» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Dansk, 2006-08-01 da/z (2z da)

Dansk, 2006-08-01 da/z (2z da)

Termin Sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Stig Laursen Hartvig
Hold 2006-08-01 da/z (3z da)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-30

AT 5: Tekstanalytisk metode og det moderne gennembrud

Indhold

Teori (sidetal i den sølvfarvede version af Litteraturens Veje):

 "At analysere litteratur", side 14-19 + 21-27 i Litteraturens Veje

Afsnittet om det moderne gennembrud i Litteraturens Veje

Peter Heller Lützen: "Fire måder at forklare på", fra Analyse og relevans - grundbog i litterær analyse og fortolkning.

Internetsøgeopgave om kvindens rolle

Litteratur:

Amalie Skram - "Karens Jul" + HCA - "Den lille pige med svovlstikkerne"

Alexander Kielland - "Balstemning"

J. P Jacobsen - af Fru Marie Grubbe (uddrag fra Falkenstjerne)

Henrik Pontoppidan - af Lykkeper (uddrag fra Falkenstjerne)

Henrik Ibsen - af Et Dukkehjem (uddrag fra Falkenstjerne)

Herman Bang - "Irene Holm" (+ Anne Marie Helgers oplæsning)

 

Omfang 16.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Evaluering af læreproces
  • Historisk bevidsthed

Progression

Eleverne skal introduceres til videnskabelig arbejdsmetode i danskfaget i form af følgende tekstanalytiske læsemetoder:
- biografisk
- nykritik
- marxistisk
- psykoanalytisk
- reader's response/læserorienteret

Målet er altså metodebevidsthed.

Samtidig skal eleverne opnå et grundigt kendskab til det moderne gennembrud som periode.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Nyhedsformidling i avis og TV

Indhold

Fra Ryd Forsiden (Henning Olsson/ Henrik Poulsen):
De fem nyhedskriterier (side 44-53)
Nyhedsgenrer (side 70-78)
Den grafiske invitation: layoutet (side 92-99)
Nyhedsartiklens farvelade: Sproglige virkemider (side 101-110)
TV-nyhedernes fremstillingsformer (side 146-151)

Fra Faglige forbindelser (Solveig Bennike), side 55: Sproghandlinger 

Artikler:
Jan Stage - Gymnasium no. 19 (fra "Tekstens stemmer" ved Peter Kapersen)
Elisabeth Astrup - "22-årig anholdt i Mia-sag", Politiken 15. juli 2003
Niels Pindborg - "Mia-mordet: 22 årig kvalte Mia", EB 15. juli 2003

Jesper Gimbel/Pernille Frøkjær: "Ung kvinde døde af overdosis" + "Chokket løb gennem skovgården", Fyns Stiftstidende 11. maj 2006 

Herman Bang - "Branden" (uddrag)

Herman Bang - "Impressionisme. En lille replik"

 

Nyhedsindslag fra TV-Nyhederne og TV Avisen - bl.a. brugt ved elevoplæg

Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Kommunikationsstrategi
  • Modeller
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Målet med forløbet er at gøre eleverne i stand til at analysere nyheder i avis og fjernsyn på et teoretisk velfunderet og kritisk grundlag.

Progressionsmæssigt er eleverne vænnet til en grundig og teoretisk arbejdsform i forbindelse med litteratur, og denne kan nu overføres på medieprodukter.

Forløbet forbindes med forrige forløb om det moderne gennembrud gennem inddragelse af Herman Bangs reportageform og impressionismen som kunstform

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Argumentation og virkemidler

Indhold

Teori og øvelser fra Ellen Holmboe: Kort og godt om argumentation

Praktisk skriveøvelse med båltale af Knud Romer ("Lad flammerne fortærre de forlorne værdier")

Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Kommunikationsstrategi
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Sprogbevidsthed
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

I forlængelse af mangler i det skriftlige arbejde skal eleverne bevidstgøres af argumentationens grundbegreber og virkemidler.

Dette skal højne elevernes evner til at reflektere på formniveau (fremfor altid indholdsniveau).

Et delmål er at forbedre elevernes muligheder for at skrive præcise redegørelser.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Romantikken

Indhold

Litteraturens Veje

Falkenstjerne 1 (Gads forlag)

Adam Oehlenschäger: "Guldhornene"

H.C. Andersen: "Nattergalen", "Klokken"

Staffeldt: "Indvielsen", "Liljen og Dugdråben"

Ingemann: "Lysets Engel gaar med Glands", "I sne staar urt og busk i skjul"

Blicher: "Overture"

Oehlenschläger: "Fædrelandssang"

Poul Martin Møller: "En dansk students eventyr" (uddrag i Falkenstjerne 1)

Grundtvig: "Nu falmer skoven"

St. St. Blicher: En Landsbydegns Dagbog (værk), "Sildig opvågnen"

H.C. Andersen: "Skyggen"

 

 

Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Symboler
  • Tekstfortolkning

Progression

Målet var at udvide elevernes kendskab til romantikken og dens understrømninger både inden for lyrik og prosa igennem analyse og fortolkning af centrale litterære tekster fra perioden.
De litterære tekster er desuden blevet sat i et generelt historisk perspektiv.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Nye danske noveller

Indhold

Jan Sonnergaard: Radiator (værk)

Naja Marie Aidt: "Bulbjerg"

Katrine Marie Guldager: "Nørreport"

Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Forskellige sprog
  • Genrer
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Sprogbevidsthed
  • Symboler
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Målet er give eleverne et kendskab til nogle moderne danske forfattere og deres noveller. Dette gøres gennem analyse og fortolkning som kombineres med et fokus på specielle kendetræk ved den moderne novelle og den nye realisme i dansk litteratur.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde