[Uden titel]

Termin Ikke angivet
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Naturvidenskabeligt grundforløb
Lærere Maria Rodin
Hold 2006a
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2006-12-16

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Kost og sundhed

Indhold Litteratur:
Lone Als Egebo m.fl., "Biologi til tiden" s. 19-34; Nucleus 2005
G.Berg, "Biologi for gymnasiet og HF" 1982 s. 32-34 (Om enzymer)
Jan Geertsen, "Kemi og fødevarer" (6 sider)

Links:
www. netdoktor.dk (artikel om folkesygdomme, grafer,tabeller mm.)
www.e-nummer.dk (e-numre)
www.foedevarestyrelsen.dk (Positivlisten)

Øvelsesvejledninger:
Kemiske stoffer i fødevarer (J)
Spytamylases nedbrydning af stivelse i kartofler(J)
Tilsætningsstoffer (R)
Enzymer (R)
Kostundersøgelse(R)
Omfang 27
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller og se muligheder og begrænsninger
  • Formidle naturfagsemne
  • Gennemføre praktiske undersøgelser og iagttagelser

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • It
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Eleverne opnår basale studiekompetencer i naturvidenskabelige fag, herunder erfaring med laboratoriearbejde og rapportskrivning.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Fag

Fag

  • 2006-08-01 bi/a (Biologi, C)

Andre faglige elementer

NV2: Stråling og temperatur

Indhold Naturgeografi:
NV-mappen s. 22-24, 36-38, 41-50, 55-58
Fysik:(Fra NV-mappen)
"Fra Big Bang til Livets byggesten", s. 3-11
"Energi" s. 12-14
"Lys og Farver": s. 16-31
Eksperimenter:
Elkedel og varmefylde for vand
Solarkonstant og Drivhuseffekt
Additiv og subtraktiv farveblanding
Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller og se muligheder og begrænsninger
  • Gennemføre praktiske undersøgelser og iagttagelser

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Fag

Fag

Andre faglige elementer

Klimaskabende forhold

Indhold Naturgeografi:
Materiale fra NV2
+ "Naturgeografi", GO-forlaget s.186-188
"Alverdens geografi" om Grønlandspumpen
"Oceanernes store transportbånd", Jyllandsposten
den 19.11 2006,
Fysik:
"Jorden som snebold", Illustreret videnskab
nr 15/ 2000
"Densitet, vægt og opdrift"+"Klima i forskellige
perioder af Jordens historie":NV-mappe: s.15-20
Eksperiment:
Om densitet af saltvand og opdrift
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formidle naturfagsemne
  • Perspektivere naturfagene

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Evaluering af læreproces
  • Faglig diskussion

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Fag

Fag

Andre faglige elementer