Termin | Vinter 2006 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Dansk, A |
Lærere | Signe Rugård Poulsen |
Hold | 2006-08-01 da/u (3u da) |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-12-13 |
Indhold |
Solveig Bennike m.fl.: Faglige forbindelser i dansk s. 51-58. Agnete Elmose m. fl. : Sprogets veje, Systime 2004, s. 148-154 (udleveret som kopi). Indledningen til folkeeventyret Lille Lars og Store Lars og H.C. Andersen: Lille Claus og Store Claus Lærerproduceret materiale: Liste med karakteristiske tale- og skriftsprogstræk. Båndudskrifter af samtaler. Øvelse i at fjerne talesprogstræk i skriftsprog. Skematisk oversigt over de tre hovedsproghandlingstyper. Optoning og nedtoning, teori og øvelser. |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Grundbog: Solveig Bennike m.fl.: Faglige forbindelser i dansk bind (FF)1 + 2. Replikker, samtale , undertekst: FF s. 16 og 20-23 Jan Sonnergaard: Kimono mit hus Helle Helle: En stol for lidt ” : Fasaner ” : Køreplaner (skr. opgave) Fællestime med Helle Helle Hjalmar Söderberg: Kyssen Fortæller og synsvinkel, teksteksempler Billedsprog: realplan-billedplan, metafor, sammenligning, personifikation, besjæling, symbol. FF s. 39-42 og Litteraturens veje (sølvudg.) s. 483-484 + 525. Emil Bønnelycke: Vesterbrogade Astrid Saalbach: Kødet |
Omfang | 19 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Solveig Bennike m.fl.: Faglige forbindelser i dansk s. 195-200 om mundtlig fremstilling og retorik. |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Tema: Frygt og angst Tekster og billeder: Emil Aarestrup: Angst, Pär Lagerkvist: Ångest, Edvard Munch: Skriget. Øvelser i hurtigskrivning, tænkeskrivning, procesorienteret skrivning med bl.a. diposition/mindmap, del-og-stjæl og respons, essayskrivning om angst med udgangspunkt i avisartikler fra Berlingske Tidende, Politiken og Fyens Stiftstidende 2005-2006. |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Analysemodeller til noveller, lyrik og sagprosa. N.F.S. Grundtvig: Nu falmer skoven trindt om land Dan Turèll: Efterårs-Blues Skriftlig opgave om Klaus Rifbjerg: Det er blevet os pålagt og Michael Strunge: Coma. Martin A. Hansen: Roden Niels Kr. Højerslev: Skala til dumpekarakter, JP 2/12 06. Niels P. Bøgballe: Bonus til gymnasieelever, JP 25/11 06. |
Omfang | 4.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionOpsamling på tekstanalysearbejdet i dansk i grundforløbet. Fokus på genrebevidsthed og metode. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Vikingetiden: Af Egils saga, Litt.udv. 1 s. 20-24. Middelalderen: Eluer Høy, Litt.udv. 1 s. 98-100. Barokken: Thomas Kingo: Sølv-Bierget ved Kongsberg, Dansk Litteratur 1 s. 160-161. Oplysningstiden: Af Ludvig Holberg: Moralske tanker + W. Hogarth: En skørtejægers skæbne. Romantikken: Adam Oehlenschläger: Der er et yndigt land + guldaldermalerier. Det moderne gennembrud: Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød, Dansk litteratur 2 s. 155-159. Mellemkrigstiden: Emil Bønnelycke: Af Spartanerne + ekspressionistiske og surrealistiske krigsmalerier sammenlignet med nationalromantiske. Efter 2. verdenskrig: Ivan Malinovski: Benzinhjertet. Skriftlig opgave: Analyse, fortolkning og perspektivering af en af flg. tekster efter eget valg: Ridderens runeslag, Ludvig Holberg: Forsvar for Maskerader, Anonym: Af Fædrelandskjærlighed, en Gave for Børn og Henrik Pontoppidan: En stor dag. Baggrundslæsning i Litteraturens vej |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionLæsning af litteratur med fokus på litteraturens betingethed af den tid og det samfund, den er opstået i. Overblik over de store linjer i samfundsudvikling og litteraturhistorie fra oldtid til nutid. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Finn Søeborg: Min kone forstår mig ikke + filmatisering af novellen fra 2001 af elever fra filmskolen : Når lysterne tændes. Hans Scherfig: Den forsvundne fuldmægtig (værk) + filmatiseringen af romanen |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionLæsning af værker, som tematisk ligger i forlængelse af Malinovskis "Benzinhjertet", som vi afsluttede dansk-historie-kronologiforløbet med. Fokus også på reaktualisering af ældre værker i nyere film. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
To malerier: Jørgen Roed: Haven med den gamle døbefont og Christjerne Schobius: Det tabte paradis
|
Omfang | 27 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
To malerier: Jørgen Roed: Haven med den gamle døbefont og Christjerne Schobius: Det tabte paradis Litteraturhåndbogen s. 501-503: Romantikken Litteraturens veje s. 137-140 (sølvudg.): Romantikken + Romantikkens filosofi Den hypotetisk-deduktive metode i dansk, introduktion Adam Oehlenschläger: Hiemvee Schack Staffeldt: Indvielsen H.C. Andersen: Klokken Litteraturens veje s. 194-201 (sølvudg.): Fra Biedermeieridyl til industrisamfund, Kampen for demokrati, En litterær revolution, Romantisk efterklang. To malerier: Wilh. Marstrand: Fru Gyllembourg oplæser for familien og Edvard Munch: Madonna Amalie Skram: Af Forraadt Henrik Ibsen: Et dukkehjem, filmatisering af stykket fra1974 (bearbejdning af Leif Panduro). Amalie Skram: Karens jul Henrik Pontoppidan: Ane-Mette Elevoplæg om selvvalgte emner inden for 1800-tallets historie og litteratur (AT). Litteraturens veje s. 209-216 (sølvudg.): ”Impressionismen i maleriet” og ”Billeder fra den danske provins: Herman Bang”. Herman Bang: Foran Alteret ” : Frøkenen ” : Pernille ” :Af: Fra Lighuset ” :Branden ” : Returbilletten
|
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Sammenligning af otte aviser på nettet (Berlingske Tidende, Børsen, Jyllands-Posten, Fyens Stiftstidende, Politiken, Information, BT, Ekstra Bladet). Layout, indhold, papiravisens oplagstal mv. Vægtningen af de fem nyhedskriterier i topnyheder på nettet. Nyheders formål og funktion, eksempler på nettet. Avisens genrer, overordnet inddeling (1 s., lærerproduceret materiale). Nyhedsartikler og opinionsartikler analyseret ud fra den pragmatiske kommunikationsmodel. L. Borker og P.E.Brøndgaard: Avisreportagen fra Cavling til Sabroe, s. 7-13 (Avisreportagens udvikling). Sammenlignende analyse af to nyhedsartikler: Fogh ønsker bredt samarbejde, Urban 6.6.05, og S efterlyser bredt samarbejde, MetroXpress 6.6.05. Morten Sabroe: Ildkuglen i fjernsynet, Politiken 21.10.94. Analyse af sproglige virkemidler og omskrivning til traditionel nyhedsartikel.
|
Omfang | 10.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Reklamens billeder, 3 timers undervisningsforløb på Brandts Klædefabriks mediemuseum. Herunder introduktion til reklamer og egenproduktion af adfærdsregulerende reklame vha. Adope Photoshop. Udvælgelse og analyse af to reklamer i grupper ud fra kriterierne vellykket/mindre vellykket. Baggrundsmateriale herfor: Reklameanalyseark m. kommunikationsmodel, reklamebranchens segmentinddeling, reklamens visuelle elementer og reklameteksten (lærerproduceret materiale). PowerPoint-elevoplæg om reklamer for et bestemt produkt med en historisk spredning. Reklamerne var fra ugeblade og aviser fra 1930’erne op til i dag. Fokus på tidstypiske træk og den samfundsmæssige udvikling i bl.a. synet på adfærdsnormer, kønsroller og forbrug. Baggrundslæsning: Sammendrag af facts om reklamens historiske udvikling i Asger Liebst: Reklamedrøm. Praktisk opgave: Adfærdsregulerende reklamekampagne, ’Hold rent på skolen’. Evaluering og udstilling af reklamerne.
|
Omfang | 16 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Ravnkel Frøjsgodes saga (værk) Baggrundslæsning om vikingetiden og sagaer i Litteraturens veje s. 32-35 + 40-45 (sølvudg.) / 14-17 + 22-27 (guldudg.). Torbens datter Germand Gladensvend Harpens kraft ”Folkeviser” ved Sorten Muld: Bonden og elverpigen, Venelite Baggrundslæsning om folkeviser i Litteraturens veje s. 490 (sølvudg.) Kong Lindorm Thomas Kingo: Far verden, far vel Barokbilleder: arkitektur og malerkunst fra 1600-tallet Ludvig Holberg: Jeppe på bjerget (værk) |
Omfang | 21 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|