» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Dansk 2006 da/m Grundforløb

Dansk 2006 da/m Grundforløb

Termin Efterår 2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Sune Christian Weile
Hold 2006-08-01 da/m (3m da)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-29

Introduktion til tekstlæsning

Indhold J.P. Jacobsen: Marine
Benny Andersen: Lagkage
Cecil Bødker: Vædderen
Line Knutzon: Af - Måvens og Peder i mediernes søgelys
Litteraturhåndbogen: om Lyrik, Metrik, Billedsprog, Drama, Genre, Epik, Novelle, Fortæller
Emil Aarestrup: Advarsel
Østkyst Hustlers: Møntvask
Otto Gelsted: Reklameskibet
Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål
Thomasine Gyllembourg: Den lille Karen
Faglige forbindelser: s.99-102
Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Genrer
  • Læsning
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Formålet med forløbet er at give eleverne en introduktion til genrer, analyse- og fortolkningsredskaber.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

AT 1: Teambuilding

Indhold Steen Beck og Hanne R. Beck: Gyldendals studiebog. 2005, kap. 1 og kap. 7.
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Gruppearbejde
  • Læringsstrategier

Progression

Introduktion til gymnasiale arbejdsformer: Læsestrategier, lektielæsning, notatteknik
Almene studiekompetencer: jf ovenfor + IT/tekstbehandling.
Desuden især samarbejdsevne, men også selvstændighed og ansvarlighed i forbindelse med teambuildingsturen,
pararbejde og gruppearbejde

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

AP - Dansk

Indhold Faglige forbindelser s.14-15+28-42+51-56+75-79+92-94+84-88
Faglige forbindelser - Antologi s.137-140
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Læsning
  • Tekstanalyse

Progression

Målet med forløbet er at give eleverne en kort introduktion til sprogets dybde og brug i hverdagen gennem analyser af dets pragmatiske og semantiske anvendelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

AT 2: Kriminalitet

Indhold Mindre kriminalitet i ghettoer. Politiken 02.03.06
Kriminalitet: Læge ville hyre lejemorder. Jyllands-Posten 10.04.06
Indvandrere amok i Volssmose i nat. BT 29.04.06
Danmark tjener på indvandrere. Information 05.10.04
Keld B. Jessen (red.): Indsigt og udsyn. Systime, 2006 s.49-60
Hnning Ollsson og Henrik Poulsen: Ryd forsiden! DLF, 1995 s.19-26 + 32-42
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Litteratur- og informationssøgning
  • Medietekster

Almene mål

  • Informationssøgning
  • It
  • Projektarbejde

Progression

Introduktion til medie-delen i dansk, med fokus på at introducere eleverne for væsentlige begreber til brug i medieanalyse med fokus på avisen som nyhedsmedie.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Komposition og opsamling

Indhold Faglige forbindelser s.99-102
Thomasine Gyllembourg: Den lille Karen
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning

Almene mål

  • Gruppearbejde
  • Læsning
  • Tekstanalyse

Progression

At foretage en opsamling på den litteraturanalytiske del i grundforløbet og samtidig præsentere dem for arbejdet med teksternes komposition.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Mundtlighed og skriftlighed

Indhold Faglige forbindelser s.192-212
Faglige forbindelser - Antologi s.101-104
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug

Almene mål

  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

At indtroducere eleverne for krav og normer for mundtlighed og skriftlighed med fokus på gymnasiearbejdet. Særligt fokus på den skriftlige redegørelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Ordenes netværk - Verber og sætningskoblere

Indhold Faglige forbindelser s.43-49
Viktor bygger en bro
Benny Andersen: Fløjtekedel
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Gruppearbejde

Progression

At gå tættere på den skønlitterære teksts sproglige netværk ved at analysere verbernes og sætningskoblernes betydning for tekstens kohærens og kohæsion.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Medieværk - Festen

Indhold Thomas Vinterberg: Festen (Værk - Film)
Thomas Vinterberg: Festen afsløret (Film)
Claus Christensen: Festen der forsvandt. Weekendavisen 5.5.2000
Film i dansk s.30-32+42-43
Hans Edvard Nørregård-Nielsen: (uddrag af) Mands minde
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Medietekster

Almene mål

  • Tekstanalyse

Progression

Gennem arbejdet med medieværket Festen, er der fokuseret på at analysere filmens egne udtryksformer overfor den litterære genre.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning