Termin | Ikke angivet |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Dansk, A |
Lærere | Helene Hannibal |
Hold | 2007-08-01 da/v (2v da) |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2009-01-16 |
Indhold |
Fibiger og Lütken: Litteraturens veje, Systime 2004. Opslag i leksikonafsnittet: "Analyse - fortolkning - perspektivering", "Novelle", "Forfatter og fortællerhierarki", "Metrik", "Rim", "Billedsprog", "Metonymi", "Drama". Benny Andersen: "Lagkage", fra Puderne. Jørgen Nielsen:" En katastrofe". Jens August Schade: "Marche Militaire", fra Sjov i Danmark. Tom Kristensen: "Det blomstrende slagsmål". Line Knutzon: "Måvens og Peder i mediernes søgelys", fra Så gælder det rumba.
|
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEleverne skal opnå en forståelse for forskellene mellem hovedgenrerne og for hvilke elementer, der er relevante i analysen. Derudover skal de kunne forstå sammenhængen mellem analyse og fortolkning. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Bennike m.fl.: Faglige forbindelser i dansk side 13-23, 28-42, 51-56. Fra den tilhørende antologi: Helle Helle: "En stol for lidt". |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
AP-delen i dansk:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
"Festen" af Thomas Vinterberg |
Omfang | 10.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionFørste forløb omkring medier. Målet er at introducere eleverne til dogmefilmenes udtryk samt at bevidstgøre om struktur og virkemidler. Fokus på det psykologiske spil mellem personerne. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Krogh, Rasmussen og Søgaard: Skrivebogen, Dansklærerforeningen 1994, side 27-34. |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEleverne skal bevidstgøres om arbejdsprocessen omkring det at fremstille et skriftligt produkt. Basisøvelser som skal give eleverne redskaber til at komme godt igang med stilskrivningen. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Barokken Litteraturhåndbogen, side 88-94 (Barokken) Thomas Kingo: ”Hver har sin skæbne”, Falkenstjerne 1, side 157-158.
Oplysningstiden Litteraturhåndbogen, side 95-101 Ludvig Holberg: ”Epistler” (kopi)
Romantikken Litteraturhåndbogen, side 128-134 (Den litterære udvikling 1800-1830). Adam Oehlenschläger: ”Simon Peder”, Falkenstjerne 1, side 278-279.
Det moderne gennembrud Litteraturhåndbogen, side 177-184 (Problemlitteratur). Henrik Pontoppidan: ”Naadsensbrød” (kopi)
Mellemkrigstiden - ekspressionismen Litteraturhåndbogen, side 241-244 (Modernistisk litteratur). R. Broby-Johansen: ”Natlig plads” (Kopi)
Velfærdssamfundet Litteraturhåndbogen side 311-316 (Prosaen) Peter Seeberg: ”Patienten”, Falkenstjerne 3, side 302-305.
|
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEleverne skal opnå viden om og forståelse for samspillet mellem historisk, samfundsmæssig og litterær udvikling via nedslag i litteraturhistorien. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Danskmateriale: Amalie Skram: ”Karens Jul” (Kopi), ”Kvinderne og det moderne gennembrud” Litteraturens Veje side 221-225 Herman Bang: ”Frøkenen” (kopi) Litteraturens Veje, side 209-216 J.P. Jacobsen: Uddrag af ”Marie Grubbe”, Falkenstjerne 2, side 220-226 Litteraturens Veje, side 201-208 |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAT-forløbet fungerer som optakt til dansk-historieopgaven som mange vælger at skrive i det moderne gennembrud. Eleverne skal opnå dybere kendskab til perioden til tiden omkring det moderne egennembrud eksemplificeret ved Skram og Bang. Eleverne skal opnå viden om forskellen på naturalisme og impressionisme og forstå samspillet mellem historie, samfund og litteratur. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Hans Scherfig: Det forsømte forår, samt Peter Schrøders filmatisering. |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne har øvet de analytiske færdigheder på et længere værk i form af en roman. Eleverne har arbejdet i grupepr efterfulgt af mdt. oplæg samt aflevering af en individuel skriftlig analyse og fortolkning.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Lars Bukdahl: Poesi der, danske raptekster 1988-2004, Systime 2004, side 97-103. |
Omfang | 4 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionKort introduktion til rappens opståen og genre. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|