Dansk, 2005 da/y (3y da)

Termin Ikke angivet
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Lars Winberg
Hold 2005 da/y
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-06-06

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Tilværelsestolkninger

Indhold Kierkegaard: "Johannes Climacus".
Emil Aarestrup: "Paa Sneen".
Herman Bang: "Irene Holm".
Nietzsche: "Således talte Zarathustra".
Sophus Claussen: "Ekbátana".
Johs. V. Jensen: "Ved Frokosten".
Jokeren: "Gravøl".
Thomas Thøfner: "Det er ikke til".
: "Med en sten imod et udenfor".
Omfang 13
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Hermeneutik
  • Historisk bevidsthed
  • Kommunikationsstrategi
  • Kulturel identitet
  • Læringsstrategier
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Studiemetoder
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kommunikation

Indhold

Videoklip:   "Den eneste ene", "Klovn", Malmros, Ali G, Kennedy, reklamevideo (DSB, Danica, Danske Bank, Fona, Interflora, Post-Danmark, Totalkredit).

Ellen Holmboe: "At argumentere for en holdning", sd 4-11, 31-35

Thomas Harris: "Jeg er ok. Du er ok", sd 23-47

Julie Fabricius (m.fl.): "Anvendt retorik", sd 11-31

Omfang 13
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Medietekster
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogets funktion og betydning
  • Sprogets opbygning

Almene mål

Progression

At udvikle teoretiske færdigheder til analyse af kommunikationssituationer

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Læsning på langs

Indhold

Litteraturens veje, sd 218-221, 301-306, 346-352.

Pontoppidan: "Lykke-Per" (uddrag)

Nexø: "Soldage. Sevilla" (uddrag), "Pelle Erobreren" (uddrag)

Blixen: "Barua a soldani"

Seeberg: "Hullet"

Rifbjerg: "Frihavnen", "Portræt 31", "Al den snak om skønhed"

Johs. L. Madsen: "Labyrint", "Vokalskifte-digt", "Meget for lidt", "Returruter", "Talemaskinetekst"

S.U. Thomsen: "Siden sidst"

Kliche: "Patrulje", "Bravo Charlie"

Jens Baggesen: "Min anden Skabelse"

Johs. V. Jensen: "På Memphis Station"

Kristensen: "Til min ven, digteren Gustaf Munch-Petersen, der faldt som frivillig i Spanien"

Per Lange: "Fontænen"

Aleksa Okanovic: "Fyrsten" (Odense Teater).

Omfang 27
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

Progression

Analyse, fortolke, perspektivere.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning