Termin | Ikke angivet |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Dansk, A |
Lærere | Sune Christian Weile |
Hold | 2006-08-01 da/m (3m da) |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-12-12 |
Indhold |
J.P. Jacobsen: Marine Benny Andersen: Lagkage Cecil Bødker: Vædderen Line Knutzon: Af - Måvens og Peder i mediernes søgelys Litteraturhåndbogen: om Lyrik, Metrik, Billedsprog, Drama, Genre, Epik, Novelle, Fortæller Emil Aarestrup: Advarsel Østkyst Hustlers: Møntvask Otto Gelsted: Reklameskibet Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål Thomasine Gyllembourg: Den lille Karen Faglige forbindelser: s.99-102 |
Omfang | 11 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionFormålet med forløbet er at give eleverne en introduktion til genrer, analyse- og fortolkningsredskaber. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Steen Beck og Hanne R. Beck: Gyldendals studiebog. 2005, kap. 1 og kap. 7. |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Introduktion til gymnasiale arbejdsformer: Læsestrategier, lektielæsning, notatteknik
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Faglige forbindelser s.14-15+28-42+51-56+75-79+92-94+84-88 Faglige forbindelser - Antologi s.137-140 |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet med forløbet er at give eleverne en kort introduktion til sprogets dybde og brug i hverdagen gennem analyser af dets pragmatiske og semantiske anvendelse. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Mindre kriminalitet i ghettoer. Politiken 02.03.06 Kriminalitet: Læge ville hyre lejemorder. Jyllands-Posten 10.04.06 Indvandrere amok i Volssmose i nat. BT 29.04.06 Danmark tjener på indvandrere. Information 05.10.04 Keld B. Jessen (red.): Indsigt og udsyn. Systime, 2006 s.49-60 Hnning Ollsson og Henrik Poulsen: Ryd forsiden! DLF, 1995 s.19-26 + 32-42 |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionIntroduktion til medie-delen i dansk, med fokus på at introducere eleverne for væsentlige begreber til brug i medieanalyse med fokus på avisen som nyhedsmedie. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Faglige forbindelser s.99-102 Thomasine Gyllembourg: Den lille Karen |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt foretage en opsamling på den litteraturanalytiske del i grundforløbet og samtidig præsentere dem for arbejdet med teksternes komposition. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Faglige forbindelser s.192-212 Faglige forbindelser - Antologi s.101-104 |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt indtroducere eleverne for krav og normer for mundtlighed og skriftlighed med fokus på gymnasiearbejdet. Særligt fokus på den skriftlige redegørelse. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Faglige forbindelser s.43-49 Viktor bygger en bro Benny Andersen: Fløjtekedel |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt gå tættere på den skønlitterære teksts sproglige netværk ved at analysere verbernes og sætningskoblernes betydning for tekstens kohærens og kohæsion. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Thomas Vinterberg: Festen (Værk - Film) Thomas Vinterberg: Festen afsløret (Film) Claus Christensen: Festen der forsvandt. Weekendavisen 5.5.2000 Film i dansk s.30-32+42-43 Hans Edvard Nørregård-Nielsen: (uddrag af) Mands minde |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionGennem arbejdet med medieværket Festen, er der fokuseret på at analysere filmens egne udtryksformer overfor den litterære genre. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Litteraturens veje. s.40-42; 78-82. Litteraturhåndbogen. s.53-55; 88-89; 96-98; 131-134; 170-174. Henrik Pontoppidan: Ørneflugt Oehlenschläger: Fædrelandssang Holberg: Naturens og folkerettens kundskab Kingo: Hver har sin skæbne (salme) Tycho Brahe: Til Urania Ridder Stigs runer og bryllup (folkevise) Af Ravnkel Frøjsgodes saga I forbindelse med forløbet er der udarbejdet en klassehjemmeside. |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionKronologiforløb mellem dansk og historie med fokus på samspillet mellem litteratur og samfund. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Faglige Forbindelser. s. |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionForløb i skriftlighed med fokus på essayet som genre. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Per Helmer Hansen: TV-reklamer. Frydenlund, 2004 Kap. 1; 9; 10 Kap. 2-5 og 8 holdt som gruppeoplæg. Herudover analyse af diverse reklamefilm |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMed fokus på at udvikle eget storyboard til en tv-reklame, er der arbejdet med tv-reklamen som udtryksform. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
www.dsn.dk |
Omfang | 1 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionIntroduktion til kommatering i dansk. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Heltoft, Anne Marie m.fl.: De sproglige rødder. DLF, 2006 s.55-61 Ravnkel Frøjsgodes Saga (Værk fra tiden før 1800) Verdens tilblivelse og guderne Skallagrimsson: Sønnetabet Valhalla (tegneserie) |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionGennem arbejdet med sagatiden at have fokus på det danske sprogs rødder med islandsk som parallel eksempel. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Fibiger, Johannes m.fl.: Litteraturens veje. Systime, 2004 2.udg. s.66-67 Funder, Bent & Rasmus Hansen: Hekse. Systime, 1985 tekster: Den onde stedmoder; Sandra M. Gilbert og Susan Gubar: Dronningen og spejlet; Snehvide; Klokkeblomst; Elverhøj; Aarestrup: Paa Maskeraden; Claussen: Djævlerier; Kirsten Jacobsen: Den onde stedmoder Jan Sonnergaard: Er der liv efter kærligheden? fra Sidste søndag i oktober Kaspersen, Peter: Tekstens stemmer – antologi. Dlf, 1998 s.100-102
|
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionHekse-forløb med fokus på at videreudvikle elevernes evner til analyse og fortolkning samtidig med et litterært diakront perspektiv. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Fibiger, Johannes m.fl.: Litteraturens veje. Systime, 2004 2.udg. s. BYEN OG BORGERSKABET KVINDENS STILLING OG SÆDELIGHEDSFEJDEN Bang, Herman: Den sidste balkjole. Ravnkilde, Adda: En Pyrrhussejr. 1884 INDUSTRIALISERINGEN OG ARBEJDERBEVÆGELSEN Drachmann, Holger: Engelske Socialister. Samlerens antologi 7 Overby, U.P.: Snart Dages Det. Samlerens Antologi 7 INDUSTRIALISERING OG FREMMEDGØRELSE Pontoppidan, Henrik: Af Lykke-Per. Litteratur udvalg 3 Bang, Herman: af Stuk (1887). Samlerens antologi bd. 7, Samlerens Forlag, 1979 |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt give eleverne en forståelse af den omvæltning der sker med dansk litteratur i forbindelse med det moderne gennembrud. Samtidig at se ligheder og forskelle mellem den samtidige udvikling indenfor industri og byudvikling. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
”Uden straf ingen skole” radiomontage. DR, 1984 Hjemmeside: http://www.dr.dk/radiofortaellinger/ Horsbøl, Gitte og Jette Meldgaard Harboe: Den iscenesatte virkelighed. Systime, 2004 s.8-10 Hanghøj, Thorkild og Nicolai Knudsen: Radiofortællinger. Gyldendal, 2006 s.12-33; 84-101 Montagen. Ark udarbejdet af SW |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMed fokus på radiomontagen at præsentere dokumentargenren for eleverne. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Grundbog i skriftlig dansk s. Udklip fra partiprogrammer Eksempler på katakreser (fejl i idiomer) |
Omfang | 11 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At videreudvikle elevernes skriftlige udtryksfærdigheder.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Henrik Ibsen: En folkefiende (Værk - Drama) |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Gys og splat. DLF 13-17 (oplæg) + s.20-37 E.A. Poe: Dværgen Spring-Frø Sir A.C. Doyle: Den krybende mand Tom Kristensen: De forsvundne ansigter William Faulkner: En rose til Emily Robert Bloch: Enoch Bret Easton Ellis: Af American Psycho Jens-Martin Eriksen: Nani (Værk) |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionForløb med verdenslitterært perspektiv |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Ellen Holmboe: Kort og godt om at argumentere for en holdning. DLF, 2007 s.4-21; 27-35 Filmklip: Klovn, Kærlighedens smerte. TV-reklamer: Danske Bank, Totalkredit m.fl. |
Omfang | 14 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|