Termin | sommer 2008 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Engelsk, A |
Lærere | Marianne Lausten Hansen |
Hold | 2005 EN/a |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-04-30 |
Indhold |
Forløbet er en undersøgelse af forskellige aspekter af det moderne engelske samfund med særlig fokus på identitet, kulturelle sammenstød og konflikter og engelske værdier. Katie Grant: 'Living Gaily ever after'. The Sunday Times, Scotland. 11. dec. 2005 |
Omfang | 13 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At læse og fortolke nutidige engelske tekster indenfor forskellige genrer og perspektivere dem til det moderne England.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
|
Omfang | 14 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionTekstlæsning og fortolkning af tekster af indiske og engelske forfattere med stigende sværhedsgrad. At udvide elevernes bevidsthed om kulturforskelle indenfor det tidligere bristiske imperium og britisk historie og dens betydning for det moderne britiske samfund. At videreudvikle elevernes ordforråd samt beherskelse af sproget. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Forløbet indeholder en undersøgelse af amerikansk kultur i en historisk kontekst, idet vi undersøger de amerikanske kerneværdier og hvor de stammer fra. Vi analyserer tekster som hylder eller kiritiserer USA og de traditionalle værdier.
|
Omfang | 24 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
at oparbejde en grundviden om amerikanske grundværdier og deres historiske forankring, således de kan sætte amerikanske tekster i perspektiv.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
|
Omfang | 25 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEleverne skal i dette forløb præsenteres for en række store forfattere, således deres klassiske dannelse fortsætter samt evnen til tekstlæsning, analyse og fortolkning styrkes. De skal opnå en grundviden om nogle afgørende perioder i britisk historie, således de bedre kan sætte britiske tekster i et samfundsmæssigt og kulturelt perspektiv. Eleverne skal i den forbindelse lave en IT understøttet fremlæggelse (progression i mundtligt oplæg). Hertil opbygges et ordforråd som eleverne bør beherske efter forløbet. Jævnfør grammatik skal eleverne lære grundregler om genitiv og artikelbrug og kunne anvende disse såvel skriftligt som mundtligt. Vi påbegynder ligeledes emne om adjektiver (komparation, placering, støtteord). |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
- film: Michael Moore, Bowling for Columbine, 2002. Fra: Columbine and Beyond, eds. Liselotte Tang og Liv stilling. Gyldendal, 2006: - A. O. Scott: Seeking a smoking gun in U.S. violence (pp. 14-18) - Charles Heston, Speech at the National NRA Meeting (20-24) - The Second Amendment p. 82 - The Brady Campaign, The Second Amendment Myth and Meaning (pp. 90-92) - The NRA: NRA and the Second Amendment (pp. 93-97) - J. C. Watts: A Call to arms: Renewing America (pp. 106-110) - Greenday: American Idiot (pp. 143-145) |
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Vi bygger oven på eleverns forståelse af historiske og aktuelle forhold i USA, idet eleverne skal bruge deres grundviden til at forstå våbenproblematikken. Vi arbejder videre med analyse af non-fiction tekster, her især taler. Vi arbejder ligeledes videre med intonation. Eleverne skal diskutere egen holdning til våben så vi skal arbejde lidt med kommunikationsstrategier.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Som appetitvækker til emnet 'Australian Identity' skal eleverne lave et 'reader's theatre'/puppet show baseret på tekster som behandler forskellige aspekter af australsk identitet. Derefter undersøger vi betydninger af to legender, nemlig 'the Bush Legend' og 'the Anzac Legend' i konstruktionen af australsk identitet. Vi undersøger ligeledes immigration i Australian med særlig henblik på 'the White Australia policy'. Til sidst undersøges de kulturelle konflikter mellem de hvide australiere og the Aborigines'. - From DR,Australian identity, 1986: |
Omfang | 26 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne skal i dette forløb opøve en grundviden om vigtige aspekter i forståelse af australsk identitet, og i denne sammenhæng ligeledes opbygge et ordforråd.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
I dette forløb præsenteres eleverne for en signifikant litterær strømning, nemlig postmodernismen. Via en indføring i grundtermerne i denne strømning analyseres og fortolkes en række tekster med henblik på at afdække de postmoderne træk.
Ian Gregson, 'Postmodern Literature' - uddrag fra introduktionen 'postmodernism in context' pp. 1-19. Fra Rene Bühlmann, Now and Zen: Charles Higson, The Red Line Will Self, The North London Book of the Dead Film: Quentin Tarantino, Pulp Fiction (1994) Paul Auster, City of Glass (hele romanen)
|
Omfang | 30 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
at eleverne får kendskab til en signifikant litterær strømning
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
D.H. Lawrence, 'Snake' (1923) Forskellige selvvalgte værker indenfor mellemkrigstiden |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt eleverne får en viden om paradigmeskift i samfund og litteratur, her især inden for britisk litteraturhistorie |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Video om Shakespeare's England Ole Juul Lund, Macbeth. Gyldedal, 1993, pp. 8-32. Shekhar Kapur, dir. Elizabeth, 1998. William Shakespeare, Macbeth. New Swan Shakespeare edition, 1965, Act I, Act 2 scenes 1+2. Selvfundet materiale om 'the sonnet'. Philip Casson, Macbeth (1978) Eleverne var ligeledes inde og se Macbeth opført på teateret.
|
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
I dette forløb fortsætter vi arbejdet med analyse og fortolkning, her med øget sprogbevidsthed (intens arbejde med billedsprog). Derudover skal eleverne opbygge en grundviden om kulturelle, samfundsfaglige og litterære forhold i Elizabeth tiden.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Fokus i dette forløb er på diskussion af forskellige aspekter af menneskets natur, hvor vi undersøger delelementer som 'human relationships', samt om mennesket er 'good or evil' , 'determined or free'. Forløbet er diskussionpræget, idet vi ikke læser teoretiske tekster om emnet, men ud fra litterære tekster diskuterer de forskellige aspekter af menneskets natur. Vi tager udgangspunkt i Shakespeare's sonnet 116 (idet Shakespeare indgår i emnet 'human nature' også til trods for det selvstændige forløb i the Elizabethan Age) William Shakespeare, Sonnet 116 Natasha Beddingfield, "Soulmate", 2007 (fundet på youtube) Raymond Carver, "What We Talk About when we talk about love" (fra: Where I'm calling from. The selected stories', 1988. Robert Frost, "The Road Not Taken" (fundet på nettet) Selvfundet materiale om determinisme og den frie vilje (internettet) David Gore, letters (in The Serial killer letters, ed. Jenifer Furio) Selvfundet materiale om de 7 dødssynder David Fincher, dir. Seven, 1995 Tobias Wolf, "Hunters in the Snow" |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
at forbedre evnen til analyse og fortolkning af diverse teksttyper.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|