Dansk, 2005 da/y (3y da)

Termin Ikke angivet
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Lars Winberg
Hold 2005 da/y
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-28

Noveller

Indhold Teori
Litteraturens veje: Genre, Fortælleteknik, Analyse - fortolkning - perspektivering, Komposition.
Tekster
Jørn Fabricius: "En brun, en blå, en gul, en rød".
Benny Andersen: "Lagkage".
Jørgen Nielsen: "En katastrofe".
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Argumentation
  • Forskellige kulturer
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Genrekendskab, kendskab til og anvendelse af grundbegreber i litterær analyse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Lillebæltsbroerne

Indhold Beck, Steen & Hanne R. Beck: "Gyldendals studiebog" (2005), sd 19, sd 21-31.
Studievejledermateriale fra Sct. Knuds Gymnasium.
Artikel fra Weekendavisen: "Hvis og hvis".
Hansen, Sanne & John Juhler: "Et eventyr i stål og beton", uddrag i kopi.
Omfang 23
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Medietekster
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Kultur
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Læsning
  • Modeller
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion
  • Studiemetoder
  • Tekstanalyse
  • Teori/metode

Progression

Lektielæsning, notatteknik,
par-arbejde, gruppearbejde,
IT-kompetencer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kropskultur - energi

Indhold Litteraturens Veje, sd 428-432, sd 440(sp 2 ø)-441(sp 2 ø), sd 445-447(sp 2 ø).
Michael Strunge: "Natmaskinen" (kopi).
Naja Marie Aidt: "Som englene flyver" (kopi).
Christina Hesselholdt: "Det skjulte" (uddrag i kopi).
Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Litteratur- og informationssøgning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Forskellige kulturer
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • It
  • Kommunikationsstrategi
  • Kultur
  • Kulturel identitet
  • Læringsstrategier
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Symboler
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Globalisering - vækst og velfærd.

Indhold Div. dagbladsartikler fra Weekendavisen, Politiken, EkstraBladet og Fyens Stiftstidende.
Peter Heller Lützen: "Argumentation", Det sproglige i dansk, sd 75-94.
Omfang 19
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Litteratur- og informationssøgning
  • Medietekster
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Evaluering
  • Faglig diskussion
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • It
  • Kommunikationsstrategi
  • Kulturel identitet
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Problemformulering
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Selvevaluering
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Studiemetoder
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Lyrik.

Indhold Teori
Litteraturens veje: Lyrik, Billedsprog, Metrik, Rim.
Tekster
H.C. Andersen: "Hist hvor vejen slår en bugt".
Jeppe Aakjær: "Jens Vejmand".
Tom Kristensen: "Det blomstrende slagsmål".
Michael Strunge: "Natmaskinen".
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Kulturel identitet
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Genrekendskab, kendskab til og anvendelse af grundbegreber i analyse af lyrik.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Sprog - kommatering

Indhold Elsemarie Hauge: Den lille grundgrammatik.
Noter fra Dansk Sprognævn.
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Sprogets funktion og betydning
  • Sprogets opbygning

Almene mål

  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed

Progression

Sætningsanalyse. Grammatisk komma - 'valgfrit' komma.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Medier

Indhold Søren Søgaard: "Nordkraft - fra bog til film", sd 63-70.
Joel & Ethan Coen: "The Man who wasn't there".
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Medietekster

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Analyse og fortolkning.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Folkeviser.

Indhold Fibiger, Johannes (et al): Litteraturens veje. Systime 2004. Sd 58-60, 64-66.
Folkevise: "Ebbe Skammelsøn", "Torbens datter", "Elverskud", "Harpens kraft", "Ridder Stigs runer og bryllup".
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Symboler
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Skønlitterære tekster fra middelalderen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kronologiforløb mellem dansk/historie.

Indhold Ludvig Holberg: "Epistola CCLVII"
Staffeldt: "Indvielsen"
J.P. Jacobsen: "Fru Marie Grubbe" (uddrag)
Tom Kristensen: "Fribyter"
Wivel: "Vrede unge mænd"
- alle tekster i Brodersen & Møller Kristensen Litteraturudvalg, bind 1-5. Gyldendal.

Fibiger, Johannes (et al): Litteraturens veje. Systime 2004. Sd 99-103, 108-115, 137-146, 194-201, 274-281, 284-285, 307-310, 314-319.
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Kommunikationsstrategi
  • Kulturel identitet
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Forløbet skal præsentere eleverne for overordnede, sammenhængende udviklingsforløb med eksempler på litterære tekster fra centrale perioder i litteraturhistorien. Eleverne skal via punktuelle nedslag opnå et overordnet kendskab til sammenhængen mellem kulturbevidsthed og samfundsudvikling i Danmark fra oplysningstid til efterkrigstid.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

AT5 Normalitet

Indhold Krogh, Ebbe & Finn Lykke Schmidt: Gys, splat & Freud. DLF 1994. Sd 20-26,28-30, 34-35.
Bret Ellis: "American Psycho" (uddrag)
Leif Panduro: "Livet i forstæderne"
Anders Bodelsen: "Signalet".
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Evaluering
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Genrer
  • Informationssøgning
  • It
  • Kommunikationsstrategi
  • Kulturel identitet
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Læringsstrategier
  • Læsning
  • Modeller
  • Problemformulering
  • Projektarbejde
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Studiemetoder
  • Symboler
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

- del af AT-emne.
Verificering af teorier på grundlag af konkrete undersøgelser.
Systematiseret fremstilling af data i tabeller og grafer.
Skriftlige genrer og fremstillings-former.
Procesorienteret skrivning.
Sprogrigtighed.
Fokusering.
Belysning af et emne med inddragelse af flere fag.
Anvendelse af fremmedsprog.
Anvendelse af it.
Internet-søgning.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Henrik Ibsen: En Folkefiende. Værklæsning

Indhold Henrik Ibsen: En Folkefiende.
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Forskellige sprog
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Kommunikationsstrategi
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Sprogbevidsthed
  • Symboler
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Værklæsning - drama.
Introduktion til drama som genre.
Norsk på originalsprog.
Værk fra 1800-tallet.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Danske noveller fra 90'erne

Indhold Christina Hesselholdt: "Maries historie"
Lars R. Stadil: "Hermafrodit"
Bo Green Jensen: "Genfærd"
Helle Helle: "Roligt ungt par"
Omfang 4.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Kulturel identitet
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

AT7 - Erasmus Montanus og den hypotetisk-deduktive metode

Indhold Ludvig Holberg: "Erasmus Montanus".
Odense Teaters opsætning af "Erasmus Montanus".
Johannes Fibiger (et al): "Oplysning og følsomhed", Litteraturens veje, sd 108-123.
Uffe Østergård: "Danmark i Europa" (kopi).
Erik A. Nielsen: "Masken og sandheden" (kopi).
Anne Knudsen: "Hold hovedet varmt" (kopi).
Anonym: "Efterretning fra Madrid om jordskælvet til Lissabon af 10. november" (kopi).
Ludvig Holberg: "Epistola CCCXLVII. Forsvar for maskerader" (kopi).
Erik Lund (et al): "Oplysningen" (kopi).
: " Det aprioriske" (kopi).
Voltaire: "Grænser for den menneskelige forstand", Litteraturudvalg I, sd 194-195.
: "Ond", ibid, sd 195-197.
: "Religion", ibid, sd 197.
Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

  • Argumentation
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • It
  • Kulturel identitet
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Problemformulering
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Færøsk litteratur

Indhold Jørgen-Frantz Jacobsen: "Barbara" (uddrag)
Niels Malmros' filmatisering af "Barbara" (dvd)
Færøsk myte: "Sælkvinden"
William Heinesen: "Hjemme på jorden"
William Heinesen: "Grylen"
Hanus Andreassen: "En vandhistorie"
Hanus Andreassen: "En unyttig stjerne"
Gunnar Hoydal: "Hjemmefra for første gang"
Eivør Pálsdóttir - udvalgte tekster og musik (koncert)
Netsider om nordisk sprog
Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Litteratur- og informationssøgning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Forskellige sprog
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • It
  • Kulturel identitet
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Anmeldelse

Indhold Arbejdsark: "Anmeldelse af fag- eller skønlitteratur"
Steen Andersen: "Stormogul" (kopi)
Henrik Wivel: "Vinger" (kopi)
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Kommunikationsstrategi
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Noveller

Indhold Helle Helle: "Afløb"
Lars Bukdahl: "Appelsintyven"
Mette Thomsen: "Spaghetti"
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Kultur
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Kognitive metaforer

Indhold Kasper Lezuik Hansen: "Kognitive metaforer", sd 3-8.
Dronningens nytårstale.
Statsministerens nytårstale.
St. St. Blicher: "Præsten i Thorning".
N.F.S. Grundtvig: "Skolen for livet".
Marx/Engels: "Det kommunistiske manifest".
H.C. Andersen: "Nattergalen".
Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund
  • Sprogets opbygning

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Hermeneutik
  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Selvevaluering
  • Selvstændigt arbejde
  • Sprogbevidsthed
  • Studiemetoder
  • Symboler
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Tilværelsestolkninger

Indhold Kierkegaard: "Johannes Climacus".
Emil Aarestrup: "Paa Sneen".
Herman Bang: "Irene Holm".
Nietzsche: "Således talte Zarathustra".
Sophus Claussen: "Ekbátana".
Johs. V. Jensen: "Ved Frokosten".
Jokeren: "Gravøl".
Thomas Thøfner: "Det er ikke til".
: "Med en sten imod et udenfor".
Omfang 13
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Hermeneutik
  • Historisk bevidsthed
  • Kommunikationsstrategi
  • Kulturel identitet
  • Læringsstrategier
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Studiemetoder
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Værk: Jon Fosse

Indhold Jon Fosse: "Morgen og aften". Batzer & Co. 2000.
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Litteratur- og informationssøgning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Egen indlæring
  • Evaluering af læreproces
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Forskellige sprog
  • Genrer
  • Hermeneutik
  • Historisk bevidsthed
  • Kultur
  • Kulturel identitet
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Sprogbevidsthed
  • Studiemetoder
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Værk: Gaétan Soucy: "Den lille pige der holdt for meget af tændstikker"

Indhold

Gaétan Soucy: "Den lille pige der holdt for meget af tændstikker". 1998/2004.

Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

Progression

Analyse og fortolkning.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Periode: Efterkrigstid

Indhold

Ole Wivel: Domkirken i Køln

Sartre: Eksistentialisme er humanisme

Poul la Cour: Afsked

        - do -     : Fragmenter af en dagbog

Erik Knudsen: Brændpunkt

        - do -       : Credo

Martin A. Hansen: Agerhønen

        - do -              : Løgneren

Frank Jæger: Møde med pigen

Ole Sarvig: Du

Kim Malthe Bruun: Brev

Villy Sørensen: "Velfærdsstat og personlighed"

Thorkild Bjørnvig "Den æstetiske idiosynkrasi"

Hans Scherfig: "Kunstneren og motivet"

Jens Kruuse: "Vort bidrag til verdens frelse"

Ole Wivel: "Vrede unge mænd"

Omfang 22
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

Progression

Analyse og fortolkning.

Forholdet tekst og samfund.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

AT 11 - Videnskab og ansvar.

Indhold

Frans Gregersen & Simo Køppe: "Bohr og kvantemekanikken" i Idehistorie, Amanda 1994, sd 107-115.

Frans Gregersen & Simo Køppe: "1950-1965: Den antiideologiske periode" i Idehistorie, Amanda 1994, sd 295-300.

Albert Camus: "Sisyfos-myten (uddrag)" i Frans Gregersen & Simo Køppe:  Idehistorie, Amanda 1994, sd 200-207.

Odense Teater: "Heksejagt", forestilling og skolemateriale.

LW: Introduktion - Kunstnerisk kodning (ppt)

LW: Efterkrigstid - Kunst og kultur (ppt)

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

Progression

Analyse og fortolkning
Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
Samspil mellem litteratur, kultur og samfund
Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer