» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Dansk, 2007-08-01 da/a (2a da)

Dansk, 2007-08-01 da/a (2a da)

Termin Ikke angivet
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Lisbeth Asmussen
Hold 2007-08-01 da/a (2a da)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-12-04

Dansk i grundforløbet: genre- og sproglig introduktion

Indhold

Genre:

Novelle:
 Benny Andersen: Lagkage
Jørgen Nielsen: En katastrofe
Sven Holm: En barndomshistorie

Digt:
J.P. Jacobsen: Marine
Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål

Film:
Thomas Vinterberg: Festen (VÆRK)
Kyskhedsløftet (Dogme 95)
Ekko nr. 7 marts 2001: Dogme #1 - Festen
At se på levende billeder (danskbogen - af Mogensen, Olsen, Ravn) 
- Filmsprogets virkemidler og filmens dramaturgi

Sekundær litteratur som baggrund for gennemgang af de forskellige genrer: 
Litteraturens Veje (sølv udgave)
Faglige forbindelser

Sprog:

Faglige forbindelser - sprog, litteratur og film s. 11-74:
Om kommunikation
At benævne og fortolke
Ordenes netværk
Genrer og sproghandlinger
Tekstens stemme

De forskellige sproglige øvelser er lavet med udgangspunkt i tekster fra Faglige forbindelser - antologi:
Knud Sørensen: En tid (uddrag)
En lille nisse rejste
Hanne Vibeke Holst: Du er fucking sexistisk, Niarn (uddrag)
Peter Seeberg: Biografi af en snegl (uddrag)
Tove Ditlevsen: Barndommens gade (uddrag)
Helle Helle: En stol for lidt
Marianne Larsen: Og til sidst 
Erik Knudsen: Varehuset TOTAL
Benny Andersen: Fløjtekedel
Klaus Rifbjerg: Morgen 
Jan Sonnergaard: Tyveri (uddrag)
Solvej Balle: Ifølge loven (uddrag)
Charlotte Weitze: Villy

Den litterære artikel
Faglige forbindelser s. 216-226

Omfang 25
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund
  • Sprogets funktion og betydning
  • Sprogets opbygning

Almene mål

Progression

Kendskab til det sproglige, det litterære og det mediemæssige stofområde og træning af mundtlighed og skriftlighed.
at udvikle elevernes evne til at arbejde med grundlæggende litteraturteoretiske begreber og metoder.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Drama som genre

Indhold

Kaj Munk: Ordet (VÆRK)
Set forestillingen på Odense Teater
Vækkelsesmøde i Odense (anmeldelse fra Politiken 6.januar 2008)
Sig ordet (anmeldelse fra Fyens Stifttidende – reklametillæg 6. januar 2008)
Undervisningsmateriale fra Odense Teater
Sekundærlitteratur: Litteraturens veje (sølv udgave)

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund
  • Sprogets funktion og betydning
  • Sprogets opbygning

Almene mål

Progression

at give eleverne indblik i dramaet som et værk.
at udvikle elevernes evne til at arbejde med grundlæggende litteraturteoretiske begreber og metoder

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Litteraturhistorisk oversigtsforløb i samspil med historie

Indhold

Barok: 
Litteraturhistorisk oversigt s. 13-15 
Begyndelsen af Bachs juleoratorium 1729 
Pierre Patel: ”Vue af Versaille” (1668) - Billede 
Kongens Nytorv (1720) - Billede 
G. C. Schule: ”Indgangen til Frederiksberg Have (1786) - Billede 
Andrea Pozzo: Den hellige Ignatius af Loyolas triumf og apoteose (ca. 1685) - Billede 
Thomas Kingo: af ”Hosianna” (1671) 
Thomas Kingo: ”Chrysillis” (1667)

Romantik: 
Litteraturhistorisk oversigt s. 22-26 
Power Point: romantiske billeder 
Adam Oehlenschläger: ”Morgenvandring” (1805) 
H.C. Andersen: ”I Danmark er jeg født” (1850)  

Det moderne gennembrud: 
Litteraturhistorisk oversigt s. 35-39 
Herman Bang: ”Den sidste balkjole” (1880) 
Dansk kvindesamfunds formålsparagraf (1871) 
Lind, Thorsen, Vestergaard: af ”Nynnes dagbog” (2000) – perspektiveringstekst

Værdisammenbrud - 1. Verdenskrig og mellemkrigstid:
Litteraturhistorisk oversigt s. 43-47 
Rudolf Broby-Johansen: ”Foråret kommer til cafeen” (1922) 
Nephew: ”De læsterlige klø” (2006) - perspektiveringstekst 
Nephew: ”Cigaret kid” (2006) – perspektiveringstekst  

Efterkrigstid – modernisme: 
Litteraturhistorisk oversigt s. 55-57 
Klaus Rifbjerg: ”Det er blevet os pålagt” (1960)   

Nyeste tid: 
Litteraturhistorisk oversigt s. 70-74 
Mette Thomsen: af Plastic (1994)

Sekundærlitteratur: Ole Ravn: Litteraturhistorisk oversigt. Systime, 2001

 

 

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

Progression

at lærer eleverne at læse, forstå og anvende litteratur-, kultur- og bevidsthedshistoriske fremstillinger.
at give eleverne et historisk overblik og en forståelse for den historiske sammenhæng med litteraturen.
at udvikle elevernes evne til at læse og forståelse for tekster fra 1600-, 1700-, 1800-, 1900- og 2000-tallet

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Skriftlighed og kronikken som genre

Indhold

Faglige forbindelser side 205-112:
- Skriftlighed: Om at skrive, at skrive i genrer

Henrik Dahl: Litteris et artibus (faglige forbindelser - tekst antologi s. 101-104)

Omfang 4.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Sprogets funktion og betydning
  • Sprogets opbygning

Almene mål

Progression

at udvikle elevernes skriftlige kunnen vha introduktion til grundlæggende begreber og metoder i processkrivning
at udvikle elevernes kendskab til udformningen af skriftlige genrer.
at udvikle elevernes grammatik og sprogrigtighed.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Fra Middelalder til reformation/ Fra hedenskab til kristendom

Indhold

Introduktion til Middelalderen (Litteraturens veje - sølv udgave)

Folkeviser: 
Skæmtevise: Der stode tre skalke
Ridderviser: Ebbe Skammelsøn
Drengene fra Angorra: Ridderproblemer
Trylle vise: Harpens kraft

Folkeeventyr: 
Den lille rødhætte 
Historien om en bedstemoder (konstrueret arketype)

Trolden og ulven i dit eget indre (Samvirke - august 1983)
Introduktion til Freuds psykoanalyse og Jungiansk dybdepsykologi (Litteraturens veje -sølv udgave) 

Introduktion til Renæssance og reformation (Litteraturens veje - sølv udgave)
Martin Luther: Vor Gud han er så fast en borg 

 

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund
  • Sprogets funktion og betydning
  • Sprogets opbygning

Almene mål

Progression

at introducere eleverne til de mundtlige genrer.
at lære eleverne at anvende grundlæggende litteraturteoretiske begreber og metoder.
at udvikle elevernes forståelse af litteratur-, kultur- og bevidsthedshistoriske fremstillinger.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

AT3 - Vikingetiden

Indhold

Litteraturens veje (sølvfarvet): sekundærlitteratur s. 32-45 
Vølvens spådom (video 15 min. Verdens skabelse – kosmogonisk myte)
Ravnkel Frøjsgodes saga. (VÆRK) med elevopgaver og skriftlige noter på Fronter 
Uddrag fra Odin og harddisken . Tema: Kampen om livskraften mv. Af John Carlsen. Centrum 1994
Elevopgave – som imitationsmodel
Eksempler på problemstillinger og problemformuleringer - imitationsmodeller


Fælles ekskursion til Jelling (her foredrag af museets medarbejder) og til Hedeby (her foredrag af lærer samt af elever). 

Historiedelen
: Henrik Bonne Larsen og Thorkill Smitt: Danmarks historisk oversigt. Systime 2006 side7-33 Tre artikler fra www.danmarkhistoriskoversigt.systime.dk . Uddrag af Jydske lov, Skånske lov og opfordring til korstog.                              
Else Rosdahl. Vikingernes verden. Vikingerne hjemme og ude. 1987. Side 139-142 Hæfter: Wikinger Museum Haithabu: Et portræt af en tidlig by. Af Hildegard Elsner. 1992. (elevoplæg) Jelling: To avisartikler. ”Måske var der virkelig en kongeby i Jelling” ”Danmarks Dåbsattest står skrevet i sten” Kr. Dagblad 13.10.2007. Arbejdsark med diverse netadresser til informationssøgning omkring Jelling, gravhøjene, Jelling stenene, Gorm og Thyra, Harald Blåtand. Webquest om Danmarks oldtid og middelalder Dronningen Gobeliner fortæller Danmarks Historie. Arbejdsopgaver til vikingetid og middelalder Uddrag af Heimskringla(geografisk kort, folkevandringerne, aser – vaner , vikingernes verdensbillede)

Gennemgang af ledelsens model og krav til den akademiske skriftlige opgave
Illustration. Hvordan kan fag samarbejde?   

Metoder:
1. Den nykritiske metode. Reference: Litteraturens veje s. 17-19 
2. Den psykoanalytiske model. Litteraturens veje s. 23-25. Samt fra materiale anvendt i forløbet 
3. Den marxistisk historiske metode. Fra Analyse og relevans – grundbog i litterær analyse og fortolkning . Dlf. 2003. Af Peter Heller Lützen
4. Den kildekritiske metode fra Henrik Bonne Larsen og Thorkil Smitt. Introduktion til historie. Side 19-25 ( læst i grundforløbet). Peter Føge og Bonnie Hegner. Primus 1. Almen studieforberedelse i grundforløbet side 57. Kildekritikken(hurtig oversigt)   

Ressourserum:
Primært et stort udvalg af: skønlitteratur, herunder mytologiske tekster samt et tilsvarende stort udvalg af historiske kildetekster

Omfang 13
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Litteratur- og informationssøgning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund
  • Sprogets funktion og betydning
  • Sprogets opbygning

Almene mål

Progression

1) – faglig viden om vikingetidens og middelalderens materialhistoriske vilkår
2) - faglig viden om de to perioders bevidsthedsmæssige produktion (tanker og tilværelsesopfattelser)
3) – indsigt i, hvordan materialhistoriske forhold sætter sit præg i litteraturen (måden at tænke på)
4) – fagenes enkeltfaglige metodebevidsthed
5) – øvelse i processen fra formuleringer af problemstillinger til problemformulering
6) – øvelse i redigeringsprocessen, hvor problemformuleringen skæres præcist til efter fag og metoder
7) - viden om, hvad forskellen er mellem begreberne sekundærlitteratur og primærlitteratur/ kilde-tekster
8) – viden om, hvad forskellen er mellem at redegøre og mellem at analysere
9) - viden om og øvelse i at anvende teksttyperne sekundærlitteratur og primærlitteratur korrekt i forhold til begreberne – at redegøre og at analysere
10) – øvelse i at orientere sig i et ressourcerum og i at udvælge relevant materiale
11) – øvelse i at skrive en større skriftlig opgave – efter akademiske krav

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Mundtlighed

Indhold

Faglige forbindelser s. 195-205:
Mundtlig fremstilling
Retorik
Argumentation

Eleverne har hver især holdt et oplæg for klassen om en selvvalgt tekst, som de enten har fundet på nettet, på biblioteket eller "hjemme på hylden". Det faglige fokus ligger på evnen til at formidle et stof (mundtlig fremstilling, retorik, argumentation). 

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Litteratur- og informationssøgning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Sprogets funktion og betydning
  • Sprogets opbygning

Almene mål

Progression

at udvikle elevernes evne til mundtligt at formidle et stof
at udvikle elevernes evne til at argumentere for en holdning

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer