Termin | Ikke angivet |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Dansk, A |
Lærere | Stig Laursen Hartvig |
Hold | 2006-08-01 da/z (3z da) |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-12-04 |
Indhold |
Teoretiske tekster: Litteraturens Veje, side 427-432 (om fortælleteknik) Litteraturens Veje, side 418-19 (om analyse, fortolkning, perspektivering) Skønlitterære tekster: Benny Andersen - "Lagkage" Martha Christensen - "Ungdom og de lyse nætters tid" H.C. Andersen - "Den standhaftige tinsoldat" Cecil Bødker - "Vædderen" (stil) Naja Marie Aidt - "Betragtning" (stil) Øvelse med udklip fra forskellige romaner/noveller Illustrerende filmklip fra: Ally McBeal The Silence of the Lambs The Truman Show Dogville |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Basal nykritisk tekstanalyse indlæres. Både mundtligt og skriftligt.Evnen til at dokumentere med tekstiagtagelser.Kompetence i at adskille niveauerne analyse-fortolkning-perspektivering.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Solveig Bennike mfl.: "Faglige forbindelser": Om tale og skriftsprog: side 15-21 + 178-185 Om genrer og sproghandlinger: side 51-58 Om semantiske skemaer + konnation/denotation: side 28-38 Øvelser med optoning og nedtoning Herunder læste vi: Kirsten Hamann - "Jeg civiliserer mig om morgenen" Jesper Wung-Sung - "De tre veninder" |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Forløbet bygger videre på AP-forløbet., som er fælles for alle skolens lærere
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Solveig Bennike mfl.: "Faglige forbindelser": Om tale og skriftsprog: side 15-21 + 178-185 Om genrer og sproghandlinger: side 51-58 Om semantiske skemaer + konnation/denotation: side 28-38 Øvelser med optoning og nedtoning Herunder læste vi: Kirsten Hamann - "Jeg civiliserer mig om morgenen" Jesper Wung-Sung - "De tre veninder" |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Forløbet bygger videre på AP-forløbet., som er fælles for alle skolens lærere
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Sider om humaniora i AT fra "Indsigt og Udsyn" (red. Kjeld B. Jessen) |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Målet er en generel indføring i den basale grammatik: faserne, argumentation, appelformer osv.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Teori: Lyrik-opslaget bagi "Litteraturens Veje" Halfdan Rasmussen børnerim Jeppe Aakjær - Jens Vejmand Vita Andersen - Depression Tove Ditlevsen - Angst Karen Marie Edelfeldt - For stjernen er livet en stadig balance |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Formålet er en generel indføring i genren lyrik. Der læses digte med varierende abstraktionsgrad, så genrens spændvidde fremstår.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Af skolen udarbejdet skrivekompendium. Skolens hæfte om WORD (tekstbehandling) |
Omfang | 11 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Forløbet skal give et grundlæggende indblik i skrivningens faser, dvs. før-skrivning - skrivning - efter-bearbejdning. Der afprøves forskellige teknikker gennem praktiske øvelser.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Leksikonopslag om dramagenren i "Litteraturens Veje" Line Knutzon - "Måven og Peder i mediernes søgelys" (Både som tekst og som lydbånd) |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet er en grundlæggende introduktion til dramagenren. Herunder en forståelse for genrens egenart og særlige opbygning (berettermodel). |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Teori: Søren Søgaard - "Nordkraft - fra bog til film", side 63-70 Berettermodellen Værk: Festen, instrueret af Thomas Vinterberg, 1998 |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Målet er en introduktion til filmgenren og det særlige analyseapparat, der knytter sig hertil.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Historiske tekster: |
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionInden den dybere historiske læsning går i gang skal fagene dansk og historie skabe overblik over danmarkshistorien fra vikingetiden til det 20. århundrede. Det sker ved nedslag i litteraturhistorien, hvor der er fokus på udviklingen mellem perioderne. Målet er en forståelse for danmarkshistoriens overordnede udviklingstendenser, såsom øget individualisme og demokratisering. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
"Faglige forbindelser" (Solveig Nyborg mfl.): Genrer og sproghandlinger (side 51-59) Semantiske skemaer og billedsprog (side 28-42) "Poesi dér" (Lars Bukhdal): Løgmodellen, side 103-104 Raptekster: MC Einar - "Provokerer, onanerer" Den gale pose - " Sådan er reglerne" Niarn - "Ryst din" |
Omfang | 7 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Formålet med forløbet er, at eleverne skal kunne genkende rapgenrens karakeristika og lave sproglig analyse af raptekster ved hjælp af værktøjer som:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Sprogets veje (Agnete Elgmose mfl.), side 62-69 |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet er, at eleverne skal kunne sætte kommaer, både det gamle og det nye. Herefter må eleven så selv vælge. Forløbet skulle gerne resultere i færre tegnsætningsfejl i deres skriftlige produkter. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Teori (sidetal i den sølvfarvede version af Litteraturens Veje): "At analysere litteratur", side 14-19 + 21-27 i Litteraturens Veje Afsnittet om det moderne gennembrud i Litteraturens Veje Peter Heller Lützen: "Fire måder at forklare på", fra Analyse og relevans - grundbog i litterær analyse og fortolkning. Internetsøgeopgave om kvindens rolle Litteratur: Amalie Skram - "Karens Jul" + HCA - "Den lille pige med svovlstikkerne" Alexander Kielland - "Balstemning" J. P Jacobsen - af Fru Marie Grubbe (uddrag fra Falkenstjerne) Henrik Pontoppidan - af Lykkeper (uddrag fra Falkenstjerne) Henrik Ibsen - af Et Dukkehjem (uddrag fra Falkenstjerne) Herman Bang - "Irene Holm" (+ Anne Marie Helgers oplæsning)
|
Omfang | 16.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne skal introduceres til videnskabelig arbejdsmetode i danskfaget i form af følgende tekstanalytiske læsemetoder:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Fra Ryd Forsiden (Henning Olsson/ Henrik Poulsen): Fra Faglige forbindelser (Solveig Bennike), side 55: Sproghandlinger Jesper Gimbel/Pernille Frøkjær: "Ung kvinde døde af overdosis" + "Chokket løb gennem skovgården", Fyns Stiftstidende 11. maj 2006 Herman Bang - "Branden" (uddrag) Herman Bang - "Impressionisme. En lille replik"
Nyhedsindslag fra TV-Nyhederne og TV Avisen - bl.a. brugt ved elevoplæg |
Omfang | 18 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Målet med forløbet er at gøre eleverne i stand til at analysere nyheder i avis og fjernsyn på et teoretisk velfunderet og kritisk grundlag.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Teori og øvelser fra Ellen Holmboe: Kort og godt om argumentation Praktisk skriveøvelse med båltale af Knud Romer ("Lad flammerne fortærre de forlorne værdier") |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
I forlængelse af mangler i det skriftlige arbejde skal eleverne bevidstgøres af argumentationens grundbegreber og virkemidler.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Litteraturens Veje Falkenstjerne 1 (Gads forlag) Adam Oehlenschäger: "Guldhornene" H.C. Andersen: "Nattergalen", "Klokken" Staffeldt: "Indvielsen", "Liljen og Dugdråben" Ingemann: "Lysets Engel gaar med Glands", "I sne staar urt og busk i skjul" Blicher: "Overture" Oehlenschläger: "Fædrelandssang" Poul Martin Møller: "En dansk students eventyr" (uddrag i Falkenstjerne 1) Grundtvig: "Nu falmer skoven" St. St. Blicher: En Landsbydegns Dagbog (værk), "Sildig opvågnen" H.C. Andersen: "Skyggen"
|
Omfang | 18 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Målet var at udvide elevernes kendskab til romantikken og dens understrømninger både inden for lyrik og prosa igennem analyse og fortolkning af centrale litterære tekster fra perioden.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Jan Sonnergaard: Radiator (værk) Naja Marie Aidt: "Bulbjerg" Katrine Marie Guldager: "Nørreport" |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet er give eleverne et kendskab til nogle moderne danske forfattere og deres noveller. Dette gøres gennem analyse og fortolkning som kombineres med et fokus på specielle kendetræk ved den moderne novelle og den nye realisme i dansk litteratur. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|