| Termin | Ikke angivet |
| Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
| Uddannelse | STX |
| Fag og niveau | Dansk, A |
| Lærere | Lise Haugsted |
| Hold | 2007-08-01 da/j (2j da) |
| Beskrivelse | Ingen |
| Sidst opdateret | 2008-12-04 |
| Indhold |
Litteraturens Veje (Leksikon) + eget papir Tekster: Henning Ipsen: Kikkerne Anders Bodelsen: Signalet Martin A. Hansen: Frederiks oprør
|
| Omfang | 12 |
| Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAnalyse og fortolkning af noveller |
| Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
| Indhold |
Litteraturens Veje (leksikon) + eget papir Tekster: Blicher: Hiemvee. Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål. Pearl Jam
|
| Omfang | 10 |
| Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAnalyse og fortolkning af lyrik |
| Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
| Indhold |
Faglige Forbindelser.Sprogets Veje. Henrik Poulsen: Grundbogen. Fronter Tale- og skriftsprog. Semantiske skemaer. (Varehuset Total. Jesper Wung-Sung: Tre Veninder Genrer Sprogets udtryk og indhold. (Denotation, konnotation og kontekst) Sproghandlinger (informerende, regulerende og selvfremstillende)
|
| Omfang | 8 |
| Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionKendskab til forskellige sproglige genrer |
| Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
| Indhold |
Fokus + egne papirer. Visuel guide. De filmiske virkemidler + dramaturgi Film: Life is a bitch. Thomas Vinterberg: Drengen der gik baglæns |
| Omfang | 10 |
| Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Kendskab til de filmiske virkemidler og dramaturgi.
|
| Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
| Indhold |
Litteraturens Veje (leksikon) + eget papir om drama Anmeldelser fra Pol., Inf., Jyll.Posten og Fyens Amts avis + eget papir om en anmeldelse |
| Omfang | 5 |
| Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAnalyse og fortolkning af drama |
| Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
| Indhold |
Folkeviser: German Gladensvend. Torbens datter Litteraturens Veje (s. 58-66) om folkeviser Folkeeventyr: Kong Lindorm Litteraturens Veje (s. 66-71) om folkeeventyr |
| Omfang | 6 |
| Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionKendskab til middelalderens litt.( folkeviser og folkeeventyr) |
| Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
| Indhold |
Ravnkel Frøjsgodes saga (værk) Litteraturens Veje s. 40-45 om saga |
| Omfang | 5 |
| Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionKendskab til oldtidens litt.(saga) |
| Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
| Indhold |
"Det skriftlige basiskursus" (hurtigskrivning, brainstorming, del og stjæl, mindmap, respons, coaching, indledning/afslutning og korrekturlæsning). Eget papir. |
| Omfang | 5 |
| Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
| Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
| Indhold |
Litterær artikel: "Analyse og fortolkning af Martin A. Hansen: Frederiks oprør" Kronik: "Valgretsalderen". Redegør for synspunkterne i interviewet, diskuter dernæst synspunkterne og tag til sidst stilling til om, valgretsladeren skal sættes ned eller ej. Essay: "Med udgangspunkt i leksikonopslaget Fare vild af Thomas Harder skal du skrive et essay om at fare vild." Egne papirer om tekstanalyse, redegørelse, diskussion, stillingtagen, tag udgangspunkt i og essay Årsprøve i skr. dansk i de tre stilegenrer |
| Omfang | 15 |
| Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionTræning af de tre stilegenrer |
| Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
| Indhold |
Litteraturens Veje s. 194-225 + Litteraturens Veje leksikon+egne papirer Niels Martinov: Litterære ismer. DR-video: Det moderne gennembrud.
Georg Brandes: Af Indledning til Hovedstrømninger... J.P. Jacobsen: Af Fru Marie Grubbe Herman Bang: Irene Holm Amalie Skram: Af Forraadt Henrik Pontoppidan: Ørneflugt. Nådsensbrød August Strindberg: Frøken Julie (værk)
|
| Omfang | 25 |
| Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionKendskab til perioden (historisk, litterært og sprogligt) |
| Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|