Termin | Efterår 2006 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Dansk, A |
Lærere | Martha Haahr |
Hold | 2005 da/z |
Beskrivelse | 2.g. Sprogligt forløb: Værklæsning. Jan Sonnergaard: Radiator. 3. værk. Novellesamling Grundbog: Faglige forbindelser i dansk. S. Bennike mfl. Dansklærerforeningen 2005. At benævne og fortolke: 28-42, Ordenes netværk: 43-50, Genrer og sproghandlinger s. 51-58, Tekstens stemme s.59-74 (kursorisk). Tekster: Einar Mar Gudmundsson: Realisme. Fra novellesamlingen: Måske er posten sulten. Vindrosen 2002 Erik Knudsen: Varehus TOTAL Aage Hermanns: Græd ikke så aflangt. Peter Seeberg: Biografi af en snegl. Jesper Wung-Sung: De tre veninder. Børnebog: Otto fisker af Rune Fleischer. Special-pædagogisk forlag, 2003. Peter Adolphsen: Madeleine eller Lille trist roman ISO-reklamen, (Marianne Larsen: og til sidst.) nåede vi ikke ___________ Det litterære stofområde Oplysningstiden LV s. 108-111 og 114-123 Værk: Ludvig Holberg: Erasmus Montanus. Odense teater værk 4. Drama I grupper arbejdet med udvalgte akter og scener. ___________ Historisk periode: 1980’erne. LV s. 428-431 Anders S., 431-432 Jeppe, 433-435 Huy Guong Henning Mortensen: Viljen til samvær. 1984. Novelle Maria Damsholt: Maj. 1981. Digt Niels Frank: Længere. 1985. Digt Nina Malinowski: Gud mildner luften. 1985. Digt Pia Tafdrup: Bevægelsen frem mod fuglen. 1987. Digt. 1990’erne. LV: 438-439, 439-440, 440-441; 441-444 Simon Grotrian: Istapper, æg; Haj over hoved. Kirsten Hammann: Jeg civiliserer mig om morgenen. Helle Helle på Sct. Knuds Gymnasium Helle Helle. En stol for lidt. Film1997 ______________________________ Jesper Wung-Sung. 301 kilometer.1998 Mads Brenøe: Glinsende. 1998 Christine Hesselholdt. 1997/98 værk 5. Roman Naja Marie Aidt. En kærlighedshistorie. 1993 Simon Fruelund: Flod. 1997. Ida Jessen: Skadedyr. 1999. Mads Brenøe: Demonstration. 1993 Minimalismen. Sociologiske/bevidsthedshistoriske perspektiver - Giddens, David Riesman. ______________________ Dansk- og/eller historiopgaven |
Sidst opdateret | 2007-01-02 |
Indhold |
Analyseteori - Litteraturens Veje(LV): -Analyse-fortolkning-perspektive- vering, s. 480 - genrer 497 og om novellen s. 511 - fortælleteknik, s. 490-493 - komposition s. 502-503 - lyrik s. 506 - billedsprog s. 483-484 - rim 517. Personkarakteristik. Tekst til den skriftlige fortolkningsopg.: J. Fabricius: En brun, en blå, en gul, en rød. Endvidere: Cecil Bødker: Vædderen, Line Knutzon: Måvens og Peder i mediernes søgelys, J. A. Schade: Marche Militaire (kopi). Mads Brebøe: Japan (kortprosa). Periode:Middelalderen.Tekster:I Spurvesol 1: Mandevilles rejse (s. 120-121). De gamle danske dyrerim (s.122-123). Baggrundslitt. S. 107-114. Torbens datter (s.132-133). Nøkkens svig (s. 134-136) |
Omfang | 21 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Introduktion til
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kompendium lavet af lærere på skolen |
Omfang | 4 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Delelement i AP-forløbet:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
AST-1: Materiale: 1) Power Point om kropskulturens udvikling 2) Skønhedsdiktaturet. Berlingske Tidende 12. juni 2005, 2 Sektion, MAGASIN side 4. Af Olav Hergel. 3) Af: Lille spejl på væggen der... (1983) Af Bjarne Reuter. 4) Plastic. Uddrag fra romanen Plastic. (1995). Af Mette Thomsen. |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Øvelse i de faglige mål samt i sprogrigtighed.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
AST-3: Religion: Myterne: Første Mosebog kapitel 1,vers 1-31, Skabelses-beretningen og 1. Mosebog 19,1-27, Lots hustru (kristendom). Filosofi: Heraklit (panta rei, alting flyder) og I. Kant (bl.a. anskuelsesformerne rum og tid). Baggrundslitteratur: Tidens tale. Af M. M. Olesen og H. H. Møller. Uddrag s. 17-21 De store fortællinger om tiden. Tidsbegrebet, s. 38-43: Tiden i sproget. Tidsmetaforer, dagligsprogets udtryk. Skønlitteratur: Benny Andersen: På høje tid. 1964. S. Dagerman: At slå et barn ihjel. Pia Juul: Jeg vender mig om, 1999. Sagprosa: Kim Skotte: Tid er penge, 1998. Fra Politiken. Peter Hesseldahl. Realtime, 1998. www.tekno.dk/tid/artikler |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
De faglige og metodiske mål er
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Nr.1. Fælles værklæsning: Egil Skallagrimssons saga. Nr.2. Individuelt læste værker i klassen: Sjón (Sigurjón B. Sigurdsson): Skygge-Baldur. 2005 Haruki Murakami: En vild fårejagt. Arne Dahl: Misterioso. 2002 Morten Ramsland: Hundehoved. 2005. Charlotte Weitze: Brevbæreren. 2003. Lawrence Norfolk: Pavens næsehorn. 1996. Nr. 3. Fælles værklæsning: Jan Sonnergaard: Radiator.1997. |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Anvendt baggrundslitteratur: LV= Litteraturens veje Se forudgående læsning af saga og tekster fra middelalderen under intro. Præ-barokken 1600. Leonora Christine. Af Heltinders pryd.(Spurvesol 1) Barokken. 1600. Kingos hyldestdigt til Griffenfeldt og billede af Griffenfeldt samt vanitasbilleder. LV s. 99-101. Oplysningstiden: 1700. I. Kants diktum. Holberg: Om lærdom og universitetsundervisning.(Kgb-net) Billeder af Peder Als: Frederik V hyldes af Videnskab og Kunst. Ca. 1750. Billede af fire grønlændere. Den dydige jomfru Maria. Mathias Blumenthals maleri fra 1753. Romantikken. 1800. LV s. 137-142. H.C. Andersen: I Danmark er jeg født. LV s. 142-150. Samt billeder fra bogen. Det moderne gennembrud. 1870-1890. LV s. 194-200. M. A. Nexø: Lønningsdag. Brendekilde: Udslidt Det moderne – futurismen. 1900-1940’erne Marinettis manifest. 1909. Emil Bønnelycke: Gaden. 1917 Det moderne: Nordal Grieg: Til ungdommen.1935.Munch: Skriget. Det post- post-moderne LV: s. 456-463. Ursula Andkjær Olsen: Fra Ægteskabet mellem vejen og udvejen, 2006: Gennem revl og krat (s. 7-11) og fra Atlas, 2004: Mennesket skal herske.. s. 98-99. |
Omfang | 28 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet er, at eleverne får opbygget et "periode-skelet" over dansk og historie, hvor der i resten af studietiden vil blive fyldt "kød" på. Samtidig er målet at eleverne kan genkende en materialistisk historisk metode, og anvende den på udvalgt kildemateriale. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Sprogligt forløb: Grundbog: Faglige forbindelser i dansk. S. Bennike mfl. Dansklærerforeningen 2005. At benævne og fortolke: 28-42, Ordenes netværk: 43-50, Genrer og sproghandlinger s. 51-58, Tekstens stemme s.59-74 (kursorisk). Tekster: Einar Mar Gudmundsson: Realisme. Fra novellesamlingen: Måske er posten sulten. Vindrosen 2002 Erik Knudsen: Varehus TOTAL Aage Hermanns: Græd ikke så aflangt. Peter Seeberg: Biografi af en snegl. Jesper Wung-Sung: De tre veninder. Børnebog: Otto fisker af Rune Fleischer. Special-pædagogisk forlag, 2003. Peter Adolphsen: Madeleine eller Lille trist roman ISO-reklamen, Marianne Larsen: og til sidst |
Omfang | 16 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionVi arbejder videre med sprogets virkemidler. Sprogets stilistiske elementer. Det første mål er: at eleven i andres tekster skal kunne identificere sproglige virkemidler samt kunne karakterisere dem. Det næste mål er: at eleven selv sikkert kan vælge frit mellem sproglige virkemidler i sin egen mundtlige og skriftlige fremstilling. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
LV (Litteraturens veje) s. 108-111 og 114-123 Ludvig Holberg: Erasmus Montanus. Stykket ses på Odense teater. Uddrag læses. Argumentationsteori. |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionVi arbejder videre med at få etableret en historisk periodebevidsthed med nedslaget hos Holberg. Anledningen er, at Odense teater opfører stykket. Målet er således også æstetisk at få mulighed for at opleve et kulturhistorisk værk. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Nutid Helle Helle Jan Sonnergaard Mads Brenøe Naja Marie Aidt Christine Hesselholdt |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|