» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Dansk, 2006-08-01 da/v (2v da)

Dansk, 2006-08-01 da/v (2v da)

Termin Ikke angivet
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Anne-Marie Nordtorp
Hold 2006-08-01 da/v (3v da)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-06-24

Introduktion til tekstlæsning

Indhold Littaraturens veje, leksikondelen: om analyse og fortolkning, komposition
Faglige forbindelser,Solveig Bennike m.fl.: om fortælleelementer, fortælletyper, fortælleteknik
Veninder, Camilla Christensen
Som englene flyver, Naja Marie Aidt
Harlekins millioner, Anders Bodelsen
Kimono mit hus, Jan Sonnergaard
Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

  • Læsning
  • Tekstanalyse

Progression

Fokus på udvikling af fælles begrebsapparat til tekstanalyse. Forløbet afsluttes med en stil,hvor disse kompetencer anvendes i en sammenhængende analyse og fortolkningsopgave.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Semantik- udtryk og indhold (AP)

Indhold af:Faglige forbindelser i dansk, Solveig Benneke m.fl., Dansklærerforeningen 2005 s. 28-39
Varehuset TOTAL, Erik Knudsen
Biografi af en snegl, Peter Seeberg
Kødet, Astrid Saalbach
Græd ikke så aflangt, Aage Hermann
Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Sprogets funktion og betydning
  • Sprogets opbygning

Almene mål

  • Genrer
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse

Progression

Fokus på ordenes indhold/betydning. Der veksles mellem at læse teori og anvende denne teori ved praktiske øvelser. Følgende begreber skal kunne anvendes ved sproglig analyse af en tekst:grundbetydning, denotation og konnotation, semantisk skema, modsætninger og tema.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Introduktion til tekstlæsning: lyrik

Indhold Udleveret kompendium om lyrik
af: Faglige forbindelser, Solveig Benneke m.fL., Dansklærerforeningen 2005 s.39-40
Skæbne, Morten Nielsen
Marine, I.P.Jacobsen
Det blomstrende slagsmål, Tom Kristensen
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Introduktion til lyrik i forlængelse af semantikforløbet. Fokus på lyriske virkemidler: billedsprog (realplan/billedplan- metafor, sammenligning, symbol, besjæling),akustiske virkemidler (rim og rytme)
Eleverne skal ved forløbets afslutning kunne anvende de introducerede begreber til en analyse af et digt

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Talesprog/skriftsprog, sproghandlinger, genrer

Indhold af:Faglige forbindelser, Solveig Benneke m.fl., Dansklærerforeningen 2005s. 20-28,51-58
og til sidst, Marianne Larsen
Vejrudsigt
reklame
opskrift
En stol for lidt, Helle Helle
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

Progression

Fokus på sprog- del af AP-forløb. Vekslen mellem teori og øvelser. Ved forløbets slutning skal eleverne kunne anvende begreberne fra overskriften ved tekstanalyse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Filmanalyse: Blinkende lygter

Indhold Blinkende lygter (film af Anders Thomas Jensen,2001)
Ernst og lyset, Anders Thomas Jensen
af: Mediefag, Claus Nymann m.fl, Systime 2005 "Filmanalyse"
af: Mediebogen - for folkeskolen, Dansklærerforeningen 1998 "Klipning"
Blinkende lygter, Tove Ditlevsen
Knojernet, Morti Vizki
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Medietekster
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Modeller
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Formålet med forløbet er at give eleverne kendskab til, hvordan man kan bruge filmmediet i dansk, og hvordan man kan gå til en film med de danskfaglige metoder. Derfor skal eleverne gennem forløbet præsenteres for filmens brug af dramaturgi, udtryksformer og filmiske virkemidler. Desuden skal de bruge de analytiske værktøjer i arbejdet med at kortlægge filmens betydning. Ydermere skal de kunne drage paralleller mellem film og litteratur og bevidstgøres om, hvilke værktøjer og virkemidler de to medier benytter sig af.
Gennem en introduktion til filmens virkemidler og dramaturgi introduceres eleverne for de basale værktøjer, de kan bruge i filmanalysen. Disse faglige kompetencer trænes i arbejdet med kortfilmen Ernst og lyset, der bruges som optakt til et mere selvstændigt arbejde med filmen Blinkende lygter. Endeligt skal eleverne perspektivere filmens tematik til litteratur gennem arbejdet med Tove Ditlevsens digt Blinkende lygter og Morti Vizkis novelle Knojernet. I arbejdet med digtet tages der udgangspunkt i spørgsmålet: ”hvordan kan filmen gøre brug af/inddrage litteraturen”? I arbejdet med novellen kan spørgsmålet være: ”hvordan kan litteraturen gøre brug af filmens stil”? Endvidere vil et fokuspunkt i forløbet være at drage tematiske paralleller mellem film og litteratur.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Sagaen som genre

Indhold

af: Litteraturens veje s.40-46 ("Sagatiden", "Sagaen som genre"), s.34-36 ("Æt og ære", Kult og rite", "Myten som genre"
Ravnkels saga

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Forskellige kulturer
  • Genrer
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Analyse og fortolkning af en saga med fokus på slægtens betydning, æresbegreber, komposition og stilistiske virkemidler.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Skriftlig formidling: redegørelse med fokus på argumentation

Indhold Barbara Illum: Argumemter i skriftlig kommunikation s. 11-18, 91-100
Bennike m.fl: faglige forbindelser s. 209-212. Desuden suppleres der med lederen "Respekt, dér" (Politiken d. 18.11.2004) og kommentaren Færre unge og flere urmagere (Nyhedsavisen d. 29.01.2007)
Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Medietekster
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Egen indlæring
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Formålet med forløbet er at udvikle og styrke elevernes kendskab til de normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug, der er gældende i arbejdet med argumentation, redegørelse og diskussion. Gennem øvelser trænes elevernes færdigheder, og målet for forløbet er, at eleverne bliver i stand til at beherske den skriftlige disciplin ”redegørelse og diskussion”. Derfor afsluttes forløbet med en stil, hvori eleverne i en kronik skal redegøre for en given tekst samt diskutere.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kronologiforløb, tværfagligt forløb med historie

Indhold danskfaglige materialer:
Barok:
af "Litteraturens veje" s.91-97
Thomans Kingo, Hyldestdigt til Griffenfeldt
Billeder: van Hauen, Chr.Vs kroning
Patel, Vue af Versailles
Oplysningstid:
af: Litteraturens veje,s.108-117
Ludvig Holberg, Epistola XCL (om nytten af kaffedrikning)
billeder: Ollivier, Teselskab hos prinsen af Conti, Rembrandt, Professor Tulps anatomitime
Romantikken:
af Litteraturens veje s. 137-138 og s.146-150
H.C.Andersen, I Danmark er jeg født
Adam Oehlenschlager,Der er et yndigt land
billeder: C. Købke, Efterårsmorgen ved Sortedamssøen, Th. Lundbye, En dansk kyst
Det moderne gennembrud:
af: Litteraturens veje s. 194-201
af: Indsigt og udsyn s. 117-120
Holger Drachmann, Engelske Socialister
billeder:Krøyer, Fra Burmeister & Wains jernstøberi, Monet, Impression soleil levant
Det store sammenbrud, krigenes tid:
af: Litteraturens veje s. 260-264
af: Indsigt og udsyn s.120-121
billeder: Sargent, Gassed, Grosz, Safundets støtter
Beckmann, Natten
Bønnelycke, Berlin
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Tekstfortolkning

Progression

Formålet med dette tværfaglige kronologiforløb er, at der etableres et overblik over en længere periode i historien og en forståelse af sammenhængen mellem historie, litteratur/kunst og idehistorie.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Doppler- en norsk humorist. Værklæsning

Indhold Erlend Loe, Doppler
af Erik Svendsen, Så gælder det rumba, "Grinets tre grundbegreber"
Omfang 2
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Eleverne udarbejder individuelt en anmeldelse af en roman, hvori inddrages teoretiske begreber om humor.
Målet er, at de får læst en roman, at de integrerer teoretiske begreber i en analyse en roman

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde

Fokus på metoder til analyse af fiktive tekster

Indhold

Litteraturens veje s. 14-25

Analyse af Tepotten, H.C.Andersen , ud fra følgende metoder:

Den biografiske

Den nykritiske

Den strukturalistiske

Den psykoanalytiske

Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

At anvende forskellige metoder ved analyse/fortolkning af litterære tekster

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Det moderne gennembrud/industrialisering

Indhold

Litteraturens veje s.178-185, 192-193, 200-207

Video om Det moderne gennembrud (DR)

af: STUK, Herman Bang

Foran alteret, Herman Bang

af:Branden, Herman Bang

Nådsensbrød, Henrik Pontoppidan

Et dukkehjem, Henrik Ibsen

www.hirschsprungske.dk/8undervisningsforløb

Ekskursion til Kbh

 

Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

Progression

At anvende tekstanalytisk begrebsapparat i en metodisk bevidst analyse
At demonstrere viden om den danske litteraturs historie og samspil med kultur og samfund

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Romantikken - dansk guldalder!

Indhold

Litteraturens veje s. 137-150,s.152-155

Guldhornene, Adam Oehlenschlager

Indvielsen, Schack Staffeldt

Den lille Karen, Thomasine Gyllembourg

Sildig opvågnen, St.St.Blicher

Diverse malerier fra perioden

Den lille pige med svovlstikkerne, H.C.Andersen

Skyggen, H.C.Andersen

 

Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Den danske kulturkanon!

Indhold

Den dynamiske kommunikationsmodel

af: Kulturkanon, Politikens Forlag (forord v. Brian Mikkelsen, forord ved Jørn Lund)

Læserbreve om kulturkanonen

 

Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Medietekster
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde

Nyheder og nyhedsformidling

Indhold

af: Ryd forsiden, henning Olsson og Henrik Poulsen, Dansklærerforeningen 2004

af: Den iscenesatte virkelighed, Gitte Horsbøl og Jette Harboe, , Systime 2004

Nyhedsartikler fra diverse aviser

Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Medietekster
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Den kroniske uskyld - romanlæsning

Indhold

Den kroniske uskyld, Klaus Rifbjerg
om KLaus Rifbjerg og modernismen: Litteraturens veje, Johannes Fibiger Systime 2005, s. 346-350 
om psykoanalysen: Litteraturens veje s. 514-515

 

 

Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

Progression

at kunne analysere og fortolke en roman med fokus på:
fortælleteknik
komposition
personkarakteristik
tema
inddragelse af psykoanalysen i fortolkningen af romanen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Dokumentargenrer

Indhold

af: Den iscenesatte virkelighed, Gitte Horsbøl, Jette Meldgaard Harboe, Systime 2005 s. 59-71, s.88-90
uddrag af 2 dokumentarfilm:
Historier fra en Politistation: "Pigen og minkpelsen"
Skatteakrobaterne

 

Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Medietekster

Almene mål

Progression

Fokus på forskellige dokumentargenrer i forhold til anvendelse af faktakoder og fiktionskoder

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Erasmus Montanus - en oplyst borger eller en nar?

Indhold

Erasmus Mntanus, Ludvig Holberg

Om oplysningstiden og Holbergs forfatterskab (herunder humoren) i Litteraturens veje p.108-122

Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

Progression

Målet med forløbet er, at eleverne får kendskab til Holbergs komedieunivers. At de kan
- karakterisere genren
- karakterisere personer/typer
- at de kan udlede en budskab af komedien
- at de kan perspektivere til oplysningstiden

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer