» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Dansk, 2006-08-01 da/z (2z da)

Dansk, 2006-08-01 da/z (2z da)

Termin sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Hanne Munk Milwertz
Hold 2006-08-01 da/z (3z da)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-30

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Romantikken

Indhold

Litteraturens Veje

Falkenstjerne 1 (Gads forlag)

Adam Oehlenschäger: "Guldhornene"

H.C. Andersen: "Nattergalen", "Klokken"

Staffeldt: "Indvielsen", "Liljen og Dugdråben"

Ingemann: "Lysets Engel gaar med Glands", "I sne staar urt og busk i skjul"

Blicher: "Overture"

Oehlenschläger: "Fædrelandssang"

Poul Martin Møller: "En dansk students eventyr" (uddrag i Falkenstjerne 1)

Grundtvig: "Nu falmer skoven"

St. St. Blicher: En Landsbydegns Dagbog (værk), "Sildig opvågnen"

H.C. Andersen: "Skyggen"

 

 

Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Symboler
  • Tekstfortolkning

Progression

Målet var at udvide elevernes kendskab til romantikken og dens understrømninger både inden for lyrik og prosa igennem analyse og fortolkning af centrale litterære tekster fra perioden.
De litterære tekster er desuden blevet sat i et generelt historisk perspektiv.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Nye danske noveller

Indhold

Jan Sonnergaard: Radiator (værk)

Naja Marie Aidt: "Bulbjerg"

Katrine Marie Guldager: "Nørreport"

Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Forskellige sprog
  • Genrer
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Sprogbevidsthed
  • Symboler
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Målet er give eleverne et kendskab til nogle moderne danske forfattere og deres noveller. Dette gøres gennem analyse og fortolkning som kombineres med et fokus på specielle kendetræk ved den moderne novelle og den nye realisme i dansk litteratur.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde