» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Dansk, 2006-08-01 da/z Grundforløb

Dansk, 2006-08-01 da/z Grundforløb

Termin vinter 2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Stig Laursen Hartvig
Hold 2006-08-01 da/z (3z da)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-08-10

Prosaanalyse

Indhold Teoretiske tekster:
Litteraturens Veje, side 427-432 (om fortælleteknik)
Litteraturens Veje, side 418-19 (om analyse, fortolkning, perspektivering)

Skønlitterære tekster:
Benny Andersen - "Lagkage"
Martha Christensen - "Ungdom og de lyse nætters tid"
H.C. Andersen - "Den standhaftige tinsoldat"
Cecil Bødker - "Vædderen" (stil)
Naja Marie Aidt - "Betragtning" (stil)
Øvelse med udklip fra forskellige romaner/noveller

Illustrerende filmklip fra:
Ally McBeal
The Silence of the Lambs
The Truman Show
Dogville
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Læsning
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Studiemetoder
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Basal nykritisk tekstanalyse indlæres. Både mundtligt og skriftligt.Evnen til at dokumentere med tekstiagtagelser.Kompetence i at adskille niveauerne analyse-fortolkning-perspektivering.

Der vil desuden i forløbet være grundlæggende introduktion til notatteknik.

Forløbet er led i introduktion til par- og gruppearbejde. Dette er forholdsvis bundet her i starten.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Almen sprogforståelse: talesprog/skriftsprog, udtryk/indhold og genrer

Indhold Solveig Bennike mfl.: "Faglige forbindelser":
Om tale og skriftsprog: side 15-21 + 178-185
Om genrer og sproghandlinger: side 51-58
Om semantiske skemaer + konnation/denotation: side 28-38

Øvelser med optoning og nedtoning

Herunder læste vi:
Kirsten Hamann - "Jeg civiliserer mig om morgenen"
Jesper Wung-Sung - "De tre veninder"
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Sprogets funktion og betydning
  • Sprogets opbygning

Almene mål

  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Teori/metode

Progression

Forløbet bygger videre på AP-forløbet., som er fælles for alle skolens lærere

Forløbet skal:
1. Give et indblik i forskellen på talesprog og skriftsprog. Herunder en grundig indføring i sproghandlinger og en forståelse af begreberne optoning og nedtoning.

2. De grundlæggende genremæssige kategorier skal opstilles

3. Der skal opstilles begreber til forståelse af skellet mellem udtryk og indhold. Herunder skal begreberne sematisk skema, metafor, konnotation, denotation på plads.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kursus i retorik

Indhold

Sider om humaniora i AT fra "Indsigt og Udsyn" (red. Kjeld B. Jessen)

Kommunikationsmodel fra "Faglige forbindelse", side 17 (Solveig Bennike mfl.)

Hjemmelavet kompendium med basale retoriske begreber

Pia Kjærsgaards tale ved Dansk Folkepartis årsmøde 2006

Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug

Almene mål

  • Argumentation
  • Kommunikationsstrategi
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Målet er en generel indføring i den basale grammatik: faserne, argumentation, appelformer osv.

Begreberne bruges både analytisk og praktisk i form af udformingen af en politisk tale.

Herunder er en grundlæggende forståelse for kommunikationssituationen meget vigtig.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Lyriklæsning

Indhold Teori:
Lyrik-opslaget bagi "Litteraturens Veje"

Halfdan Rasmussen børnerim
Jeppe Aakjær - Jens Vejmand
Vita Andersen - Depression
Tove Ditlevsen - Angst
Karen Marie Edelfeldt - For stjernen er livet en stadig balance
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

  • Genrer
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Formålet er en generel indføring i genren lyrik. Der læses digte med varierende abstraktionsgrad, så genrens spændvidde fremstår.

Forløbet ligger i forlængelse af Almen sprogforståelse, hvor vi har arbejdet med billedsprog, og dette arbejde fortsætter.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Skrivekursus

Indhold Af skolen udarbejdet skrivekompendium.
Skolens hæfte om WORD (tekstbehandling)
Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Sprogets opbygning

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Egen indlæring
  • Evaluering
  • Evaluering af læreproces
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Kommunikationsstrategi
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Læringsstrategier
  • Læsning
  • Selvevaluering
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Studiemetoder
  • Teori/metode

Progression

Forløbet skal give et grundlæggende indblik i skrivningens faser, dvs. før-skrivning - skrivning - efter-bearbejdning. Der afprøves forskellige teknikker gennem praktiske øvelser.

Forbindelsen mellem det at læse og det at skrive tydeliggøres. Skrivning skal forstås som en tænkemåde.

Forløbet fungerer samtidig som en introduktion til tekstbehandling.

Eleverne arbejder målrettet med selvevaluering og evaluering af hinanden.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Dramagenren

Indhold Leksikonopslag om dramagenren i "Litteraturens Veje"

Line Knutzon - "Måven og Peder i mediernes søgelys"
(Både som tekst og som lydbånd)
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Genrer
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Målet er en grundlæggende introduktion til dramagenren. Herunder en forståelse for genrens egenart og særlige opbygning (berettermodel).

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Medieværk: Festen

Indhold Teori:
Søren Søgaard - "Nordkraft - fra bog til film", side 63-70
Berettermodellen

Værk:
Festen, instrueret af Thomas Vinterberg, 1998
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Medietekster
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Modeller
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Målet er en introduktion til filmgenren og det særlige analyseapparat, der knytter sig hertil.
Eksemplificeret gennem arbejde med "Festen".

Forløbet bygger videre på det generelle genrearbejde i klassen og i særlig grad på dramforløbet, der går umiddelbart forud. Sammenhængen mellem film og prosa (fortællermåde) er central.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning