» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Dansk, 2006-08-01 da/u studieretningsforløb i 1.g

Dansk, 2006-08-01 da/u studieretningsforløb i 1.g

Termin Sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Signe Rugård Poulsen
Hold 2006-08-01 da/u (3u da)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-15

Repetition af tekstanalysemetoder: Skønlitterær prosa og lyrik samt sagprosa

Indhold Analysemodeller til noveller, lyrik og sagprosa.
N.F.S. Grundtvig: Nu falmer skoven trindt om land
Dan Turèll: Efterårs-Blues
Skriftlig opgave om Klaus Rifbjerg: Det er blevet os pålagt og Michael Strunge: Coma.
Martin A. Hansen: Roden
Niels Kr. Højerslev: Skala til dumpekarakter, JP 2/12 06.
Niels P. Bøgballe: Bonus til gymnasieelever, JP 25/11 06.
Omfang 4.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Medietekster
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Genrer
  • Sprogbevidsthed
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Opsamling på tekstanalysearbejdet i dansk i grundforløbet. Fokus på genrebevidsthed og metode.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kronologiforløb dansk-historie

Indhold Vikingetiden: Af Egils saga, Litt.udv. 1 s. 20-24.
Middelalderen: Eluer Høy, Litt.udv. 1 s. 98-100.
Barokken: Thomas Kingo: Sølv-Bierget ved Kongsberg, Dansk Litteratur 1 s. 160-161.
Oplysningstiden: Af Ludvig Holberg: Moralske tanker + W. Hogarth: En skørtejægers skæbne.
Romantikken: Adam Oehlenschläger: Der er et yndigt land + guldaldermalerier.
Det moderne gennembrud: Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød, Dansk litteratur 2 s. 155-159.
Mellemkrigstiden: Emil Bønnelycke: Af Spartanerne + ekspressionistiske og surrealistiske krigsmalerier sammenlignet med nationalromantiske.
Efter 2. verdenskrig: Ivan Malinovski: Benzinhjertet.
Skriftlig opgave: Analyse, fortolkning og perspektivering af en af flg. tekster efter eget valg: Ridderens runeslag, Ludvig Holberg: Forsvar for Maskerader, Anonym: Af Fædrelandskjærlighed, en Gave for Børn og Henrik Pontoppidan: En stor dag. Baggrundslæsning i Litteraturens vej
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Kultur
  • Læsning
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Læsning af litteratur med fokus på litteraturens betingethed af den tid og det samfund, den er opstået i. Overblik over de store linjer i samfundsudvikling og litteraturhistorie fra oldtid til nutid.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Litteraturlæsning i forlængelse af dansk-historie-kronologiforløbet, inkl. værklæsning

Indhold Finn Søeborg: Min kone forstår mig ikke + filmatisering af novellen fra 2001 af elever fra filmskolen : Når lysterne tændes.
Hans Scherfig: Den forsvundne fuldmægtig (værk) + filmatiseringen af romanen
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Medietekster
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Læsning af værker, som tematisk ligger i forlængelse af Malinovskis "Benzinhjertet", som vi afsluttede dansk-historie-kronologiforløbet med. Fokus også på reaktualisering af ældre værker i nyere film.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning