» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Dansk, 2006-08-01 da/m (3m da) SW

Dansk, 2006-08-01 da/m (3m da) SW

Termin Ikke angivet
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Sune Christian Weile
Hold 2006-08-01 da/m (3m da)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-12-12

Introduktion til tekstlæsning

Indhold J.P. Jacobsen: Marine
Benny Andersen: Lagkage
Cecil Bødker: Vædderen
Line Knutzon: Af - Måvens og Peder i mediernes søgelys
Litteraturhåndbogen: om Lyrik, Metrik, Billedsprog, Drama, Genre, Epik, Novelle, Fortæller
Emil Aarestrup: Advarsel
Østkyst Hustlers: Møntvask
Otto Gelsted: Reklameskibet
Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål
Thomasine Gyllembourg: Den lille Karen
Faglige forbindelser: s.99-102
Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Genrer
  • Læsning
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Formålet med forløbet er at give eleverne en introduktion til genrer, analyse- og fortolkningsredskaber.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

AT 1: Teambuilding

Indhold Steen Beck og Hanne R. Beck: Gyldendals studiebog. 2005, kap. 1 og kap. 7.
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Gruppearbejde
  • Læringsstrategier

Progression

Introduktion til gymnasiale arbejdsformer: Læsestrategier, lektielæsning, notatteknik
Almene studiekompetencer: jf ovenfor + IT/tekstbehandling.
Desuden især samarbejdsevne, men også selvstændighed og ansvarlighed i forbindelse med teambuildingsturen,
pararbejde og gruppearbejde

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

AP - Dansk

Indhold Faglige forbindelser s.14-15+28-42+51-56+75-79+92-94+84-88
Faglige forbindelser - Antologi s.137-140
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Læsning
  • Tekstanalyse

Progression

Målet med forløbet er at give eleverne en kort introduktion til sprogets dybde og brug i hverdagen gennem analyser af dets pragmatiske og semantiske anvendelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

AT 2: Kriminalitet

Indhold Mindre kriminalitet i ghettoer. Politiken 02.03.06
Kriminalitet: Læge ville hyre lejemorder. Jyllands-Posten 10.04.06
Indvandrere amok i Volssmose i nat. BT 29.04.06
Danmark tjener på indvandrere. Information 05.10.04
Keld B. Jessen (red.): Indsigt og udsyn. Systime, 2006 s.49-60
Hnning Ollsson og Henrik Poulsen: Ryd forsiden! DLF, 1995 s.19-26 + 32-42
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Litteratur- og informationssøgning
  • Medietekster

Almene mål

  • Informationssøgning
  • It
  • Projektarbejde

Progression

Introduktion til medie-delen i dansk, med fokus på at introducere eleverne for væsentlige begreber til brug i medieanalyse med fokus på avisen som nyhedsmedie.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Komposition og opsamling

Indhold Faglige forbindelser s.99-102
Thomasine Gyllembourg: Den lille Karen
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning

Almene mål

  • Gruppearbejde
  • Læsning
  • Tekstanalyse

Progression

At foretage en opsamling på den litteraturanalytiske del i grundforløbet og samtidig præsentere dem for arbejdet med teksternes komposition.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Mundtlighed og skriftlighed

Indhold Faglige forbindelser s.192-212
Faglige forbindelser - Antologi s.101-104
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug

Almene mål

  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

At indtroducere eleverne for krav og normer for mundtlighed og skriftlighed med fokus på gymnasiearbejdet. Særligt fokus på den skriftlige redegørelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Ordenes netværk - Verber og sætningskoblere

Indhold Faglige forbindelser s.43-49
Viktor bygger en bro
Benny Andersen: Fløjtekedel
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Gruppearbejde

Progression

At gå tættere på den skønlitterære teksts sproglige netværk ved at analysere verbernes og sætningskoblernes betydning for tekstens kohærens og kohæsion.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Medieværk - Festen

Indhold Thomas Vinterberg: Festen (Værk - Film)
Thomas Vinterberg: Festen afsløret (Film)
Claus Christensen: Festen der forsvandt. Weekendavisen 5.5.2000
Film i dansk s.30-32+42-43
Hans Edvard Nørregård-Nielsen: (uddrag af) Mands minde
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Medietekster

Almene mål

  • Tekstanalyse

Progression

Gennem arbejdet med medieværket Festen, er der fokuseret på at analysere filmens egne udtryksformer overfor den litterære genre.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Kronologiforløb

Indhold Litteraturens veje. s.40-42; 78-82.
Litteraturhåndbogen. s.53-55; 88-89; 96-98; 131-134; 170-174.
Henrik Pontoppidan: Ørneflugt
Oehlenschläger: Fædrelandssang
Holberg: Naturens og folkerettens kundskab
Kingo: Hver har sin skæbne (salme)
Tycho Brahe: Til Urania
Ridder Stigs runer og bryllup (folkevise)
Af Ravnkel Frøjsgodes saga
I forbindelse med forløbet er der udarbejdet en klassehjemmeside.
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Genrer
  • Historisk bevidsthed

Progression

Kronologiforløb mellem dansk og historie med fokus på samspillet mellem litteratur og samfund.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Essay i dansk

Indhold Faglige Forbindelser. s.
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Forløb i skriftlighed med fokus på essayet som genre.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Tv-reklamer

Indhold Per Helmer Hansen: TV-reklamer. Frydenlund, 2004 Kap. 1; 9; 10 Kap. 2-5 og 8 holdt som gruppeoplæg.
Herudover analyse af diverse reklamefilm
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Medietekster

Almene mål

  • Teori/metode

Progression

Med fokus på at udvikle eget storyboard til en tv-reklame, er der arbejdet med tv-reklamen som udtryksform.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

Komma i dansk

Indhold www.dsn.dk
Omfang 1
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug

Almene mål

  • It

Progression

Introduktion til kommatering i dansk.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Sagatiden

Indhold Heltoft, Anne Marie m.fl.: De sproglige rødder. DLF, 2006 s.55-61
Ravnkel Frøjsgodes Saga (Værk fra tiden før 1800)
Verdens tilblivelse og guderne
Skallagrimsson: Sønnetabet
Valhalla (tegneserie)
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning

Almene mål

  • Tekstanalyse

Progression

Gennem arbejdet med sagatiden at have fokus på det danske sprogs rødder med islandsk som parallel eksempel.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Hekse

Indhold

 

Fibiger, Johannes m.fl.: Litteraturens veje. Systime, 2004 2.udg. s.66-67

Funder, Bent & Rasmus Hansen: Hekse. Systime, 1985 tekster: Den onde stedmoder; Sandra M. Gilbert og Susan Gubar: Dronningen og spejlet; Snehvide; Klokkeblomst; Elverhøj; Aarestrup: Paa Maskeraden; Claussen: Djævlerier;

Kirsten Jacobsen: Den onde stedmoder

Jan Sonnergaard: Er der liv efter kærligheden? fra Sidste søndag i oktober

Kaspersen, Peter: Tekstens stemmer – antologi. Dlf, 1998 s.100-102

 

 

 

Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Genrer

Progression

Hekse-forløb med fokus på at videreudvikle elevernes evner til analyse og fortolkning samtidig med et litterært diakront perspektiv.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Pararbejde

AT 5 - Det moderne gennembrud

Indhold

 Fibiger, Johannes m.fl.: Litteraturens veje. Systime, 2004 2.udg. s.

BYEN OG BORGERSKABET
Bang, Herman: af Stuk (1887). Samlerens antologi bd. 7, Samlerens Forlag, 1979
Drachmann, Holger: Ved Sukkenes Bro. Samlerens antologi 7.
Habermas, Jürgen: Borgerlig offentlighed. Massekommunikation, 1976

KVINDENS STILLING OG SÆDELIGHEDSFEJDEN Bang, Herman: Den sidste balkjole. Ravnkilde, Adda: En Pyrrhussejr. 1884  

INDUSTRIALISERINGEN OG ARBEJDERBEVÆGELSEN Drachmann, Holger: Engelske Socialister. Samlerens antologi 7 Overby, U.P.: Snart Dages Det. Samlerens Antologi 7  

INDUSTRIALISERING OG FREMMEDGØRELSE Pontoppidan, Henrik: Af Lykke-Per. Litteratur udvalg 3 Bang, Herman: af Stuk (1887). Samlerens antologi bd. 7, Samlerens Forlag, 1979  

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet

Progression

At give eleverne en forståelse af den omvæltning der sker med dansk litteratur i forbindelse med det moderne gennembrud. Samtidig at se ligheder og forskelle mellem den samtidige udvikling indenfor industri og byudvikling.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Radiomontagen

Indhold

”Uden straf ingen skole” radiomontage. DR, 1984

Hjemmeside: http://www.dr.dk/radiofortaellinger/

Horsbøl, Gitte og Jette Meldgaard Harboe: Den iscenesatte virkelighed. Systime, 2004 s.8-10

Hanghøj, Thorkild og Nicolai Knudsen: Radiofortællinger. Gyldendal, 2006 s.12-33; 84-101

Montagen. Ark udarbejdet af SW

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Medietekster
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Kommunikationsstrategi
  • Mundtlig udtryksfærdighed

Progression

Med fokus på radiomontagen at præsentere dokumentargenren for eleverne.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Skriftlighed i dansk

Indhold

Grundbog i skriftlig dansk s.

Udklip fra partiprogrammer

Eksempler på katakreser (fejl i idiomer)

Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug

Almene mål

  • Evaluering af læreproces
  • Portefølje
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

At videreudvikle elevernes skriftlige udtryksfærdigheder.
At arbejde med elektronisk portfolio som evalueringsform.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Henrik Ibsen - En folkefiende

Indhold

Henrik Ibsen: En folkefiende (Værk - Drama)

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Gys i udenlandsk litteratur

Indhold

Gys og splat. DLF 13-17 (oplæg) + s.20-37 E.A. Poe: Dværgen Spring-Frø Sir A.C. Doyle: Den krybende mand Tom Kristensen: De forsvundne ansigter William Faulkner: En rose til Emily Robert Bloch: Enoch Bret Easton Ellis: Af American Psycho Jens-Martin Eriksen: Nani (Værk)

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen

Almene mål

Progression

Forløb med verdenslitterært perspektiv

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Mundtlig kommunikation

Indhold

Ellen Holmboe: Kort og godt om at argumentere for en holdning. DLF, 2007 s.4-21; 27-35

Filmklip: Klovn, Kærlighedens smerte.

TV-reklamer: Danske Bank, Totalkredit m.fl.

Omfang 14
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer