Dansk, 2005 da/y 2g

Termin Forår 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Lars Winberg
Hold 2005 da/y
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-27

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Kognitive metaforer

Indhold Kasper Lezuik Hansen: "Kognitive metaforer", sd 3-8.
Dronningens nytårstale.
Statsministerens nytårstale.
St. St. Blicher: "Præsten i Thorning".
N.F.S. Grundtvig: "Skolen for livet".
Marx/Engels: "Det kommunistiske manifest".
H.C. Andersen: "Nattergalen".
Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund
  • Sprogets opbygning

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Hermeneutik
  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Selvevaluering
  • Selvstændigt arbejde
  • Sprogbevidsthed
  • Studiemetoder
  • Symboler
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Tilværelsestolkninger

Indhold Kierkegaard: "Johannes Climacus".
Emil Aarestrup: "Paa Sneen".
Herman Bang: "Irene Holm".
Nietzsche: "Således talte Zarathustra".
Sophus Claussen: "Ekbátana".
Johs. V. Jensen: "Ved Frokosten".
Jokeren: "Gravøl".
Thomas Thøfner: "Altings A" (uddrag).
Omfang 13
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Hermeneutik
  • Historisk bevidsthed
  • Kommunikationsstrategi
  • Kulturel identitet
  • Læringsstrategier
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Studiemetoder
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Værk: Jon Fosse

Indhold Jon Fosse: "Morgen og aften". Batzer & Co. 2000.
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Litteratur- og informationssøgning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Egen indlæring
  • Evaluering af læreproces
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Forskellige sprog
  • Genrer
  • Hermeneutik
  • Historisk bevidsthed
  • Kultur
  • Kulturel identitet
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Sprogbevidsthed
  • Studiemetoder
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning