Termin | Efterår 2006 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Dansk, A |
Lærere | Sune Christian Weile |
Hold | 2006-08-01 da/m (3m da) |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-04-29 |
Indhold |
J.P. Jacobsen: Marine Benny Andersen: Lagkage Cecil Bødker: Vædderen Line Knutzon: Af - Måvens og Peder i mediernes søgelys Litteraturhåndbogen: om Lyrik, Metrik, Billedsprog, Drama, Genre, Epik, Novelle, Fortæller Emil Aarestrup: Advarsel Østkyst Hustlers: Møntvask Otto Gelsted: Reklameskibet Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål Thomasine Gyllembourg: Den lille Karen Faglige forbindelser: s.99-102 |
Omfang | 11 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionFormålet med forløbet er at give eleverne en introduktion til genrer, analyse- og fortolkningsredskaber. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Steen Beck og Hanne R. Beck: Gyldendals studiebog. 2005, kap. 1 og kap. 7. |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Introduktion til gymnasiale arbejdsformer: Læsestrategier, lektielæsning, notatteknik
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Faglige forbindelser s.14-15+28-42+51-56+75-79+92-94+84-88 Faglige forbindelser - Antologi s.137-140 |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet med forløbet er at give eleverne en kort introduktion til sprogets dybde og brug i hverdagen gennem analyser af dets pragmatiske og semantiske anvendelse. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Mindre kriminalitet i ghettoer. Politiken 02.03.06 Kriminalitet: Læge ville hyre lejemorder. Jyllands-Posten 10.04.06 Indvandrere amok i Volssmose i nat. BT 29.04.06 Danmark tjener på indvandrere. Information 05.10.04 Keld B. Jessen (red.): Indsigt og udsyn. Systime, 2006 s.49-60 Hnning Ollsson og Henrik Poulsen: Ryd forsiden! DLF, 1995 s.19-26 + 32-42 |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionIntroduktion til medie-delen i dansk, med fokus på at introducere eleverne for væsentlige begreber til brug i medieanalyse med fokus på avisen som nyhedsmedie. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Faglige forbindelser s.99-102 Thomasine Gyllembourg: Den lille Karen |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt foretage en opsamling på den litteraturanalytiske del i grundforløbet og samtidig præsentere dem for arbejdet med teksternes komposition. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Faglige forbindelser s.192-212 Faglige forbindelser - Antologi s.101-104 |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt indtroducere eleverne for krav og normer for mundtlighed og skriftlighed med fokus på gymnasiearbejdet. Særligt fokus på den skriftlige redegørelse. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Faglige forbindelser s.43-49 Viktor bygger en bro Benny Andersen: Fløjtekedel |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt gå tættere på den skønlitterære teksts sproglige netværk ved at analysere verbernes og sætningskoblernes betydning for tekstens kohærens og kohæsion. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Thomas Vinterberg: Festen (Værk - Film) Thomas Vinterberg: Festen afsløret (Film) Claus Christensen: Festen der forsvandt. Weekendavisen 5.5.2000 Film i dansk s.30-32+42-43 Hans Edvard Nørregård-Nielsen: (uddrag af) Mands minde |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionGennem arbejdet med medieværket Festen, er der fokuseret på at analysere filmens egne udtryksformer overfor den litterære genre. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|