» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Dansk, 2006-08-01 da/z (3z da) Samlet udgave

Dansk, 2006-08-01 da/z (3z da) Samlet udgave

Termin Ikke angivet
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Stig Laursen Hartvig
Hold 2006-08-01 da/z (3z da)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-12-04

Prosaanalyse

Indhold Teoretiske tekster:
Litteraturens Veje, side 427-432 (om fortælleteknik)
Litteraturens Veje, side 418-19 (om analyse, fortolkning, perspektivering)

Skønlitterære tekster:
Benny Andersen - "Lagkage"
Martha Christensen - "Ungdom og de lyse nætters tid"
H.C. Andersen - "Den standhaftige tinsoldat"
Cecil Bødker - "Vædderen" (stil)
Naja Marie Aidt - "Betragtning" (stil)
Øvelse med udklip fra forskellige romaner/noveller

Illustrerende filmklip fra:
Ally McBeal
The Silence of the Lambs
The Truman Show
Dogville
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Læsning
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Studiemetoder
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Basal nykritisk tekstanalyse indlæres. Både mundtligt og skriftligt.Evnen til at dokumentere med tekstiagtagelser.Kompetence i at adskille niveauerne analyse-fortolkning-perspektivering.

Der vil desuden i forløbet være grundlæggende introduktion til notatteknik.

Forløbet er led i introduktion til par- og gruppearbejde. Dette er forholdsvis bundet her i starten.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Dansk-delen af AP

Indhold Solveig Bennike mfl.: "Faglige forbindelser":
Om tale og skriftsprog: side 15-21 + 178-185
Om genrer og sproghandlinger: side 51-58
Om semantiske skemaer + konnation/denotation: side 28-38

Øvelser med optoning og nedtoning

Herunder læste vi:
Kirsten Hamann - "Jeg civiliserer mig om morgenen"
Jesper Wung-Sung - "De tre veninder"
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Sprogets funktion og betydning
  • Sprogets opbygning

Almene mål

  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Teori/metode

Progression

Forløbet bygger videre på AP-forløbet., som er fælles for alle skolens lærere

Forløbet skal:
1. Give et indblik i forskellen på talesprog og skriftsprog. Herunder en grundig indføring i sproghandlinger og en forståelse af begreberne optoning og nedtoning.

2. De grundlæggende genremæssige kategorier skal opstilles

3. Der skal opstilles begreber til forståelse af skellet mellem udtryk og indhold. Herunder skal begreberne sematisk skema, metafor, konnotation, denotation på plads.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Almen sprogforståelse: talesprog/skriftsprog, udtryk/indhold og genrer

Indhold Solveig Bennike mfl.: "Faglige forbindelser":
Om tale og skriftsprog: side 15-21 + 178-185
Om genrer og sproghandlinger: side 51-58
Om semantiske skemaer + konnation/denotation: side 28-38

Øvelser med optoning og nedtoning

Herunder læste vi:
Kirsten Hamann - "Jeg civiliserer mig om morgenen"
Jesper Wung-Sung - "De tre veninder"
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Sprogets funktion og betydning
  • Sprogets opbygning

Almene mål

  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Teori/metode

Progression

Forløbet bygger videre på AP-forløbet., som er fælles for alle skolens lærere

Forløbet skal:
1. Give et indblik i forskellen på talesprog og skriftsprog. Herunder en grundig indføring i sproghandlinger og en forståelse af begreberne optoning og nedtoning.

2. De grundlæggende genremæssige kategorier skal opstilles

3. Der skal opstilles begreber til forståelse af skellet mellem udtryk og indhold. Herunder skal begreberne sematisk skema, metafor, konnotation, denotation på plads.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kursus i retorik

Indhold

Sider om humaniora i AT fra "Indsigt og Udsyn" (red. Kjeld B. Jessen)

Kommunikationsmodel fra "Faglige forbindelse", side 17 (Solveig Bennike mfl.)

Hjemmelavet kompendium med basale retoriske begreber

Pia Kjærsgaards tale ved Dansk Folkepartis årsmøde 2006

Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug

Almene mål

  • Argumentation
  • Kommunikationsstrategi
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Målet er en generel indføring i den basale grammatik: faserne, argumentation, appelformer osv.

Begreberne bruges både analytisk og praktisk i form af udformingen af en politisk tale.

Herunder er en grundlæggende forståelse for kommunikationssituationen meget vigtig.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Lyriklæsning

Indhold Teori:
Lyrik-opslaget bagi "Litteraturens Veje"

Halfdan Rasmussen børnerim
Jeppe Aakjær - Jens Vejmand
Vita Andersen - Depression
Tove Ditlevsen - Angst
Karen Marie Edelfeldt - For stjernen er livet en stadig balance
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

  • Genrer
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Formålet er en generel indføring i genren lyrik. Der læses digte med varierende abstraktionsgrad, så genrens spændvidde fremstår.

Forløbet ligger i forlængelse af Almen sprogforståelse, hvor vi har arbejdet med billedsprog, og dette arbejde fortsætter.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Skrivekursus

Indhold Af skolen udarbejdet skrivekompendium.
Skolens hæfte om WORD (tekstbehandling)
Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Sprogets opbygning

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Egen indlæring
  • Evaluering
  • Evaluering af læreproces
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Kommunikationsstrategi
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Læringsstrategier
  • Læsning
  • Selvevaluering
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Studiemetoder
  • Teori/metode

Progression

Forløbet skal give et grundlæggende indblik i skrivningens faser, dvs. før-skrivning - skrivning - efter-bearbejdning. Der afprøves forskellige teknikker gennem praktiske øvelser.

Forbindelsen mellem det at læse og det at skrive tydeliggøres. Skrivning skal forstås som en tænkemåde.

Forløbet fungerer samtidig som en introduktion til tekstbehandling.

Eleverne arbejder målrettet med selvevaluering og evaluering af hinanden.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Dramagenren

Indhold Leksikonopslag om dramagenren i "Litteraturens Veje"

Line Knutzon - "Måven og Peder i mediernes søgelys"
(Både som tekst og som lydbånd)
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Genrer
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Målet er en grundlæggende introduktion til dramagenren. Herunder en forståelse for genrens egenart og særlige opbygning (berettermodel).

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Medieværk: Festen

Indhold Teori:
Søren Søgaard - "Nordkraft - fra bog til film", side 63-70
Berettermodellen

Værk:
Festen, instrueret af Thomas Vinterberg, 1998
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Medietekster
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Modeller
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Målet er en introduktion til filmgenren og det særlige analyseapparat, der knytter sig hertil.
Eksemplificeret gennem arbejde med "Festen".

Forløbet bygger videre på det generelle genrearbejde i klassen og i særlig grad på dramforløbet, der går umiddelbart forud. Sammenhængen mellem film og prosa (fortællermåde) er central.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Litteraturhistorisk oversigtsforløb

Indhold

Historiske tekster:
"Ravnkel Frøjsgodes Saga" (værk 1)
"Ebbe Skammelsøn" (folkevise)
Thomas Kingo - "Hver har sin Skiæbne"
Ludvig Holbergs "Erasmus Montanus" (scene 5+6, akt 3)
H.C. Andersen - "Klokken"
Henrik Pontoppidan - "Ørneflugt"
BROBY-JOHANSEN - "BLOD"

Historisk om saga:
Litteraturens veje, afsnittene "Sagatiden" og "sagaen som genre"

Perspektiverende materiale:
Uddrag fra "Asterix og vikingerne"
Klip fra filmene "The Godfather I", "Arven" og "Grev Axel"

Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Genrer
  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet
  • Læsning
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Inden den dybere historiske læsning går i gang skal fagene dansk og historie skabe overblik over danmarkshistorien fra vikingetiden til det 20. århundrede. Det sker ved nedslag i litteraturhistorien, hvor der er fokus på udviklingen mellem perioderne. Målet er en forståelse for danmarkshistoriens overordnede udviklingstendenser, såsom øget individualisme og demokratisering.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

AT3: Sproglig analyse af dansk rapmusik

Indhold "Faglige forbindelser" (Solveig Nyborg mfl.):
Genrer og sproghandlinger (side 51-59)
Semantiske skemaer og billedsprog (side 28-42)

"Poesi dér" (Lars Bukhdal):
Løgmodellen, side 103-104

Raptekster:
MC Einar - "Provokerer, onanerer"
Den gale pose - " Sådan er reglerne"
Niarn - "Ryst din"
Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Forskellige kulturer
  • Forskellige sprog
  • Genrer
  • Hermeneutik
  • Informationssøgning
  • Kulturel identitet
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Formålet med forløbet er, at eleverne skal kunne genkende rapgenrens karakeristika og lave sproglig analyse af raptekster ved hjælp af værktøjer som:
- semantisk skema (herunder billedsprogsanalyse)
- sproghandlinger
- Lars Bukdahls løgmodel

Progressionsmæssigt bygger forløbet videre på vores baggrundsviden fra timerne i Almen Sprogforståelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Kommasætning

Indhold

Sprogets veje (Agnete Elgmose mfl.), side 62-69

Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Sprogets opbygning

Almene mål

  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed

Progression

Målet er, at eleverne skal kunne sætte kommaer, både det gamle og det nye. Herefter må eleven så selv vælge. Forløbet skulle gerne resultere i færre tegnsætningsfejl i deres skriftlige produkter.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

AT 5: Tekstanalytisk metode og det moderne gennembrud

Indhold

Teori (sidetal i den sølvfarvede version af Litteraturens Veje):

 "At analysere litteratur", side 14-19 + 21-27 i Litteraturens Veje

Afsnittet om det moderne gennembrud i Litteraturens Veje

Peter Heller Lützen: "Fire måder at forklare på", fra Analyse og relevans - grundbog i litterær analyse og fortolkning.

Internetsøgeopgave om kvindens rolle

Litteratur:

Amalie Skram - "Karens Jul" + HCA - "Den lille pige med svovlstikkerne"

Alexander Kielland - "Balstemning"

J. P Jacobsen - af Fru Marie Grubbe (uddrag fra Falkenstjerne)

Henrik Pontoppidan - af Lykkeper (uddrag fra Falkenstjerne)

Henrik Ibsen - af Et Dukkehjem (uddrag fra Falkenstjerne)

Herman Bang - "Irene Holm" (+ Anne Marie Helgers oplæsning)

 

Omfang 16.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Evaluering af læreproces
  • Historisk bevidsthed

Progression

Eleverne skal introduceres til videnskabelig arbejdsmetode i danskfaget i form af følgende tekstanalytiske læsemetoder:
- biografisk
- nykritik
- marxistisk
- psykoanalytisk
- reader's response/læserorienteret

Målet er altså metodebevidsthed.

Samtidig skal eleverne opnå et grundigt kendskab til det moderne gennembrud som periode.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Nyhedsformidling i avis og TV

Indhold

Fra Ryd Forsiden (Henning Olsson/ Henrik Poulsen):
De fem nyhedskriterier (side 44-53)
Nyhedsgenrer (side 70-78)
Den grafiske invitation: layoutet (side 92-99)
Nyhedsartiklens farvelade: Sproglige virkemider (side 101-110)
TV-nyhedernes fremstillingsformer (side 146-151)

Fra Faglige forbindelser (Solveig Bennike), side 55: Sproghandlinger 

Artikler:
Jan Stage - Gymnasium no. 19 (fra "Tekstens stemmer" ved Peter Kapersen)
Elisabeth Astrup - "22-årig anholdt i Mia-sag", Politiken 15. juli 2003
Niels Pindborg - "Mia-mordet: 22 årig kvalte Mia", EB 15. juli 2003

Jesper Gimbel/Pernille Frøkjær: "Ung kvinde døde af overdosis" + "Chokket løb gennem skovgården", Fyns Stiftstidende 11. maj 2006 

Herman Bang - "Branden" (uddrag)

Herman Bang - "Impressionisme. En lille replik"

 

Nyhedsindslag fra TV-Nyhederne og TV Avisen - bl.a. brugt ved elevoplæg

Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Kommunikationsstrategi
  • Modeller
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Målet med forløbet er at gøre eleverne i stand til at analysere nyheder i avis og fjernsyn på et teoretisk velfunderet og kritisk grundlag.

Progressionsmæssigt er eleverne vænnet til en grundig og teoretisk arbejdsform i forbindelse med litteratur, og denne kan nu overføres på medieprodukter.

Forløbet forbindes med forrige forløb om det moderne gennembrud gennem inddragelse af Herman Bangs reportageform og impressionismen som kunstform

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Argumentation og virkemidler

Indhold

Teori og øvelser fra Ellen Holmboe: Kort og godt om argumentation

Praktisk skriveøvelse med båltale af Knud Romer ("Lad flammerne fortærre de forlorne værdier")

Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Kommunikationsstrategi
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Sprogbevidsthed
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

I forlængelse af mangler i det skriftlige arbejde skal eleverne bevidstgøres af argumentationens grundbegreber og virkemidler.

Dette skal højne elevernes evner til at reflektere på formniveau (fremfor altid indholdsniveau).

Et delmål er at forbedre elevernes muligheder for at skrive præcise redegørelser.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Romantikken

Indhold

Litteraturens Veje

Falkenstjerne 1 (Gads forlag)

Adam Oehlenschäger: "Guldhornene"

H.C. Andersen: "Nattergalen", "Klokken"

Staffeldt: "Indvielsen", "Liljen og Dugdråben"

Ingemann: "Lysets Engel gaar med Glands", "I sne staar urt og busk i skjul"

Blicher: "Overture"

Oehlenschläger: "Fædrelandssang"

Poul Martin Møller: "En dansk students eventyr" (uddrag i Falkenstjerne 1)

Grundtvig: "Nu falmer skoven"

St. St. Blicher: En Landsbydegns Dagbog (værk), "Sildig opvågnen"

H.C. Andersen: "Skyggen"

 

 

Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Symboler
  • Tekstfortolkning

Progression

Målet var at udvide elevernes kendskab til romantikken og dens understrømninger både inden for lyrik og prosa igennem analyse og fortolkning af centrale litterære tekster fra perioden.
De litterære tekster er desuden blevet sat i et generelt historisk perspektiv.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Nye danske noveller

Indhold

Jan Sonnergaard: Radiator (værk)

Naja Marie Aidt: "Bulbjerg"

Katrine Marie Guldager: "Nørreport"

Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Forskellige sprog
  • Genrer
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Sprogbevidsthed
  • Symboler
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Målet er give eleverne et kendskab til nogle moderne danske forfattere og deres noveller. Dette gøres gennem analyse og fortolkning som kombineres med et fokus på specielle kendetræk ved den moderne novelle og den nye realisme i dansk litteratur.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde