» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Dansk, 2006-08-01 da/a 1.g

Dansk, 2006-08-01 da/a 1.g

Termin Sommereksamen 2009
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Helene Hannibal
Hold 2006-08-01 da/a (3a da)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-12-04

Introduktion til de litterære genrer

Indhold Opslag i leksikondelen i "Litteraturens Veje": novelle, analyse - fortolkning - perspektivering, drama.
J.P. Jacobsen: "Marine", Cecil Bødker: "Vædderen", Line Knutzon: "Måvens og Peder i mediernes søgelys".
Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Genrer
  • Læsning
  • Modeller
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Introduktion til de litterære genrers metoder og forskelligheder. Skal kunne begynde at anvende analysebegreberne selv.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

AT1 - teambuilding

Indhold "Indsigt og udsyn",Systime 2005-2006, side 10-26
"Gyldendals Studiehåndbog", 2005, side 78-89.
Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Kultur
  • Kulturel identitet
  • Læsning
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Studiemetoder
  • Teori/metode

Progression

Målet med forløbet er, at introducere eleverne til de gymnasielle arbejdsformer og videnskabsteori. Dette gøres under det overordnede emne teambuilding, hvor eleverne deltager i forskellige øvelser og discipliner i idræt. Eleverne bliver således bedre rustede til gruppearbejde og bliver bevidste om hvilke roller de selv indtager. Igennem forløbet foregår en progression, der ender med, at eleverne selv skal kunne behandle deres teambuildingøvelser som empiri og afslutte forløbet med en artikel, der sammenfatter deres erfaringer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Introduktion til den sproglige tilgang til dansk

Indhold Bennike, Nyborg og Hammer: "Faglige forbindelser", Dansklærerforeningen 2005, side 11-74.
Fra tilhørende antologi: Uddrag fra "Populærmusik fra Vittula", "En stol for lidt", "Madeleine eller lille trist roman" samt "Den lille pige med svovlstikkerne".
Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Sprogets funktion og betydning
  • Sprogets opbygning

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Modeller
  • Sprogbevidsthed

Progression

Delelement i AP-forløbet:
Sproglig bevidsthed
- tale- og skriftsprog
- genrer
- talehandlinger

Progression: eleverne skal i dette forløb introduceres til de sproglige begreber og øve sig i brugen af dem gennem arbejde med forskellige småopgaver.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Festen som film - medier

Indhold "Festen" af Thomas Vinterberg
Dogmereglerne.
"Film i dansk", side 23-29 og 42-44.
Omfang 10.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Medietekster
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Kultur

Progression

Første forløb omkring medier. Målet er at introducere eleverne til faglige begreber indenfor film. Bevidstgøre eleverne om struktur og virkemidler i film. Forståelse af personerne.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kronologiforløb med historie

Indhold Om middelalderen:
Litteraturhåndbogen, side 53-58 (Adelens litteratur: folkeviserne)
”Torbens datter”, (Falkenstjerne 1, side 85-86).

Om barokken:
Litteraturhåndbogen, side 88-94 (Barokken)
Thomas Kingo: ”Hver har sin skæbne”, (Falkenstjerne 1, side 157-158.)

Om romantikken:
Litteraturhåndbogen, side 128-134 (Den litterære udvikling 1800-1830).
Adam Oehlenschläger: ”Simon Peder”, (Falkenstjerne 1, side 278-279.)

Om det moderne gennembrud:
Litteraturhåndbogen, side 177-184 (Problemlitteratur).
Henrik Pontoppidan: ”Naadsensbrød” (Falkenstjerne 2, side 155-159)

Om mellemkrigstiden - ekspressionismen:
Litteraturhåndbogen, side 241-244 (Modernistisk litteratur).
R. Broby-Johansen: ”Natlig plads”.

Om den kolde krig – eksistentialisme:
Litteraturhåndbogen side 311-316 (Prosaen)
Peter Seeberg: ”Patienten” (Falkenstjerne 3, side 302-305.)
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Historisk bevidsthed
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Tekstfortolkning

Progression

Målet er, at eleverne opnår forståelse for sammenhængen mellem den historiske/samfundsmæssige udvikling og litteraturen. Eleverne skal opnå en grundlæggende viden om de behandlede perioder og de strømninger, der præger litetraturen.
Forløbet er således en introduktion til den litteraturhistoriske læsning, som eleverne vil stifte nærmere bekendtskab med senere.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Værklæsning: "Den kroniske uskyld".

Indhold Klaus Rifbjerg: Den kroniske uskyld".
Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Litteratur- og informationssøgning

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Selvstændigt arbejde
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Eleverne skal som en del af den overordnede progression frem mod 2.g arbejde mere selvstændigt med romanen. Grupperne skal således selv søge information på nettet og selv tilrettelægge deres mundtlige fremlæggelse.
Eleverne har før analyseret noveller og skal anvende de basale analytiske grundbegreber indenfor prosaen.
Eleverne skal skrive stil om romanen som træning til da/hi opgaven i 2.g.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Skriftlighed

Indhold Bennike m.fl.: "Faglige forbindelser i dansk", DlF 2006 side 206-212, 216-219.
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Genrer
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Eleverne har på nuværende tidspunkt opnået en vis færdighed i at skrive i de fastlagte genrer, men mangler stadig en rutine og et overblik. Forløbet sætter her sidst i 1.g fokus på sprogrigtighed og de skriftlige genrer frem mod skr. årsprøve i dansk.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Psykoanalytisk læsning

Indhold

Fibiger og Lütken: Litteraturens Veje, Systime 2004 side 14-25, 29-31 og 514-515.

Sven Holm: "En barndomshistorie".                                                                                  Leif Panduro: "Tur i natten".                                                                                                 Ukendt forfatter:  "Kong Lindorm" (folkeeventyr).                                                                Film: Jennik Hastrup: H. C. Andersen og den skæve skygge.                                       Stil: Psykoanalytisk læsning af H.C. Andersens "Skyggen".

 

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning

Almene mål

  • Gruppearbejde
  • Læsning
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Eleverne skal opnå bevidsthed om forskellige måder at læse litteratur på. De skal som primært mål beherske den psykoanalytiske metode og således videreudvikle deres analytiske og fortolkningsmæssige evner.









Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

AT 5: Det moderne gennembrud

Indhold

Videnskabsteori:    Bearbejdet udgave af  Torsten Thurén: Videnskabsteori for begyndere, Rosinante 003, side 18-26 (induktion, deduktion, hypotetisk dedutiv metode)

Dansk:                                                                                                                                  Amalie Skram: ”Karens Jul” samt side 221-224 i Litteraturens Veje (Fra og med Kvinderne og det moderne gennembrud til Forfatningskampen og litteraturen)

Herman Bang: ”Frøkenen” (kopi) samt side 209-216 i Litteraturens Veje.

J.P. Jacobsen: af ”Marie Grubbe” side 120-126 i Falkenstjerne bind 2, samt side 201-209 i Litteraturens Veje.

Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

Progression

* at eleverne skal opnå viden om periodens stiltræk eksemplificeret ved de udvalgte forfattere
* at eleverne skal opnå viden litteraturens samspil med den historiske og samfundsmæssige udikling

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Værklæsning: Ravnkel Frøjsgodes Saga

Indhold

Ravnkel Frøjgodes Saga fra Falkenstjerne 1, side 49-71

Fibiger og Lütken: Litteraturens Veje, Systime 2004, side 40-45 (Sagatiden og sagaen som genre.)

Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Forskellige kulturer
  • Genrer
  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Oplysningstiden

Indhold

Holberg: Erasmus Montanus (Værklæsning)

Moliére: Scapins rævestreger, på Odense Teater.

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Forskellige kulturer
  • Historisk bevidsthed
  • Kultur
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Nyheder og reklamefilm (medier)

Indhold
  • Horsbøl og Harboe: Den iscenesatte virkelighed, Systime 2004 side 27-34, 45-49, 88-90 samt de tilhørende dvd klip: "TB i Thisted" fra DR, "Råderummet" fra TV2, samt TV2 og DRs dækning af "Røveriet i Ålsgårde".
  • Madsen og Svendsen: Medier, Gyldendal, 2005 side 101-107.

Derudover har eleverne arbejdet med reklamefilm fra nettet, samt sammenlignet aviser i hhv. trykt og elektronisk udgave.

Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Medietekster

Almene mål

Progression

* at eleverne skal opnå viden om de forskellige mediers virkemidler samt samspil med den øvrige verden.
* at eleverne skal opnå forståelse for mediernes udvælgelseskriterier.
* at eleverne skal stille sig kritisk overfor mediernes subjektive gengivelse af virkeligheden.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Romantikken - periodelæsning

Indhold  
  • Romantikken: Sekundærlitteratur: Litteraturens veje side 137-152. Primærlitteratur: Oehlenschläger: ”Guldhornene” i Falkenstjerne 1., Schack Staffeldt: ”Indvielsen” i Falkenstjerne 1, side 284. N.F.S. Grundtvig: ”I al sin Glands nu straaler Solen” i Falkenstjerne 1, side 300.
  • Biedermeier: Sekundærlitteratur: Litteraturens Veje side 152-155. Primærlitteratur: B.S. Ingemann: "Iøsten stiger solen op " og "Lysets Engel gaaer med Glands" i Falkenstjerne 1, side 306-307
  • Poetisk realisme: Sekundærlitteratur: Litteraturens Veje, side 155-161. Primærlitteratur: Blicher: ”Sildig opvågnen” I Falkenstjerne 1, side 364.
  • Romantisme: Sekundærlitteratur: Litteraturens Veje, side 162-168. Primærlitteratur: Emil Aarestrup: ”Til en veninde”, ”Paa sneen” og ”Angst” i Falkenstjerne 1, side 417, 419 og 421.
  • Familien Heiberg: Sekundærlitteratur: Litteraturens Veje, side 187-193. Primærlitteratur: Johanne Luise Heiberg: Af: Et liv genoplevet i erindringen i Falkenstjerne 1, side 389-391.
 Film: "En by, en tid, en gåde".  
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

Progression

* at eleverne opnår kendskab til og forståelse for romantikkens grundtanker og hvordan den historiske og samfundsmæssige udvikling har påvirket litteraturen.
* at eleverne opnår forståelse for de andre litterære strømninger i første del af 1800-tallet.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer