Termin | Ikke angivet |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Dansk, A |
Lærere | Mette Wolfhagen Linnebjerg |
Hold | 2006-08-01 da/j (3j da) |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-12-16 |
Indhold |
Teorimateriale: Litteraturens veje (1999): Analyse-fortolkning-perspektivering, s. 418-419, genrer s. 434, novelle s. 247, fortælleteknik, s. 427-433, komposition, s. 437-438. Prosatekster: Benny Andersen: ”Lagkage” Cecil Bødker: ”Vædderen” Teorimateriale: Litteraturens veje (1999): Lyrik, s. 44, billedsprog, s. 420-422, metrik, s. 442, rim, s. 453 Digte: J.P. Jacobsen: ”Marine”. Thomas Bredsdorff: ”Det gode digt” (Politiken, 17. juli 1998) Simon Grotrian: ”Hest på et glastag Simon Grotrian: ”Svaner set gennem tårer” Jeppe Aakjær: ”Jens Vejmand” Emil Aarestrup: ”Gunløde” Teorimateriale: Litteraturens veje (1999): Drama, s. 423-424 Steffen Auring og Erik Svendsen (red.), ”Grinets tre grundbegreber” s. 137-138, Så gælder det rumba…og 46 andre tekster om og med humor, Forfattere og Dansklærerforeningen 2002, 1.udg., 1 oplag. Drama/radiospil: Line Knutzon: Måvens og Peder i mediernes søgelys (1998) Rune T. Kidde: ”Kællingens kat”, Grimmere end Grimm, Forlaget Modtryk 2006 Teorimateriale: Filmsprogets virkemidler og filmens dramaturgi (kopi) Søren Søgaard: Nordkraft - fra bog til film, Gyldendal 2005 Bodil Nørlem og Conni Paldam, Grundbog til dansk i erhvervsuddannelserne, Forfatterne og Dansklærerforeningen 1998: ”Film”, s. 209-214. Film: Flemming Klem og Martin Strange-Hansen: Når lysterne tændes, Filmskolens afgangsfilm, 2001. Finn Søeborg: ”Min kone forstår mig ikke” (novelle/manuskript) VÆRK 1 |
Omfang | 25 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
En introduktion til og træning af basal nykritisk læsning af tekster (mundtligt og skriftligt). Fokus på tekstiagttagelser og at kunne adskille niveauerne referat, analyse, fortolkning, perspektivering.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
John Mogensen m.fl., Nyeste tid (Systimes periodeserie 1950-1990), Bodil Nørlem og Conni Paldam, Grundbog til dansk i erhvervsuddannelserne, Forfatterne og Dansklærerforeningen 1998. Ud og Se. Februar 2007) Helle Helle: Film (kopi) Liv Thomsen: Alle tiders underholdning1900-1910 (uddrag) og 1990-2002 (TV, DR2) Helle Helle: Globryllup (kopi) Mads Brenøe: af Eva (eksistentialisme) Jes Brinch: billede fra Inferno-udstillingen Pablo Henrik Llambias: Rollespil (sproghandlinger) Mette Thomsen: True love (fra Plastic) Winnie Meisler: Syersken (billede) Teorimateriale: Stefan Emkjær m.fl., Fem års litteratur -1998-2002, Systime 1.udg. 1. lag, 2002 s. 7-23, Litteraturens veje: Post- og sen modernisme, og eksistentialisme. Sproghandlinger: materiale fra AP NB. Det skriftlige basiskursus er gennemgået i AT3 |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Via bl.a. analyse og fortolkning af tekster og billeder at give eleverne et mere dybdegående indblik i en periode – i dette tilfælde perioden 1990’erne til i dag år 2007. Den viden om det post-/ sen moderne samfund, som forløbet giver, kan eleverne fremover bruge, når de beskæftiger sig med andre litterære perioder, til forståelse af, hvordan tilværelsesforståelsen har ændret sig fra vikingetiden til i dag. Det efterfølgende kronologiforløb mellem dansk og historie, som klassen skal have, arbejder netop med antydningsvis at formidle en forståelse til eleverne af, hvordan livssynet har ændret sig fra asatro til post-/ sen modernisme.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Grundbøger: Litteraturens Veje (kopier fra den gyldne)(LV) Falkenstjerne 1(F1) Romantik og realisme, Systime’s periodeserie 1830-1890 (RR) Salmebogen Vølvens spådom (Tegnefilm) LV: side 28, 30-31 (Middelalderen, Landskabslove og samfund, Feudalismen) F1: Skånske lov; ”Om hor”, side 80-81 (Saga – oplæsning (af KB)fra Ravnkel Frøjsgodes saga) LV: side 57-59 (Reformationen, Reformationen i Danmark) Luther: Vor Gud han er så fast en borg Camille Thomasson og Bart Gavigan: Luther (film fra 2003): Udvalgte scener: om bl.a. skærsildens rædsler, syndsforladelse/aflad, de 95 teser, bogtrykkerkunsten og bibeloversættelse. LV: side 72-73 (Barokken) og side 74-75 (Billeder: Pierre Patel: Vue af Versaille, (1668), Andrea Pozzo: Den hellige Ignatius af Loyolas triumf og apoteose, (ca. 1685). F1: Thomas Kingo: Keed af Verden, og kier ad Himmelen LV: side 129-132 (Nationalromantikken) Hans Christian Andersen: Danmark, mit Fædreland J. Th. Lundbye: Efterårslandskab. Hankehøj ved Vallekilde (billede)(LV) J. Th. Lundbye: En gravhøj fra oldtiden på Refnæs (billede)(LV) Chr. Købke: Udsigten fra Dosseringen ved Peblingesøen (billede)(LV) Designers Remix Collection: D for Dannebrog (reklame fra 2007, Alt for Damerne) RR: side 20-23 KB’s oversigt over religionskritik J.P. Jakobsen: Niels Lyhne (slutscenen) KB oplæg: Det store sammenbrud, modernismen som eksistensvilkår, eksistentialisme (ateistiske) om valg, angst og ansvar. Modernismens historie op igennem 1900-tallet er i høj grad en historie om det smertelige tab af helhed og eksistentiel mening. Christopher R.W. Nevison: La Mitrailleuse (billede/1915)(LV) Ludvig Meidner: Apokalyptisk landskab (billede/1913)(LV) (Timen slutter med fortsættelsen af periodelæsningen 1990’erne til i dag – det post-/sen moderne eksistensvilkår) |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Vi arbejder i dansk ca. 6 moduler (8-10 timer) med ved hjælp af et litteraturhistorisk fokus at få en forståelse af tilværelsesforståelsen i Vikingetiden/Middelalderen, Renæssancen/Reformation, Barokken, 1800-tallets nationalromantik, Det moderne gennembrud, og slutteligt samler vi op med fokus på første og anden verdenskrig/ tab og meningsløshed som eksistensvilkår. Der læses tekster og vises film og billeder, som er repræsentative for periodens livssyn.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Barbara Illum: argumentation...og redegørelse
|
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Saga: Ravnkel Frøjsgodes saga samt baggrundslæsning i Litteraturens veje. Perspektiverende film: Arven, Per Fly 2003 samt to anmeldelser (Ekko og Cinemazone) Folkeviser: Ridderens Runeslag og Torbens datter. baggrundslæsning i Litteraturens Veje. Perspektiverende musikvideo: Riddervisen, Drengene fra Angora Journalistik og nyhedsformidling: Henning Olsson og Henrik Poulsen: Ryd forsiden s. 44-55, 70-76, 92-99. Artikler om: Rockerkrig, æresdrab, familietragedier Nyheder på tv: Peter Madsen og Erik Svendsen: Medier s. 50-69. Uddrag fra TV-avisen og Nyhederne d. 29.11.07 Dokumentar og Reality-tv: Jette Harboe Meldgaard og Gitte Horsbøl: Den iscenesatte virkelighed s. 59-63. Citater: Historier fra en politistation (DR1), Sidste stop Forchhammervej (DR2, 2007), Hjerteblod (TV2). Programmer: Den sorte box (TV2), De unge mødre, Alarm 112 (DR), Robinsonekspeditionen (TV3). |
Omfang | 30 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMed udgangspunkt i temaet slægt og ære undersøges det, hvordan dette gorhold kommer til udtryk op gennem tiden og inden for forskellige tekst-områder. Der arbejdes med sagaer, folkeviser, film, nyhedsformidling i skrift og billeder samt dokumentar- og realityprogrammer. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Litteraturens veje: Om krimien Bo Tao Michaëlis (red) "Den kriminelle novelle": Stefan Brockhoff "Kriminalromanens ti bud", Friedrich Glauser "Åbent brev om "Kriminalromanens ti bud"" St. St. Blicher – Præsten i Vejlby, Danmark, 1829. Arthur Conan Doyle,: Skandalen i Bøhmen, England,1891, Dashiell Hammett – Privatdetektiven Sam Spade, USA 1932 Palle Rosenkrantz - En god nyhed Jorge Luis Borges – Døden og passeren, Argentina, 1944 Ruth Rendell - Lizzies elsker, England 1995, Paul Auster – Aggie Wrens julefortælling, USA 1990, David Fincher: Se7en, Foredrag med forfatter Hanne Faldborg |
Omfang | 21 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEn verdenlitteraturhistorisk gennemgang af krimiens udvikling fra 1800-tallet til i dag. fokus på analyse og fortolkning samt placering inden for genren. Afsluttes med at læse et selvvalgt, udenlandsk (krimi)værk. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Thomas Harder: "Fare vild" Tekster om essay tekster om indledning og afslutning |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionArbejde med: brainstorming, mindmap, coaching, flere gennemskrivninger, indledning, afslutning. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|