Termin | Sommer 2008 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Dansk, A |
Lærere | Stig Laursen Hartvig |
Hold | 2006-08-01 da/z (3z da) |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-04-30 |
Indhold |
Teori (sidetal i den sølvfarvede version af Litteraturens Veje): "At analysere litteratur", side 14-19 + 21-27 i Litteraturens Veje Afsnittet om det moderne gennembrud i Litteraturens Veje Peter Heller Lützen: "Fire måder at forklare på", fra Analyse og relevans - grundbog i litterær analyse og fortolkning. Internetsøgeopgave om kvindens rolle Litteratur: Amalie Skram - "Karens Jul" + HCA - "Den lille pige med svovlstikkerne" Alexander Kielland - "Balstemning" J. P Jacobsen - af Fru Marie Grubbe (uddrag fra Falkenstjerne) Henrik Pontoppidan - af Lykkeper (uddrag fra Falkenstjerne) Henrik Ibsen - af Et Dukkehjem (uddrag fra Falkenstjerne) Herman Bang - "Irene Holm" (+ Anne Marie Helgers oplæsning)
|
Omfang | 16.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne skal introduceres til videnskabelig arbejdsmetode i danskfaget i form af følgende tekstanalytiske læsemetoder:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Fra Ryd Forsiden (Henning Olsson/ Henrik Poulsen): Fra Faglige forbindelser (Solveig Bennike), side 55: Sproghandlinger Jesper Gimbel/Pernille Frøkjær: "Ung kvinde døde af overdosis" + "Chokket løb gennem skovgården", Fyns Stiftstidende 11. maj 2006 Herman Bang - "Branden" (uddrag) Herman Bang - "Impressionisme. En lille replik"
Nyhedsindslag fra TV-Nyhederne og TV Avisen - bl.a. brugt ved elevoplæg |
Omfang | 18 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Målet med forløbet er at gøre eleverne i stand til at analysere nyheder i avis og fjernsyn på et teoretisk velfunderet og kritisk grundlag.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Teori og øvelser fra Ellen Holmboe: Kort og godt om argumentation Praktisk skriveøvelse med båltale af Knud Romer ("Lad flammerne fortærre de forlorne værdier") |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
I forlængelse af mangler i det skriftlige arbejde skal eleverne bevidstgøres af argumentationens grundbegreber og virkemidler.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Litteraturens Veje Falkenstjerne 1 (Gads forlag) Adam Oehlenschäger: "Guldhornene" H.C. Andersen: "Nattergalen", "Klokken" Staffeldt: "Indvielsen", "Liljen og Dugdråben" Ingemann: "Lysets Engel gaar med Glands", "I sne staar urt og busk i skjul" Blicher: "Overture" Oehlenschläger: "Fædrelandssang" Poul Martin Møller: "En dansk students eventyr" (uddrag i Falkenstjerne 1) Grundtvig: "Nu falmer skoven" St. St. Blicher: En Landsbydegns Dagbog (værk), "Sildig opvågnen" H.C. Andersen: "Skyggen"
|
Omfang | 18 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Målet var at udvide elevernes kendskab til romantikken og dens understrømninger både inden for lyrik og prosa igennem analyse og fortolkning af centrale litterære tekster fra perioden.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Jan Sonnergaard: Radiator (værk) Naja Marie Aidt: "Bulbjerg" Katrine Marie Guldager: "Nørreport" |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet er give eleverne et kendskab til nogle moderne danske forfattere og deres noveller. Dette gøres gennem analyse og fortolkning som kombineres med et fokus på specielle kendetræk ved den moderne novelle og den nye realisme i dansk litteratur. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|