Termin | Ikke angivet |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Dansk, A |
Lærere | Anne-Marie Nordtorp |
Hold | 2006-08-01 da/v (3v da) |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-06-24 |
Indhold |
Littaraturens veje, leksikondelen: om analyse og fortolkning, komposition Faglige forbindelser,Solveig Bennike m.fl.: om fortælleelementer, fortælletyper, fortælleteknik Veninder, Camilla Christensen Som englene flyver, Naja Marie Aidt Harlekins millioner, Anders Bodelsen Kimono mit hus, Jan Sonnergaard |
Omfang | 7 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionFokus på udvikling af fælles begrebsapparat til tekstanalyse. Forløbet afsluttes med en stil,hvor disse kompetencer anvendes i en sammenhængende analyse og fortolkningsopgave. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
af:Faglige forbindelser i dansk, Solveig Benneke m.fl., Dansklærerforeningen 2005 s. 28-39 Varehuset TOTAL, Erik Knudsen Biografi af en snegl, Peter Seeberg Kødet, Astrid Saalbach Græd ikke så aflangt, Aage Hermann |
Omfang | 7 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionFokus på ordenes indhold/betydning. Der veksles mellem at læse teori og anvende denne teori ved praktiske øvelser. Følgende begreber skal kunne anvendes ved sproglig analyse af en tekst:grundbetydning, denotation og konnotation, semantisk skema, modsætninger og tema. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Udleveret kompendium om lyrik af: Faglige forbindelser, Solveig Benneke m.fL., Dansklærerforeningen 2005 s.39-40 Skæbne, Morten Nielsen Marine, I.P.Jacobsen Det blomstrende slagsmål, Tom Kristensen |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Introduktion til lyrik i forlængelse af semantikforløbet. Fokus på lyriske virkemidler: billedsprog (realplan/billedplan- metafor, sammenligning, symbol, besjæling),akustiske virkemidler (rim og rytme)
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
af:Faglige forbindelser, Solveig Benneke m.fl., Dansklærerforeningen 2005s. 20-28,51-58 og til sidst, Marianne Larsen Vejrudsigt reklame opskrift En stol for lidt, Helle Helle |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionFokus på sprog- del af AP-forløb. Vekslen mellem teori og øvelser. Ved forløbets slutning skal eleverne kunne anvende begreberne fra overskriften ved tekstanalyse. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Blinkende lygter (film af Anders Thomas Jensen,2001) Ernst og lyset, Anders Thomas Jensen af: Mediefag, Claus Nymann m.fl, Systime 2005 "Filmanalyse" af: Mediebogen - for folkeskolen, Dansklærerforeningen 1998 "Klipning" Blinkende lygter, Tove Ditlevsen Knojernet, Morti Vizki |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Formålet med forløbet er at give eleverne kendskab til, hvordan man kan bruge filmmediet i dansk, og hvordan man kan gå til en film med de danskfaglige metoder. Derfor skal eleverne gennem forløbet præsenteres for filmens brug af dramaturgi, udtryksformer og filmiske virkemidler. Desuden skal de bruge de analytiske værktøjer i arbejdet med at kortlægge filmens betydning. Ydermere skal de kunne drage paralleller mellem film og litteratur og bevidstgøres om, hvilke værktøjer og virkemidler de to medier benytter sig af.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
af: Litteraturens veje s.40-46 ("Sagatiden", "Sagaen som genre"), s.34-36 ("Æt og ære", Kult og rite", "Myten som genre" |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Analyse og fortolkning af en saga med fokus på slægtens betydning, æresbegreber, komposition og stilistiske virkemidler.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Barbara Illum: Argumemter i skriftlig kommunikation s. 11-18, 91-100 Bennike m.fl: faglige forbindelser s. 209-212. Desuden suppleres der med lederen "Respekt, dér" (Politiken d. 18.11.2004) og kommentaren Færre unge og flere urmagere (Nyhedsavisen d. 29.01.2007) |
Omfang | 7 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionFormålet med forløbet er at udvikle og styrke elevernes kendskab til de normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug, der er gældende i arbejdet med argumentation, redegørelse og diskussion. Gennem øvelser trænes elevernes færdigheder, og målet for forløbet er, at eleverne bliver i stand til at beherske den skriftlige disciplin ”redegørelse og diskussion”. Derfor afsluttes forløbet med en stil, hvori eleverne i en kronik skal redegøre for en given tekst samt diskutere. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
danskfaglige materialer: Barok: af "Litteraturens veje" s.91-97 Thomans Kingo, Hyldestdigt til Griffenfeldt Billeder: van Hauen, Chr.Vs kroning Patel, Vue af Versailles Oplysningstid: af: Litteraturens veje,s.108-117 Ludvig Holberg, Epistola XCL (om nytten af kaffedrikning) billeder: Ollivier, Teselskab hos prinsen af Conti, Rembrandt, Professor Tulps anatomitime Romantikken: af Litteraturens veje s. 137-138 og s.146-150 H.C.Andersen, I Danmark er jeg født Adam Oehlenschlager,Der er et yndigt land billeder: C. Købke, Efterårsmorgen ved Sortedamssøen, Th. Lundbye, En dansk kyst Det moderne gennembrud: af: Litteraturens veje s. 194-201 af: Indsigt og udsyn s. 117-120 Holger Drachmann, Engelske Socialister billeder:Krøyer, Fra Burmeister & Wains jernstøberi, Monet, Impression soleil levant Det store sammenbrud, krigenes tid: af: Litteraturens veje s. 260-264 af: Indsigt og udsyn s.120-121 billeder: Sargent, Gassed, Grosz, Safundets støtter Beckmann, Natten Bønnelycke, Berlin |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionFormålet med dette tværfaglige kronologiforløb er, at der etableres et overblik over en længere periode i historien og en forståelse af sammenhængen mellem historie, litteratur/kunst og idehistorie. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Erlend Loe, Doppler af Erik Svendsen, Så gælder det rumba, "Grinets tre grundbegreber" |
Omfang | 2 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne udarbejder individuelt en anmeldelse af en roman, hvori inddrages teoretiske begreber om humor.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Litteraturens veje s. 14-25 Analyse af Tepotten, H.C.Andersen , ud fra følgende metoder: Den biografiske Den nykritiske Den strukturalistiske Den psykoanalytiske |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt anvende forskellige metoder ved analyse/fortolkning af litterære tekster |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Litteraturens veje s.178-185, 192-193, 200-207 Video om Det moderne gennembrud (DR) af: STUK, Herman Bang Foran alteret, Herman Bang af:Branden, Herman Bang Nådsensbrød, Henrik Pontoppidan Et dukkehjem, Henrik Ibsen www.hirschsprungske.dk/8undervisningsforløb Ekskursion til Kbh
|
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At anvende tekstanalytisk begrebsapparat i en metodisk bevidst analyse
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Litteraturens veje s. 137-150,s.152-155 Guldhornene, Adam Oehlenschlager Indvielsen, Schack Staffeldt Den lille Karen, Thomasine Gyllembourg Sildig opvågnen, St.St.Blicher Diverse malerier fra perioden Den lille pige med svovlstikkerne, H.C.Andersen Skyggen, H.C.Andersen
|
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Den dynamiske kommunikationsmodel af: Kulturkanon, Politikens Forlag (forord v. Brian Mikkelsen, forord ved Jørn Lund) Læserbreve om kulturkanonen
|
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
af: Ryd forsiden, henning Olsson og Henrik Poulsen, Dansklærerforeningen 2004 af: Den iscenesatte virkelighed, Gitte Horsbøl og Jette Harboe, , Systime 2004 Nyhedsartikler fra diverse aviser |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Den kroniske uskyld, Klaus Rifbjerg
|
Omfang | 7 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
at kunne analysere og fortolke en roman med fokus på:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
af: Den iscenesatte virkelighed, Gitte Horsbøl, Jette Meldgaard Harboe, Systime 2005 s. 59-71, s.88-90
|
Omfang | 7 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionFokus på forskellige dokumentargenrer i forhold til anvendelse af faktakoder og fiktionskoder |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Erasmus Mntanus, Ludvig Holberg Om oplysningstiden og Holbergs forfatterskab (herunder humoren) i Litteraturens veje p.108-122 |
Omfang | 7 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Målet med forløbet er, at eleverne får kendskab til Holbergs komedieunivers. At de kan
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|