Dansk, 2005 da/z

Termin Efterår 2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Martha Haahr
Hold 2005 da/z
Beskrivelse 2.g. Sprogligt forløb: Værklæsning. Jan Sonnergaard: Radiator. 3. værk. Novellesamling Grundbog: Faglige forbindelser i dansk. S. Bennike mfl. Dansklærerforeningen 2005. At benævne og fortolke: 28-42, Ordenes netværk: 43-50, Genrer og sproghandlinger s. 51-58, Tekstens stemme s.59-74 (kursorisk). Tekster: Einar Mar Gudmundsson: Realisme. Fra novellesamlingen: Måske er posten sulten. Vindrosen 2002 Erik Knudsen: Varehus TOTAL Aage Hermanns: Græd ikke så aflangt. Peter Seeberg: Biografi af en snegl. Jesper Wung-Sung: De tre veninder. Børnebog: Otto fisker af Rune Fleischer. Special-pædagogisk forlag, 2003. Peter Adolphsen: Madeleine eller Lille trist roman ISO-reklamen, (Marianne Larsen: og til sidst.) nåede vi ikke ___________ Det litterære stofområde Oplysningstiden LV s. 108-111 og 114-123 Værk: Ludvig Holberg: Erasmus Montanus. Odense teater værk 4. Drama I grupper arbejdet med udvalgte akter og scener. ___________ Historisk periode: 1980’erne. LV s. 428-431 Anders S., 431-432 Jeppe, 433-435 Huy Guong Henning Mortensen: Viljen til samvær. 1984. Novelle Maria Damsholt: Maj. 1981. Digt Niels Frank: Længere. 1985. Digt Nina Malinowski: Gud mildner luften. 1985. Digt Pia Tafdrup: Bevægelsen frem mod fuglen. 1987. Digt. 1990’erne. LV: 438-439, 439-440, 440-441; 441-444 Simon Grotrian: Istapper, æg; Haj over hoved. Kirsten Hammann: Jeg civiliserer mig om morgenen. Helle Helle på Sct. Knuds Gymnasium Helle Helle. En stol for lidt. Film1997 ______________________________ Jesper Wung-Sung. 301 kilometer.1998 Mads Brenøe: Glinsende. 1998 Christine Hesselholdt. 1997/98 værk 5. Roman Naja Marie Aidt. En kærlighedshistorie. 1993 Simon Fruelund: Flod. 1997. Ida Jessen: Skadedyr. 1999. Mads Brenøe: Demonstration. 1993 Minimalismen. Sociologiske/bevidsthedshistoriske perspektiver - Giddens, David Riesman. ______________________ Dansk- og/eller historiopgaven
Sidst opdateret 2007-01-02

Introduktion: Analyse af prosa og lyrik, herunder inddrages tekster fra middelalderen

Indhold Analyseteori - Litteraturens Veje(LV):
-Analyse-fortolkning-perspektive-
vering, s. 480 - genrer 497 og om novellen s. 511 - fortælleteknik, s. 490-493 - komposition s. 502-503 - lyrik s. 506 - billedsprog s. 483-484 - rim 517. Personkarakteristik.
Tekst til den skriftlige fortolkningsopg.: J. Fabricius: En brun, en blå, en gul, en rød. Endvidere: Cecil Bødker: Vædderen, Line Knutzon: Måvens og Peder i mediernes søgelys, J. A. Schade: Marche Militaire (kopi). Mads Brebøe: Japan (kortprosa).
Periode:Middelalderen.Tekster:I Spurvesol 1:
Mandevilles rejse (s. 120-121).
De gamle danske dyrerim (s.122-123).
Baggrundslitt. S. 107-114.
Torbens datter (s.132-133).
Nøkkens svig (s. 134-136)
Omfang 21
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug

Almene mål

  • Argumentation
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Introduktion til
- genrebegrebet
- basal nykritisk analyse. Fortolkningsmodel 1.
- dokumentation ud fra observationer/ tekst-citater.
- fortolkningsmodel nr. 2: psykoanalysen


- introduktion til en periodes måde at tænke og skrive på.


Introduktion til stilgenren: Layout og
sprogrigtighed



Definitioner på redegørelser og karakteristikker






Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

AP-danskdelen

Indhold Kompendium lavet af lærere på skolen
Omfang 4
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug

Almene mål

  • Genrer
  • Sprogbevidsthed

Progression

Delelement i AP-forløbet:
Sproglig bevidsthed
- tale- og skriftsprog
- genrer
- talehandlinger

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

AT1. Det kulturelle blik på kroppen

Indhold AST-1: Materiale: 1) Power Point om kropskulturens udvikling
2) Skønhedsdiktaturet. Berlingske Tidende 12. juni 2005, 2 Sektion, MAGASIN side 4. Af Olav Hergel.
3) Af: Lille spejl på væggen der... (1983) Af Bjarne Reuter.
4) Plastic. Uddrag fra romanen Plastic. (1995). Af Mette Thomsen.
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer

Almene mål

  • Genrer
  • Kultur
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Tekstanalyse

Progression

Øvelse i de faglige mål samt i sprogrigtighed.
Taksonomiske niveauer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

AT 3. Forskellige opfattelser af verdensbilledet gennem tiden og forskellige fags syn på tiden

Indhold AST-3: Religion: Myterne: Første Mosebog kapitel 1,vers 1-31, Skabelses-beretningen og 1. Mosebog 19,1-27, Lots hustru (kristendom). Filosofi: Heraklit (panta rei, alting flyder) og I. Kant (bl.a. anskuelsesformerne rum og tid).
Baggrundslitteratur: Tidens tale. Af M. M. Olesen og H. H. Møller. Uddrag s. 17-21 De store fortællinger om tiden. Tidsbegrebet, s. 38-43: Tiden i sproget. Tidsmetaforer, dagligsprogets udtryk.
Skønlitteratur: Benny Andersen: På høje tid. 1964. S. Dagerman: At slå et barn ihjel. Pia Juul: Jeg vender mig om, 1999.
Sagprosa: Kim Skotte: Tid er penge, 1998. Fra Politiken. Peter Hesseldahl. Realtime, 1998. www.tekno.dk/tid/artikler
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Medietekster
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Problemformulering
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstanalyse

Progression

De faglige og metodiske mål er
- kendskab til og gennemfører et tematisk fællesfagligt forløb med anvendelse af skriveprocessens trin (basisskrivekursets teknikker)
- behersker og gennemfører de processuelle trin i tilrettelæggelsen og gennemførelsen (problemformulering,kladde, respons og omskrivning)
- øvelse i bevidst at identificere, benævne og vælge mellem fags syn på et fælles emne og fagenes metoder i redegørelsen og diskussionen af emnet

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde

Værklæsning nr. 1, 2 og 3

Indhold Nr.1. Fælles værklæsning: Egil Skallagrimssons saga.
Nr.2. Individuelt læste værker i klassen:
Sjón (Sigurjón B. Sigurdsson): Skygge-Baldur. 2005
Haruki Murakami: En vild fårejagt.
Arne Dahl: Misterioso. 2002
Morten Ramsland: Hundehoved. 2005.
Charlotte Weitze: Brevbæreren. 2003.
Lawrence Norfolk: Pavens næsehorn. 1996.
Nr. 3. Fælles værklæsning: Jan Sonnergaard: Radiator.1997.
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Læsning
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde

Kronologiforløb - perioder - mellem dansk/historie

Indhold Anvendt baggrundslitteratur: LV= Litteraturens veje
Se forudgående læsning af saga og tekster fra middelalderen under intro.
Præ-barokken 1600. Leonora Christine. Af Heltinders pryd.(Spurvesol 1)
Barokken. 1600. Kingos hyldestdigt til Griffenfeldt og billede af Griffenfeldt samt vanitasbilleder. LV s. 99-101.
Oplysningstiden: 1700. I. Kants diktum. Holberg: Om lærdom og universitetsundervisning.(Kgb-net) Billeder af Peder Als: Frederik V hyldes af Videnskab og Kunst. Ca. 1750. Billede af fire grønlændere. Den dydige jomfru Maria. Mathias Blumenthals maleri fra 1753. Romantikken. 1800. LV s. 137-142. H.C. Andersen: I Danmark er jeg født. LV s. 142-150. Samt billeder fra bogen.
Det moderne gennembrud. 1870-1890. LV s. 194-200. M. A. Nexø: Lønningsdag. Brendekilde: Udslidt
Det moderne – futurismen. 1900-1940’erne Marinettis manifest. 1909. Emil Bønnelycke: Gaden. 1917
Det moderne: Nordal Grieg: Til ungdommen.1935.Munch: Skriget.
Det post- post-moderne LV: s. 456-463. Ursula Andkjær Olsen: Fra Ægteskabet mellem vejen og udvejen, 2006: Gennem revl og krat (s. 7-11) og fra Atlas, 2004: Mennesket skal herske.. s. 98-99.
Omfang 28
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Gruppearbejde
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Teori/metode

Progression

Målet er, at eleverne får opbygget et "periode-skelet" over dansk og historie, hvor der i resten af studietiden vil blive fyldt "kød" på. Samtidig er målet at eleverne kan genkende en materialistisk historisk metode, og anvende den på udvalgt kildemateriale.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Sprogligt forløb

Indhold Sprogligt forløb:
Grundbog: Faglige forbindelser i dansk. S. Bennike mfl. Dansklærerforeningen 2005.
At benævne og fortolke: 28-42, Ordenes netværk: 43-50, Genrer og sproghandlinger s. 51-58, Tekstens stemme s.59-74 (kursorisk).
Tekster:
Einar Mar Gudmundsson: Realisme. Fra novellesamlingen: Måske er posten sulten. Vindrosen 2002
Erik Knudsen: Varehus TOTAL
Aage Hermanns: Græd ikke så aflangt.
Peter Seeberg: Biografi af en snegl.
Jesper Wung-Sung: De tre veninder.
Børnebog: Otto fisker af Rune Fleischer. Special-pædagogisk forlag, 2003.
Peter Adolphsen: Madeleine eller Lille trist roman
ISO-reklamen, Marianne Larsen: og til sidst
Omfang 16
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Genrer
  • Tekstanalyse

Progression

Vi arbejder videre med sprogets virkemidler. Sprogets stilistiske elementer. Det første mål er: at eleven i andres tekster skal kunne identificere sproglige virkemidler samt kunne karakterisere dem. Det næste mål er: at eleven selv sikkert kan vælge frit mellem sproglige virkemidler i sin egen mundtlige og skriftlige fremstilling.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Værklæsning. Oplysningstiden. Holberg: Erasmus Montanus

Indhold LV (Litteraturens veje) s. 108-111 og 114-123
Ludvig Holberg: Erasmus Montanus.
Stykket ses på Odense teater.
Uddrag læses.
Argumentationsteori.
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglige spørgsmål

Progression

Vi arbejder videre med at få etableret en historisk periodebevidsthed med nedslaget hos Holberg. Anledningen er, at Odense teater opfører stykket. Målet er således også æstetisk at få mulighed for at opleve et kulturhistorisk værk.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Nutid

Indhold Nutid
Helle Helle
Jan Sonnergaard
Mads Brenøe
Naja Marie Aidt
Christine Hesselholdt
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglige spørgsmål
  • Historisk bevidsthed
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning