» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Dansk, 2006-08-01 da/u (2u da)

Dansk, 2006-08-01 da/u (2u da)

Termin Sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Signe Rugård Poulsen
Hold 2006-08-01 da/u (3u da)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-30

1800-tallets historie og litteratur

Indhold

To malerier: Jørgen Roed: Haven med den gamle døbefont og Christjerne Schobius: Det tabte paradis
Litteraturhåndbogen s. 501-503: Romantikken
Litteraturens veje s. 137-140 (sølvudg.): Romantikken + Romantikkens filosofi
Den hypotetisk-deduktive metode i dansk, introduktion
Adam Oehlenschläger: Hiemvee
Schack Staffeldt: Indvielsen
H.C. Andersen: Klokken
Litteraturens veje
s. 194-201 (sølvudg.): Fra Biedermeieridyl til industrisamfund, Kampen for demokrati, En litterær revolution, Romantisk efterklang.
To malerier: Wilh. Marstrand: Fru Gyllembourg oplæser for familien og Edvard Munch: Madonna
Amalie Skram: Af Forraadt
Henrik Ibsen: Et dukkehjem, filmatisering af stykket fra1974 (bearbejdning af Leif Panduro)
Amalie Skram: Karens jul
Henrik Pontoppidan: Ane-Mette
Elevoplæg om selvvalgte emner inden for 1800-tallets historie og litteratur (AT).Litteraturens veje s. 209-216 (sølvudg.): ”Impressionismen i maleriet” og ”Billeder fra den danske provins: Herman Bang”.
Tekstklip, naturalisme-impressionisme (Henrik Pontoppidan, Amalie Skram, Herman Bang).
Det moderne gennembruds malerkunst (PowerPoint)
Herman Bang-tekster: Foran Alteret, Frøkenen, Pernille, Af: Fra Lighuset , Branden.

 

 

 

Omfang 27
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Litteratur- og informationssøgning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

AT 5: 1800-tallets historie og litteratur

Indhold

To malerier: Jørgen Roed: Haven med den gamle døbefont og Christjerne Schobius: Det tabte paradis

Litteraturhåndbogen s. 501-503: Romantikken

Litteraturens veje s. 137-140 (sølvudg.): Romantikken + Romantikkens filosofi

Den hypotetisk-deduktive metode i dansk, introduktion

Adam Oehlenschläger: Hiemvee

Schack Staffeldt: Indvielsen

H.C. Andersen: Klokken

Litteraturens veje s. 194-201 (sølvudg.): Fra Biedermeieridyl til industrisamfund, Kampen for demokrati, En litterær revolution, Romantisk efterklang.

To malerier: Wilh. Marstrand: Fru Gyllembourg oplæser for familien og Edvard Munch: Madonna

Amalie Skram: Af Forraadt

Henrik Ibsen: Et dukkehjem, filmatisering af stykket fra1974 (bearbejdning af Leif Panduro).

Amalie Skram: Karens jul

Henrik Pontoppidan: Ane-Mette

Elevoplæg om selvvalgte emner inden for 1800-tallets historie og litteratur (AT).

Litteraturens veje s. 209-216 (sølvudg.): ”Impressionismen i maleriet” og ”Billeder fra den danske provins: Herman Bang”.
Tekstklip, naturalisme-impressionisme (Henrik Pontoppidan, Amalie Skram, Herman Bang).
Det moderne gennembruds malerkunst (PowerPoint).

Herman Bang: Foran Alteret

          ”           : Frøkenen

          ”           : Pernille

          ”           :Af: Fra Lighuset

          ”           :Branden

          ”           : Returbilletten

 

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Litteratur- og informationssøgning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Medieforløb: Aviser

Indhold

Sammenligning af otte aviser på nettet (Berlingske Tidende, Børsen, Jyllands-Posten, Fyens Stiftstidende, Politiken, Information, BT, Ekstra Bladet). Layout, indhold, papiravisens oplagstal mv.

Vægtningen af de fem nyhedskriterier i topnyheder på nettet.

Nyheders formål og funktion, eksempler på nettet.

Avisens genrer, overordnet inddeling (1 s., lærerproduceret materiale).

Nyhedsartikler og opinionsartikler analyseret ud fra den pragmatiske kommunikationsmodel.

L. Borker og P.E.Brøndgaard: Avisreportagen fra Cavling til Sabroe, s. 7-13 (Avisreportagens udvikling).

Sammenlignende analyse af to nyhedsartikler: Fogh ønsker bredt samarbejde, Urban 6.6.05, og S efterlyser bredt samarbejde, MetroXpress 6.6.05.

Morten Sabroe: Ildkuglen i fjernsynet, Politiken 21.10.94. Analyse af sproglige virkemidler og omskrivning til traditionel nyhedsartikel.

 

Omfang 10.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Medietekster

Almene mål

  • Demokratisk praksis
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • It

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Medieforløb: Reklamer

Indhold

Reklamens billeder, 3 timers undervisningsforløb på Brandts Klædefabriks mediemuseum. Herunder introduktion til reklamer og egenproduktion af adfærdsregulerende reklame vha. Adope Photoshop.

Udvælgelse og analyse af to reklamer i grupper ud fra kriterierne vellykket/mindre vellykket. Baggrundsmateriale herfor: Reklameanalyseark m. kommunikationsmodel, reklamebranchens segmentinddeling, reklamens visuelle elementer og reklameteksten (lærerproduceret materiale).

PowerPoint-elevoplæg om reklamer for et bestemt produkt med en historisk spredning. Reklamerne var fra ugeblade og aviser fra 1930’erne op til i dag. Fokus på tidstypiske træk og den samfundsmæssige udvikling i bl.a. synet på adfærdsnormer, kønsroller og forbrug. Baggrundslæsning: Sammendrag af facts om reklamens historiske udvikling i Asger Liebst: Reklamedrøm.

Praktisk opgave: Adfærdsregulerende reklamekampagne, ’Hold rent på skolen’. Evaluering og udstilling af reklamerne.

 

Omfang 16
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Medietekster
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

  • Argumentation
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • It
  • Kommunikationsstrategi
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt
  • IT-støttet fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Historisk læsning - fra vikingetiden til oplysningstiden

Indhold

Ravnkel Frøjsgodes saga (værk)

Baggrundslæsning om vikingetiden og sagaer i Litteraturens veje s. 32-35 + 40-45 (sølvudg.) / 14-17 + 22-27 (guldudg.).

Torbens datter

Germand Gladensvend

Harpens kraft

”Folkeviser” ved Sorten Muld: Bonden og elverpigen, Venelite

Baggrundslæsning om folkeviser i Litteraturens veje s. 490 (sølvudg.)

Kong Lindorm

Thomas Kingo: Far verden, far vel

Barokbilleder: arkitektur og malerkunst fra 1600-tallet

Ludvig Holberg: Jeppe på bjerget (værk)

Omfang 21
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Genrer
  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet
  • Læsning
  • Sprogbevidsthed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde