» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Dansk, 2007-08-01 da/u 1.u grundforløb

Dansk, 2007-08-01 da/u 1.u grundforløb

Termin Ikke angivet
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Helene Hannibal
Hold 2007-08-01 da/u (2u da)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-06-22

Introduktion til de litterære genrer

Indhold

Fibiger og Lütken: Litteraturens veje, Systime 2004. Opslag i leksikonafsnittet: "Analyse - fortolkning - perspektivering", "Novelle", "Forfatter og fortællerhierarki", "Metrik", "Rim", "Billedsprog", "Metonymi", "Drama".

Benny Andersen: "Lagkage", fra Puderne.                                                                 Jørgen Nielsen: "En katastrofe".                                                                                       Jens August Schade: "Marche Militaire", fra Sjov i Danmark.                                          Tom Kristensen: "Det blomstrende slagsmål".                                                                Line Knutzon: "Måvens og Peder i mediernes søgelys", fra Så gælder det rumba.

 

 

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning

Almene mål

Progression

Eleverne skal opnå en forståelse for forskellene mellem hovedgenrerne og for hvilke elementer, der er relevante i analysen. Derudover skal de kunne forstå sammenhængen mellem analyse og fortolkning.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

AP i dansk

Indhold

Bennike m.fl.: Faglige forbindelser i dansk side 13-23, 28-42, 51-56.

Fra den tilhørende antologi: Helle Helle:  "En stol for lidt ".

 

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Sprogets funktion og betydning
  • Sprogets opbygning

Almene mål

Progression

AP-delmål:
- genrer
- indhold og udtryk
- tale og skrift

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Vinterbergs "Festen" som medieværk

Indhold

"Festen" af Thomas Vinterberg
Dogmereglerne.
"Film i dansk", side 23-29 og 42-44.

Omfang 10.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Medietekster
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

Progression

Første forløb omkring medier. Målet er at introducere eleverne til dogmefilmenes udtryk samt at bevidstgøre om struktur og virkemidler. Fokus på det psykologiske spil mellem personerne.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Miniforløb om skriftlighed

Indhold

Krogh, Rasmussen og Søgaard: Skrivebogen Dansklærerforeningen 1994, side 27-31

Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

Progression

Introduktion atil skriftlighed. Eleverne har lavet små-øvelser: hurtigskrivning, mindmaps og arbejdet med at skrive indledninger.
Hvordan kommer man igang med en stil? Forløbet skal følges op senere.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer