Dansk, 2005 da/y 2g

Termin Efterår 2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Lars Winberg
Hold 2005 da/y
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-26

Noveller

Indhold Teori
Litteraturens veje: Genre, Fortælleteknik, Analyse - fortolkning - perspektivering, Komposition.
Tekster
Jørn Fabricius: "En brun, en blå, en gul, en rød".
Benny Andersen: "Lagkage".
Jørgen Nielsen: "En katastrofe".
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Argumentation
  • Forskellige kulturer
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Genrekendskab, kendskab til og anvendelse af grundbegreber i litterær analyse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kronologiforløb mellem dansk/historie.

Indhold Ludvig Holberg: "Epistola CCLVII"
Staffeldt: "Indvielsen"
J.P. Jacobsen: "Fru Marie Grubbe" (uddrag)
Tom Kristensen: "Fribyter"
Wivel: "Vrede unge mænd"
- alle tekster i Brodersen & Møller Kristensen Litteraturudvalg, bind 1-5. Gyldendal.

Fibiger, Johannes (et al): Litteraturens veje. Systime 2004. Sd 99-103, 108-115, 137-146, 194-201, 274-281, 284-285, 307-310, 314-319.
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Kommunikationsstrategi
  • Kulturel identitet
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Forløbet skal præsentere eleverne for overordnede, sammenhængende udviklingsforløb med eksempler på litterære tekster fra centrale perioder i litteraturhistorien. Eleverne skal via punktuelle nedslag opnå et overordnet kendskab til sammenhængen mellem kulturbevidsthed og samfundsudvikling i Danmark fra oplysningstid til efterkrigstid.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Danske noveller fra 90'erne

Indhold Christina Hesselholdt: "Maries historie"
Lars R. Stadil: "Hermafrodit"
Bo Green Jensen: "Genfærd"
Helle Helle: "Roligt ungt par"
Omfang 4.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Kulturel identitet
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Færøsk litteratur

Indhold Jørgen-Frantz Jacobsen: "Barbara" (uddrag)
Niels Malmros' filmatisering af "Barbara" (dvd)
Færøsk myte: "Sælkvinden"
William Heinesen: "Hjemme på jorden"
William Heinesen: "Grylen"
Hanus Andreassen: "En vandhistorie"
Hanus Andreassen: "En unyttig stjerne"
Gunnar Hoydal: "Hjemmefra for første gang"
Eivør Pálsdóttir - udvalgte tekster og musik (koncert)
Netsider om nordisk sprog
Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Litteratur- og informationssøgning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Forskellige sprog
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • It
  • Kulturel identitet
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Anmeldelse

Indhold Arbejdsark: "Anmeldelse af fag- eller skønlitteratur"
Steen Andersen: "Stormogul" (kopi)
Henrik Wivel: "Vinger" (kopi)
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Kommunikationsstrategi
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Noveller

Indhold Helle Helle: "Afløb"
Lars Bukdahl: "Appelsintyven"
Mette Thomsen: "Spaghetti"
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Kultur
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning