Termin | sommeren 2008 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Dansk, A |
Lærere | Martha Haahr |
Hold | 2005 da/z |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-05-08 |
Indhold |
Analyseteori - Litteraturens Veje(LV): -Analyse-fortolkning-perspektive- vering, s. 480 - genrer 497 og om novellen s. 511 - fortælleteknik, s. 490-493 - komposition s. 502-503 - lyrik s. 506 - billedsprog s. 483-484 - rim 517. Personkarakteristik. Tekst til den skriftlige fortolkningsopg.: J. Fabricius: En brun, en blå, en gul, en rød. Endvidere: Cecil Bødker: Vædderen, Line Knutzon: Måvens og Peder i mediernes søgelys, J. A. Schade: Marche Militaire (kopi). Mads Brebøe: Japan (kortprosa). Periode:Middelalderen.Tekster:I Spurvesol 1: Mandevilles rejse (s. 120-121). De gamle danske dyrerim (s.122-123). Baggrundslitt. S. 107-114. Torbens datter (s.132-133). Nøkkens svig (s. 134-136) |
Omfang | 21 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Introduktion til
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kompendium lavet af lærere på skolen |
Omfang | 4 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Delelement i AP-forløbet:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
AST-1: Materiale: 1) Power Point om kropskulturens udvikling 2) Skønhedsdiktaturet. Berlingske Tidende 12. juni 2005, 2 Sektion, MAGASIN side 4. Af Olav Hergel. 3) Af: Lille spejl på væggen der... (1983) Af Bjarne Reuter. 4) Plastic. Uddrag fra romanen Plastic. (1995). Af Mette Thomsen. |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Øvelse i de faglige mål samt i sprogrigtighed.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
AST-3: Religion: Myterne: Første Mosebog kapitel 1,vers 1-31, Skabelses-beretningen og 1. Mosebog 19,1-27, Lots hustru (kristendom). Filosofi: Heraklit (panta rei, alting flyder) og I. Kant (bl.a. anskuelsesformerne rum og tid). Baggrundslitteratur: Tidens tale. Af M. M. Olesen og H. H. Møller. Uddrag s. 17-21 De store fortællinger om tiden. Tidsbegrebet, s. 38-43: Tiden i sproget. Tidsmetaforer, dagligsprogets udtryk. Skønlitteratur: Benny Andersen: På høje tid. 1964. S. Dagerman: At slå et barn ihjel. Pia Juul: Jeg vender mig om, 1999. Sagprosa: Kim Skotte: Tid er penge, 1998. Fra Politiken. Peter Hesseldahl. Realtime, 1998. www.tekno.dk/tid/artikler Basisskrivekursus |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
De faglige og metodiske mål er
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Nr.1. Fælles værklæsning: Egil Skallagrimssons saga. Nr.2. Individuelt læste værker i klassen: Sjón (Sigurjón B. Sigurdsson): Skygge-Baldur. 2005 Haruki Murakami: En vild fårejagt. Arne Dahl: Misterioso. 2002 Morten Ramsland: Hundehoved. 2005. Charlotte Weitze: Brevbæreren. 2003. Lawrence Norfolk: Pavens næsehorn. 1996. Nr. 3. Fælles værklæsning: Jan Sonnergaard: Radiator.1997. |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Anvendelse af analyseapparat på et større værk.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Anvendt baggrundslitteratur: LV= Litteraturens veje Se forudgående læsning af saga og tekster fra middelalderen under intro. Præ-barokken 1600. Leonora Christine. Af Heltinders pryd.(Spurvesol 1) Barokken. 1600. Kingos hyldestdigt til Griffenfeldt og billede af Griffenfeldt samt vanitasbilleder. LV s. 99-101. Oplysningstiden: 1700. I. Kants diktum. Holberg: Om lærdom og universitetsundervisning.(Kgb-net) Billeder af Peder Als: Frederik V hyldes af Videnskab og Kunst. Ca. 1750. Billede af fire grønlændere. Den dydige jomfru Maria. Mathias Blumenthals maleri fra 1753. Romantikken. 1800. LV s. 137-142. H.C. Andersen: I Danmark er jeg født. LV s. 142-150. Samt billeder fra bogen. Det moderne gennembrud. 1870-1890. LV s. 194-200. M. A. Nexø: Lønningsdag. Brendekilde: Udslidt Det moderne – futurismen. 1900-1940’erne Marinettis manifest. 1909. Emil Bønnelycke: Gaden. 1917 Det moderne: Nordal Grieg: Til ungdommen.1935.Munch: Skriget. Det post- post-moderne LV: s. 456-463. Ursula Andkjær Olsen: Fra Ægteskabet mellem vejen og udvejen, 2006: Gennem revl og krat (s. 7-11) og fra Atlas, 2004: Mennesket skal herske.. s. 98-99. |
Omfang | 28 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet er, at eleverne får opbygget et "periode-skelet" over dansk og historie, hvor der i resten af studietiden vil blive fyldt "kød" på. Samtidig er målet at eleverne kan genkende en materialistisk historisk metode, og anvende den på udvalgt kildemateriale. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Sprogligt forløb: Grundbog: Faglige forbindelser i dansk. S. Bennike mfl. Dansklærerforeningen 2005. At benævne og fortolke: 28-42, Ordenes netværk: 43-50, Genrer og sproghandlinger s. 51-58, Tekstens stemme s.59-74 (kursorisk). Tekster: Einar Mar Gudmundsson: Realisme. Fra novellesamlingen: Måske er posten sulten. Vindrosen 2002 Erik Knudsen: Varehus TOTAL Aage Hermanns: Græd ikke så aflangt. Peter Seeberg: Biografi af en snegl. Jesper Wung-Sung: De tre veninder. Børnebog: Otto fisker af Rune Fleischer. Special-pædagogisk forlag, 2003. Peter Adolphsen: Madeleine eller Lille trist roman ISO-reklamen |
Omfang | 16 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionVi arbejder videre med sprogets virkemidler. Sprogets stilistiske elementer. Det første mål er: at eleven i andres tekster skal kunne identificere sproglige virkemidler samt kunne karakterisere dem. Det næste mål er: at eleven selv sikkert kan vælge frit mellem sproglige virkemidler i sin egen mundtlige og skriftlige fremstilling. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
LV (Litteraturens veje) s. 108-111 og 114-123 Ludvig Holberg: Erasmus Montanus. Stykket ses på Odense teater. Uddrag læses. Argumentationsteori. |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionVi arbejder videre med at få etableret en historisk periodebevidsthed med nedslaget hos Holberg. Anledningen er, at Odense teater opfører stykket. Målet er således også æstetisk at få mulighed for at opleve et kulturhistorisk værk. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Litterært. Historisk periode: 1980’erne. Øvelser med hensyn til rubrikker, underrubrikker og manchetter. |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Det mediemæssige stofområde - Nyhedsgenren. Avisens nyhedsartikel. Del af AT-8 med engelsk og religion 1) Nyhedskriterier. De fem nyhedskriterier. Fra Ryd forsiden. (RF). Af Ryd forsiden af H. Olsson og H. Poulsen, s. 32-41. 2) Genreidentifikation. (Udleveret Avisleksikon) 3) Nyhedsartiklens farvelade: Sproglige virkemidler. Fra Ryd forsiden af H. Olsson og H. Poulsen, s. 101-115. Øvelser: Allehånde artikler hjemmefra. 4) Vi er alle afhængige af nyheder. Fra Ryd forsiden. Af H. Olsson og H. Poulsen, s. 14-26. 5) HIMLENS HERSKER. Af Lasse Lavrsen Information lørdag d. 15. november 2003 6) Hvad følte du... Af Mikkel Bernt Hansen. Politiken, 28. juni 2000 7) Minileksikon om begreber. Billeder analyseres ud fra den pragmatiske kommunikations-model 8) Øve-tekst: Indere raser over ’racistisk’ mobning i tv-realityshow. N. I. Larsen, Inf. 19.jan.2007 9) Øvemateriale: Power Point om Religion i medierne. - kommunikationsteori og pragmatik 10. Den pragmatiske kommunikationsmodel. |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Dansk
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kortfilm - fiktionsgenrer - visuelle udtryksformer - et værk i form af et større afrundet medieprodukt Kortfilmene: Eating out, Possum, They are made out of meat (to versioner), Kom, Sunday. (Kernestof) Supplerende stof: Per B. Katz og H. Poulsen: Fokus. S. 12-38 og Richard Raskin: Kortfilm som fortælling. S. 31-51. (Kortfilmene er hovedsagelig fra Raskins udgivelse). Novellen af Terry Bisson: They're Made out of Meat. Fra Bears Discover Fire and Other Stories, 2000. (Nettet) Kernestof _____ - dokumentargenren Supplerende stof: Artiklen: Definitioner på dokumentargenren. Af Alex Frank Larsen. Fra http://www.cfje.dk/cfje/VidBase.nsf/4b13051d35e74553c12566dd0051a249/9c07b3f31e07f51bc12567b4003db383?OpenDocument (Kernestof). Mockumentary udsendelse fra DR af Mette Weide mfl. |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Indsigt i medieområdet - kortfilm
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Litteraturens veje (sølvudgaven fra 2004) s. 14- 31 Øvetekster: N. M. Aidt: Betragtning. Fra novellesamlingen Tilgang, 1995 Soldaten. Fabel/anekdote M. A. Nexø. Muren. Fra Dybhavsfisk, 1918 P. Seeberg: Bekomst. Fra Rejsen til Ribe.1990 Nils Nilsson. Dokken.. 1933. Uddrag fra romanen af samme navn |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Danskfaglig del af AT-9 forløbet -
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Litterære stofområde 1800-tallets romantik. Periodelæsning |
Omfang | 16 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
AT-11 – Videnskabsteoretiske metoder i dansk og historiefaget
Sprogfilosofisk tema – som optakt a) Sprogets tre hovedfunktioner – repræsentativ, præsentativ og relations-relateret funktion med tekst- billedeksempler. (Pragmatikken og sprogspils-teori som implicit forudsætning). Repetition af danskfagets tidligere metoder – samt de nyeste præsenteret her. b) Læring og brug af forskellige forklaringstyper for tekster af litterær- og sagprosa-karakter. (Udgangspunktet er konstruktivismen – postmodernismen – med bagudsyn). 1. Ole Schultz Larsen: Dansk prosa 1956-2001. Systime 2005. Artiklen: Farvel til den store bagvedliggende fortælling - - goddag til samme ’store fortællinger’ i fragmenteret udgave. (Kernestof) 2. Jørgen Dines Johansens postmoderne tese. Kilde: Brochure fra Samlerens bogklub, september 2007. (Kernestof) 3. Leksikon.org – opslag: Konstruktivisme. Kilde: Leksikon.org 2007 http://leksikon.org/art.php?n=5014 – kilden er lettere bearbejdet. (Suppl. stof) 4. J. Fibiger og G. Lütken: Litteraturens veje . Systime 2004. S. 14-31. (Kernestof). 5. Peter Heller Lützen. Fire måder at forklare på. Fra Analyse og relevans – grundbog i litterær analyse og fortolkning . Dansklærerforeningen.2003. (Kernestof). 6. Systemdigtning i 60’erne. LV s. 366-371 (til En karma.. ). Repræsenteret ved Hans-Jørgen Nielsen og Per Højholt. (Arbejdsspørgsmål). 6.a. Alternativ tekst til skrifttematikken i 60’erne: Verden og teksten som spil . Ole Schultz Larsen. (Suppl. stof) 7. Lyotard og Umberto Eco: LV s. 411-412 [80-90’erne](arbejdsspørgsmål). [To forskellige måder at forholde sig til ”de store fortællinger” på og til romanen som stor fortælling versus den lille lokale fortælling]. 8. Red. Frands Gregersen mfl. Dansk sproglære. 1996. Pragmatik. Relationsbevarende, -afværgende og -skabende sprog. S. 129-133 Power Points om emnet, overordnet og mere specifiseret. (Supplerende stof). 9. Kernestof: Pia Tafdrups digt: Bevægelsen frem til fuglen . Fra digtsamlingen: Sekundernes bro . 1988 |
Omfang | 24 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Danskfagets metode-materiale Danskfagets tekstøvelsemateriale |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Repetition af fagets metoder
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Gaetan Soucy: Den lille pige, der holdt for meget af tændstikker. 7. værk. (udenlandsk) (Kernestof). Inddragelse af Wittgensteins sprogspils teori: Lærer-noter med spørgsmål. (Supl. stof) |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Grinets greb. Fra bogen: Så gælder det rumba
. Af E. Svendsen mfl. DLF 2002 (klippet s. 130-138)
_____________ Argumentationsteori Værktøjskassen: a) SENAT-metoden. En tekstanalysemetode. Bearbejder fra ”Menneske, samfund, natur” Gyldendal 1993. Metoden er udviklet af Jørgen Døør. b) Præmis- og konklusionsmarkører. Hjælpetekst til argumentationsteori. Referencen er fra J. Døørs lille skrift: Dialektisk hermeneutik (2 sider – kopi) c) Liste over fejltyper. 2 ark. (Plukket ud fra bøgerne: Introduction to Logic . Af Irving M. Copi. Og fra Derfor - bogen om argumentation. Af F.Collin m.fl.) d) Den pragmatiske kommunikationsmodel. (1 ark i kopi) Øvetekster: 1. Naivt at ville befri verden for religion. Information 7. januar 2008. Af: Peter Ditlevsen 2. Selektion. af Tage Voss: Uddrag fra erindringsbogen - Sagde doktoren ! 1997. 3. Kronik: Skiderikker og stortabere. Af Gretelise Holm. Politiken 5. november 2006 4. Reflekteret faglighed. Af Søren Peter Sørensen. Dansk Noter, 4, december 2007. ___________ Sproghistorie Den livsvigtige sproghistorie. Af Preben Meulengracht (nettet) (supp.) Træk af sprogets historie – som Claus Deluran så det. Oversigt over den danske sproghistorie. Fra Dansk sproglære s. 240-242. Red. Inge Lise Pedersen mfl. DLF 1996. (supp.) Kolbøtte. Etymologisk granskning. Af O. Balslev. Weekendavisen NR. 37, 14. - 20. sept. 2007. Samt elevernes egne etymologiske øvelser på ordnet.dk. Eksempel på sprogdebat: I den 11. Time . Af professor Johannes Brøndum-Nielsen. Politiken 23.3 1948. Og – De små bogstaver . Af professor Hartvig Frisch. Politiken 23.3 1948. Mersurius. D. Af Anders Bording. (Oversættelsesøvelse) Eksamensøvelser _________ Forsøg på portfolioopsamling __________ Forfatterkursus med Rasmus Nicolajsen : (tekster – de sidste fem år).Sampling og remix. Mange nye digte – oplæst og skabt på dagen __________ Verdenslitteraturen: (Fra Brodersen og Møller-Kristensens antologiserie) Robin Hoods byrd (engelsk folkevise) De forelskede (tysk folkevise) Molière: af: Den Gerrige Rousseau: af: En ensom vandrers drømmerier Marx og Engel: af: Det kommunistiske manifest Darwin: af: Menneskets afstamning Nietszche: af: Således talte Zarathustra Hemingway: Bjerge som hvide elefanter Camus: Sisyfos-myten Mere nåede vi ikke! |
Omfang | 38 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|