» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Dansk, 2006 da/n 1g - grundforløb

Dansk, 2006 da/n 1g - grundforløb

Termin efterår 2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Eva Coster
Hold 2006-08-01 da/n (3n da)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-09-20

1. forløb : Almen sprogforståelse (i dansk))

Indhold

Grundbog :
Solveig Bennike m.fl. : Faglige forbindelser (Ff) i dansk samt tilhørende antologi (Ffa), Dansklærerforeningen 2005
Supplerende materiale :
Agnete Elmose m.fl. : Sprogets Veje (SV), Gads Forlag, 2004 (kopi)
1. forløb : Almen sprogforståelse (AP)/dansk
Tid : 23/8-19/9 = 6 moduler (9 timer)
Indhold : tale og skrift, genrer og sproghandlinger, udtryk og indhold (semantik)
Tale og skrift :
1. SV s.141-147, afsnittene ”Fra lyd til bogstav”, ”Skriftens tegn”, ”Talesprog”, Skriftsprog”
2. SV s.148-155, afsnittet ”Tre epoker”
Genrer og sproghandlinger :
3. Ff. s. 51- 58, afsnittene ”Genrer og sproghandlinger”, ”Genrer og genreblandinger” samt
tekster i Ffa : Stegte kyllingelår (opskrift) og Marianne Larsens : og til sidst (digt)
Udtryk og indhold (semantik) :
4. Ff s. 28-31, afsnittene ”Fra ord til tema”, ”Ordenes sammenhæng : semantiske skemaer og scenarier”.
5. Ff s.31-34, afsnittet ”Semantiske skemaer, modsætninger og temaer”
6. Ff s. 34-38, afsnittet ”Ord,kontekst, symbol” samt tekster i Ffa : Astrid Saalbach : Kødet (novelle), Leder i Politiken : Respekt, dér”
De to sidste moduler læses i begyndelsen af dansk grundforløb, da dansk kun er tildelt 9 timer til almen sprogforståelse
7. Ff s. 39-40, afsnittet ”Sproglige billeder” samt tekst i Ffa : Peter Seeberg : Biografi af en snegl (novelle)
8. Ff s. 40-42, afsnittet ”Personifikation og besjæling” samt tekst i Ffa : Valgannonce fra Det radikale Venstre

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Se særlig studieplan for almen studieforberedelse !

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

2. forløb : Mundtlig fremstilling og skriftlighed (sprog)

Indhold

Grundbog :
Solveig Bennike m.fl. : Faglige forbindelser (Ff) i dansk samt tilhørende antologi (Ffa), Dansklærerforeningen 2005
2. forløb : Mundtlig fremstilling og skriftlighed
Tid : 3/10-10/10
1. Ff s.192 – 200, afsnittene ”Den faglige samtale” og ”Mundtlig fremstilling”, ”Retorik”, artikel (retorisk analyse): "Bænkevarmer. Kvinder tænder ikke på Fogh" af H.J Clausen og C.Pontoppidan, Politiken 29/9-06
2. Ff s. 201 – 204, afsnitten, ”Argumentation”, ”Oplæsning”
3. Ff. s. 205- 212, afsnittene ”Skriftlighed”, ”Om at skrive”, ”At skrive i genrer/redegørelse”, kommentar : "Lær at læse lektier" af Jacob Lange, Politiken 8/10-06

Omfang 4.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug

Almene mål

  • Argumentation
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

I forlængelse af almen sprogforståelse om "skrift og tale" introduceres basale regler for mundtlig og skriftlig fremstilling i danskfaglig sammenhæng.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

3. forløb : Litterære fortællegenrer - analyse og fortolkning (litteratur og sprog)

Indhold

Grundbog :
Solveig Bennike m.fl. : Faglige forbindelser (Ff) i dansk samt tilhørende antologi (Ffa), Dansklærerforeningen 2005
1. Ff s. 92-94, indledende afsnit til ”Litterære fortællegenrer”
2. Ff s. 94-97, afsnittet ”Fra fortællesituation til rammefortælling” samt tekst i Ffa :Giovanni Boccaccio : Tredje Dag. Fjerde historie (novelle)
3. Ff s. 97-100, afsnittene ”Genredifferentiering og genreblanding”, ”Novellestruktur og fremstillingsformer” samt tekst i Ffa : Thomasine Gyllembourg : Den lille Karen (novelle)
4. Ff s. 100-104, afsnittet ” I teksten skaber forfatteren et univers”
5. Ff s. 104, opgaverne på siden samt tekster i Ffa : Klaus Rifbjerg : Såret (novelle), Naja Marie Aidt : En kærlighedshistorie (novelle)
6. Ff. s. 104-107, afsnittet ”Forfatteren befolker sit univers” samt tekst i Ffa : Tove
Ditlevsen : Nattens dronning (novelle)
7. Ff s. 108-112, afsnittet ”Fortælleren ind og ud af teksten” samt tekst i Ffa : Johannes V.Jensen : Den stille Mogens (novelle)
8. Ff. s. 113-115, afsnittet ”Fortællertyper og fortælleteknik” samt tekster i Ffa : Hanne
Beck : 3.tv.(novelle)
9. Litteraturens Veje s.490-493, afsnittet "Fortælleteknik" (Steen og Stoffer i 4 versioner). Litteraturens Veje s. 493-496, afsnittet "Forfatter og fortællehierarki" (fortællertyper, fortællesynsvinklier, fortællestil, tidsforhold)
10. Ff s. 115-119, afsnittet ”Tekstens betydning – motiv, tema og symbol” samt tekster i Ffa : St.St. Blicher : Hosekræmmeren (novelle)
11. Ff s. 174-175, "Model til analyse af prosa" (oversigt over begreber i analysen og fortolkningen)

Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug

Almene mål

  • Argumentation
  • Genrer
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Symboler
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Litteratur : Kunne anvende genrebegrebet og grundbegreber i basal nykritisk analyse. Argumentation/dokumentation og litterær metode 1 : Kunne dokumentere fortolkninger i tekstanalysen og anvende litterær metode bevidst (nykritisk analyse).

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde