Termin | Sommer 2007 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Dansk, A |
Lærere | Signe Rugård Poulsen |
Hold | 2006-08-01 da/u (3u da) |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2007-04-15 |
Indhold |
Analysemodeller til noveller, lyrik og sagprosa. N.F.S. Grundtvig: Nu falmer skoven trindt om land Dan Turèll: Efterårs-Blues Skriftlig opgave om Klaus Rifbjerg: Det er blevet os pålagt og Michael Strunge: Coma. Martin A. Hansen: Roden Niels Kr. Højerslev: Skala til dumpekarakter, JP 2/12 06. Niels P. Bøgballe: Bonus til gymnasieelever, JP 25/11 06. |
Omfang | 4.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionOpsamling på tekstanalysearbejdet i dansk i grundforløbet. Fokus på genrebevidsthed og metode. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Vikingetiden: Af Egils saga, Litt.udv. 1 s. 20-24. Middelalderen: Eluer Høy, Litt.udv. 1 s. 98-100. Barokken: Thomas Kingo: Sølv-Bierget ved Kongsberg, Dansk Litteratur 1 s. 160-161. Oplysningstiden: Af Ludvig Holberg: Moralske tanker + W. Hogarth: En skørtejægers skæbne. Romantikken: Adam Oehlenschläger: Der er et yndigt land + guldaldermalerier. Det moderne gennembrud: Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød, Dansk litteratur 2 s. 155-159. Mellemkrigstiden: Emil Bønnelycke: Af Spartanerne + ekspressionistiske og surrealistiske krigsmalerier sammenlignet med nationalromantiske. Efter 2. verdenskrig: Ivan Malinovski: Benzinhjertet. Skriftlig opgave: Analyse, fortolkning og perspektivering af en af flg. tekster efter eget valg: Ridderens runeslag, Ludvig Holberg: Forsvar for Maskerader, Anonym: Af Fædrelandskjærlighed, en Gave for Børn og Henrik Pontoppidan: En stor dag. Baggrundslæsning i Litteraturens vej |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionLæsning af litteratur med fokus på litteraturens betingethed af den tid og det samfund, den er opstået i. Overblik over de store linjer i samfundsudvikling og litteraturhistorie fra oldtid til nutid. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Finn Søeborg: Min kone forstår mig ikke + filmatisering af novellen fra 2001 af elever fra filmskolen : Når lysterne tændes. Hans Scherfig: Den forsvundne fuldmægtig (værk) + filmatiseringen af romanen |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionLæsning af værker, som tematisk ligger i forlængelse af Malinovskis "Benzinhjertet", som vi afsluttede dansk-historie-kronologiforløbet med. Fokus også på reaktualisering af ældre værker i nyere film. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|