Dansk, 2006-08-01 da/v

Termin sommer 2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Anne-Marie Nordtorp
Hold 2006-08-01 da/v (3v da)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-27

Introduktion til tekstlæsning

Indhold Littaraturens veje, leksikondelen: om analyse og fortolkning, komposition
Faglige forbindelser,Solveig Bennike m.fl.: om fortælleelementer, fortælletyper, fortælleteknik
Veninder, Camilla Christensen
Som englene flyver, Naja Marie Aidt
Harlekins millioner, Anders Bodelsen
Kimono mit hus, Jan Sonnergaard
Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

  • Læsning
  • Tekstanalyse

Progression

Fokus på udvikling af fælles begrebsapparat til tekstanalyse. Forløbet afsluttes med en stil,hvor disse kompetencer anvendes i en sammenhængende analyse og fortolkningsopgave.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Semantik- udtryk og indhold (AP)

Indhold af:Faglige forbindelser i dansk, Solveig Benneke m.fl., Dansklærerforeningen 2005 s. 28-39
Varehuset TOTAL, Erik Knudsen
Biografi af en snegl, Peter Seeberg
Kødet, Astrid Saalbach
Græd ikke så aflangt, Aage Hermann
Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Sprogets funktion og betydning
  • Sprogets opbygning

Almene mål

  • Genrer
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse

Progression

Fokus på ordenes indhold/betydning. Der veksles mellem at læse teori og anvende denne teori ved praktiske øvelser. Følgende begreber skal kunne anvendes ved sproglig analyse af en tekst:grundbetydning, denotation og konnotation, semantisk skema, modsætninger og tema.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Introduktion til tekstlæsning: lyrik

Indhold Udleveret kompendium om lyrik
af: Faglige forbindelser, Solveig Benneke m.fL., Dansklærerforeningen 2005 s.39-40
Skæbne, Morten Nielsen
Marine, I.P.Jacobsen
Det blomstrende slagsmål, Tom Kristensen
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Introduktion til lyrik i forlængelse af semantikforløbet. Fokus på lyriske virkemidler: billedsprog (realplan/billedplan- metafor, sammenligning, symbol, besjæling),akustiske virkemidler (rim og rytme)
Eleverne skal ved forløbets afslutning kunne anvende de introducerede begreber til en analyse af et digt

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Talesprog/skriftsprog, sproghandlinger, genrer

Indhold af:Faglige forbindelser, Solveig Benneke m.fl., Dansklærerforeningen 2005s. 20-28,51-58
og til sidst, Marianne Larsen
Vejrudsigt
reklame
opskrift
En stol for lidt, Helle Helle
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

Progression

Fokus på sprog- del af AP-forløb. Vekslen mellem teori og øvelser. Ved forløbets slutning skal eleverne kunne anvende begreberne fra overskriften ved tekstanalyse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Filmanalyse: Blinkende lygter

Indhold Blinkende lygter (film af Anders Thomas Jensen,2001)
Ernst og lyset, Anders Thomas Jensen
af: Mediefag, Claus Nymann m.fl, Systime 2005 "Filmanalyse"
af: Mediebogen - for folkeskolen, Dansklærerforeningen 1998 "Klipning"
Blinkende lygter, Tove Ditlevsen
Knojernet, Morti Vizki
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Medietekster
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Modeller
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Formålet med forløbet er at give eleverne kendskab til, hvordan man kan bruge filmmediet i dansk, og hvordan man kan gå til en film med de danskfaglige metoder. Derfor skal eleverne gennem forløbet præsenteres for filmens brug af dramaturgi, udtryksformer og filmiske virkemidler. Desuden skal de bruge de analytiske værktøjer i arbejdet med at kortlægge filmens betydning. Ydermere skal de kunne drage paralleller mellem film og litteratur og bevidstgøres om, hvilke værktøjer og virkemidler de to medier benytter sig af.
Gennem en introduktion til filmens virkemidler og dramaturgi introduceres eleverne for de basale værktøjer, de kan bruge i filmanalysen. Disse faglige kompetencer trænes i arbejdet med kortfilmen Ernst og lyset, der bruges som optakt til et mere selvstændigt arbejde med filmen Blinkende lygter. Endeligt skal eleverne perspektivere filmens tematik til litteratur gennem arbejdet med Tove Ditlevsens digt Blinkende lygter og Morti Vizkis novelle Knojernet. I arbejdet med digtet tages der udgangspunkt i spørgsmålet: ”hvordan kan filmen gøre brug af/inddrage litteraturen”? I arbejdet med novellen kan spørgsmålet være: ”hvordan kan litteraturen gøre brug af filmens stil”? Endvidere vil et fokuspunkt i forløbet være at drage tematiske paralleller mellem film og litteratur.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

At lave en skriftlig analyse af stilistiske virkemidler - kommakursus

Indhold af: Faglige forbindelser, Solveig Bennike m.fl
Madeleine eller Lille trist roman, Peter Adolphsen
Den lille pige med svovlstikkerne
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Introduktion til stilegenren "Kronik" med fokus på at skrive en sammenlignende stilistisk analyse af to tekster. OPsamling på det om stilistiske virkemidler, der er introduceret tidligere i grundforløbet + fokus på sætningsbygning og parataktisk og hypotaktisk stil.I forlængelse heraf et kommakursus.Forløbet skal reultere i, at eleverne kan skrive en kronik med fokus på stilistiske virkemidler.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Sagaen som genre

Indhold af: Litteraturens veje s.40-46 ("Sagatiden", "Sagaen som genre"), s.34-36 ("Æt og ære", Kult og rite", "Myten som genre"
Ravnkels saga
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Forskellige kulturer
  • Genrer
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Skriftlig formidling: redegørelse med fokus på argumentation

Indhold Barbara Illum: Argumemter i skriftlig kommunikation s. 11-18, 91-100
Bennike m.fl: faglige forbindelser s. 209-212. Desuden suppleres der med lederen "Respekt, dér" (Politiken d. 18.11.2004) og kommentaren Færre unge og flere urmagere (Nyhedsavisen d. 29.01.2007)
Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Medietekster
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Egen indlæring
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Formålet med forløbet er at udvikle og styrke elevernes kendskab til de normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug, der er gældende i arbejdet med argumentation, redegørelse og diskussion. Gennem øvelser trænes elevernes færdigheder, og målet for forløbet er, at eleverne bliver i stand til at beherske den skriftlige disciplin ”redegørelse og diskussion”. Derfor afsluttes forløbet med en stil, hvori eleverne i en kronik skal redegøre for en given tekst samt diskutere.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kronologiforløb, tværfagligt forløb med historie

Indhold danskfaglige materialer:
Barok:
af "Litteraturens veje" s.91-97
Thomans Kingo, Hyldestdigt til Griffenfeldt
Billeder: van Hauen, Chr.Vs kroning
Patel, Vue af Versailles
Oplysningstid:
af: Litteraturens veje,s.108-117
Ludvig Holberg, Epistola XCL (om nytten af kaffedrikning)
billeder: Ollivier, Teselskab hos prinsen af Conti, Rembrandt, Professor Tulps anatomitime
Romantikken:
af Litteraturens veje s. 137-138 og s.146-150
H.C.Andersen, I Danmark er jeg født
Adam Oehlenschlager,Der er et yndigt land
billeder: C. Købke, Efterårsmorgen ved Sortedamssøen, Th. Lundbye, En dansk kyst
Det moderne gennembrud:
af: Litteraturens veje s. 194-201
af: Indsigt og udsyn s. 117-120
Holger Drachmann, Engelske Socialister
billeder:Krøyer, Fra Burmeister & Wains jernstøberi, Monet, Impression soleil levant
Det store sammenbrud, krigenes tid:
af: Litteraturens veje s. 260-264
af: Indsigt og udsyn s.120-121
billeder: Sargent, Gassed, Grosz, Safundets støtter
Beckmann, Natten
Bønnelycke, Berlin
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Tekstfortolkning

Progression

Formålet med dette tværfaglige kronologiforløb er, at der etableres et overblik over en længere periode i historien og en forståelse af sammenhængen mellem historie, litteratur/kunst og idehistorie.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Doppler- en norsk humorist. Værklæsning

Indhold Erlend Loe, Doppler
af Erik Svendsen, Så gælder det rumba, "Grinets tre grundbegreber"
Omfang 2
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Eleverne udarbejder individuelt en anmeldelse af en roman, hvori inddrages teoretiske begreber om humor.
Målet er, at de får læst en roman, at de integrerer teoretiske begreber i en analyse en roman

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde