Termin | vinter 2006 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Dansk, A |
Lærere | Stig Laursen Hartvig |
Hold | 2006-08-01 da/z (3z da) |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2007-08-10 |
Indhold |
Teoretiske tekster: Litteraturens Veje, side 427-432 (om fortælleteknik) Litteraturens Veje, side 418-19 (om analyse, fortolkning, perspektivering) Skønlitterære tekster: Benny Andersen - "Lagkage" Martha Christensen - "Ungdom og de lyse nætters tid" H.C. Andersen - "Den standhaftige tinsoldat" Cecil Bødker - "Vædderen" (stil) Naja Marie Aidt - "Betragtning" (stil) Øvelse med udklip fra forskellige romaner/noveller Illustrerende filmklip fra: Ally McBeal The Silence of the Lambs The Truman Show Dogville |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Basal nykritisk tekstanalyse indlæres. Både mundtligt og skriftligt.Evnen til at dokumentere med tekstiagtagelser.Kompetence i at adskille niveauerne analyse-fortolkning-perspektivering.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Solveig Bennike mfl.: "Faglige forbindelser": Om tale og skriftsprog: side 15-21 + 178-185 Om genrer og sproghandlinger: side 51-58 Om semantiske skemaer + konnation/denotation: side 28-38 Øvelser med optoning og nedtoning Herunder læste vi: Kirsten Hamann - "Jeg civiliserer mig om morgenen" Jesper Wung-Sung - "De tre veninder" |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Forløbet bygger videre på AP-forløbet., som er fælles for alle skolens lærere
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Sider om humaniora i AT fra "Indsigt og Udsyn" (red. Kjeld B. Jessen) |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Målet er en generel indføring i den basale grammatik: faserne, argumentation, appelformer osv.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Teori: Lyrik-opslaget bagi "Litteraturens Veje" Halfdan Rasmussen børnerim Jeppe Aakjær - Jens Vejmand Vita Andersen - Depression Tove Ditlevsen - Angst Karen Marie Edelfeldt - For stjernen er livet en stadig balance |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Formålet er en generel indføring i genren lyrik. Der læses digte med varierende abstraktionsgrad, så genrens spændvidde fremstår.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Af skolen udarbejdet skrivekompendium. Skolens hæfte om WORD (tekstbehandling) |
Omfang | 11 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Forløbet skal give et grundlæggende indblik i skrivningens faser, dvs. før-skrivning - skrivning - efter-bearbejdning. Der afprøves forskellige teknikker gennem praktiske øvelser.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Leksikonopslag om dramagenren i "Litteraturens Veje" Line Knutzon - "Måven og Peder i mediernes søgelys" (Både som tekst og som lydbånd) |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet er en grundlæggende introduktion til dramagenren. Herunder en forståelse for genrens egenart og særlige opbygning (berettermodel). |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Teori: Søren Søgaard - "Nordkraft - fra bog til film", side 63-70 Berettermodellen Værk: Festen, instrueret af Thomas Vinterberg, 1998 |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Målet er en introduktion til filmgenren og det særlige analyseapparat, der knytter sig hertil.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|