Termin | Ikke angivet |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Dansk, A |
Lærere | Lars Winberg |
Hold | 2005 da/y |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-04-28 |
Indhold |
Teori Litteraturens veje: Genre, Fortælleteknik, Analyse - fortolkning - perspektivering, Komposition. Tekster Jørn Fabricius: "En brun, en blå, en gul, en rød". Benny Andersen: "Lagkage". Jørgen Nielsen: "En katastrofe". |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionGenrekendskab, kendskab til og anvendelse af grundbegreber i litterær analyse. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Beck, Steen & Hanne R. Beck: "Gyldendals studiebog" (2005), sd 19, sd 21-31. Studievejledermateriale fra Sct. Knuds Gymnasium. Artikel fra Weekendavisen: "Hvis og hvis". Hansen, Sanne & John Juhler: "Et eventyr i stål og beton", uddrag i kopi. |
Omfang | 23 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Lektielæsning, notatteknik,
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Litteraturens Veje, sd 428-432, sd 440(sp 2 ø)-441(sp 2 ø), sd 445-447(sp 2 ø). Michael Strunge: "Natmaskinen" (kopi). Naja Marie Aidt: "Som englene flyver" (kopi). Christina Hesselholdt: "Det skjulte" (uddrag i kopi). |
Omfang | 18 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Div. dagbladsartikler fra Weekendavisen, Politiken, EkstraBladet og Fyens Stiftstidende. Peter Heller Lützen: "Argumentation", Det sproglige i dansk, sd 75-94. |
Omfang | 19 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Teori Litteraturens veje: Lyrik, Billedsprog, Metrik, Rim. Tekster H.C. Andersen: "Hist hvor vejen slår en bugt". Jeppe Aakjær: "Jens Vejmand". Tom Kristensen: "Det blomstrende slagsmål". Michael Strunge: "Natmaskinen". |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionGenrekendskab, kendskab til og anvendelse af grundbegreber i analyse af lyrik. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Elsemarie Hauge: Den lille grundgrammatik. Noter fra Dansk Sprognævn. |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionSætningsanalyse. Grammatisk komma - 'valgfrit' komma. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Søren Søgaard: "Nordkraft - fra bog til film", sd 63-70. Joel & Ethan Coen: "The Man who wasn't there". |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAnalyse og fortolkning. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Fibiger, Johannes (et al): Litteraturens veje. Systime 2004. Sd 58-60, 64-66. Folkevise: "Ebbe Skammelsøn", "Torbens datter", "Elverskud", "Harpens kraft", "Ridder Stigs runer og bryllup". |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionSkønlitterære tekster fra middelalderen. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Ludvig Holberg: "Epistola CCLVII" Staffeldt: "Indvielsen" J.P. Jacobsen: "Fru Marie Grubbe" (uddrag) Tom Kristensen: "Fribyter" Wivel: "Vrede unge mænd" - alle tekster i Brodersen & Møller Kristensen Litteraturudvalg, bind 1-5. Gyldendal. Fibiger, Johannes (et al): Litteraturens veje. Systime 2004. Sd 99-103, 108-115, 137-146, 194-201, 274-281, 284-285, 307-310, 314-319. |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionForløbet skal præsentere eleverne for overordnede, sammenhængende udviklingsforløb med eksempler på litterære tekster fra centrale perioder i litteraturhistorien. Eleverne skal via punktuelle nedslag opnå et overordnet kendskab til sammenhængen mellem kulturbevidsthed og samfundsudvikling i Danmark fra oplysningstid til efterkrigstid. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Krogh, Ebbe & Finn Lykke Schmidt: Gys, splat & Freud. DLF 1994. Sd 20-26,28-30, 34-35. Bret Ellis: "American Psycho" (uddrag) Leif Panduro: "Livet i forstæderne" Anders Bodelsen: "Signalet". |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
- del af AT-emne.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Henrik Ibsen: En Folkefiende. |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Værklæsning - drama.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Christina Hesselholdt: "Maries historie" Lars R. Stadil: "Hermafrodit" Bo Green Jensen: "Genfærd" Helle Helle: "Roligt ungt par" |
Omfang | 4.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Ludvig Holberg: "Erasmus Montanus". Odense Teaters opsætning af "Erasmus Montanus". Johannes Fibiger (et al): "Oplysning og følsomhed", Litteraturens veje, sd 108-123. Uffe Østergård: "Danmark i Europa" (kopi). Erik A. Nielsen: "Masken og sandheden" (kopi). Anne Knudsen: "Hold hovedet varmt" (kopi). Anonym: "Efterretning fra Madrid om jordskælvet til Lissabon af 10. november" (kopi). Ludvig Holberg: "Epistola CCCXLVII. Forsvar for maskerader" (kopi). Erik Lund (et al): "Oplysningen" (kopi). : " Det aprioriske" (kopi). Voltaire: "Grænser for den menneskelige forstand", Litteraturudvalg I, sd 194-195. : "Ond", ibid, sd 195-197. : "Religion", ibid, sd 197. |
Omfang | 7.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Jørgen-Frantz Jacobsen: "Barbara" (uddrag) Niels Malmros' filmatisering af "Barbara" (dvd) Færøsk myte: "Sælkvinden" William Heinesen: "Hjemme på jorden" William Heinesen: "Grylen" Hanus Andreassen: "En vandhistorie" Hanus Andreassen: "En unyttig stjerne" Gunnar Hoydal: "Hjemmefra for første gang" Eivør Pálsdóttir - udvalgte tekster og musik (koncert) Netsider om nordisk sprog |
Omfang | 18 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Arbejdsark: "Anmeldelse af fag- eller skønlitteratur" Steen Andersen: "Stormogul" (kopi) Henrik Wivel: "Vinger" (kopi) |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helle Helle: "Afløb" Lars Bukdahl: "Appelsintyven" Mette Thomsen: "Spaghetti" |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kasper Lezuik Hansen: "Kognitive metaforer", sd 3-8. Dronningens nytårstale. Statsministerens nytårstale. St. St. Blicher: "Præsten i Thorning". N.F.S. Grundtvig: "Skolen for livet". Marx/Engels: "Det kommunistiske manifest". H.C. Andersen: "Nattergalen". |
Omfang | 7 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kierkegaard: "Johannes Climacus". Emil Aarestrup: "Paa Sneen". Herman Bang: "Irene Holm". Nietzsche: "Således talte Zarathustra". Sophus Claussen: "Ekbátana". Johs. V. Jensen: "Ved Frokosten". Jokeren: "Gravøl". Thomas Thøfner: "Det er ikke til". : "Med en sten imod et udenfor". |
Omfang | 13 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Jon Fosse: "Morgen og aften". Batzer & Co. 2000. |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Gaétan Soucy: "Den lille pige der holdt for meget af tændstikker". 1998/2004. |
Omfang | 7 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAnalyse og fortolkning. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Ole Wivel: Domkirken i Køln Sartre: Eksistentialisme er humanisme Poul la Cour: Afsked - do - : Fragmenter af en dagbog Erik Knudsen: Brændpunkt - do - : Credo Martin A. Hansen: Agerhønen - do - : Løgneren Frank Jæger: Møde med pigen Ole Sarvig: Du Kim Malthe Bruun: Brev Villy Sørensen: "Velfærdsstat og personlighed" Thorkild Bjørnvig "Den æstetiske idiosynkrasi" Hans Scherfig: "Kunstneren og motivet" Jens Kruuse: "Vort bidrag til verdens frelse" Ole Wivel: "Vrede unge mænd" |
Omfang | 22 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Analyse og fortolkning.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Frans Gregersen & Simo Køppe: "Bohr og kvantemekanikken" i Idehistorie, Amanda 1994, sd 107-115. Frans Gregersen & Simo Køppe: "1950-1965: Den antiideologiske periode" i Idehistorie, Amanda 1994, sd 295-300. Albert Camus: "Sisyfos-myten (uddrag)" i Frans Gregersen & Simo Køppe: Idehistorie, Amanda 1994, sd 200-207. Odense Teater: "Heksejagt", forestilling og skolemateriale. LW: Introduktion - Kunstnerisk kodning (ppt) LW: Efterkrigstid - Kunst og kultur (ppt) |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Analyse og fortolkning
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|