Termin | Sommereksamen 2009 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Dansk, A |
Lærere | Helene Hannibal |
Hold | 2006-08-01 da/a (3a da) |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-12-04 |
Indhold |
Opslag i leksikondelen i "Litteraturens Veje": novelle, analyse - fortolkning - perspektivering, drama. J.P. Jacobsen: "Marine", Cecil Bødker: "Vædderen", Line Knutzon: "Måvens og Peder i mediernes søgelys". |
Omfang | 7 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionIntroduktion til de litterære genrers metoder og forskelligheder. Skal kunne begynde at anvende analysebegreberne selv. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
"Indsigt og udsyn",Systime 2005-2006, side 10-26 "Gyldendals Studiehåndbog", 2005, side 78-89. |
Omfang | 24 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet med forløbet er, at introducere eleverne til de gymnasielle arbejdsformer og videnskabsteori. Dette gøres under det overordnede emne teambuilding, hvor eleverne deltager i forskellige øvelser og discipliner i idræt. Eleverne bliver således bedre rustede til gruppearbejde og bliver bevidste om hvilke roller de selv indtager. Igennem forløbet foregår en progression, der ender med, at eleverne selv skal kunne behandle deres teambuildingøvelser som empiri og afslutte forløbet med en artikel, der sammenfatter deres erfaringer. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Bennike, Nyborg og Hammer: "Faglige forbindelser", Dansklærerforeningen 2005, side 11-74. Fra tilhørende antologi: Uddrag fra "Populærmusik fra Vittula", "En stol for lidt", "Madeleine eller lille trist roman" samt "Den lille pige med svovlstikkerne". |
Omfang | 18 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Delelement i AP-forløbet:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
"Festen" af Thomas Vinterberg Dogmereglerne. "Film i dansk", side 23-29 og 42-44. |
Omfang | 10.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionFørste forløb omkring medier. Målet er at introducere eleverne til faglige begreber indenfor film. Bevidstgøre eleverne om struktur og virkemidler i film. Forståelse af personerne. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Om middelalderen: Litteraturhåndbogen, side 53-58 (Adelens litteratur: folkeviserne) ”Torbens datter”, (Falkenstjerne 1, side 85-86). Om barokken: Litteraturhåndbogen, side 88-94 (Barokken) Thomas Kingo: ”Hver har sin skæbne”, (Falkenstjerne 1, side 157-158.) Om romantikken: Litteraturhåndbogen, side 128-134 (Den litterære udvikling 1800-1830). Adam Oehlenschläger: ”Simon Peder”, (Falkenstjerne 1, side 278-279.) Om det moderne gennembrud: Litteraturhåndbogen, side 177-184 (Problemlitteratur). Henrik Pontoppidan: ”Naadsensbrød” (Falkenstjerne 2, side 155-159) Om mellemkrigstiden - ekspressionismen: Litteraturhåndbogen, side 241-244 (Modernistisk litteratur). R. Broby-Johansen: ”Natlig plads”. Om den kolde krig – eksistentialisme: Litteraturhåndbogen side 311-316 (Prosaen) Peter Seeberg: ”Patienten” (Falkenstjerne 3, side 302-305.) |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Målet er, at eleverne opnår forståelse for sammenhængen mellem den historiske/samfundsmæssige udvikling og litteraturen. Eleverne skal opnå en grundlæggende viden om de behandlede perioder og de strømninger, der præger litetraturen.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Klaus Rifbjerg: Den kroniske uskyld". |
Omfang | 7.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne skal som en del af den overordnede progression frem mod 2.g arbejde mere selvstændigt med romanen. Grupperne skal således selv søge information på nettet og selv tilrettelægge deres mundtlige fremlæggelse.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Bennike m.fl.: "Faglige forbindelser i dansk", DlF 2006 side 206-212, 216-219. |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEleverne har på nuværende tidspunkt opnået en vis færdighed i at skrive i de fastlagte genrer, men mangler stadig en rutine og et overblik. Forløbet sætter her sidst i 1.g fokus på sprogrigtighed og de skriftlige genrer frem mod skr. årsprøve i dansk. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Fibiger og Lütken: Litteraturens Veje, Systime 2004 side 14-25, 29-31 og 514-515. Sven Holm: "En barndomshistorie". Leif Panduro: "Tur i natten". Ukendt forfatter: "Kong Lindorm" (folkeeventyr). Film: Jennik Hastrup: H. C. Andersen og den skæve skygge. Stil: Psykoanalytisk læsning af H.C. Andersens "Skyggen".
|
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne skal opnå bevidsthed om forskellige måder at læse litteratur på. De skal som primært mål beherske den psykoanalytiske metode og således videreudvikle deres analytiske og fortolkningsmæssige evner.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Videnskabsteori: Bearbejdet udgave af Torsten Thurén: Videnskabsteori for begyndere, Rosinante 003, side 18-26 (induktion, deduktion, hypotetisk dedutiv metode) Dansk: Amalie Skram: ”Karens Jul” samt side 221-224 i Litteraturens Veje (Fra og med Kvinderne og det moderne gennembrud til Forfatningskampen og litteraturen) Herman Bang: ”Frøkenen” (kopi) samt side 209-216 i Litteraturens Veje. J.P. Jacobsen: af ”Marie Grubbe” side 120-126 i Falkenstjerne bind 2, samt side 201-209 i Litteraturens Veje. |
Omfang | 24 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
* at eleverne skal opnå viden om periodens stiltræk eksemplificeret ved de udvalgte forfattere
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Ravnkel Frøjgodes Saga fra Falkenstjerne 1, side 49-71 Fibiger og Lütken: Litteraturens Veje, Systime 2004, side 40-45 (Sagatiden og sagaen som genre.) |
Omfang | 7.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Holberg: Erasmus Montanus (Værklæsning) Moliére: Scapins rævestreger, på Odense Teater. |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Derudover har eleverne arbejdet med reklamefilm fra nettet, samt sammenlignet aviser i hhv. trykt og elektronisk udgave. |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
* at eleverne skal opnå viden om de forskellige mediers virkemidler samt samspil med den øvrige verden.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
|
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
* at eleverne opnår kendskab til og forståelse for romantikkens grundtanker og hvordan den historiske og samfundsmæssige udvikling har påvirket litteraturen.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|