» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Dansk, 2007-08-01 da/y (1y da)

Dansk, 2007-08-01 da/y (1y da)

Termin sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Martha Haahr
Hold 2007-08-01 da/y (2y da)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-05-08

Almen sprogforståelse og introduktion til danskfaget

Indhold

 

 

Grundbogsstof: Faglige forbindelser (F. f.) s. 11-68 med udvalgte øvelser og tekster bl.a. fra antologi-delen.

Sprogets verden/ kommunikation (F.f) s. 11-19

Replikker – samtale.Tale og skrift F.f. s. 20-23 (+ andet materiale)

Replikgengivelse F.f. s. 23-27

Novelle: ”En stol for lidt” af Helle Helle

Semantiske skemaer. Sprogets udtryk og indhold F.f. s. 28-34

Digte: ”Varehus TOTAL” af Erik Knudsen;

”Græd ikke så aflangt” af Aage Hermansen

” Mørkningstime” af Robert Corydon

Novelle: ”Græd ikke så aflangt” Af J. Wung-Sung

Ord, kontekst, symbol F.f. s. 34-39

Novelle: ”Biografi af en snegl” af Peter Seeberg

”Kødet” af Astrid Saalbach,

Debatindlæg om rap-sprog: ”Respekt,der” leder i Politiken

”Ryst din røv, so’ – er det en sproglig berigelse?” af A. D. Sørensen

Sproglige billeder F.f. s. 39-43

Ordenes netværk. Kohærens og kohæsion F.f. s. 43-50

Digt: ”Fløjtekedel” af Benny Andersen

Digt: ”Morgen” af Klaus Rifbjerg

Kortprosa: ”Madeleine eller Lille trist historie” af Peter Adolfsen

Pixibog: ”Victor bygger en bro” af Jan Löof

Genrer og sproghandlinger F.f. s. 51-56

Genreblandinger F.f. s. 56-59

Tekstens stemme F.f. s. 59-67

Novellen ”Villy” af Charlotte Weitze

Hoved – og ledsætninger F.f. s. 67-68

 

Omfang 36.8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Sprogets funktion og betydning
  • Sprogets opbygning

Almene mål

  • Læsning
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Introduktion til faglige begrebet og øvelse i deres anvendelse

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

AT-3. Tværfagligt dansk-historie-forløb med vikingetiden og middelalderen som fælles perioder

Indhold

Danskdelen: Middelalder 
LV(sølvfarvet): Sekundærlitteratur s. 46-67 (elevoplæg)
Folkeviser: Torbens datter (riddervise) (elevoplæg)
Harpens kraft (tryllevise)
Dronning Dagmar (1. Version. Historisk vise)
Trolden og ulven i dit eget indre. Af Peter Værum.Samvirke august 1983
Den lille rødhætte (i ældre og yngre genreversioner) (elevoplæg)
Kursorisk læst: Folkeviser: Forlovelser og forlis. Klip fra Villy Sørensens bog: Digtere og dæmoner.
Vikingetiden
Vølvens spådom (video 15 min. Verdens skabelse – kosmogonisk myte)
Ravnkel Frøjsgodes saga. (Værk) med elevopgaver og skriftlige noter på Fronter
Øvelse i at lave problemstillinger: Tormod Kolbruneskjalds død (Litt. udv. 1. Brodersen mfl. Gyldendal)
Uddrag fra Odin og harddisken. Tema: Kampen om livskraften mv. Af John Carlsen. Centrum 1994
Elevopgave – som imitationsmodel
Eksempler på problemstillinger og problemformuleringer - imitationsmodeller

Fælles ekskursion til Jelling (her foredrag af museets medarbejder) og til Hedeby (her foredrag af lærer samt af elever).

 Metoder:
1. Den nykritiske metode. Reference: Litteraturens veje s. 17-19
2. Den pragmatiske kommunikationsmodel. (Udleveret tidligere i forløbet)
3. Den psykoanalytiske model. Litteraturens veje s. 23-25. Samt fra materiale anvendt i forløbet
4. Den marxistisk historiske metode. Fra Analyse og relevans – grundbog i litterær analyse og fortolkning. Dlf. 2003. Af Peter Heller Lützen
5. Den kildekritiske metode fra Henrik Bonne Larsen og Thorkil Smitt. Introduktion til historie. Side 19-25 ( læst i grundforløbet). Peter Føge og Bonnie Hegner. Primus 1. Almen studieforberedelse i grundforløbet side 57. Kildekritikken(hurtig oversig)

Ressourserum: 
Primært et stort udvalg af: skønlitteratur, herunder mytologiske tekster samt et tilsvarende stort udvalg af historiske kildetekster

 

 

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Litteratur- og informationssøgning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Evaluering af læreproces
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • It
  • Læringsstrategier
  • Problemformulering
  • Projektarbejde
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Tekstanalyse
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde