Termin | Sommer 2009 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Dansk, A |
Lærere | Kirsten Rørbech |
Hold | 2006-08-01 da/x (3x da) |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2007-04-28 |
Indhold |
Faglige forbindelser i dansk, DLF2005: "Om kommunikation"p.13-27 "At benævne og fortolke" p.28-42 "Genrer og sproghandlinger" p.51-58 Elmose m.fl.Sprogets veje, Gad 2004: "Tale og skrift" p.141-155 Tekster: Knud Sørensen, En tid, hele kap.18 + citat fra kap.19 Manden og Katten, elevtegneserier sms-sprog, udvalgte autentiske sms'er Erik Knudsen, Varehuset Total Astrid Saalbach, Kødet reklamer, elevudvalgte aktuelle |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Kunne anvende viden om skriftlig og mundtlig kommunikation. Kendskab til basal semantik (sematiske skemaer og metaforik)og til basal pragmatik (sproglige genrer og sproghandlinger).
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Faglige forbindelser i dansk, Antologi, DLF 2005: Sagluaq/Knud Rasmussen, Festens hellige gave Platon, af Symposion, Tvillingemyten Folkeeventyr, De tre gaver H.C.Andersen, Nissen hos Spækhøkeren Charlotte Weitze, Willy Boccaccio,3.dag 4.historie Thomasine Gyllembourg, Den lille Karen Naja Marie Aidt, En kærlighedshistorie Tove Ditlevsen, Nattens dronning Henrik Pontoppidan, Hans og Trine Amalie Skram, Karens Jul (kopi) Peter Adolfsen, Madeleine eller Lille trist roman Faglige forbindelser i dansk, DLF2005: Den mundtlige fortælling p.76-77 Myter, sagn og eventyr p. 78-91 Litterære fortællegenrer p.92-126 |
Omfang | 26 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Kendskab til og anvendelse af det tekstanalytiske begrebsapparat i dansk.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|