| Termin | Sommer 2007 |
| Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
| Uddannelse | STX |
| Fag og niveau | Dansk, A |
| Lærere | Stig Laursen Hartvig |
| Hold | 2006-08-01 da/z (3z da) |
| Beskrivelse | Ingen |
| Sidst opdateret | 2007-08-10 |
| Indhold |
Historiske tekster: "Ravnkel Frøjsgodes Saga" "værk 1) "Ebbe Skammelsøn" (folkevise) Thomas Kingo - "Hver har sin Skiæbne" Ludvig Holbergs "Erasmus Montanus" (scene 5+6, akt 3) H.C. Andersen - "Klokken" Henrik Pontoppidan - "Ørneflugt" BROBY-JOHANSEN - "BLOD" Historisk om saga: Litteraturens veje, afsnittene "Sagatiden" og 2sagaen som genre" Perspektiverende materiale: Uddrag fra "Asterix og vikingerne" Klip fra filmene "The Godfather I", "Arven" og "Grev Axel" |
| Omfang | 15 |
| Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionInden den dybere historiske læsning går i gang skal fagene dansk og historie skabe overblik over danmarkshistorien fra vikingetiden til det 20. århundrede. Det sker ved nedslag i litteraturhistorien, hvor der er fokus på udviklingen mellem perioderne. Målet er en forståelse for danmarkshistoriens overordnede udviklingstendenser, såsom øget individualisme og demokratisering. |
| Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
| Indhold |
"Faglige forbindelser" (Solveig Nyborg mfl.): Genrer og sproghandlinger (side 51-59) Semantiske skemaer og billedsprog (side 28-42) "Poesi dér" (Lars Bukhdal): Løgmodellen, side 103-104 Raptekster: MC Einar - "Provokerer, onanerer" Den gale pose - " Sådan er reglerne" Niarn - "Ryst din" |
| Omfang | 7 |
| Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Formålet med forløbet er, at eleverne skal kunne genkende rapgenrens karakeristika og lave sproglig analyse af raptekster ved hjælp af værktøjer som:
|
| Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
| Indhold |
Sprogets veje (Agnete Elgmose mfl.), side 62-69 |
| Omfang | 3 |
| Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet er, at eleverne skal kunne sætte kommaer. |
| Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|