Dansk, 2005 da/x (3x da)

Termin Sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Sophie Holm Strøm
Hold 2005 da/x
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-30

Analyse og fortolkning samt genrebevidsthed

Indhold Teorimateriale:
"Litteraturens veje" (1999): Analyse-fortolkning-perspektivering, s. 418-419, genrer s. 434, novelle s. 247, fortælleteknik, s. 427-433, komposition, s. 437-438.

Prosatekster:
Benny Andersen: ”Lagkage”
Jørn Fabricius: ”En brun, en blå, en gul, en rød”
Cecil Bødker: ”Vædderen”

Teorimateriale:
"Litteraturens veje" (1999): Lyrik, s. 44, billedsprog, s. 420-422, metrik, s. 442, rim, s. 453

Digte:
J.P. Jacobsen: ”Marine”.
Thomas Bredsdorff: ”Det gode digt” (Politiken, 17. juli 1998)
Simon Grotrian: ”Hest på et glastag
Simon Grotrian: ”Svaner set gennem tårer”
Jeppe Aakjær: ”Jens Vejmand”
Emil Aarestrup: ”Gunløde”

Teorimateriale:
"Litteraturens veje" (1999): Drama, s. 423-424
Steffen Auring og Erik Svendsen (red.), ”Grinets tre grundbegreber” s. 137-138, "Så gælder det rumba…og 46 andre tekster om og med humor", Forfattere og Dansklærerforeningen 2002, 1.udg., 1 oplag.

Drama/radiospil:
Line Knutzon: "Måvens og Peder i mediernes søgelys" (1998)
Rune T. Kidde: ”De tre dumme svin og den store, tykke pulv” og ”Snøfthvide og de syv gorilla krigere”, Søde Sally Sukkertop og andre ækle æventyr II, Forlaget Modtryk 1998. (ekstensivt/supplerende)

Teorimateriale:
"Filmsprogets virkemidler og filmens dramaturgi" (kopi)
Søren Søgaard: "Nordkraft - fra bog til film", Gyldendal 2005
Bodil Nørlem og Conni Paldam, "Grundbog til dansk i erhvervsuddannelserne", Forfatterne og Dansklærerforeningen 1998: ”Film”, s. 209-214.

Film:
Flemming Klem og Martin Strange-Hansen: "Når lysterne tændes", Filmskolens afgangsfilm, 2001. (VÆRK 1)
Liv Thomsen: "Alle tiders underholdning 1900-1910" (TV-udsendelse/filmhistorie)
Finn Søeborg: ”Min kone forstår mig ikke” (novelle/manuskript)


Skriftligt arbejde:
1) Analyse og fortolkning af Benny Andersens ”Lagkage”.

2) Redegørelse og stillingtagen til artiklen ”Så er det nok(ia)” af Joakim Garff, "Kristeligt Dagblad", 5. september 2003. Teorimateriale: ”Sagtekster”, s. 215-219, Bodil Nørlem og Conni Paldam, "Grundbog til dansk i erhvervsuddannelserne", Forfatterne og Dansklærerforeningen 1998.


Almen sprogforståelse:
Grundmateriale til "Almen sprogforståelse" (på Sct. Knuds Gymnasium).
Omfang 25
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Studiemetoder
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Faglige mål:
Eleverne arbejder med danskfagets litterære analysemetode (noveller og digte/genrebevidsthed). Der er tale om en introduktion til og træning af basal nykritisk læsning af tekster.

Eleverne vil desuden stifte bekendtskab med bl.a. den strukturalistiske læsning (aktantmodel og kontraktmodel), den psykoanalytiske læsning (bl.a. Freuds personlighedsmodel) og den ideologikritiske læsning, så de bliver bevidste om, at tekstanalyse omfatter mere end den nykritiske læsning.

Træningen af tekstanalyse foregår ved stor fokus på elevernes evne til at dokumentere deres observationer med tekstcitater. Denne træning understøttes desuden af fokus på elevernes notatteknik, ved arbejdet med arbejdsspørgsmål til teksten samt tavlegennemgang med progressionen ”referat, analyse, fortolkning, perspektivering”.

Artikel af Thomas Bredsdorff: ”Det gode digt”: Elevrefleksioner over, hvad et godt digt skal indeholde – privatsmag, stilistisk flot, værdidomme m.v. (Begrund, argumenter, diskuter og konkluder). Som opfølgning og til videre diskussion og forståelse af genren ”digt” tegnes og fortælles Grotrians digte. Eleverne tegner J.P. Jacobsen: ”Marine”. Formål: at kunne se de analytiske lag. (Forløbet blev indledt med ”Marine”)


Genrebevidsthed ved hjælp af teoritilegnelse og elevoplæsning/mundtlig ageren samt på tankeplan at være instruktør og iscenesætte radiospillet: Måvens og Peder i mediernes søgelys (miljø og personkarakteristik). Sproganalytisk arbejde med grinets grundbegreber - den humoristiske effekt.

Læreroplæsning af ”Rune T. Kidde tekster: For at danne grundlag for en diskussion af det personlige og tidsmæssige aspekt ved humor.

Genrebevidsthed bl.a. ved kendskab til kommunikationssituationen omkring massekommunikation (den enkelte kommunikationsmodel) og ved at kunne arbejde analytisk med en film. At kunne se filmmediet i en historisk kontekst, forståelse af udvikling og mediernes muligheder i dag.

Manuskriptet til filmen ”Når lysterne tændes” er lavet frit efter novellen ”Min kone forstår mig ikke” – film som værk. Beskæftigelse med bl.a. ligheder og forskelle ml. novellen og filmen sætter fokus på genreskiftet, genremuligheder og forskelle/ligheder i måden at gå analytisk til værks indenfor genrerne.


Kompetencer:
Eleverne trænes i elementær nykritisk tekstanalyse. Både mundtligt og skriftligt. Evnen til at dokumentere med tekstiagttagelser.
Kompetence i at adskille niveauerne referat, analyse, fortolkning, perspektivering.
Genrebevidsthed.
Ansvar for forberedelse og aktiv deltagelse i timerne (på klassen såvel som ved par-og gruppearbejde) –klasserumskultur.
Notatteknik.
Lektielæsning
Kompetence: refleksion over genrebegrebet og litterære værdidomme.
Elevoplæsning: Kompetence: at udtrykke sig mundtlig ved oplæsningsformens mange virkemidler.
Læreroplæsning af ”Rune T. Kiddes tekster. Kompetence: at kunne lytte koncentreret.
Gruppearbejde (store ”filmgrupper”) med produktkrav i form af mundtlig fremlæggelse og noter til kopiering. Øvelse i at fordele og strukturere gruppens opgave.
”Filmgrupperne” ændres til små ”matrix”-grupper – film som værk.


Evaluering:
Løbende mundtlig evaluering via respons på mundtlig formidling i de givne arbejdssituationer.
Løbende skriftlig evaluering via de skriftlige opgaver, opgavekommentarer og karaktergivning.
Desuden efterprøves den indlærte nykritiske læsning af tekster i den skriftlige opgave i analyse og fortolkning.
Grundforløbet slutter med en skriftlig evaluering.


Skriftligt arbejde:
1) Analyse og fortolkning af Benny Andersens ”Lagkage”.

2) Redegørelse og stillingtagen til artiklen ”Så er det nok(ia)” af Joakim Garff, Kristeligt Dagblad, 5. september 2003. Teorimateriale: Sagtekster


IT:
Arbejde med tekstbehandling, som selvfølgelig er anvendt ved de skriftlige afleveringer (opmærksomhed på kravene til sideopsætning, notefunktion)og ved Blå bog (produktkrav i AT 2 - sideopsætning)


Almen sprogforståelse:
Bevidsthed om, hvad sprog er. Udtryk og indhold, sprog i skrift og tale, sproghandlinger og genrer.




Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kommunikation i skrift og tale

Indhold "Det skriftlige basiskursus - procesorienteret skrivning" (SJ's materiale)
Produkt: Blå bog for 1x

"Kursus i mundtlig udtryksfærdighed" (Eget materiale)
Små filmklip fra: "Festen", "Idioterne", "Kærlighedens smerte".
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Argumentation
  • Kommunikationsstrategi
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Det skriftlige basiskursus/tænkeskrivning: hurtigskrivning, brainstorming, del-og-stjæl, mind-map, coaching, respons.
Tænkeskrivning som redskab for eleverne til at kunne gøre sig tanker og ideèr bevidst og komme igang med at skrive. At give eleverne en forståelse af skrivning som værende en proces.

Mundtlig udtryksfærdighed:
At eleverne opnår forståelse af forskellige mundtlige kommunikationsformer (envejs-/tovejs-), bliver bevidste om forhold i kommunikationssituationen (transaktionsanalyse: verbale, nonverbale, ekstraverbale, forældre-,voksen-eller barnestemme)og kan genkende de retoriske overbevisningsformer (logos, ethos, pathos)og retoriske virkemidler. Argumentation.
At eleverne har kendskab til inventio, dispositio, elocutio, memoria og action (at forberede et mundtligt oplæg). Formidling.

(Opfølgning på AT 2/mundtlig formidling ved AT 4/respons på elevernes mundtlige fremlæggelse med power point.)


Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Litteraturhistorisk overblik – dansk i samarbejde med historie

Indhold Om Hor (Skånske Lov, kap. 215-224) (Falkenstjerne 1)
Thomas Kingo: Chrysillis (kopi)
Thomasine Gyllembourg: Den lille Karen (kopi)
Herman Bang: Den sidste balkjole (kopi)
Vita Andersen: Fredag, lørdag, søndag (af Tryghedsnarkomaner)
Helle Helle: Globryllup (kopi)

Teorimateriale:
Litteraturens veje (1999): Middelalderen s. 46, 48-49, Barokken s. 103-105, Romantikken s. 152-155, Det moderne gennembrud s. 194-195, 197-200, 1968-1970’erne s. 375-377.

Stefan Emkjær m.fl., Fem års litteratur -1998-2002, Systime 1.udg. 1. lag, 2002 s. 7-23

Skriftligt arbejde: Du skal redegøre for de synspunkter, som Suzanne Brøgger kommer med i kronikken ”I lugter kvinder – spray den med blomster”, Ekstra Bladet 1971. Du skal i den forbindelse komme ind på kommunikationssituationen, argumentationsformen, sprog og layout. Suzanne Brøggers budskab perspektiveres til læst materiale i det tværfaglige forløb i historie/dansk. Mindst to af de læste tekster i dansk skal anvendes. (Forløbs evaluerende)
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Evaluering
  • Forskellige arbejdsformer
  • Historisk bevidsthed
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Studiemetoder
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Formål:
At give eleverne et begyndende litteraturhistorisk overblik gennem tværfagligt samarbejde med historie.
For faget dansk følgende: Fra patriarkalisme til individualisme – via tekster, der tematisk belyser kærlighedsopfattelsen og samfunds-/familiestrukturen i Danmark gennem 1000 år:

Middelalderen: Skånskelov: "Om Hor"; Lovtekster og brydninger ml. hedenskab og kristendom.
Barokken: "Chrysillis"; Hyrdedigtning og enevælden
Romantikken: "Den lille Karen"; Biedermeier og borgerskabets verdensforestilling
Det moderne gennembrud: "Den sidste balkjole"; At sætte problemer under debat, sædelighedsfejden
1968 og 1970'erne: "Fredag, lørdag, søndag"; Oprør og frigørelse
1990'erne: "Globryllup"; individualisme og værdirelativisme - globalisering, valg og ansvar

Analyse og fortolkning med fokus på periodekarakteristika.


Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

1990’erne til i dag – periodelæsning

Indhold (John Mogensen m.fl., Nyeste tid (Systimes periodeserie 1950-1990), Bodil Nørlem og Conni Paldam, Grundbog til dansk i erhvervsuddannelserne, Forfatterne og Dansklærerforeningen 1998)

(Helle Helle: Globryllup (læst i dansk/hist.-forløb)) (kopi)
Helle Helle: Film (kopi)
Bo Hr. Hansen: Babyshampoo
Mads Brenøe: af Eva
Jes Brinch: billede fra Inferno-udstillingen
Mette Thomsen: Plastic VÆRK 2
Rikke Dal Støttrup: Et stykke image med hank (Fyens Stiftstidende lørdag 18.10.03)
Winnie Meisler: Syersken (billede)
Liv Thomsen: Digtere, divaer og dogmebrødre, perioden 1990-2000 (TV, DR2)

Teorimateriale:
Stefan Emkjær m.fl., Fem års litteratur -1998-2002, Systime 1.udg. 1. lag, 2002 s. 7-23


Skriftligt arbejde:
Analyse og fortolkning af Charlotte Strandgaards novelle ”Lykken lige nu?” (1981)
Omfang 16
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Studiemetoder
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Formål:
At give eleverne et mere dybdegående indblik i en periode – i dette tilfælde 1990’erne til i dag - som en naturlig fortsættelse af dansk/historie-forløbet, der gav et litteraturhistorisk overblik og endte i 1990’erne via Helle Helles novelle "Globryllup" samt samtale om iscenesættelse, individualisme, værdirelativisme - globalisering, valg og ansvar. Progression; ved den faglige fordybelse i en periode, ved inddragelse af filmteori brugt i grundforløbet og eksistentialismens tanker om valg, angst og ansvar samt ved vedvarende træning i anvendelse af tænkeskrivning og fokus på notatteknik som hjælpemiddel til styrkelse af analyse og fortolkningsarbejdet.

Analyse og fortolkning med fokus på periodens litterære og samfundsmæssige karakteristika bl.a. post- og senmodernisme, mediepåvirkning, iscenesættelse, kroppen(brutalisme), værdirelativisme,
individualisme, valg, angst og ansvar(eksistentialisme), minimalisme, civilisationskritik.


Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Sproglig og grammatisk bevidsthed

Indhold ”Grammatisk kommatering” (KB's produkt/kopi)
”Ændrede kommaregler” af Niels Davidsen-Nielsen, Undervisnings Ministeriet
Omfang 2
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Sprogets opbygning

Almene mål

  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed

Progression

Skriftligt arbejde med fokus på at gøre eleverne sprogligt og grammatisk bevidste. Progression; at forbedre elevernes skriftlig udtryksfærdighed.

Digt en lille historie eller fortæl om noget, du har oplevet - max. 1 side, så arbejdet med sprog og grammatik bliver overskueligt. Fokus på variation i ordvalg (brug synonymordbog) og sætningsstruktur. Fokus på kommatering. Historien afleveres med synlig markering af x under subjekter og 0 under verber.

Det rettede skriftlige arbejde danner grundlag for klasseundervisning om sproglig variation og sproglige virkemidler. Desuden; en fælles tilbagemelding på regler for grammatisk kommatering og på hvordan den nyeste kommatering er identisk med grammatisk kommatering, dog med enkelte undtagelser. Individuel tilbagemelding på kommateringsproblemer og sproglig kunnen.


Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Dansk er kanon - kanon i dansk

Indhold Den ny Falkenstjerne 1 :
Ludvig Holberg, af Niels Klims underjordiske rejse
+ om Kongeriget Kokleku (kopi)
Adam Oehlenschläger, Guldhornene
N.F.S.Grundtvig, Oplysning
+ Bøn og Begreb om en dansk højskole
St.Steensen Blicher, Hosekræmmeren
Den ny Falkenstjerne 2:
H.C.Andersen, Klokken
Herman Bang, Fra Lighuset
+ Reportage fra Nationaltidende, Hjemmefra (kopi)
Henrik Pontoppidan, Nådsensbrød
Johs.V.Jensen, Interferens
Martin A.Nexø, af Pelle Erobreren
Den ny Falkenstjerne 3 :
Tom Kristensen, Henrettelsen
+ Nat i Berlin (kopi)
Karen Blixen, Skibsdrengens Fortælling (kopi)
Peter Seeberg, Patienten
Inger Christensen, Sommerfugledalen -VÆRK
Litteraturens Veje 2.udg 2005 :
Relevante sider om kanonforfatterne og den tilsvarende litteraturhistoriske periode
Holberg 108-18
Oehlenschläger 137-44
Grundtvig 146-50,150-52
Blicher 158-59,159-61
H.C.Andersen, 182-83
Bang, 210-16
Pontoppidan, 218-21
J.V.Jensen,Interferens, 252-56
Nexø,250-52
Kristensen,275-77,277-78
Blixen, 301-06
Seeberg,342-54
Inger Christensen, 355-57
Omfang 44
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet
  • Sprogbevidsthed

Progression

Kendskab til de udvalgte kanonforfattere.
Kendskab til de væsentligste litteraturhistoriske perioder, fra 1700-tallets oplysningstid til 1900-tallets modernisme.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

På sporjagt i krimiens univers

Indhold Tekster:
Steen Steensen Blicher: Præsten i Vejlby, 1829
Edgar Allan Poe: Dobbeltmordet i Rue Morgue, 1841
Arthur Conan Doyle: Skandale i Bøhmen, 1891
Dashiell Hammett: Privatdetektiv Sam Spade, 1932
Svend Åge Madsen: Dommeren, 1965
Gunnar Staalesen: Vintermassakren, 1985
Ruth Rendell: Lizzies elsker, 1995

Sekundærlitteratur:
Stefan Brockhoff: Kriminalromanens ti bud, 1937
Friedrich Glauser: Åbent brev om ”Kriminalromanens ti bud”, 1937
Om novellen og krimien som genre (Litteraturens veje)
Sproglig og begrebslig sporjagt i litteraturhistorien og i de visuelle medier fra 1800tallet og frem til i dag (Litteraturens veje)

Supplerende materiale:
Visuelle værker i relation til krimiens univers af dødsfremstillinger og forbrydelse og straf

Selvstændig værklæsning:
Arbejde med valgfrit verdenslitterært værk i grupper eller individuelt i relation til genren (ex. Conan Doyle, Hitchcock, Agatha Christie, Sjöwall & Wahlöö, Raymond Chandler, Jan Guillou, Dan Brown, Liza Marklund etc.)
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen
  • Litteratur- og informationssøgning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • It
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Anvende et tekstanalytisk begrebsapparat i en nuanceret og metodisk bevidst analyse og fortolkning, der dokumenteres i teksterne, med særlig fokus på motiv/tema, komposition, fortælleteknik, miljøbeskrivelser, personkarakteristik og sproglig karakteristik af genrens sprogbrug og stilistiske virkemidler.

Skelne begreberne deduktiv kontra induktiv metode i krimiens univers samt spore og perspektivere denne forskelligartede tilgang til virkeligheden i relation til de forskellige litteraturhistoriske epoker, som teksterne hidrører (poetisk realisme, romantisme, naturalisme, realisme, modernisme og postmodernisme)

Udtrykke sig præcist, sprogligt korrekt, nuanceret og personligt i forbindelse med det mundtlige tekstarbejde og de skriftlige øvelser og opgaver: Dagens ord (ordklasse, bøjning, betydning, synonymer etc.)/ Herunder processuelt øvelsesorienteret arbejde med kreativ skrivning i forbindelse med dødsfremstillinger i de visuelle medier – billedassociationer / vandrebog / Skriftligt arbejde med tekstanalytiske elementer i den litterære artikel

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Argumentation og billedlig retorik

Indhold

Tekstuddrag fra bl.a. Praktisk argumentation af Jørgensen og Onsberg, 1987, s. 8-35, 62-66, 73-80.

Reklamedrøm af Liebst, 2003, s. 38-50.

Klip fra Dr.dk/skole fra Jersild "Spindoktor ser tilbage på valgkampen" 12/2 - 2005

Selvvalgte reklameeksempler og rollespil med reklamebureauskonkurrence.

 

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Medietekster
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogets opbygning

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål

Progression

Efter forløbet kan du:
• Kende og forklare principperne for argumentation i teori og praksis – herunder grundmodellen og den udvidede model
• Dokumentere indblik i principperne for modargumentation og gendrivelsesmetoder
• Identificere og anvende de tre appelformer i analyse af skriftlig og visuel argumentation
• Redegøre for og diskutere den praktiske argumentation i en tale
• Aflæse og uddrage betydningen i reklamer og visuelle medier som eksempelvis pressefotos
• Demonstrere viden om pragmatik og kommunikationsteori i relation til kommunikationssituationen i medierne sprogligt og visuelt

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Anmeldelser - selvvalgt værk

Indhold

Primærlitteratur: Anne Hoff: ”Exit villa, Volvo og vov-vov” (norsk anmeldelse af Doppler ) Piratförlaget AB: ”Vägen till Jerusalem” (svensk anmeldelse) Christian Bonde Korsgaard: ”Udflippede erindringer fra provinsen” (dansk anmeldelse af Den som blinker er bange for døden ) Selvvalgt værk   Sekundærlitteratur: Jacobsen og Jørgensen: Politikens Håndbog i nudansk , ”Anmeldelser”, 2004, s. 42-43.  

Supplerende stof:

PowerPoint om anmeldelser af fag- og skønlitteratur

Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Kommunikationsstrategi
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Sprog og identitet

Indhold

Primærlitteratur/materiale: Filmklip Team easy on 15 min. inde, Dronning Margrethe på Dr.dk/undervisning. Højholdt: ”Gittes monolog om tåregas”, 1982 – faglige forbindelser antologi, s. 58-61. ”Hvem er de gule roser til” af Zakariyya Tamir, faglige forbindelser antologi, s. 89-90 – fra Ørkenrosen og andre noveller fra Mellemøsten 2003, skrevet i 1998 Uddrag fra Herman Bang: ”Foran Alteret”, 1980 Uddrag fra Matthews: Halality , 2001 Uddrag fra Villy Sørensen: ”Soldatens juleaften”, 1955 Uddrag fra Katrine Marie Guldager: Ankomst, Husumgade , 2001   Sekundærlitteratur: ”Samtale er mundtlig interaktion”, Faglige forbindelser s. 185-192.

Supplerende stof (eksamensøvelse): Ibsen: At "Et dukkehjem" 1879 (slutscenen), Kortfilm "Campingvogn" fra Broer (medieklip)

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Sprogets funktion og betydning
  • Sprogets opbygning

Almene mål

  • Sprogbevidsthed
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

At 11 - videnskab og ansvar (danskdelen)

Indhold

om metode til litterær analyse generelt (se Litteraturens veje, s. 14-25, 31 – grå)

om mellemkrigstiden som periode (se Litteraturens veje, s. 274-306 – grå udgave)

om psykoanalysen og Freud (leksikonartikel bag i Litteraturens veje)

Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

Progression

Store AT-prøveeksamensdag, fokus på processen fra synopsis til talepapir, 3 synopser vælges tilfældigt – eleverne er til prøveeksamen, mens klassen danner responsgrupper.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Synopsis

Arbejdsformer

Mellemkrigstiden

Indhold

Edith Sôdergran: "Triumff att finnas til", 1916 (svensk)

Introduktion: værdisammenbruddet (ved DH) Futurismens manifest (1909) uddrag Emil Bønnelycke: Aarhundredet Georg Trakl: Til de forstummede Rolf Jacobsen: Signaler og Byens metafysik Emil Bønnelycke: Hymne til min barndomsgade   Billede: Jais Nilsen Tom Kristensen: Nat i Berlin (opsamling fra AT) Musikstykke video: Nordstøm Tom Kristensen: Landet Atlantis Digtere, diviaer og dæmoner (uddrag)
Gustaf Munch-Petersen: det underste land 3.x tegnede det underste land.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Humor og samfundssatire i litteraturen fra Holberg til Loe (værklæsning)

Indhold

Erlend Loe: Doppler, 2005 (værk)

”50 kilo på den fede måde på en måned” Om humor og grin (kopi fra Så gælder det Rumba , s. 7-10)

Holberg ”Jeppe på Bjerget”, 1722 (værk), i Falkenstjerne 1, s. 169-202.

Supplerende materiale: Klip fra YouTube med studievært der ikke kan holde op med at grine

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Nyheder - dokumentar - sproghistorie - danmarksfilm

Indhold

Om ”At analysere levende billeder” fra Den iscenesatte virkelighed, s. 11-26. Træningsopgaver i analyse af nyhedsklip på selvvalgt længerevarende nyhedsindslag fra TV. s. 27-37, 56-58 om ”Nyheder” - gennemgang af nyheder – med filmklip. Herunder "Drabet i Ålsgårde" - dækning på DR og TV2.

Om ”Dokumentar” - den orienterende kontra den dybdeborende med tilhørende medieklip s. 59-71. - "Pigen med Minkpelsen", "Skatteakrobaterne".

Metadokumentar om dokumentargenren - klip fra textanalyse.dk - "Cimema verite"

Kobles til sproghistorie og dialekt – kopi fra dansk sproghistorie af Peter Skautrup "Rigsmål kontra dialekt"  – filmklip fra "I Danmark er jeg født" med forskellige dialekter , samt klip med sprogforskeren, der fortæller om dialekternes udvikling/afvikling knyttet til samfundsudviklingen.

Danmarksfilm gennem tiderne. Klip med de første 10 min. fra Poul Henningsens Danmarksfilm, 1935 og de første 10 min. fra Max Kestners "Verden i Danmark", 2007.

Supplerende materiale:

Besøg med rundvisning ved journaliststuderende på TV2

Genrekort med fokus på dokumentarfilm, værktøjskasse til analyse af film og forklarende tekst om dokumentaren som genre med illustrerende filmklip på (http://textanalyse.systime.dk)

Skriftlig aflevering tilknyttet - Om retorik (s. 198-200) og argumentation/argumenttyper s. 201-203 i Faglige forbindelser + model af kombinationsmuligheder i et argument s. 57 i Praktisk argumentation . Om redegørelse Faglige forbindelser, s. 209 n. – 212. Herunder oplæg til skriftlig aflevering – med tilhørende tekst i antologibindet s. 101-104.  

Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Medietekster
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Det folkelige gennembrud i litteraturen

Indhold

Johannes V. Jensen: "Thomas i Spanggaarden", 1907.

Aakjær: "Når rugen skal ind", 1906

Johannes V. Jensen: "Paa Memphis Station"

Om Det folkelige gennembrud i Litteraturens veje

Omfang 4.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Ved vejen og impressionismen (værk)

Indhold

Herman Bang: "Ved vejen", 1886 (værk)

"Herman Bangs sprog" i "Det danske sprogs historie", Bd. 3 af Peter Skautrup, 1953, s. 203-209.

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund
  • Sprogets funktion og betydning
  • Sprogets opbygning

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

samtidslyrik og kreativt skriveværksted

Indhold

Forfatterbesøg med Rasmus Nikolajsen, der holdte oplæg om tendenser i den nyeste danske lyrik og læste op af egne og andres værker.

Herunder:

  • Maja Lee Langvad
  • Simon Grotrian
  • Ursula Ankjær Olsen
  • Rasmus Nikolajsen
  • Pia Tafdrup
  • Mikkel Thykjær

Perspektivering til Emil Aarestrup

  •  
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Sprogets funktion og betydning
  • Sprogets opbygning

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Folkeviser, folkeeventyr og sagaer - fra vikingetid til middelalder

Indhold

Materialer ”Elverskud”, Falkenstjerne 1 , s. 100-102 ”Kong Lindorm”, Falkenstjerne 1 , s. 116-119 ”Ravnkel Frøjsgodes saga”, Falkenstjerne 1 , s. 49-71 (værk)   Litteraturens veje , s. 40-45 (grå udgave) om sagatiden og sagaen som genre Litteraturens veje , s. 46-71 (grå udgave) om middelalder, folkeviser, folkeeventyr mv.  

Forløbet afsluttes med en danskfaglig prøve i folkevisen "Jomfruen i Fugleham"

Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Litteraturhistorisk perspektiv og repetition

Indhold

Gruppeinddeling efter epoke   1700-1800 (Fyns Kunstmuseum) 1800-1850 … 1850-1900 … 1900-1920 … 1920-1960 … 1960-1990 … 1990-nu (Brandts) Gruppernes forberedelse inden museumsbesøget Hver gruppe undersøger inden besøget (I kan evt. fordele forberedelsen imellem jer): ·        den historiske baggrund for tidsperioden (samfund, menneske og livssyn) – ·        og finder et eller to korte tekstuddrag som er karakteristisk for periodens skrivestil og indholdsmæssige fokus Lav en kortfattet skriftlig sammenfatning af hovedpointerne om den historiske baggrund og litteraturen i perioden Under museumsbesøget Find et værk på museet som I mener, er karakteristisk for de idemæssige strømninger, som I på forhånd har fundet kendetegnende for jeres epoke og forklar, hvordan de kommer til udtryk i værket. – læs også tekststykkerne op!  

Efter besøget afleverer I jeres epokekarakteristik med tilhørende billede og tekstuddrag – så får I et lille periodehistorisk kompendium, som I kan tage med til eksamen!

Efter besøget arbejder vi videre med lyrikken med særligt fokus på de sproglige virkemidler som afsluttende repetition herunder salme fra 1700tallet Brorson "Den yndigste rose" og baggrundsmateriale fra LV, Dan Turell "At være Beat", 1971, Strunge: "Det kommende", 1978, "Krystalkuglen", "Glas", 1982, Søren Ulrik Thomsen: "Levende", 1981. Videoklip "BAZAR" interview om 70er kontra 80er lyrik med Michael Strunge, Pia Tafdrup, Lola Baidel, Kristen Bjørnkjær.

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Litteratur- og informationssøgning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer