» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Dansk, 2007-08-01 da/u (1u da)

Dansk, 2007-08-01 da/u (1u da)

Termin Ikke angivet
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Helene Hannibal
Hold 2007-08-01 da/u (2u da)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-06-22

Introduktion til de litterære genrer

Indhold

Fibiger og Lütken: Litteraturens veje, Systime 2004. Opslag i leksikonafsnittet: "Analyse - fortolkning - perspektivering", "Novelle", "Forfatter og fortællerhierarki", "Metrik", "Rim", "Billedsprog", "Metonymi", "Drama".

Benny Andersen: "Lagkage", fra Puderne.                                                                 Jørgen Nielsen: "En katastrofe".                                                                                       Jens August Schade: "Marche Militaire", fra Sjov i Danmark.                                          Tom Kristensen: "Det blomstrende slagsmål".                                                                Line Knutzon: "Måvens og Peder i mediernes søgelys", fra Så gælder det rumba.

 

 

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning

Almene mål

Progression

Eleverne skal opnå en forståelse for forskellene mellem hovedgenrerne og for hvilke elementer, der er relevante i analysen. Derudover skal de kunne forstå sammenhængen mellem analyse og fortolkning.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

AP i dansk

Indhold

Bennike m.fl.: Faglige forbindelser i dansk side 13-23, 28-42, 51-56.

Fra den tilhørende antologi: Helle Helle:  "En stol for lidt ".

 

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Sprogets funktion og betydning
  • Sprogets opbygning

Almene mål

Progression

AP-delmål:
- genrer
- indhold og udtryk
- tale og skrift

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Vinterbergs "Festen" som medieværk

Indhold

"Festen" af Thomas Vinterberg
Dogmereglerne.
"Film i dansk", side 23-29 og 42-44.

Omfang 10.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Medietekster
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

Progression

Første forløb omkring medier. Målet er at introducere eleverne til dogmefilmenes udtryk samt at bevidstgøre om struktur og virkemidler. Fokus på det psykologiske spil mellem personerne.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Miniforløb om skriftlighed

Indhold

Krogh, Rasmussen og Søgaard: Skrivebogen Dansklærerforeningen 1994, side 27-31

Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

Progression

Introduktion atil skriftlighed. Eleverne har lavet små-øvelser: hurtigskrivning, mindmaps og arbejdet med at skrive indledninger.
Hvordan kommer man igang med en stil? Forløbet skal følges op senere.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Den mundtlige fortælling

Indhold

Bennike, Nyborg og Hammer: Faglige forbindelser i dansk, Dansklærerforeningens Forlag, 2005, side 75-91, 198-199 samt "De tre gaver" og H.C. Andersen: "Nissen hos Spekhøkeren", fra den tilhørende antologi.

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug

Almene mål

Progression

* at opnå kendskab til de mundtlige genrer i forhold til de skriftlige. Viden om den mundtlige fortællings egenart.
* at opnå kendskab til begreberne mythos og logos og hvordan de kommer til udtryk i myter og fortællinger.
* at kunne skelne melem folkeeventyr og kunsteventyr.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Kronologiforløb med historie

Indhold

Middelalder

Litteraturens Veje, side 58-66.

”Torbens datter”, Falkenstjerne 1, side 85-86.

Renæssance

Litteraturens Veje, side 88-90.

Leonora Christina: Af ”Den franske selvbiografi”, Falkenstjerne 1, side 143-147.

 Barok

Litteraturens Veje, side 103-107

Thomas Kingo: ”Hver har sin skæbne”, Falkenstjerne 1, side 157-158.

 Oplysningstiden

Litteraturens Veje, side 116-118

Ludvig Holberg: Epistler (kopi)

 Romantikken

Litteraturens Veje, side 142-150

Adam Oehlenschläger: ”Simon Peder”, Falkenstjerne 1, side 278-279.

 Det moderne gennembrud

Litteraturens veje, side 195-201

Henrik Pontoppidan: ”Naadsensbrød” Falkenstjerne 2, side 155-159

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

Progression

* at opnå viden om samspillet mellem historie, samfund og litteratur i udvalgte perioder.
* at introducere til den historiske læsning, der vil blive genoptaget og udfoldet senere i bl.a. periodelæsningen

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Værklæsning

Indhold

Ib Michael: Vanillepigen, Gyldendals 1991.

Derudover har eleverne fundet oplysninger på nettet om "magisk realisme".

Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Litteratur- og informationssøgning

Almene mål

Progression

* at eleverne får øvet de basale analysemæssige begreber på en længere tekst.
* begyndende forståelse for de forskellige lag i romanen.
* kendskab til magisk realisme som genre.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

AT3: Det moderne gennembrud.

Indhold

Danskdelen: Amalie Skram: ”Karens Jul” (Spurvesol bind 2 side 197-201samt side 221-224 i Litteraturens Veje (Fra og med Kvinderne og det moderne gennembrud til Forfatningskampen og litteraturen).

Herman Bang: ”Frøkenen” (kopi) samt side 209-216 i Litteraturens Veje.   J.P. Jacobsen: ”Marie Grubbe” side 120-126 i Falkenstjerne bind 2, samt side 201-209 i Litteraturens Veje.

Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

Progression

Eleverne skal opnå dybere kendskab til tiden omkring det moderne gennembrud og stifte bekendskab med nogle af tidens forfattere. Derudover skal de kunne skille naturalisme og impressionisme fra hinanden og kunne genkende stiltræk fra disse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Rap som genre - sprogligt emne

Indhold

Poetry Slam som genre Janus Kodal: ”Poetry slam” fra http://www.litteratursiden.dk/sw6899.asp   Rap som genre Lars Bukdahl: Poesi dér. Danske raptekster 1988-2004 , ”Rappens formalitetet”, ”Rappens koder”, ”Rappens formater” og Rappens rollespil” (side 100-115)   Et historisk tilbageblik Uddrag af udvalgte tekster: Inskription fra Guldhornet Jellingestenen Lokes trætte fra Den ældre Edda, Henriques og Melbye: ”Peter var saa arm”, 1902 .  Analyser af rap-tekster: Den gale pose / Jokeren: ”Definitionen af en stodder”

Film: 8 mile

Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

Progression

Eleverne skal opnå kendskab til rappens genretræk og egenart. Derudover bruges teksterne til at repetere og træne de basale analysemæssige begreber på lyriske tekster.
Der trækkes linier tilbage i litteraturhistorien, for at bevidstgære eleverne om en stilmæssig sammenhæng på tværs af litterære perioder.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer