» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Dansk, 2006-08-01 da/u grundforløb

Dansk, 2006-08-01 da/u grundforløb

Termin Vinter 2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Signe Rugård Poulsen
Hold 2006-08-01 da/u (3u da)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-12-13

Dansk i almen sprogforståelse

Indhold Solveig Bennike m.fl.: Faglige forbindelser i dansk s. 51-58.
Agnete Elmose m. fl. : Sprogets veje, Systime 2004, s. 148-154 (udleveret som kopi).
Indledningen til folkeeventyret Lille Lars og Store Lars og H.C. Andersen: Lille Claus og Store Claus
Lærerproduceret materiale:
Liste med karakteristiske tale- og skriftsprogstræk.
Båndudskrifter af samtaler.
Øvelse i at fjerne talesprogstræk i skriftsprog.
Skematisk oversigt over de tre hovedsproghandlingstyper.
Optoning og nedtoning, teori og øvelser.
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

  • Genrer
  • Kommunikationsstrategi
  • Sprogbevidsthed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Sproglig opmærksomhed og introducerende tekstanalyse

Indhold Grundbog: Solveig Bennike m.fl.: Faglige forbindelser i dansk bind (FF)1 + 2.
Replikker, samtale , undertekst: FF s. 16 og 20-23
Jan Sonnergaard: Kimono mit hus
Helle Helle: En stol for lidt
” : Fasaner
” : Køreplaner (skr. opgave)
Fællestime med Helle Helle
Hjalmar Söderberg: Kyssen
Fortæller og synsvinkel, teksteksempler
Billedsprog: realplan-billedplan, metafor, sammenligning, personifikation, besjæling, symbol. FF s. 39-42 og Litteraturens veje (sølvudg.) s. 483-484 + 525.
Emil Bønnelycke: Vesterbrogade
Astrid Saalbach: Kødet
Omfang 19
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Sprogets funktion og betydning
  • Sprogets opbygning

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Genrer
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

AT 2: Renæssance / Træning af mundtlig kompetence

Indhold Solveig Bennike m.fl.: Faglige forbindelser i dansk s. 195-200 om mundtlig fremstilling og retorik.
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Skriftligt basiskursus

Indhold Tema: Frygt og angst
Tekster og billeder: Emil Aarestrup: Angst, Pär Lagerkvist: Ångest, Edvard Munch: Skriget.
Øvelser i hurtigskrivning, tænkeskrivning, procesorienteret skrivning med bl.a. diposition/mindmap, del-og-stjæl og respons, essayskrivning om angst med udgangspunkt i avisartikler fra Berlingske Tidende, Politiken og Fyens Stiftstidende 2005-2006.
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Læringsstrategier
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Studiemetoder
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Repetition af tekstanalysemetoder: Skønlitterær prosa og lyrik samt sagprosa

Indhold Analysemodeller til noveller, lyrik og sagprosa.
N.F.S. Grundtvig: Nu falmer skoven trindt om land
Dan Turèll: Efterårs-Blues
Skriftlig opgave om Klaus Rifbjerg: Det er blevet os pålagt og Michael Strunge: Coma.
Martin A. Hansen: Roden
Niels Kr. Højerslev: Skala til dumpekarakter, JP 2/12 06.
Niels P. Bøgballe: Bonus til gymnasieelever, JP 25/11 06.
Omfang 4.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Medietekster
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Genrer
  • Sprogbevidsthed
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Opsamling på tekstanalysearbejdet i dansk i grundforløbet. Fokus på genrebevidsthed og metode.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kronologiforløb dansk-historie

Indhold Vikingetiden: Af Egils saga, Litt.udv. 1 s. 20-24.
Middelalderen: Eluer Høy, Litt.udv. 1 s. 98-100.
Barokken: Thomas Kingo: Sølv-Bierget ved Kongsberg, Dansk Litteratur 1 s. 160-161.
Oplysningstiden: Af Ludvig Holberg: Moralske tanker + W. Hogarth: En skørtejægers skæbne.
Romantikken: Adam Oehlenschläger: Der er et yndigt land + guldaldermalerier.
Det moderne gennembrud: Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød, Dansk litteratur 2 s. 155-159.
Mellemkrigstiden: Emil Bønnelycke: Af Spartanerne + ekspressionistiske og surrealistiske krigsmalerier sammenlignet med nationalromantiske.
Efter 2. verdenskrig: Ivan Malinovski: Benzinhjertet.
Skriftlig opgave: Analyse, fortolkning og perspektivering af en af flg. tekster efter eget valg: Ridderens runeslag, Ludvig Holberg: Forsvar for Maskerader, Anonym: Af Fædrelandskjærlighed, en Gave for Børn og Henrik Pontoppidan: En stor dag. Baggrundslæsning i Litteraturens vej
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Kultur
  • Læsning
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Læsning af litteratur med fokus på litteraturens betingethed af den tid og det samfund, den er opstået i. Overblik over de store linjer i samfundsudvikling og litteraturhistorie fra oldtid til nutid.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Litteraturlæsning i forlængelse af dansk-historie-kronologiforløbet, inkl. værklæsning

Indhold Finn Søeborg: Min kone forstår mig ikke + filmatisering af novellen fra 2001 af elever fra filmskolen : Når lysterne tændes.
Hans Scherfig: Den forsvundne fuldmægtig (værk) + filmatiseringen af romanen
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Medietekster
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Læsning af værker, som tematisk ligger i forlængelse af Malinovskis "Benzinhjertet", som vi afsluttede dansk-historie-kronologiforløbet med. Fokus også på reaktualisering af ældre værker i nyere film.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

1800-tallets historie og litteratur

Indhold

To malerier: Jørgen Roed: Haven med den gamle døbefont og Christjerne Schobius: Det tabte paradis
Litteraturhåndbogen s. 501-503: Romantikken
Litteraturens veje s. 137-140 (sølvudg.): Romantikken + Romantikkens filosofi
Den hypotetisk-deduktive metode i dansk, introduktion
Adam Oehlenschläger: Hiemvee
Schack Staffeldt: Indvielsen
H.C. Andersen: Klokken
Litteraturens veje
s. 194-201 (sølvudg.): Fra Biedermeieridyl til industrisamfund, Kampen for demokrati, En litterær revolution, Romantisk efterklang.
To malerier: Wilh. Marstrand: Fru Gyllembourg oplæser for familien og Edvard Munch: Madonna
Amalie Skram: Af Forraadt
Henrik Ibsen: Et dukkehjem, filmatisering af stykket fra1974 (bearbejdning af Leif Panduro)
Amalie Skram: Karens jul
Henrik Pontoppidan: Ane-Mette
Elevoplæg om selvvalgte emner inden for 1800-tallets historie og litteratur (AT).Litteraturens veje s. 209-216 (sølvudg.): ”Impressionismen i maleriet” og ”Billeder fra den danske provins: Herman Bang”.
Tekstklip, naturalisme-impressionisme (Henrik Pontoppidan, Amalie Skram, Herman Bang).
Det moderne gennembruds malerkunst (PowerPoint)
Herman Bang-tekster: Foran Alteret, Frøkenen, Pernille, Af: Fra Lighuset , Branden.

 

 

 

Omfang 27
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Litteratur- og informationssøgning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

AT 5: 1800-tallets historie og litteratur

Indhold

To malerier: Jørgen Roed: Haven med den gamle døbefont og Christjerne Schobius: Det tabte paradis

Litteraturhåndbogen s. 501-503: Romantikken

Litteraturens veje s. 137-140 (sølvudg.): Romantikken + Romantikkens filosofi

Den hypotetisk-deduktive metode i dansk, introduktion

Adam Oehlenschläger: Hiemvee

Schack Staffeldt: Indvielsen

H.C. Andersen: Klokken

Litteraturens veje s. 194-201 (sølvudg.): Fra Biedermeieridyl til industrisamfund, Kampen for demokrati, En litterær revolution, Romantisk efterklang.

To malerier: Wilh. Marstrand: Fru Gyllembourg oplæser for familien og Edvard Munch: Madonna

Amalie Skram: Af Forraadt

Henrik Ibsen: Et dukkehjem, filmatisering af stykket fra1974 (bearbejdning af Leif Panduro).

Amalie Skram: Karens jul

Henrik Pontoppidan: Ane-Mette

Elevoplæg om selvvalgte emner inden for 1800-tallets historie og litteratur (AT).

Litteraturens veje s. 209-216 (sølvudg.): ”Impressionismen i maleriet” og ”Billeder fra den danske provins: Herman Bang”.
Tekstklip, naturalisme-impressionisme (Henrik Pontoppidan, Amalie Skram, Herman Bang).
Det moderne gennembruds malerkunst (PowerPoint).

Herman Bang: Foran Alteret

          ”           : Frøkenen

          ”           : Pernille

          ”           :Af: Fra Lighuset

          ”           :Branden

          ”           : Returbilletten

 

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Litteratur- og informationssøgning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Medieforløb: Aviser

Indhold

Sammenligning af otte aviser på nettet (Berlingske Tidende, Børsen, Jyllands-Posten, Fyens Stiftstidende, Politiken, Information, BT, Ekstra Bladet). Layout, indhold, papiravisens oplagstal mv.

Vægtningen af de fem nyhedskriterier i topnyheder på nettet.

Nyheders formål og funktion, eksempler på nettet.

Avisens genrer, overordnet inddeling (1 s., lærerproduceret materiale).

Nyhedsartikler og opinionsartikler analyseret ud fra den pragmatiske kommunikationsmodel.

L. Borker og P.E.Brøndgaard: Avisreportagen fra Cavling til Sabroe, s. 7-13 (Avisreportagens udvikling).

Sammenlignende analyse af to nyhedsartikler: Fogh ønsker bredt samarbejde, Urban 6.6.05, og S efterlyser bredt samarbejde, MetroXpress 6.6.05.

Morten Sabroe: Ildkuglen i fjernsynet, Politiken 21.10.94. Analyse af sproglige virkemidler og omskrivning til traditionel nyhedsartikel.

 

Omfang 10.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Medietekster

Almene mål

  • Demokratisk praksis
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • It

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Medieforløb: Reklamer

Indhold

Reklamens billeder, 3 timers undervisningsforløb på Brandts Klædefabriks mediemuseum. Herunder introduktion til reklamer og egenproduktion af adfærdsregulerende reklame vha. Adope Photoshop.

Udvælgelse og analyse af to reklamer i grupper ud fra kriterierne vellykket/mindre vellykket. Baggrundsmateriale herfor: Reklameanalyseark m. kommunikationsmodel, reklamebranchens segmentinddeling, reklamens visuelle elementer og reklameteksten (lærerproduceret materiale).

PowerPoint-elevoplæg om reklamer for et bestemt produkt med en historisk spredning. Reklamerne var fra ugeblade og aviser fra 1930’erne op til i dag. Fokus på tidstypiske træk og den samfundsmæssige udvikling i bl.a. synet på adfærdsnormer, kønsroller og forbrug. Baggrundslæsning: Sammendrag af facts om reklamens historiske udvikling i Asger Liebst: Reklamedrøm.

Praktisk opgave: Adfærdsregulerende reklamekampagne, ’Hold rent på skolen’. Evaluering og udstilling af reklamerne.

 

Omfang 16
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Medietekster
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

  • Argumentation
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • It
  • Kommunikationsstrategi
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt
  • IT-støttet fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Historisk læsning - fra vikingetiden til oplysningstiden

Indhold

Ravnkel Frøjsgodes saga (værk)

Baggrundslæsning om vikingetiden og sagaer i Litteraturens veje s. 32-35 + 40-45 (sølvudg.) / 14-17 + 22-27 (guldudg.).

Torbens datter

Germand Gladensvend

Harpens kraft

”Folkeviser” ved Sorten Muld: Bonden og elverpigen, Venelite

Baggrundslæsning om folkeviser i Litteraturens veje s. 490 (sølvudg.)

Kong Lindorm

Thomas Kingo: Far verden, far vel

Barokbilleder: arkitektur og malerkunst fra 1600-tallet

Ludvig Holberg: Jeppe på bjerget (værk)

Omfang 21
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Genrer
  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet
  • Læsning
  • Sprogbevidsthed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde