere dokumentargenrer med henblik på anvendelse af faktakoder og fiktionskoder

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Litteraturen i sen-moderniteten - nyeste tid

Indhold

af: Litteraturens veje, p. 456-478

Et vakkert barn, Pia Juul
Bulbjerg, Naja Marie Aidt
af: Stormen i 99, Kristian Bang Foss
af: Poesibog, Ursula Andkjær Olsen
af. Find Holger Danske, Maja Lee Langvad
Fragmental, Zaki

Individuelt læst roman fra nyeste tid

Aktuelle artikler om tendenser i tiden

 

 

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

Progression

- at kunne karakterisere begrebet sen-moderniteten
- at kunne analysere/fortolke en tekst med perspektivering til den sen-moderne virkelighed
- at kunne perspektivere en tekst bagud i litteraturhistorien og diskutere: tradition vs. fornyelse

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer