» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Engelsk, 2005 EN/a (3a EN)

Engelsk, 2005 EN/a (3a EN)

Termin sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Engelsk, A
Lærere Marianne Lausten Hansen
Hold 2005 EN/a
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-30

Contemporary Britain - emne som opgives til eksamen

Indhold

Forløbet er en undersøgelse af forskellige aspekter af det moderne engelske samfund med særlig fokus på identitet, kulturelle sammenstød og konflikter og engelske værdier.

Katie Grant: 'Living Gaily ever after'. The Sunday Times, Scotland. 11. dec. 2005
Helen Fielding: Bridget Jones's Diary (uddrag)S.2-3 + s.7-17.
Film: Briget Jones's Diary (uddrag)
Nick Hornby: About a Boy (uddrag)
Coldplay: 'Spies' fra albummet Parachute
Hanif Kureishi: 'My Son the Fanatic'. Jonna Engberg Pedersen et al.: Contexts
Bill Buford: Among the Thugs. Mandarin Books, 1991. S.49-55 + 202-207
Film: Bend it like Beckham, dir. Gurinder Chadha, 2002.

Omfang 13
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Indholdsforståelse
  • Oplæsning
  • Ordforråd
  • Perspektivering
  • Redegørelse
  • Udtryksfærdigheder

Almene mål

  • Kultur
  • Læsning
  • Samtale/diskussion
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Tal
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

At læse og fortolke nutidige engelske tekster indenfor forskellige genrer og perspektivere dem til det moderne England.
At bevæge sig udover det refererende niveau i tekstarbejdet samt at opbygge og udvide elevernes ordforråd.
at eleverne kender reglerne for udvidet tid, -ing former, infinitiv konstruktioner samt uregelmæssige verber.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

India

Indhold


Fra 'India - Land of Contrasts' af Susanne Fleischer & Vibeke Walleen. Forlaget Furturum, 1990:
G. Crowther: 'Hinduism'
S. Fleischer & V. Walleen: 'Marriage among Hindus' Fleischer & V. Walleen: 'The Caste System'.
P. og P. Chopra: 'Suttee'
Khushwant Singh: 'The Mark of Vishnu'
David Devadas og B. Ravi: 'Baby battle'

Hymne: Rule Britannia

K.S. Duggal:'The Full Moon'. - Lene Herdel Frede Salling Petersen red.: Indian Scenes. Munksgaard, 1985

Rudyard Kipling: 'Lispeth' fra Plain Tales from the Hills.

Omfang 14
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Indholdsforståelse
  • Ordforråd
  • Perspektivering
  • Udtryksfærdigheder

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Historisk bevidsthed
  • Kultur
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Tekstlæsning og fortolkning af tekster af indiske og engelske forfattere med stigende sværhedsgrad. At udvide elevernes bevidsthed om kulturforskelle indenfor det tidligere bristiske imperium og britisk historie og dens betydning for det moderne britiske samfund. At videreudvikle elevernes ordforråd samt beherskelse af sproget.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

American culture - emne som opgives til eksamen

Indhold

Forløbet indeholder en undersøgelse af amerikansk kultur i en historisk kontekst, idet vi undersøger de amerikanske kerneværdier og hvor de stammer fra. Vi analyserer tekster som hylder eller kiritiserer USA og de traditionalle værdier.


- Edward N. Kearny, Mary Ann Kearny, Jo Ann Crandall, The American Way. An introduction to American Culture pp. 19-26
- Arnold Schwarzenegger in 'Born in the USA': Futurum, 1984
- Eminem 'White America'(fra: The Eminem Show)
- Alan Ball 'American Beauty':Newmarket Press, 1999.
- webhunt: eleverne søgte informationer om the Puritans, the Protestant work ethic, the Frontier Heritage, the American Dream
- Film: Sam Mendes, 'American Beauty' (1999)
- substantiver i Grammatik med synonymer + øvelser dertil
- arbejdsark med forskelle på britisk engelsk og amerikansk engelsk

Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af faglige hjælpemidler
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Grammatik og stilistik
  • Ordforråd
  • Perspektivering
  • Udtryksfærdigheder

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Forskellige kulturer
  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet
  • Sprogbevidsthed

Progression

at oparbejde en grundviden om amerikanske grundværdier og deres historiske forankring, således de kan sætte amerikanske tekster i perspektiv.
at kende forskelle på amerikansk engelsk og britisk engelsk samt de præsenteres for fonetiske grundelementer.
De skal lære regler i forbindelse med substantiver (tællelighed/utællelighed, genitiv, artikelbrug)og kunne anvende disse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

British social history

Indhold


From: Engelsk Antologi,
Geoffrey Chaucer, The Canterbury Tales
Jonathan Swift, A modest Porposal
Charles Dickens, Hard Times
Jane Austen, Pride and Prejudice
lennon remembers
Hanif Kureishi, The Penis
malerier inddrages til illustration af klassesamfundet

Omfang 25
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Grammatik og stilistik
  • Ordforråd
  • Perspektivering
  • Udtryksfærdigheder

Almene mål

  • Demokratisk praksis
  • Egen indlæring
  • Faglige spørgsmål
  • Hermeneutik
  • Historisk bevidsthed
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion

Progression

Eleverne skal i dette forløb præsenteres for en række store forfattere, således deres klassiske dannelse fortsætter samt evnen til tekstlæsning, analyse og fortolkning styrkes. De skal opnå en grundviden om nogle afgørende perioder i britisk historie, således de bedre kan sætte britiske tekster i et samfundsmæssigt og kulturelt perspektiv. Eleverne skal i den forbindelse lave en IT understøttet fremlæggelse (progression i mundtligt oplæg). Hertil opbygges et ordforråd som eleverne bør beherske efter forløbet. Jævnfør grammatik skal eleverne lære grundregler om genitiv og artikelbrug og kunne anvende disse såvel skriftligt som mundtligt. Vi påbegynder ligeledes emne om adjektiver (komparation, placering, støtteord).

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Columbine and Beyond

Indhold - film: Michael Moore, Bowling for Columbine, 2002.
Fra: Columbine and Beyond, eds. Liselotte Tang og Liv stilling. Gyldendal, 2006:
- A. O. Scott: Seeking a smoking gun in U.S. violence (pp. 14-18)
- Charles Heston, Speech at the National NRA Meeting (20-24)
- The Second Amendment p. 82
- The Brady Campaign, The Second Amendment Myth and Meaning (pp. 90-92)
- The NRA: NRA and the Second Amendment (pp. 93-97)
- J. C. Watts: A Call to arms: Renewing America (pp. 106-110)
- Greenday: American Idiot (pp. 143-145)
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Grammatik og stilistik
  • Oplæsning
  • Ordforråd
  • Udtryksfærdigheder

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Faglig diskussion
  • Kommunikationsstrategi
  • Sprogbevidsthed

Progression

Vi bygger oven på eleverns forståelse af historiske og aktuelle forhold i USA, idet eleverne skal bruge deres grundviden til at forstå våbenproblematikken. Vi arbejder videre med analyse af non-fiction tekster, her især taler. Vi arbejder ligeledes videre med intonation. Eleverne skal diskutere egen holdning til våben så vi skal arbejde lidt med kommunikationsstrategier.
I det sroglige arbejde fortsætter vi med at adjektiv/adverbium problematikken, hvor eleverne skal udvikle den rette terminologi samt anvende denne korrekt.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Australian Identity - emne som opgives til eksamen

Indhold

Som appetitvækker til emnet 'Australian Identity' skal eleverne lave et 'reader's theatre'/puppet show baseret på tekster som behandler forskellige aspekter af australsk identitet. Derefter undersøger vi betydninger af to legender, nemlig 'the Bush Legend' og 'the Anzac Legend' i konstruktionen af australsk identitet. Vi undersøger ligeledes immigration i Australian med særlig henblik på 'the White Australia policy'. Til sidst undersøges de kulturelle konflikter mellem de hvide australiere og the Aborigines'.

- From DR,Australian identity, 1986:
Bush Life - Bush ethos pp. 12-13
A.B. Paterson, 'A Bush Christening'
Australia after the Gold Rush pp. 24-27
Henry Lawson, 'The Union buries its dead' pp. 30-33.
- film: Peter weir, 'Gallipoli' (1981)
- Buzo, 'Norm and Ahmed' (fra: Australia Fair)
Fra: Wendy Morgan, Writing from Australia, Cambridge University press, 1994:
- Peter Goldsworthy, 'One of My Best friends'

Omfang 26
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Grammatik og stilistik
  • Ordforråd
  • Perspektivering
  • Redegørelse

Almene mål

  • Forskellige sprog
  • Kulturel identitet

Progression

Eleverne skal i dette forløb opøve en grundviden om vigtige aspekter i forståelse af australsk identitet, og i denne sammenhæng ligeledes opbygge et ordforråd.
de skal få en forståelse af forskellene på britisk engelsk og den australske variant.
Grammatisk skal de kende reglerne for adverbiernes placering samt kommaregler, som de skal kunne anvende.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Postmodernism - emne som opgives til eksamen

Indhold

I dette forløb præsenteres eleverne for en signifikant litterær strømning, nemlig postmodernismen. Via en indføring i grundtermerne i denne strømning analyseres og fortolkes en række tekster med henblik på at afdække de postmoderne træk.

 

Ian Gregson, 'Postmodern Literature' - uddrag fra introduktionen 'postmodernism in context' pp. 1-19.

Fra Rene Bühlmann, Now and Zen:

Charles Higson, The Red Line

Will Self, The North London Book of the Dead

Film: Quentin Tarantino, Pulp Fiction (1994)

Paul Auster, City of Glass (hele romanen)

 

Omfang 30
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Grammatik og stilistik
  • Indholdsforståelse
  • Overblik og selektion
  • Perspektivering

Almene mål

Progression

at eleverne får kendskab til en signifikant litterær strømning
at eleverne forbedrer evnen til analyse og fortolkning med brug af grundlæggende begreber indenfor postmodernismen
at eleverne får et kendskab til grundlæggende regler vedrørende pronominer og præpositioner samt kan anvende disse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Videnskabsteori og mellemkrigstiden

Indhold

D.H. Lawrence, 'Snake' (1923)

Forskellige selvvalgte værker indenfor mellemkrigstiden

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af faglige hjælpemidler
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Perspektivering

Almene mål

  • Hermeneutik
  • Historisk bevidsthed
  • Modeller
  • Teori/metode

Progression

At eleverne får en viden om paradigmeskift i samfund og litteratur, her især inden for britisk litteraturhistorie

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Shakespeare and the Elizabethan Age

Indhold

Video om Shakespeare's England

Ole Juul Lund, Macbeth. Gyldedal, 1993, pp. 8-32.

Shekhar Kapur, dir. Elizabeth, 1998.

William Shakespeare, Macbeth. New Swan Shakespeare edition, 1965, Act I, Act 2 scenes 1+2.

Selvfundet materiale om 'the sonnet'.

Philip Casson, Macbeth (1978)

Eleverne var ligeledes inde og se Macbeth opført på teateret.

 

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Grammatik og stilistik

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstfortolkning

Progression

I dette forløb fortsætter vi arbejdet med analyse og fortolkning, her med øget sprogbevidsthed (intens arbejde med billedsprog). Derudover skal eleverne opbygge en grundviden om kulturelle, samfundsfaglige og litterære forhold i Elizabeth tiden.
Desuden præsenteres eleverne for det engelske sprogs udvikling.
I grammatik er vi nået til konjunktionerne og ord/udtryk, der kan kæde sætninger sammen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Investigating human nature - emne som opgives til eksamen

Indhold

Fokus i dette forløb er på diskussion af forskellige aspekter af menneskets natur, hvor vi undersøger delelementer som 'human relationships', samt om mennesket er 'good or evil' ,  'determined or free'. Forløbet er diskussionpræget, idet vi ikke læser teoretiske tekster om emnet, men ud fra litterære tekster diskuterer de forskellige aspekter af menneskets natur. Vi tager udgangspunkt i Shakespeare's sonnet 116 (idet Shakespeare indgår i emnet 'human nature' også til trods for det selvstændige forløb i the Elizabethan Age)

William Shakespeare, Sonnet 116

Natasha Beddingfield, "Soulmate", 2007 (fundet på youtube)

Raymond Carver, "What We Talk About when we talk about love" (fra: Where I'm calling from. The selected stories', 1988.

Robert Frost, "The Road Not Taken" (fundet på nettet)

Selvfundet materiale om determinisme og den frie vilje (internettet)

David Gore, letters (in The Serial killer letters, ed. Jenifer Furio)

Selvfundet materiale om de 7 dødssynder

David Fincher, dir. Seven, 1995

Tobias Wolf, "Hunters in the Snow"

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Grammatik og stilistik
  • Ordforråd
  • Udtryksfærdigheder

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Faglig diskussion
  • Kommunikationsstrategi
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Mundtlig udtryksfærdighed

Progression

at forbedre evnen til analyse og fortolkning af diverse teksttyper.
at kende til forskellige lyttestrategier
at opøve de kommunikative og argumenterende kompetencer
at etablere et ordforråd, som er relevant for emnet
at få kendskab samt anvende viden om stilistik

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer