» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Dansk, 2007-08-01 da/m (2m da)

Dansk, 2007-08-01 da/m (2m da)

Termin Ikke angivet
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Mette Wolfhagen Linnebjerg
Hold 2007-08-01 da/m (2m da)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-12-16

Introduktion til litteratur-, drama- og medieanalyse

Indhold

Novelleanalyse:

Bennike, Nyborg og Hammer: Faglige forbindelser s.99-102, 113-115, 216-226 (analyse og fortolknings stil)

Camilla Christensen: "Veninder", Naja Maria Aidt: "Som englene flyver", Anders Bodelsen: "Harlekins millioner", Jan Sonnergaard: "Kimono mit hus"

Lyrikanalyse:

Bennike, Nyborg og Hammer: Faglige forbindelser s. 39-42 (billedsprog ifm. AP)

Jørgensen og Mosegaard: Danskfagets håndbog s. 114-125 (om lyrik)

Litteraturens veje: leksikonafsnit om metrik

J.P. Jacobsen: "Marine", Tom Kristensen: "Det blomstrende Slagsmål"

Filmanalyse:

Ole Chr. Madsen: "Nordkraft"

Anmeldelser: Kim Skotte: "Nordkraft", Politiken d. 4.3.2005, "Nordkraft", Information d. 4.3.2005, "Nordkraft", Weekendavisen d. 4.3.2005

 Semantik (i forbindelse med AP)

Bennike, Nyborg og Hammer: Faglige forbindelser s. 28-38

Aage Hermann: "Græd ikke så aflangt", Astrid Saalbach: "Kødet", Peter Seeberg: "Biografi af en snegl"

Omfang 33
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Medietekster
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Kulturel identitet
  • Læringsstrategier
  • Læsning
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Gennem en præsentation af danskfagets områder og metoder bliver eleverne bekendte med det, de skal arbejde med.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Essay

Indhold

Om essayskrivning i "Faglige Forbindelser"

Anders Bodelsen: "Glæden ved at fotografere" og Maj-Britt Willumsen: "Glæden ved sko" i "At skrivetænke - essays i undervisningen", Thorkild Borup Jensen

 

Omfang 2
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Drama: Kaj Munks "Ordet"

Indhold

Om drama i litteraturens veje

Materiale fra Odense teater om "ordet"

Kaj Munk: "Ordet", 4. akt, Teaterforestilling på Odense teater: Kaj Munks "Ordet"

Carl Th. Dreyer: "Ordet", genopstandelsesscenen.

Anmeldelser af teaterstykket:

Per Theil: "Vækkelsesmøde i Odense", Politiken d. 6.1.08

Line Hede Simonsen: "Sig ordet", Fyens Stiftstidende d. 6.1.08

Perspektivering til Anders Thomas Jensen og Thomas Villum Jensen: "Ernst og Lyset"

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Indføring i dramaet som genre - læsning af drama-værk samt se opførelse af et drama på Odense teater. Perspektivering til anmeldelser og kortfilm (tematisk perspektivering).
Afsluttes med at skrive en anmeldelse af teaterstykket

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Dansk -historisk oversigtsforløb

Indhold

Saga: Ravnkel Frøjsgodes saga (værk), Litteraturens Veje (LV) s. 40-45

Folkeviser: Ridderens runeslag, Ridderproblemer (musikvideo m. Drengene fra Angora), Litteratur Håndbogen s. 81-86

Barokken: Kingo: Hver har sin Skæbne, af Hosianna, af Chrysillis, LV s. 103-107, diverse billeder

Romantikken: Oehlenschläger: Morgenvandring, H.C. Andersen: Danmark, mit fædreland, Natasha: I Danmark er jeg født, LV s. 142-144, 146-150, diverse billeder

Det moderne gennembrud: 1800-tallet på vrangen (DR2) afsnit 6, der arbejdes med perioden i AT3

Ekspressionismen: Broby-Johansen: Foråret kommer til cafeen, perspektivering til Tom kristensen det blomstrende slagsmål (gennemgået tidligere), Nephew: De læsterlige klø, LV s. 275-277, 281-283, diverse billeder

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

AT 3 Det moderne gennembrud og 1800-tallet

Indhold

Litteraturens Veje: kapitel om det moderne gennembrud

Liv Thomsen: 1800-tallet på vrangen afsnit 6 + 7, DR2, 2007

Georg Brandes: Indledning til Hovedstømninger...

Henrik Pontoppidan: Ørneflugt

Herman Bang: Den sidste balkjole, Irene Holm

Impressionistiske billeder.

 Grundbog til Danmarkshistorien s. 153-158, 161-163 samt hjemmesiden om Louis Pio (Fronter): om Slaget på Fælleden

Tekst af Pio "Målet er fuldt"

 

Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Litteraturhistorisk indsigt i perioden. Læse relevante tekster med henblik på historisk og biografisk læsning. Identifikation af relevante tematikker, naturalisme og impressionisme. Afsluttes med synopsis samt dansk/historieopgave.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Redegørelse og diskussion

Indhold

Faglige forbindelser s.

Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Træning af redegørelse, diskussion og stillingtagen knyttet til skriveøvelser

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Den mundtlige fortælling

Indhold

Faglige forbindelser s. 75-90

Johs. V. Jensen: Naaede de færgen"

Carl Th. Dreyer: "De naaede færgen" (kortfilm)

Folkeeventyret "De tre gaver"

H. C. Andersen: "Nissen hos Spækhøkeren"

Anders Rønnow Klarlund og Naja Marie Aidt: "Strings" + uddrag fra Eva Novrup Redvall: "Strings"

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

Progression

Arbejde med de mundlige genrer myte, folkeeventyr, kunsteventyr og deres formidling i skriftlig og filmisk form.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde