» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Dansk, 2007-08-01 da/v grundforløb (2v He)

Dansk, 2007-08-01 da/v grundforløb (2v He)

Termin Ikke angivet
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Helene Hannibal
Hold 2007-08-01 da/v (2v da)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2009-01-16

Introduktion til de litterære genrer

Indhold

Fibiger og Lütken: Litteraturens veje, Systime 2004. Opslag i leksikonafsnittet: "Analyse - fortolkning - perspektivering", "Novelle", "Forfatter og fortællerhierarki", "Metrik", "Rim", "Billedsprog", "Metonymi", "Drama".

Benny Andersen: "Lagkage", fra Puderne. Jørgen Nielsen:" En katastrofe".   Jens August Schade: "Marche Militaire", fra Sjov i Danmark. Tom Kristensen: "Det blomstrende slagsmål".  Line Knutzon: "Måvens og Peder i mediernes søgelys", fra Så gælder det rumba.

 

 

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning

Almene mål

Progression

Eleverne skal opnå en forståelse for forskellene mellem hovedgenrerne og for hvilke elementer, der er relevante i analysen. Derudover skal de kunne forstå sammenhængen mellem analyse og fortolkning.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

AP i dansk

Indhold

Bennike m.fl.: Faglige forbindelser i dansk side 13-23, 28-42, 51-56.

Fra den tilhørende antologi: Helle Helle:  "En stol for lidt".

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Sprogets funktion og betydning
  • Sprogets opbygning

Almene mål

Progression

AP-delen i dansk:
- tale og skrift
- indhold og udtryk
- genrer
- sproghandlinger

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Vinterbergs "Festen" som medieværk

Indhold

"Festen" af Thomas Vinterberg
Dogmereglerne.
"Film i dansk", side 23-29 og 42-44.

Omfang 10.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Medietekster
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

Progression

Første forløb omkring medier. Målet er at introducere eleverne til dogmefilmenes udtryk samt at bevidstgøre om struktur og virkemidler. Fokus på det psykologiske spil mellem personerne.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Miniforløb om skriftlighed

Indhold

Krogh, Rasmussen og Søgaard: Skrivebogen, Dansklærerforeningen 1994, side 27-34.

Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

Progression

Eleverne skal bevidstgøres om arbejdsprocessen omkring det at fremstille et skriftligt produkt. Basisøvelser som skal give eleverne redskaber til at komme godt igang med stilskrivningen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Kronologiforløb med historie

Indhold

Barokken

Litteraturhåndbogen, side 88-94 (Barokken)

Thomas Kingo: ”Hver har sin skæbne”, Falkenstjerne 1, side 157-158.

 

Oplysningstiden

Litteraturhåndbogen, side 95-101

Ludvig Holberg: ”Epistler” (kopi)

 

Romantikken

Litteraturhåndbogen, side 128-134 (Den litterære udvikling 1800-1830).

Adam Oehlenschläger: ”Simon Peder”, Falkenstjerne 1, side 278-279.

 

Det moderne gennembrud

Litteraturhåndbogen, side 177-184 (Problemlitteratur).

Henrik Pontoppidan: ”Naadsensbrød” (kopi)

 

Mellemkrigstiden - ekspressionismen

Litteraturhåndbogen, side 241-244 (Modernistisk litteratur).

R. Broby-Johansen: ”Natlig plads” (Kopi)

 

Velfærdssamfundet

Litteraturhåndbogen side 311-316 (Prosaen)

Peter Seeberg: ”Patienten”, Falkenstjerne 3, side 302-305.

 

Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

Progression

Eleverne skal opnå viden om og forståelse for samspillet mellem historisk, samfundsmæssig og litterær udvikling via nedslag i litteraturhistorien.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

AT 3: Det moderne gennembrud

Indhold

Danskmateriale:

Amalie Skram: ”Karens Jul” (Kopi),

”Kvinderne og det moderne gennembrud” Litteraturens Veje side 221-225

Herman Bang: ”Frøkenen” (kopi)

Litteraturens Veje, side 209-216

J.P. Jacobsen: Uddrag af ”Marie Grubbe”, Falkenstjerne 2, side 220-226

Litteraturens Veje, side 201-208

Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Litteratur- og informationssøgning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

Progression

AT-forløbet fungerer som optakt til dansk-historieopgaven som mange vælger at skrive i det moderne gennembrud. Eleverne skal opnå dybere kendskab til perioden til tiden omkring det moderne egennembrud eksemplificeret ved Skram og Bang. Eleverne skal opnå viden om forskellen på naturalisme og impressionisme og forstå samspillet mellem historie, samfund og litteratur.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Hans Scherfig: "Det forsømte forår" (Værklæsning)

Indhold

Hans Scherfig: Det forsømte forår, samt Peter Schrøders filmatisering.

Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning

Almene mål

Progression

Eleverne har øvet de analytiske færdigheder på et længere værk i form af en roman. Eleverne har arbejdet i grupepr efterfulgt af mdt. oplæg samt aflevering af en individuel skriftlig analyse og fortolkning.
Fokus på opbygning, personkarakteristikker og tema.

Vi har også set filmen og kort sammenlignet med romanen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Rap i dansk

Indhold

Lars Bukdahl: Poesi der, danske raptekster 1988-2004, Systime 2004, side 97-103.

Omfang 4
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

Progression

Kort introduktion til rappens opståen og genre.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer