» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Dansk, 2006-08-01 da/x Studieretningsforløb i 1g

Dansk, 2006-08-01 da/x Studieretningsforløb i 1g

Termin Sommer 2009
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Kirsten Rørbech
Hold 2006-08-01 da/x (3x da)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-28

Den gode fortolkning - åbning, meddigtning, dramatisering

Indhold Faglige Forbindelser, Antologi, DLF 2005 :
J.W.Sung, De tre veninder
Hanne R. Bech, 3.tv.
Helle Helle, En stol for lidt
+ allerede læste tekster (se forrige forløb)
Faglige Forbindelser, DLF 2005 :
"Den gode fortolkning" p. 161- 176
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Hermeneutik
  • Tekstfortolkning

Progression

Korrekt anvendelse af det tekstanalytiske begrebsapparat i forbindelse med tekstfortolkningen.
Kreative tilgange til fortolkningen.
Anvendelse af præcis dokumentation.
Kendskab til humanistsk metode, hermeneutik.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Værklæsning: Gudmundsson,Universets engle (oversat udenlandsk litt)

Indhold Einar Már Gudmundsson, Universets engle,Reykjavik 1993.
Oversat fra islandsk af Erik Skyum-Nielsen,Vindrose 2001
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Hermeneutik

Progression

Kendskab til nordisk litteratur.
Individuel læsning af hele romanen.
Gruppearbejde og gruppevis fremlæggelse af valgte temaer.
Responsgivning grupperne imellem vedr. de faglige resultater og den mundtlige formidling.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde

Dansk litteratur - historisk overblik og sammenhæng

Indhold Falkenstjerne, Dansk Litteratur 1-3,Gad 1998:
anonym folkevise, Germand Gladensvend, (nedskrevet ca 1580)
Ludvig Holberg, Potu+Mardak+Kokleku(kopi), af Niels Klims underjordiske rejse,1741
Adam Oehlenschläger, af Sanct Hansaften-Spil, Digte 1803
Henrik Pontoppidan, Nådsensbrød, Fra hytterne 1887
Klaus Rifbjerg, Terminologi+Frihavnen, Konfrontation 1960
Søren Ulrik Thomsen, Lvende+Hamborg-Køln, City-Slang 1981

Litteraturhåndbogen 1-2, Gyldendal 2001 :
Folkeviserne s.81-87
Oplysningen s.119-123 Kulturrelativisme i romanform s.125-126
Romantik - Organismetanken s.160-164
Realisme,naturalisme - Naturvidenskabelig tænkemåde s.205-209
Konfrontationsmodernisme - Den svære modernisme s.355-361
Kropsmodernisme - Postmodernisme s.444-454
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Hermeneutik
  • Historisk bevidsthed

Progression

Viden om væsentlige perioder og væsentlige brud i dansk litteraturhistorie.
Kendskab til karakteristiske genrer. Kendskab til de periodeskabende filosofiske ideer og periodernes dominerende litterære stil ("isme")
Læsning, dvs. "korte glimt" fra udvalgte litterære "fyrtårne"...samt nødtørftig litteraturhistorisk lokalisering...

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde