» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Dansk, 2006-08-01 da/z Studieretningsforløb i 1.g

Dansk, 2006-08-01 da/z Studieretningsforløb i 1.g

Termin Sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Stig Laursen Hartvig
Hold 2006-08-01 da/z (3z da)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-08-10

Litteraturhistorisk oversigtsforløb

Indhold Historiske tekster:
"Ravnkel Frøjsgodes Saga" "værk 1)
"Ebbe Skammelsøn" (folkevise)
Thomas Kingo - "Hver har sin Skiæbne"
Ludvig Holbergs "Erasmus Montanus" (scene 5+6, akt 3)
H.C. Andersen - "Klokken"
Henrik Pontoppidan - "Ørneflugt"
BROBY-JOHANSEN - "BLOD"

Historisk om saga:
Litteraturens veje, afsnittene "Sagatiden" og 2sagaen som genre"

Perspektiverende materiale:
Uddrag fra "Asterix og vikingerne"
Klip fra filmene "The Godfather I", "Arven" og "Grev Axel"
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Genrer
  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet
  • Læsning
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Inden den dybere historiske læsning går i gang skal fagene dansk og historie skabe overblik over danmarkshistorien fra vikingetiden til det 20. århundrede. Det sker ved nedslag i litteraturhistorien, hvor der er fokus på udviklingen mellem perioderne. Målet er en forståelse for danmarkshistoriens overordnede udviklingstendenser, såsom øget individualisme og demokratisering.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

AT3: Sproglig analyse af dansk rapmusik

Indhold "Faglige forbindelser" (Solveig Nyborg mfl.):
Genrer og sproghandlinger (side 51-59)
Semantiske skemaer og billedsprog (side 28-42)

"Poesi dér" (Lars Bukhdal):
Løgmodellen, side 103-104

Raptekster:
MC Einar - "Provokerer, onanerer"
Den gale pose - " Sådan er reglerne"
Niarn - "Ryst din"
Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Forskellige kulturer
  • Forskellige sprog
  • Genrer
  • Hermeneutik
  • Informationssøgning
  • Kulturel identitet
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Formålet med forløbet er, at eleverne skal kunne genkende rapgenrens karakeristika og lave sproglig analyse af raptekster ved hjælp af værktøjer som:
- semantisk skema (herunder billedsprogsanalyse)
- sproghandlinger
- Lars Bukdahls løgmodel

Progressionsmæssigt bygger forløbet videre på vores baggrundsviden fra timerne i Almen Sprogforståelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Kommasætning

Indhold Sprogets veje (Agnete Elgmose mfl.), side 62-69
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Sprogets opbygning

Almene mål

  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed

Progression

Målet er, at eleverne skal kunne sætte kommaer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde