Termin | Ikke angivet |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Dansk, A |
Lærere | Mette Wolfhagen Linnebjerg |
Hold | 2007-08-01 da/m (2m da) |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-12-16 |
Indhold |
Novelleanalyse: Bennike, Nyborg og Hammer: Faglige forbindelser s.99-102, 113-115, 216-226 (analyse og fortolknings stil) Camilla Christensen: "Veninder", Naja Maria Aidt: "Som englene flyver", Anders Bodelsen: "Harlekins millioner", Jan Sonnergaard: "Kimono mit hus" Lyrikanalyse: Bennike, Nyborg og Hammer: Faglige forbindelser s. 39-42 (billedsprog ifm. AP) Jørgensen og Mosegaard: Danskfagets håndbog s. 114-125 (om lyrik) Litteraturens veje: leksikonafsnit om metrik J.P. Jacobsen: "Marine", Tom Kristensen: "Det blomstrende Slagsmål" Filmanalyse: Ole Chr. Madsen: "Nordkraft" Anmeldelser: Kim Skotte: "Nordkraft", Politiken d. 4.3.2005, "Nordkraft", Information d. 4.3.2005, "Nordkraft", Weekendavisen d. 4.3.2005 Semantik (i forbindelse med AP) Bennike, Nyborg og Hammer: Faglige forbindelser s. 28-38 Aage Hermann: "Græd ikke så aflangt", Astrid Saalbach: "Kødet", Peter Seeberg: "Biografi af en snegl" |
Omfang | 33 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionGennem en præsentation af danskfagets områder og metoder bliver eleverne bekendte med det, de skal arbejde med. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Om essayskrivning i "Faglige Forbindelser" Anders Bodelsen: "Glæden ved at fotografere" og Maj-Britt Willumsen: "Glæden ved sko" i "At skrivetænke - essays i undervisningen", Thorkild Borup Jensen
|
Omfang | 2 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Om drama i litteraturens veje Materiale fra Odense teater om "ordet" Kaj Munk: "Ordet", 4. akt, Teaterforestilling på Odense teater: Kaj Munks "Ordet" Carl Th. Dreyer: "Ordet", genopstandelsesscenen. Anmeldelser af teaterstykket: Per Theil: "Vækkelsesmøde i Odense", Politiken d. 6.1.08 Line Hede Simonsen: "Sig ordet", Fyens Stiftstidende d. 6.1.08 Perspektivering til Anders Thomas Jensen og Thomas Villum Jensen: "Ernst og Lyset" |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Indføring i dramaet som genre - læsning af drama-værk samt se opførelse af et drama på Odense teater. Perspektivering til anmeldelser og kortfilm (tematisk perspektivering).
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Saga: Ravnkel Frøjsgodes saga (værk), Litteraturens Veje (LV) s. 40-45 Folkeviser: Ridderens runeslag, Ridderproblemer (musikvideo m. Drengene fra Angora), Litteratur Håndbogen s. 81-86 Barokken: Kingo: Hver har sin Skæbne, af Hosianna, af Chrysillis, LV s. 103-107, diverse billeder Romantikken: Oehlenschläger: Morgenvandring, H.C. Andersen: Danmark, mit fædreland, Natasha: I Danmark er jeg født, LV s. 142-144, 146-150, diverse billeder Det moderne gennembrud: 1800-tallet på vrangen (DR2) afsnit 6, der arbejdes med perioden i AT3 Ekspressionismen: Broby-Johansen: Foråret kommer til cafeen, perspektivering til Tom kristensen det blomstrende slagsmål (gennemgået tidligere), Nephew: De læsterlige klø, LV s. 275-277, 281-283, diverse billeder |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Litteraturens Veje: kapitel om det moderne gennembrud Liv Thomsen: 1800-tallet på vrangen afsnit 6 + 7, DR2, 2007 Georg Brandes: Indledning til Hovedstømninger... Henrik Pontoppidan: Ørneflugt Herman Bang: Den sidste balkjole, Irene Holm Impressionistiske billeder. Grundbog til Danmarkshistorien s. 153-158, 161-163 samt hjemmesiden om Louis Pio (Fronter): om Slaget på Fælleden Tekst af Pio "Målet er fuldt"
|
Omfang | 24 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionLitteraturhistorisk indsigt i perioden. Læse relevante tekster med henblik på historisk og biografisk læsning. Identifikation af relevante tematikker, naturalisme og impressionisme. Afsluttes med synopsis samt dansk/historieopgave. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Faglige forbindelser s. |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionTræning af redegørelse, diskussion og stillingtagen knyttet til skriveøvelser |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Faglige forbindelser s. 75-90 Johs. V. Jensen: Naaede de færgen" Carl Th. Dreyer: "De naaede færgen" (kortfilm) Folkeeventyret "De tre gaver" H. C. Andersen: "Nissen hos Spækhøkeren" Anders Rønnow Klarlund og Naja Marie Aidt: "Strings" + uddrag fra Eva Novrup Redvall: "Strings" |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionArbejde med de mundlige genrer myte, folkeeventyr, kunsteventyr og deres formidling i skriftlig og filmisk form. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|