Termin | Ikke angivet |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Dansk, A |
Lærere | Helene Hannibal |
Hold | 2007-08-01 da/u (2u da) |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-06-22 |
Indhold |
Fibiger og Lütken: Litteraturens veje, Systime 2004. Opslag i leksikonafsnittet: "Analyse - fortolkning - perspektivering", "Novelle", "Forfatter og fortællerhierarki", "Metrik", "Rim", "Billedsprog", "Metonymi", "Drama". Benny Andersen: "Lagkage", fra Puderne. Jørgen Nielsen: "En katastrofe". Jens August Schade: "Marche Militaire", fra Sjov i Danmark. Tom Kristensen: "Det blomstrende slagsmål". Line Knutzon: "Måvens og Peder i mediernes søgelys", fra Så gælder det rumba.
|
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEleverne skal opnå en forståelse for forskellene mellem hovedgenrerne og for hvilke elementer, der er relevante i analysen. Derudover skal de kunne forstå sammenhængen mellem analyse og fortolkning. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Bennike m.fl.: Faglige forbindelser i dansk side 13-23, 28-42, 51-56. Fra den tilhørende antologi: Helle Helle: "En stol for lidt ".
|
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
AP-delmål:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
"Festen" af Thomas Vinterberg |
Omfang | 10.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionFørste forløb omkring medier. Målet er at introducere eleverne til dogmefilmenes udtryk samt at bevidstgøre om struktur og virkemidler. Fokus på det psykologiske spil mellem personerne. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Krogh, Rasmussen og Søgaard: Skrivebogen Dansklærerforeningen 1994, side 27-31 |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Introduktion atil skriftlighed. Eleverne har lavet små-øvelser: hurtigskrivning, mindmaps og arbejdet med at skrive indledninger.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Bennike, Nyborg og Hammer: Faglige forbindelser i dansk, Dansklærerforeningens Forlag, 2005, side 75-91, 198-199 samt "De tre gaver" og H.C. Andersen: "Nissen hos Spekhøkeren", fra den tilhørende antologi. |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
* at opnå kendskab til de mundtlige genrer i forhold til de skriftlige. Viden om den mundtlige fortællings egenart.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Middelalder Litteraturens Veje, side 58-66. ”Torbens datter”, Falkenstjerne 1, side 85-86. Renæssance Litteraturens Veje, side 88-90. Leonora Christina: Af ”Den franske selvbiografi”, Falkenstjerne 1, side 143-147. Barok Litteraturens Veje, side 103-107 Thomas Kingo: ”Hver har sin skæbne”, Falkenstjerne 1, side 157-158. Oplysningstiden Litteraturens Veje, side 116-118 Ludvig Holberg: Epistler (kopi) Romantikken Litteraturens Veje, side 142-150 Adam Oehlenschläger: ”Simon Peder”, Falkenstjerne 1, side 278-279. Det moderne gennembrud Litteraturens veje, side 195-201 Henrik Pontoppidan: ”Naadsensbrød” Falkenstjerne 2, side 155-159 |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
* at opnå viden om samspillet mellem historie, samfund og litteratur i udvalgte perioder.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Ib Michael: Vanillepigen, Gyldendals 1991. Derudover har eleverne fundet oplysninger på nettet om "magisk realisme". |
Omfang | 7.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
* at eleverne får øvet de basale analysemæssige begreber på en længere tekst.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Danskdelen: Amalie Skram: ”Karens Jul” (Spurvesol bind 2 side 197-201samt side 221-224 i Litteraturens Veje (Fra og med Kvinderne og det moderne gennembrud til Forfatningskampen og litteraturen). Herman Bang: ”Frøkenen” (kopi) samt side 209-216 i Litteraturens Veje. J.P. Jacobsen: ”Marie Grubbe” side 120-126 i Falkenstjerne bind 2, samt side 201-209 i Litteraturens Veje. |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEleverne skal opnå dybere kendskab til tiden omkring det moderne gennembrud og stifte bekendskab med nogle af tidens forfattere. Derudover skal de kunne skille naturalisme og impressionisme fra hinanden og kunne genkende stiltræk fra disse. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Poetry Slam som genre Janus Kodal: ”Poetry slam” fra http://www.litteratursiden.dk/sw6899.asp Rap som genre Lars Bukdahl: Poesi dér. Danske raptekster 1988-2004 , ”Rappens formalitetet”, ”Rappens koder”, ”Rappens formater” og Rappens rollespil” (side 100-115) Et historisk tilbageblik Uddrag af udvalgte tekster: Inskription fra Guldhornet Jellingestenen Lokes trætte fra Den ældre Edda, Henriques og Melbye: ”Peter var saa arm”, 1902 . Analyser af rap-tekster: Den gale pose / Jokeren: ”Definitionen af en stodder” Film: 8 mile |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne skal opnå kendskab til rappens genretræk og egenart. Derudover bruges teksterne til at repetere og træne de basale analysemæssige begreber på lyriske tekster.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|