» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Dansk, 2006-08-01 da/x Grundforløb

Dansk, 2006-08-01 da/x Grundforløb

Termin Sommer 2009
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Kirsten Rørbech
Hold 2006-08-01 da/x (3x da)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-28

Sproget i verden - verden i sproget

Indhold Faglige forbindelser i dansk, DLF2005:
"Om kommunikation"p.13-27
"At benævne og fortolke" p.28-42
"Genrer og sproghandlinger" p.51-58
Elmose m.fl.Sprogets veje, Gad 2004:
"Tale og skrift" p.141-155
Tekster:
Knud Sørensen, En tid, hele kap.18 + citat fra kap.19
Manden og Katten, elevtegneserier
sms-sprog, udvalgte autentiske sms'er
Erik Knudsen, Varehuset Total
Astrid Saalbach, Kødet
reklamer, elevudvalgte aktuelle
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Forskellige sprog
  • Genrer
  • Sprogbevidsthed

Progression

Kunne anvende viden om skriftlig og mundtlig kommunikation. Kendskab til basal semantik (sematiske skemaer og metaforik)og til basal pragmatik (sproglige genrer og sproghandlinger).
Fra lærerstyret tekstiagttagelse til individuelle øvelser i sproglig analyse og tekstproduktion.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Kunsten at fortælle: Myter, sagn, eventyr og litterære fortællegenrer

Indhold Faglige forbindelser i dansk, Antologi, DLF 2005:
Sagluaq/Knud Rasmussen, Festens hellige gave
Platon, af Symposion, Tvillingemyten
Folkeeventyr, De tre gaver
H.C.Andersen, Nissen hos Spækhøkeren
Charlotte Weitze, Willy
Boccaccio,3.dag 4.historie
Thomasine Gyllembourg, Den lille Karen
Naja Marie Aidt, En kærlighedshistorie
Tove Ditlevsen, Nattens dronning
Henrik Pontoppidan, Hans og Trine
Amalie Skram, Karens Jul (kopi)
Peter Adolfsen, Madeleine eller Lille trist roman
Faglige forbindelser i dansk, DLF2005:
Den mundtlige fortælling p.76-77
Myter, sagn og eventyr p. 78-91
Litterære fortællegenrer p.92-126
Omfang 26
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogets opbygning

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Gruppearbejde
  • Hermeneutik
  • Læsning

Progression

Kendskab til og anvendelse af det tekstanalytiske begrebsapparat i dansk.
Opøvelse af en præcis, nuanceret og personlig udtryksform, både mundtligt og skriftligt.
Anvendelse af grammatisk og stilistisk terminologi i forbindelse med tekstlæsningen.
Fra lærerstyret tekstgennemgang til gruppevis analyse og fremlæggelse af teksterne.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning