Termin | Sommer 2008 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Dansk, A |
Lærere | Sophie Holm Strøm |
Hold | 2005 da/x |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-04-30 |
Indhold |
Teorimateriale: "Litteraturens veje" (1999): Analyse-fortolkning-perspektivering, s. 418-419, genrer s. 434, novelle s. 247, fortælleteknik, s. 427-433, komposition, s. 437-438. Prosatekster: Benny Andersen: ”Lagkage” Jørn Fabricius: ”En brun, en blå, en gul, en rød” Cecil Bødker: ”Vædderen” Teorimateriale: "Litteraturens veje" (1999): Lyrik, s. 44, billedsprog, s. 420-422, metrik, s. 442, rim, s. 453 Digte: J.P. Jacobsen: ”Marine”. Thomas Bredsdorff: ”Det gode digt” (Politiken, 17. juli 1998) Simon Grotrian: ”Hest på et glastag Simon Grotrian: ”Svaner set gennem tårer” Jeppe Aakjær: ”Jens Vejmand” Emil Aarestrup: ”Gunløde” Teorimateriale: "Litteraturens veje" (1999): Drama, s. 423-424 Steffen Auring og Erik Svendsen (red.), ”Grinets tre grundbegreber” s. 137-138, "Så gælder det rumba…og 46 andre tekster om og med humor", Forfattere og Dansklærerforeningen 2002, 1.udg., 1 oplag. Drama/radiospil: Line Knutzon: "Måvens og Peder i mediernes søgelys" (1998) Rune T. Kidde: ”De tre dumme svin og den store, tykke pulv” og ”Snøfthvide og de syv gorilla krigere”, Søde Sally Sukkertop og andre ækle æventyr II, Forlaget Modtryk 1998. (ekstensivt/supplerende) Teorimateriale: "Filmsprogets virkemidler og filmens dramaturgi" (kopi) Søren Søgaard: "Nordkraft - fra bog til film", Gyldendal 2005 Bodil Nørlem og Conni Paldam, "Grundbog til dansk i erhvervsuddannelserne", Forfatterne og Dansklærerforeningen 1998: ”Film”, s. 209-214. Film: Flemming Klem og Martin Strange-Hansen: "Når lysterne tændes", Filmskolens afgangsfilm, 2001. (VÆRK 1) Liv Thomsen: "Alle tiders underholdning 1900-1910" (TV-udsendelse/filmhistorie) Finn Søeborg: ”Min kone forstår mig ikke” (novelle/manuskript) Skriftligt arbejde: 1) Analyse og fortolkning af Benny Andersens ”Lagkage”. 2) Redegørelse og stillingtagen til artiklen ”Så er det nok(ia)” af Joakim Garff, "Kristeligt Dagblad", 5. september 2003. Teorimateriale: ”Sagtekster”, s. 215-219, Bodil Nørlem og Conni Paldam, "Grundbog til dansk i erhvervsuddannelserne", Forfatterne og Dansklærerforeningen 1998. Almen sprogforståelse: Grundmateriale til "Almen sprogforståelse" (på Sct. Knuds Gymnasium). |
Omfang | 25 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Faglige mål:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
"Det skriftlige basiskursus - procesorienteret skrivning" (SJ's materiale) Produkt: Blå bog for 1x "Kursus i mundtlig udtryksfærdighed" (Eget materiale) Små filmklip fra: "Festen", "Idioterne", "Kærlighedens smerte". |
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Det skriftlige basiskursus/tænkeskrivning: hurtigskrivning, brainstorming, del-og-stjæl, mind-map, coaching, respons.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Om Hor (Skånske Lov, kap. 215-224) (Falkenstjerne 1) Thomas Kingo: Chrysillis (kopi) Thomasine Gyllembourg: Den lille Karen (kopi) Herman Bang: Den sidste balkjole (kopi) Vita Andersen: Fredag, lørdag, søndag (af Tryghedsnarkomaner) Helle Helle: Globryllup (kopi) Teorimateriale: Litteraturens veje (1999): Middelalderen s. 46, 48-49, Barokken s. 103-105, Romantikken s. 152-155, Det moderne gennembrud s. 194-195, 197-200, 1968-1970’erne s. 375-377. Stefan Emkjær m.fl., Fem års litteratur -1998-2002, Systime 1.udg. 1. lag, 2002 s. 7-23 Skriftligt arbejde: Du skal redegøre for de synspunkter, som Suzanne Brøgger kommer med i kronikken ”I lugter kvinder – spray den med blomster”, Ekstra Bladet 1971. Du skal i den forbindelse komme ind på kommunikationssituationen, argumentationsformen, sprog og layout. Suzanne Brøggers budskab perspektiveres til læst materiale i det tværfaglige forløb i historie/dansk. Mindst to af de læste tekster i dansk skal anvendes. (Forløbs evaluerende) |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Formål:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
(John Mogensen m.fl., Nyeste tid (Systimes periodeserie 1950-1990), Bodil Nørlem og Conni Paldam, Grundbog til dansk i erhvervsuddannelserne, Forfatterne og Dansklærerforeningen 1998) (Helle Helle: Globryllup (læst i dansk/hist.-forløb)) (kopi) Helle Helle: Film (kopi) Bo Hr. Hansen: Babyshampoo Mads Brenøe: af Eva Jes Brinch: billede fra Inferno-udstillingen Mette Thomsen: Plastic VÆRK 2 Rikke Dal Støttrup: Et stykke image med hank (Fyens Stiftstidende lørdag 18.10.03) Winnie Meisler: Syersken (billede) Liv Thomsen: Digtere, divaer og dogmebrødre, perioden 1990-2000 (TV, DR2) Teorimateriale: Stefan Emkjær m.fl., Fem års litteratur -1998-2002, Systime 1.udg. 1. lag, 2002 s. 7-23 Skriftligt arbejde: Analyse og fortolkning af Charlotte Strandgaards novelle ”Lykken lige nu?” (1981) |
Omfang | 16 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Formål:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
”Grammatisk kommatering” (KB's produkt/kopi) ”Ændrede kommaregler” af Niels Davidsen-Nielsen, Undervisnings Ministeriet |
Omfang | 2 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Skriftligt arbejde med fokus på at gøre eleverne sprogligt og grammatisk bevidste. Progression; at forbedre elevernes skriftlig udtryksfærdighed.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Den ny Falkenstjerne 1 : Ludvig Holberg, af Niels Klims underjordiske rejse + om Kongeriget Kokleku (kopi) Adam Oehlenschläger, Guldhornene N.F.S.Grundtvig, Oplysning + Bøn og Begreb om en dansk højskole St.Steensen Blicher, Hosekræmmeren Den ny Falkenstjerne 2: H.C.Andersen, Klokken Herman Bang, Fra Lighuset + Reportage fra Nationaltidende, Hjemmefra (kopi) Henrik Pontoppidan, Nådsensbrød Johs.V.Jensen, Interferens Martin A.Nexø, af Pelle Erobreren Den ny Falkenstjerne 3 : Tom Kristensen, Henrettelsen + Nat i Berlin (kopi) Karen Blixen, Skibsdrengens Fortælling (kopi) Peter Seeberg, Patienten Inger Christensen, Sommerfugledalen -VÆRK Litteraturens Veje 2.udg 2005 : Relevante sider om kanonforfatterne og den tilsvarende litteraturhistoriske periode Holberg 108-18 Oehlenschläger 137-44 Grundtvig 146-50,150-52 Blicher 158-59,159-61 H.C.Andersen, 182-83 Bang, 210-16 Pontoppidan, 218-21 J.V.Jensen,Interferens, 252-56 Nexø,250-52 Kristensen,275-77,277-78 Blixen, 301-06 Seeberg,342-54 Inger Christensen, 355-57 |
Omfang | 44 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Kendskab til de udvalgte kanonforfattere.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Tekster: Steen Steensen Blicher: Præsten i Vejlby, 1829 Edgar Allan Poe: Dobbeltmordet i Rue Morgue, 1841 Arthur Conan Doyle: Skandale i Bøhmen, 1891 Dashiell Hammett: Privatdetektiv Sam Spade, 1932 Svend Åge Madsen: Dommeren, 1965 Gunnar Staalesen: Vintermassakren, 1985 Ruth Rendell: Lizzies elsker, 1995 Sekundærlitteratur: Stefan Brockhoff: Kriminalromanens ti bud, 1937 Friedrich Glauser: Åbent brev om ”Kriminalromanens ti bud”, 1937 Om novellen og krimien som genre (Litteraturens veje) Sproglig og begrebslig sporjagt i litteraturhistorien og i de visuelle medier fra 1800tallet og frem til i dag (Litteraturens veje) Supplerende materiale: Visuelle værker i relation til krimiens univers af dødsfremstillinger og forbrydelse og straf Selvstændig værklæsning: Arbejde med valgfrit verdenslitterært værk i grupper eller individuelt i relation til genren (ex. Conan Doyle, Hitchcock, Agatha Christie, Sjöwall & Wahlöö, Raymond Chandler, Jan Guillou, Dan Brown, Liza Marklund etc.) |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Anvende et tekstanalytisk begrebsapparat i en nuanceret og metodisk bevidst analyse og fortolkning, der dokumenteres i teksterne, med særlig fokus på motiv/tema, komposition, fortælleteknik, miljøbeskrivelser, personkarakteristik og sproglig karakteristik af genrens sprogbrug og stilistiske virkemidler.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Tekstuddrag fra bl.a. Praktisk argumentation af Jørgensen og Onsberg, 1987, s. 8-35, 62-66, 73-80. Reklamedrøm af Liebst, 2003, s. 38-50. Selvvalgte reklameeksempler og rollespil med reklamebureauskonkurrence.
|
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Efter forløbet kan du:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Primærlitteratur: Anne Hoff: ”Exit villa, Volvo og vov-vov” (norsk anmeldelse af Doppler ) Piratförlaget AB: ”Vägen till Jerusalem” (svensk anmeldelse) Christian Bonde Korsgaard: ”Udflippede erindringer fra provinsen” (dansk anmeldelse af Den som blinker er bange for døden ) Selvvalgt værk Sekundærlitteratur: Jacobsen og Jørgensen: Politikens Håndbog i nudansk , ”Anmeldelser”, 2004, s. 42-43. Supplerende stof: PowerPoint om anmeldelser af fag- og skønlitteratur |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Primærlitteratur/materiale: Filmklip Team easy on 15 min. inde, Dronning Margrethe på Dr.dk/undervisning. Højholdt: ”Gittes monolog om tåregas”, 1982 – faglige forbindelser antologi, s. 58-61. ”Hvem er de gule roser til” af Zakariyya Tamir, faglige forbindelser antologi, s. 89-90 – fra Ørkenrosen og andre noveller fra Mellemøsten 2003, skrevet i 1998 Uddrag fra Herman Bang: ”Foran Alteret”, 1980 Uddrag fra Matthews: Halality , 2001 Uddrag fra Villy Sørensen: ”Soldatens juleaften”, 1955 Uddrag fra Katrine Marie Guldager: Ankomst, Husumgade , 2001 Sekundærlitteratur: ”Samtale er mundtlig interaktion”, Faglige forbindelser s. 185-192. Supplerende stof (eksamensøvelse): Ibsen: At "Et dukkehjem" 1879 (slutscenen), Kortfilm "Campingvogn" fra Broer (medieklip) |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
om metode til litterær analyse generelt (se Litteraturens veje, s. 14-25, 31 – grå) om mellemkrigstiden som periode (se Litteraturens veje, s. 274-306 – grå udgave) om psykoanalysen og Freud (leksikonartikel bag i Litteraturens veje) |
Omfang | 24 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionStore AT-prøveeksamensdag, fokus på processen fra synopsis til talepapir, 3 synopser vælges tilfældigt – eleverne er til prøveeksamen, mens klassen danner responsgrupper. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Edith Sôdergran: "Triumff att finnas til", 1916 (svensk) Introduktion: værdisammenbruddet (ved DH) Futurismens manifest (1909) uddrag Emil Bønnelycke: Aarhundredet Georg Trakl: Til de forstummede Rolf Jacobsen: Signaler og Byens metafysik Emil Bønnelycke: Hymne til min barndomsgade Billede: Jais Nilsen Tom Kristensen: Nat i Berlin (opsamling fra AT) Musikstykke video: Nordstøm Tom Kristensen: Landet Atlantis Digtere, diviaer og dæmoner (uddrag) |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Erlend Loe: Doppler, 2005 (værk) ”50 kilo på den fede måde på en måned” Om humor og grin (kopi fra Så gælder det Rumba , s. 7-10) Holberg ”Jeppe på Bjerget”, 1722 (værk), i Falkenstjerne 1, s. 169-202. Supplerende materiale: Klip fra YouTube med studievært der ikke kan holde op med at grine |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Om ”At analysere levende billeder” fra Den iscenesatte virkelighed, s. 11-26. Træningsopgaver i analyse af nyhedsklip på selvvalgt længerevarende nyhedsindslag fra TV. s. 27-37, 56-58 om ”Nyheder” - gennemgang af nyheder – med filmklip. Herunder "Drabet i Ålsgårde" - dækning på DR og TV2. Om ”Dokumentar” - den orienterende kontra den dybdeborende med tilhørende medieklip s. 59-71. - "Pigen med Minkpelsen", "Skatteakrobaterne". Metadokumentar om dokumentargenren - klip fra textanalyse.dk - "Cimema verite" Kobles til sproghistorie og dialekt – kopi fra dansk sproghistorie af Peter Skautrup "Rigsmål kontra dialekt" – filmklip fra "I Danmark er jeg født" med forskellige dialekter , samt klip med sprogforskeren, der fortæller om dialekternes udvikling/afvikling knyttet til samfundsudviklingen. Danmarksfilm gennem tiderne. Klip med de første 10 min. fra Poul Henningsens Danmarksfilm, 1935 og de første 10 min. fra Max Kestners "Verden i Danmark", 2007. Supplerende materiale: Besøg med rundvisning ved journaliststuderende på TV2 Genrekort med fokus på dokumentarfilm, værktøjskasse til analyse af film og forklarende tekst om dokumentaren som genre med illustrerende filmklip på (http://textanalyse.systime.dk) Skriftlig aflevering tilknyttet - Om retorik (s. 198-200) og argumentation/argumenttyper s. 201-203 i Faglige forbindelser + model af kombinationsmuligheder i et argument s. 57 i Praktisk argumentation . Om redegørelse – Faglige forbindelser, s. 209 n. – 212. Herunder oplæg til skriftlig aflevering – med tilhørende tekst i antologibindet s. 101-104. |
Omfang | 18 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Johannes V. Jensen: "Thomas i Spanggaarden", 1907. Aakjær: "Når rugen skal ind", 1906 Johannes V. Jensen: "Paa Memphis Station" Om Det folkelige gennembrud i Litteraturens veje |
Omfang | 4.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Herman Bang: "Ved vejen", 1886 (værk) "Herman Bangs sprog" i "Det danske sprogs historie", Bd. 3 af Peter Skautrup, 1953, s. 203-209. |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Forfatterbesøg med Rasmus Nikolajsen, der holdte oplæg om tendenser i den nyeste danske lyrik og læste op af egne og andres værker. Herunder:
Perspektivering til Emil Aarestrup |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Materialer ”Elverskud”, Falkenstjerne 1 , s. 100-102 ”Kong Lindorm”, Falkenstjerne 1 , s. 116-119 ”Ravnkel Frøjsgodes saga”, Falkenstjerne 1 , s. 49-71 (værk) Litteraturens veje , s. 40-45 (grå udgave) om sagatiden og sagaen som genre Litteraturens veje , s. 46-71 (grå udgave) om middelalder, folkeviser, folkeeventyr mv. Forløbet afsluttes med en danskfaglig prøve i folkevisen "Jomfruen i Fugleham" |
Omfang | 7.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Gruppeinddeling efter epoke 1700-1800 (Fyns Kunstmuseum) 1800-1850 … 1850-1900 … 1900-1920 … 1920-1960 … 1960-1990 … 1990-nu (Brandts) Gruppernes forberedelse inden museumsbesøget Hver gruppe undersøger inden besøget (I kan evt. fordele forberedelsen imellem jer): · den historiske baggrund for tidsperioden (samfund, menneske og livssyn) – · og finder et eller to korte tekstuddrag som er karakteristisk for periodens skrivestil og indholdsmæssige fokus Lav en kortfattet skriftlig sammenfatning af hovedpointerne om den historiske baggrund og litteraturen i perioden Under museumsbesøget Find et værk på museet som I mener, er karakteristisk for de idemæssige strømninger, som I på forhånd har fundet kendetegnende for jeres epoke og forklar, hvordan de kommer til udtryk i værket. – læs også tekststykkerne op! Efter besøget afleverer I jeres epokekarakteristik med tilhørende billede og tekstuddrag – så får I et lille periodehistorisk kompendium, som I kan tage med til eksamen! Efter besøget arbejder vi videre med lyrikken med særligt fokus på de sproglige virkemidler som afsluttende repetition herunder salme fra 1700tallet Brorson "Den yndigste rose" og baggrundsmateriale fra LV, Dan Turell "At være Beat", 1971, Strunge: "Det kommende", 1978, "Krystalkuglen", "Glas", 1982, Søren Ulrik Thomsen: "Levende", 1981. Videoklip "BAZAR" interview om 70er kontra 80er lyrik med Michael Strunge, Pia Tafdrup, Lola Baidel, Kristen Bjørnkjær. |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|